Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni keski-ikäinen ei harrasta juoksua tai muuta kuntolikuntaa?

Vierailija
23.06.2025 |

Liikunta on lääke

Kommentit (257)

Vierailija
221/257 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoksu on tylsää, ei anna mitään. Pyöräily on paljon mukavampaa kuten kävelykin sekä uinti.

En kyllä tiedä, mihin liikunta on lääke, ei se ainakaan sydänvikaa paranna.

Liikunta saattaa parantaa hetkellisesti mielialaa.

Minä en ole ikinä kokenut tuota. Olen kateellinen heille jotka kokevat mielihyvää liikunnasta. Mutta liikun silti, vaikka mielialaa se ei omalla kohdalla kohenna.

Ryhmäliikunta on tutkitusti yksi parhaimpia mielialalääkkeitä. Vaikka se lenkkeily, mutta parhaat tulokset tulee, kun sitä tekee kaverin kanssa tai porukassa. 

Vierailija
222/257 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa juosta kuin ehkä 100 m, siksi en harrasta juoksua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/257 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasva palaa parhaiten kun nostaa raskaita painoja kuntosalilla. Vielä kun muistaa syödä oikein ja nukkua tarpeeksi niin kehitys on varmaa.

Tarpeeksi nukkuminen ei ole enää itsestäänselvyys menopaussissa. Ja tämä tekeekin painonhallinnan viheliäisen vaikeaksi. Voi liikkua oikein, syödä oikein, mutta nukkumisen kanssa on ongelmia, ja paino nousee. 

En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät ota hormonikorvaushoitoa. Joo, on tietty ryhmä, joille se on merkittävä riski. Minullakin on korvaushoito, vaikka sairastin rintasyövän. 

Mun gynsky ei sitä määrää, ellei haitat ole merkittäviä. Mutta tietty unettomuus on merkittävä haitta.

Olen potenut rajua unettomuutta reilu kymmenen vuotta. Menopaussilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Ainoa,  mitä tuona aikana jaksoin, oli koiralenkit. Nekin olivat haasteellisia, mutta sen kaks tuntia pakotin itseni ulkoilemaan päivässä. Ei ollut mitään kuntoliikuntaa se. Erikoista on, etten siihen siis mitää muuta apua saanut, kuin nukahtamislääkkeen, josta tuli pitkäaikainen riesa. Lopulta onnistuin siitä itseni vierottaa.

Vierailija
224/257 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoksu on tylsää, ei anna mitään. Pyöräily on paljon mukavampaa kuten kävelykin sekä uinti.

Minä en ole ikinä kokenut tuota. Olen kateellinen heille jotka kokevat mielihyvää liikunnasta. Mutta liikun silti, vaikka mielialaa se ei omalla kohdalla kohenna.

Ryhmäliikunta on tutkitusti yksi parhaimpia mielialalääkkeitä. Vaikka se lenkkeily, mutta parhaat tulokset tulee, kun sitä tekee kaverin kanssa tai porukassa. 

Ei vaikuttanut liikunta millään lailla mielenterveyteen.

Vierailija
225/257 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi köyhät ei osta omistusasuntoa, saisivat asumiskulujaan alemmaksi.

Köyhillä ei ole rahaa eikä pankki anna velkaa. Oletko idiootti ?

Tuo oli jatkoa tyhmille kysymyksille, kuten apn kysymys oli.

Vierailija
226/257 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heille on kehittynyt negatiivinen kuva lihaskuntoharjoittelusta. 

Eivät ymmärrä ettei entinen määrä liikuntaa riitä ylläpitämään samaa kuntotasoa. Varsinkin kun niin moni istuu liikaa eikä siten koskaan liikkunut tarpeeksi. 

Uuden liikunnan aloittaminen keski-iässä on varsinkin naisille haastavampaa kuin se, jos olisi nuorena aloittanut. 

Vierailija
227/257 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhmäliikunta? Mitään noin yksinkertaistavia metatutkimuksia en kyllä ole nähnyt. Käsittääkseni persoona vaikuttaa vahvasti siihen, minkälainen liikunta kohottaa mielialaa eniten. -eri

Vierailija
228/257 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisille auttaa toinen lääke ja toisille toinen, mutta näin yleisesti ottaen liikunta on tehokas apu. Sillä on saatu parempia tuloksia kuin varsinaisilla mielialalääkkeillä. 

Vierailija
229/257 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten olet kyllä poikkeus. Ihminen on rakentunut saamaan mielihyvähormoneja liikunnasta. Jos se ei lainkaan paranna mielialaasi (vaikutus on korkeimmillaan 60-90 min liikunnan jälkeen), aivokemioissasi on jotain pielessä. 

Vierailija
230/257 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa tarvitse huolehtia terveydestään, kun yhteiskunta maksaa sairastumiset. Suomi on sairaiden paratiisi. 

