Noni myt selvisi miksi Ensitreffit alttarilla - parit epäonnistuvat: Hanna Myllymaa laukoo periaatteitaan Hesarissa
Tämä siis ohjelman juontajan ja terapeutin Hannan suusta:
Helposti esimerkiksi ajatellaan, että kaksi energialtaan hyvin samankaltaista ihmistä sopii hyvin toisilleen, Myllymaa sanoo.
Rauhallinen tyyppi saattaa kuitenkin kaivata elämäänsä lisää säpinää, ja aktiivinen jotakuta, joka opettaisi olemaan paikallaan.
Ei, se ei todellakaan ole noin. Pirteä kyllästyy kun ei saa sohvamatoa liikkeelle ja sohvamato ahdistuu kun ei pysty vastaamaan odotuksiin.
Todellakin pitää olla samat energiat, kuinka urpo pitää olla ettei tätä ymmärrä, ja vielä parisuhdeterapeutti?
Niin monen parin kohdalla nähty ja riittää kun katsoo omaa parisuhdettaan ja kavereiden onnistuneita ja epäonnistuneita. Yhdessä ovat pysyneet ne, jotka tykkäävät tehdä samanlaisia asioita samoilla energioilla: oli se juhlimista, matkustelua, sohvailua tai urheilua. Parisuhde kaatuu jos toinen menee ja toinen ei jaksa. Piste.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka pari olisi paperilla täydellinen toisilleen niin se "kemia" saattaa puuttua täysin eikä sitä yrittämällä suhteeseen saa.
Tämä on juuri oikein pinnallisuuden ruumiillistuma, siis kun 5 sekunnissa nuo näkevät, että eivät sovi toisilleen, niin sitten on joku 3 kuukautta esitettävä kameroiden edessä jotain naurettavaa valheellista näytelmää ja yleensä se rupeaa jo kuukauden jälkeen kyllä purkautumaan, pahimmat palat lienee leikattu pois!
Ohjelmaformaattia voisi muuttaa niin, että tällaisissa tapauksissa ei tarvitsisi esittää, vaan silloin näiden parien osalta ohjelma-aikaa voisi käyttää vaikka siihen, että käyvät matkalla ja juttelevat, mutta aihe voi olla vaikka sen pohtiminen, miksi järjestetty suhde ei välttämättä toimi. Silloin vältyttäisiin riidoilta, ja kyllä ainakin minusta asiakeskustelu olisi kiinnostavampaakin kuin joku ihmissuhdedraama.
Vierailija kirjoitti:
"Kemia" ratkaisee jos on vähääkään eroottinen henkilö. Siinä ei samanlaisuus tai erilaisuus paina.
Ja kemiaa ei kukaan pysty ulkopuolelta etukäteen ennakoimaan eikä arvioimaan. Sen olemassaolo tai puute näkyy kuitenkin kotikatsomoon asti, ja siitä voi sanoa täysin miten "parille" tulee käymään.
Ei se kemia ja erotiikkakaan ihan kehen tahansa kohdistu. Ulkopuolinen toki ei sitä pysty ennakoimaan, mutta kyllä monella se samanlaisuus on yksi osatekijä tässäkin. Ei kemia tule pelkästä ulkonäöstä.
Kyllä se ruokakin voi olla erottava tekijä, sillä tunnen kasvissyöjän, joka seurusteli sekasyöjän kanssa ja piti suhdetta hyvänä ja tasapainoisena - mutta kappas, pakotti puolison käytännössä kasvissyöjäksi, sillä kumppani ei saanut laittaa liharuokia, niitä ei saanut tilata kotiin, eikä kotona saanut olla mitään siihen viittaavaakaan missään muodossa. Tämä koski myös tuliaista, jossa oli kaiketi jotakin lihaan viittaavaa.
Monesti kasvissyöjien ideologia taustalla on vahva, tosin vegaanilla kaiketi se näkyy vielä vahvemmin. Ja siinä kohtaa uskoisin sen keskinäisen kunnioituksen ja erilaisuuden kunnioittamisen rapisevan ja samalla parisuhteen. En ole tavannut kasvissyöjää, joka sallisi omassa kodissaan liharuokien syönnin tai valmistuksen, mutta hienoa, että heitäkin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh, lainausmerkit näemmä katosivat. Tämä on siis Hannan sanomaa:
Helposti esimerkiksi ajatellaan, että kaksi energialtaan hyvin samankaltaista ihmistä sopii hyvin toisilleen, Myllymaa sanoo.
Rauhallinen tyyppi saattaa kuitenkin kaivata elämäänsä lisää säpinää, ja aktiivinen jotakuta, joka opettaisi olemaan paikallaan.
No mä olen kyllä halunnut rinnalleni tasapainottavan, rauhallisen ihmisen, joka ei sätki sinne tänne kuten itse. En todellakaan kestäisi olla toisen yhtä impulsiivisen ja nopealiikkeisen kanssa. Eli kyllä Hanna on ihan oikeassa. Toki ei pidä parittaa ääripäitä, jotka eivät osaa joustaa yhtään toisen suuntaan. Silloinhan elämä on yhtä tuskaa molemmilla.
Miten tuo käytännössä toimii teillä? Sinä sohit ja sähläät ja toinen katselee sohvalla menoasi? Vai kieltääkö hän suorastaan sinua tekemästä asioita, joihin impulsiivisesti lähtisit?
"Rauhallinen tyyppi saattaa kuitenkin kaivata elämäänsä lisää säpinää, ja aktiivinen jotakuta, joka opettaisi olemaan paikallaan."
Tämä toimii vain jos ero energioissa on kohtuullisen pieni. Silloin se ero on mahdolista kuroa umpeen.
Mutta jos se on vähänkin liian iso niin se ei vain onnistu ja tulee vain kinaa ja kahnausta.
"En ole tavannut kasvissyöjää, joka sallisi omassa kodissaan liharuokien syönnin tai valmistuksen, mutta hienoa, että heitäkin löytyy. "
Minusta nykyään on hyvinkin yleistä että perheessä laitetaan monelaisia ruokia kun kaikki eivät halua syödä samaa.
En tunne ketään noin ehdotonta vegaania tai kasvissyöjää kuin mitä kuvaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi kaudella saatetaan yhteen 1. häntäheikki ja aseksuaali, 2. Persu ja viherpiipertäjä, 3. Homo ja lesbo ja kummastellaan kauden päätteeksi kun mätsiä ei syntynyt.
Spede ja tosikko sekä lesta ja dancing queen olisivat myös jänniä seurattavia.
Kyllähän siellä oli yhdellä kaudella tanssia harrastava mies ja ex-lestadiolainen nainen paritettu yhteen. Heistä näki koko ajan, että elävät eri universumeissa. Ei minkäänlaista kohtaamista.
Selittävät tekijät minun mielestäni:
1. Hakijat todella vaikeita tapauksia, joiden on melkein mahdoton löytää kumppania, narsismin tms. vuoksi. Useimmat eivät edes halua muuttaa, kuten työhaluttomatkin toimivat. Mulle tänne korpeen puoliso ja heti.
2. Epärealistiset odotukset toisten tekemää valintaa kohtaan (Suomessa ollut vapaus etsiä kumppani lähes aina)
3. Todennäköisyys, jolla muiden valitsemapuoliso olisi todella sopiva kaikin puolin.
4. Hakijoiden ikäkausi on jo loppuun kaluttu. Toista kierrosta etsiviä vähemmän, ja lapsikatraan kanssa.
Oman haasteensa tuo se, että ihmisen on vaikea kertoa totuutta siitä, millainen hän oikeasti on. Etenkin, jos ei koe tulleensa hyväksytyksi omana itsenään, voi tulla kertoneeksi sen, millainen hänen "kuuluisi olla", jotta ajattelee voivansa tulla hyväksytyksi parisuhteessa. Jotta "pääsisi jatkoon" siinä ohjelmaformaatissa.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että löytyy vegaani ja sekaanipariskunta, jossa homma toimii. Paras ystäväni on kasvissyöjä, joka kokeili useammankin kerran parisuhdetta sekaanin kanssa, mutta se ei toiminut. Nykyinen kumppani on kasvissyöjä, joka on ollut vegaani.
Ihmiset ovat erilaisia, mutta ystäväni rakastui viimeksi niin vahvasti sekaaniin, etten usko, että se olisi mitenkään toiminut. Ystäväni kun arvostaa eläimiä ja mies harrasti metsästystä. Arvaatte varmaan, ettei ystäväni olisi voinut muuttaa kotiin, jossa on seinällä hirvensarvet, jonkin eläimen nahka ja toisen kallo, jotka taas olivat miehen arvokkaita muistoja.
Jos mies olisi ollut fiksu ja toista huomioonottava, niin olisi jatkanut metsästystä, mutta jättänyt kiinnittämättä saaliitaan seinille, vaikka miten olisivat olleet arvokkaita muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisipä tosiaan kiva nähdä sellainen kausi, jossa olisi oikeasti paneuduttu pareihin inhorealistiseen sävyyn. Eli oikeasti selvitetty mitä toinen ei voi sietää ja mistä menee herne nenuun sekunnin murto-osassa. Selvitetty mitkä ovat deal-breakereita (niinkuin viime kaudella se yksi nainen koki ettei mies ole riittävän rikas hänelle ja kauheaa, kun on opettajana ja väliakaisisissa duuneissa, hyhhyh, jätän koko ukon - tyyliin). Sellaisia pariskuntia ei oteta mukaan, jokta pettävät itseään näissä asioissa tai eivät kehtaa näyttää valitsijoille suoraan omia varjopuoliaan
(näitähän meillä jokaisella on. Itse esimerkiksi en siedä yhtään miesselittämistä parisuhteessa ja haluan, että mies näkee naiset tasavertaisina lajitovereinaan. Jos on mtään, mikä viittaa toiseen suuntaan, niin en enää edes harkitse. Minun on aina täytyyt saada olla parisuhteessa miehen kanssa, jota
"Nyt on ristiriitaista settiä. Nainen haluaa, että mies näkee hänet tasa-arvoisena ja silti hän haluaa katsoa miestä ylöspäin????
Nainen haluaa nähdä miehen itseään parempana versioina? Eihän tuossa kaivata tasa-arvoista miestä, vaan miestä, joka on joka asiassa naista parempi ja pätevämpi."
Niin. Tuo johtuukin siitä ettet sinä ymmärrä. Kun et halua ymmärtää.
Ihan samalla lailla mieheni katsoo minua ylöspäin ja näkee minut itseään parempana versiona.
tuossa ohjelmassa pitäisi miettiä tai selvittää hakijoilta sekin, että haluaako ehdottomasti jatkaa asumista omalla asuinpaikkakkunnallaan, vai voisiko muuttaa puolison luo. Tai sitten jollekin toiselle paikkakunnalle. Kertoa ja selvittää, tajuaako osallistujat millaista on elää kaukosuhteessa, jossa toinen matkustaa vaikka jopa perjantai toisen luo ja takaisin kotinsa sunnuntaina. Jaksaisiko sitä oikeasti. Jos sanoo ettei, niin on turha sellaisia ihmisiä parittaa. Jos sanoo ettei tiedä, niin sitten voi harkita, mutta tarkkaan. Toki täytyy myös miettiä työkuviot, että voiko työpaikkaansa vaihtaa noin vain ja haluaako.
Ja sitten se rahankäyttö. Avioliitossa kun on toisen elatusvelvollisuus. Itse olen sijoittaja ja toteutan strategiaa, jossa kaikki mahdollinen pihistetään arjesta ja laitetaan sijoittamiseen. Elän siis aika nuukasti ja omasta halusta, koska minulla on kunnianhimoinen sijoitustavoite. En voisi solmia avioliittoa kumppanin kanssa, jonka elämäntyyli olisi vaikkapa "kaikki tulaa mikä menee" - tyylinen, tai "kerranhan täällä vain ollaan" ja mankuisi kuun kaksi viimeistä viikkoa minulta rahaa ruokaan ja laskuihin.
Vierailija kirjoitti:
"Kemia" ratkaisee jos on vähääkään eroottinen henkilö. Siinä ei samanlaisuus tai erilaisuus paina.
Ja kemiaa ei kukaan pysty ulkopuolelta etukäteen ennakoimaan eikä arvioimaan. Sen olemassaolo tai puute näkyy kuitenkin kotikatsomoon asti, ja siitä voi sanoa täysin miten "parille" tulee käymään.
Kemia ratkaisee vain sen, lähteekö juttu käyntiin. Mutta yhteensopivuus ratkaisee, kauanko se kestää. Ei kukaan jaksa loputtomiin vääntää samoista asioista, ei vaikka olisi kuinka kuuma kumppani muuten, sinne se kemiakin sitten sammuu mukana.
Muistan ikuisesti Petrin ja Marin, josta tuomarit sanoi: "urheileva Petri on hyvä vastakohta ei-urheilevalle Marille, Petri varmaan innostaa Marin liikkelle". Ja sarjan eka ero jo kauden kesken... siis aivan käsittämättömän huono idea parittaa vastakohdat.
Niin, Mari olisi varmaan matchannut paremmin kultturellin herrasmiehen kanssa, jonka kanssa olisi voinut siemailla rauhassa aperol spritzit (vai mitä ne oli) ja tutustua kaupunkilomilla kaupunkien nähtävyyksiin. Petri taas oli himoliikkuja, jolla oli muistaakseni mukana proteiinilisäjuttuja, joten olisi kaivannut ei vain liikkuvaa, vaan extreme-Elliä, joka liikkuu yhtä aktiivisesti kuin hän. Jos mukana olisi ollut satunnaispyöräilijä Mari ja arkipyöräilevä Petri, ehkä siinä olisi ollut match. Näillä arki ja vapaa-aika ei sopinut yhteen ja luonteet olivat erilaiset.
Tapasin just miehen joka sätkii, ja selkeästi olisi halunnut mut koska koki, että olisin ollut tasapainottava voima hänelle. Sanoin kiitos ei. En voisi kuvitella olevani sätkijän kanssa ikinä onnellinen, saati että haluaisin tasapainottaa ketään. Kyllä itse on itsensä tasapainotettava.
Minulla oli kerran kämppis, jolla oli jonkinsortin ocd. Hanat piti aina kiillottaa käytön jälkeen, tiskipöydälle ei saanut jäädä pisaraakaan vettä ja auta armias, jos oli lattialla yksikin pölyhiukkanen, niin heti matot ulos, imuri esiin ja suursiivous, koska pölyä! Onneksi hän vaihtoi opiskelupaikkaa puolen vuoden opintojen jälkeen, joten meni jonkun toisen kämppiksen vaivoiksi. Tuon jälkeen pistin omalle turn off listalle miehet, joilla voisi olla neurooseja tai ocd. Ihan vain siltä varalta, että jos joskus kämmiksen tilalla olisikin mies ja joutuisi sen kanssa elämään sitten koko loppuelämänsä. Kyllä minäkin pidän siististä kodista, mutta en ahdistu siitä, jos lattialla pyörii yksinäinen pölyhiukkanen tai tiskipöydällä on vesiroiske, tai vaikka lieden päällä roiske tomaattikastiketta.
Vierailija kirjoitti:
Muistan ikuisesti Petrin ja Marin, josta tuomarit sanoi: "urheileva Petri on hyvä vastakohta ei-urheilevalle Marille, Petri varmaan innostaa Marin liikkelle". Ja sarjan eka ero jo kauden kesken... siis aivan käsittämättömän huono idea parittaa vastakohdat.
Mari taisi itse toivoa urheilullisempaa miestä, jotta pääsisi itsekin liikkellee, mutta tosiaan tuossa ohjelmassa hänet paritettiin sitten neuroottisen oloisen himourheilijan pariksi. Ei tosiaan ollenkaan hyvä valinta. Marille olisi riittänyt varmasti joku vähemmän urheileva urheilullinen.
Ei noissa se ihmisiä hiertävä asia olekaan käytännön asiat, vaan erilainen arvomaailma. Monen kohdalla se voi pitemmän päälle alkaa haitata. Olen itse sinkku, mutta kyllä ihanteeni olisi löytää nimenomaan kasvissyöjä tai vegaani kumppaniksi - olen siis itsekin vegaanipainotteisesti syövä kasvissyöjä.