Vierailija
231/257 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi vetää korvaushoitoa migreenin takia. En myöskään juokse polvien nivelrikosta takia, kävelen kuitenkin, käyn kuntoportailla ja stepperöin porraskoneella. Juokseminen on aina ollut epämiellyttävää, joten olen aina etsinyt muita vaihtoehtoja. Portaat on parhaat, sillä niissä ei tarvitse rehkiä pitkään saadakseen tuloksia. 

Vierailija
232/257 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhmäliikunta? Mitään noin yksinkertaistavia metatutkimuksia en kyllä ole nähnyt. Käsittääkseni persoo

Kyllä se vain näin on. Myös tanssi on todettu erinomaiseksi. Vanhuksilla tehty viime aikainen tutkimus antoi tuloksen, että puutarhanhoito oli tehokkain. Näin siis vanhuksilla. 

Vierailija
233/257 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasva palaa parhaiten kun nostaa raskaita painoja kuntosalilla. Vielä kun muistaa syödä oikein ja nukkua tarpeeksi niin kehitys on varmaa.

Tarpeeksi nukkuminen ei ole enää itsestäänselvyys menopaussissa. Ja tämä tekeekin painonhallinnan viheliäisen vaikeaksi. Voi liikkua oikein, syödä oikein, mutta nukkumisen kanssa on ongelmia, ja paino nousee. 

En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät ota hormonikorvaushoitoa. Joo, on tietty ryhmä, joille se on merkittävä riski. Minullakin on korvaushoito, vaikka sairastin rintasyövän. 

Kaikki eivät voi käyttää hormonikorvaushoitoa tai eivät halua sitä. Myös lääkäreiden määräämiskäytännöt ovat kiristyneet. Lisäksi hormonikorvaushoito ei välttämättä laske painoa.

Vierailija
234/257 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki saa endorfiinia liikunnasta. Itsekin tulen vain vihaiseksi liikunnan jälkeen. Ihan normaalia on.

Vierailija
235/257 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä elämä näin kuusikymppisenä on tasapainoilua, mitä teet ja minkä verran. Hyvä seistä tomistotöissä, mutta jos seisot liikaa saat suonikohjuja ja lonkka/selkäsärkyä. Jos istut liikaa saat peräpukamat. Lihaskuntoharjoittelu hyväksi, mutta  älä ainakaan käsipainoilla tee sivuttaisliikettä tai saat jonkunkiertäjäkalvosin oireen tai muutenkin liian kovasta harjoittelusta joku paikka hajoaa. Vatsalihaksia hyvä treenata, joo, mutta jos sulla on refluksioireita niin voi pahentaa niitä jne. Joskus tosiaan tuntuu, että olisi helpompaa jäädä sinne sohvan pohjalle löhöämään.

Vierailija
236/257 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitten olet kyllä poikkeus. Ihminen on rakentunut saamaan mielihyvähormoneja liikunnasta. Jos se ei lainkaan paranna mielialaasi (vaikutus on korkeimmillaan 60-90 min liikunnan jälkeen), aivokemioissasi on jotain pielessä. "

Joo, masennushan on myös aivokemiallinen häiriö. Lienevätkö sitten yhdeydessä toisiinsa?

Vierailija
237/257 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät halua elää 70+ ikävuoteen ja kitua viimeiset vuodet sänkyyn sidottuna dementikkona/alzheimer potilaana. Mieluummin lähtevät aiemmin kun on vielä ns. "kivaa". 

Vierailija
238/257 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta oli juttu 85-vuotiaasta miehestä joka sanoi että ilman kuntosalia hän olisi jo kuollut. Oli jäänyt pyörätuolin vangiksi. Liike on todella lääke ja liikkua pitäisi jollain tavalla joka päivä. Jokaisen työikäisen pitäisi pystyä kävelemään ja mieluummin juoksemaan viisi kilometriä ongelmitta jos on molemmat jalat tallessa.

Vierailija
239/257 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole aikaa, kun pitää käydä töissä, laittaa ruokaa, lyödä lapsia ja vielä miellyttää puolisoa

Lasten lyöminen on kyllä aikaavievää puuhaa.

Vierailija
240/257 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhmäliikunta? Mitään noin yksinkertaistavia metatutkim

Lähteitä kehiin sitten vaan. En ole ikinä kuullut, ettei persoona vaikuttaisi siihen, mikä liikuntamuoto sopii parhaiten.

Tanssi todettu erinomaiseksi mihin? Kenelle? Oletettavasti niille jotka pitävät tanssista ja jatkavat sitä. 

Puutarhanhoito tehokkain mihin? Onko puutarhanhoito edes puhtaasti liikuntaa? Miten siitä on voitu tutkimuksessä eristää muut hyvinvointia edistävät tekijät (kasvillisuus, luovuus, keskittymiskyvyn paraneminen, ulkoilma, jne.) liikunnallisista tekijöistä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän