Karmein paikkakunta, jossa olet viettänyt aikaa
Edellinen ketju poistettiin jostain syystä!
Aiemmissa ketjuissa on kysytty lähinnä niitä paikkakuntia, joissa on asuttu. Nyt listaa saa laajentaa niihin kuntiin, jossa olet käynyt töissä, opiskellut, ollut etäsuhteessa, kakkoasunto, kesämökki.. vaatimus on se, että oikeasti tunnet kunnan palveluita muutenkin kuin ruokakaupan ja huoltoaseman, ja tiedät suunnilleen, missä jokin katu tai alue sijaitsee. Eli kesämökki ei riitä, jos käydään kunnassa vain ruokakaupassa.
Rajaus sen takia, että moni kakku päältä kaunis mutta sisältä silkkoa. Voi vaatia pidempää asumista ja tutustumista, että ihmiset näyttävät todellisen karvansa ja erilaiset puutteet viihtyisyydessä tulevat tutuiksi.
Aloitan: Forssa
Ihmiset: Forssa on jossakin tilastossa ollut kärkipäässä kun on etsitty Suomen rasistisinta kuntaa. Ja onnettominta. En ole saanut apua, kun olen kysynyt reittiä, kaupassa ja tk:ssa palvelu todella tylyä. Kampaajalla huono leikkaus ja värjäys, tekijä apaattinen, ei kuunnellut yhtään. Outoa kettuilua muualta tulleille. Ihmiset raahustavat onnettoman näköisinä ja ovat jostain syystä myös huomattavan lyhyitä. Moni mies oli minua lyhyempi, olen siis keskipituinen nainen. Ei mitään hymyjä naapureille tai edes small talk yritystä. Ei lapsiperheitä katukuvassa. Hirveää selän takana puhumista!
Palvelut: Kylpylä, joka itse asiassa on kiva. Ei juna-asemaa. Sijainti muutenkin huono jos haluaa matkustaa julkisilla. Ensin bussilla Turkuun tai Helsinkiin tai esim Riihimäelle, jossa sitten kulkuneuvon vaihto, jos haluaa lähteä vaikka pohjoisemmaksi. Forssan lähellä on kansallispuisto, siitä iso plussa. Muistaakseni siellä on ollut ilkivaltaa, ei yllätä. Ja suunnitelmia suon kuivaamiseksi eli puisto muuttuisi paljon. Kallista mutta huonotasoista palvelua esim kauneudenhoitoliikkeissä. Tylyä palvelua ei kuunnella asiakasta. Ei korkeakouluja ja paljon työttömyyttä.
Ympäristö: Kouvolaan verrattuna Forssa on ehkä vielä pahempaa neukkukuutio betoniviidakkoa. Kesällä on vähän nätimpää kun lähtee esim puistoon. Forssassa on vähän vehreitä ulkoilureittejä, nekin enemmän puistoa kuin oikeaa metsää. Jos pitää puistoista lenkkipolkuina niin sitten ok. Oikeita metsiä ei ainakaan keskustan lähellä ole eikä kilometrien säteellä moneenkaan suuntaan. Forssasta ei löydy kunnon rantoja keskustan läheltä, vain lampi, jonka rannalla ovat sitten kaikki ja lampi levää täynnä.
Kulttuuri/ruoka: Paras ravintola lopetti. Jäljellä pizzeriat. Elokuvateatteri muistaakseni bio rex. Pieni, tunkkainen, ummehtunut, epämukavat penkit. Ei yhtään hyvää yökerhoa, vain omituisia räkälä paikkoja, joissa soi karaoke.
Kaiken kaikkiaan viimeisiä paikkoja minne ikinä muuttaisin. Onneksi pääsin pois!
Mitä kokemuksia teillä on? Pidetään ketju raatorehellisenä mutta asiallisena ettei poistu!
Kommentit (413)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoki.
Ihan mikä tahansa paikkakunta Pohjanmaalla.
Seinäjoki ei ole Pohjanmaalla.
Tarkoitatko, että Seinäjoki on Etelä-Pohjanmaalla? Nämähän ovat kaksi eri maakuntaa, Pohjanmaa ja Etelä-Pohjanmaa. Minullekin se selvisi vasta äskettäin.
Pohjanmaita kumminkin molemmat. Sama Etelä- ja Pohjois-Karjalan kanssa, Karjaloita molemmat.
Kemijärvi.
Vaikuttaa kuolleelta entiseltä tehdaspaikkakunnalta. Pari kertaa olen ohikulkumatkalla pysähtynyt. Kerran saavuttiin illansuussa ja haettiin ruokapaikkaa niin ne kaikki oli jotain burger/kebu mestoja ja sitäpaitsi kiinni. Mentiin sitten nöyränä abc-asemalle syömään. Sieltä olis saanu jotain ruokaa mutta olikin yli tunnin jono koska "muut paikat on kiinni niin kaikki on tullut tänne syömään"!! Vetästiin sämpylät ja pillimehut jossain parkkiksella ja jatkettiin matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo aloittaja ei ymmärrä että vika on hänessä, ei Forssassa. Sama pätee kaikkiin muihinkin viesteihin joita en viitsinyt lukea.
Millainen sää on ollut Forssassa tänään?
Vierailija kirjoitti:
Kemijärvi.
Vaikuttaa kuolleelta entiseltä tehdaspaikkakunnalta. Pari kertaa olen ohikulkumatkalla pysähtynyt. Kerran saavuttiin illansuussa ja haettiin ruokapaikkaa niin ne kaikki oli jotain burger/kebu mestoja ja sitäpaitsi kiinni. Mentiin sitten nöyränä abc-asemalle syömään. Sieltä olis saanu jotain ruokaa mutta olikin yli tunnin jono koska "muut paikat on kiinni niin kaikki on tullut tänne syömään"!! Vetästiin sämpylät ja pillimehut jossain parkkiksella ja jatkettiin matkaa.
Olisi mielenkiintoista kuulla muitakin kokemuksia, koska tää oli just sellainen ns ohikulkumatka.
Vierailija kirjoitti:
Matkustan muutaman kerran vuodessa Forssan kautta länsirannikolla. Forssa vaikuttaa tosi ankealta, vaikka olen vain vaihtanut bussia siellä. Missä on Forssan keskusta? Onko keskusta linja-autoasema?
20 v sitten tuli käytyä Kärsämäellä, yötäkin. Eipä toiste ole mieli tehnyt. Jopa minun pieni kotikylä Pohjois-Karjalassa vaikutti 100 kertaa virkeämmältä.
Surullista kyllä, keskusta on pitkälti siinä aseman ympärillä...
Mitä kokemuksia aiemmin mainituista:
Teuva, Pietarsaari ja Lohja?
Vierailija kirjoitti:
Vai että rasisteja Forssassa. Voi ei kuinka kamalaa. Se onkin asia mistä pitää eniten huolestua.
Oletko persujen kannattaja? Itse en viihdy ihmisten kanssa, jotka huutelevat kadun toiselle puolelle nähdessään tummaihoisia ihmisiä. Sun mielestä huutelu auttaa kotiutumaan tänne? En arvosta rasisteja mutta sä onnistuit just kertomaan olevasi sellainen.
Helsinki.
Keskusta täynnä juoppoja, nistejä, feissareita, mamujengejä.
Hinnat korkeita, asunnot heikosti varustettuja.
Ihmiset pitkälti töykeitä, ennakkoluuloisia, jne. Ja siis olen asunut 10 vuotta Helsingissä.
Pari pientä maalaispaikkuntaa, joilla olen viettänyt aikaa. Sinällään niissä ei ole mitään vikaa, mutta ne poikamiesporukat siellä matkahuollon baareissa (joo, tiedän kyllä ettei enää ole mitään legendaarisia matkahuollon baareja, mutta joka kylällä on silti joku baari kokoontumispaikkana poikamiehille).
On vain vietetty avan liian paljon aikaa kylän muiden poikamiesten kanssa, että olemus, jutut ja käytös on sen mukaista ja aika karkottavaa eikä asialle viitsitä tehdä mitään, vaikka tietäisivät itse, että voisi vähän petrata.
Vaikka ymmärrän hyvin, että tässä on kyse ilmiöstä, kun naiset muuttaa kaupunkin töiden perässä ja mies jää ehkä pitämään sukutilaa ja kun naisia ei ole kylässä tarpeeksi, niin pakosti on poikamiehiä paljon, niin silti se kontrasti vaikka johonkin kaupungissa elävään mieheen on hirveän suuri. Eikä mikään estäisi maaseutujen miehiäkään käymästä kaupungissa "ihmisten ilmoilla" ja järjestämästä itseään sellaisiiin porukoihin, joissa on naisakin, niin silti löytävät itsensä sitten niistä miesporukoista.
Hain kerran yhdelle maalaispaikkakunnalle pieneen yritykseen ja haastattelussa minulta kysytiin kestänkö äijähuumoria, meillä pitää kestää äijähuuumoria. Tajusn heti mitä sillä tarkoitettiin ja ilmoitin, että jos saan sanoa samalla mitalla takaisin tai vaikka valistaa käytöstavoista, niin tottakai kestän. En saanut paikkaa.
Maaseudulle jos haluaa parsuhteeseen, niin mies pitää ottaa kapungista ja sitten muuttaa sinne.
Vierailija kirjoitti:
Pari pientä maalaispaikkuntaa, joilla olen viettänyt aikaa. Sinällään niissä ei ole mitään vikaa, mutta ne poikamiesporukat siellä matkahuollon baareissa (joo, tiedän kyllä ettei enää ole mitään legendaarisia matkahuollon baareja, mutta joka kylällä on silti joku baari kokoontumispaikkana poikamiehille).
On vain vietetty avan liian paljon aikaa kylän muiden poikamiesten kanssa, että olemus, jutut ja käytös on sen mukaista ja aika karkottavaa eikä asialle viitsitä tehdä mitään, vaikka tietäisivät itse, että voisi vähän petrata.
Vaikka ymmärrän hyvin, että tässä on kyse ilmiöstä, kun naiset muuttaa kaupunkin töiden perässä ja mies jää ehkä pitämään sukutilaa ja kun naisia ei ole kylässä tarpeeksi, niin pakosti on poikamiehiä paljon, niin silti se kontrasti vaikka johonkin kaupungissa elävään mieheen on hirveän suuri. Eikä mikään estäisi maaseutujen miehiäkään
Samaa mieltä, eivät ole mitään parisuhdeainesta.
Varmaan tämä missä asun ja elän. Koska muualla kun käy on yleensä lomalla ja niin vähän aikaa ettei mitään karmeuksia pahemmin ehdi havaita.
No jos jotain on pakko mainita niin helsinki jossa todella kömpelö taskuvaras yritti viedä jotain. Jäi yritykseksi. Lisäksi ainoa kaupunki jossa on tultu ravintolassa pummimaan rahaa ojentaen käsi, pöytä pöydältä eikä henkilökunta puuttunut mitenkään.
Lappajärvi. Oli kerran naapuri, kotoisin Lappajärveltä, ja silloin tajusin mitä jun tti merkitsee. Niitä pohjalaisia kyläjuttuja kuunnellessa tuli mieleen monesti, että Lappajärvelle en koskaan ikinä halua muuttaa. Siis pelkästään yksi ihminen ja hänen perheensä sai aikaan tämän vastenmielisyyden.
Jyväskylässä ihmiset ovat minustakin jotenkin outoja. Hirveän epäluuloisia eivätkä ota kontaktia omasta aloitteestaan. Oikeastaan ainoat ihmiset joiden kanssa tuli solmittua syvällisempiä ihmissuhteita ja jotka olivat heti tavatessakin avoimia ja lämpimiä ja puheliaita, olivat muuttaneet sinne muualta. Ne epäluuloiset ja vaikeasti lähestyttävät olivat tosiaan kaikki syntyperäisiä keskisuomalaisia, eli joko Jyväskylästä tai sen lähikunnista ja niiden peräpitäjistä tai pohjanmaan pikkukunnista sinne muuttaneita (Jyväskylässä oli yllättävän paljon pohjalaista syntyperää olevia. Voisi kuvitella, että Tampereella enmmän, mutta ehkä Jyväskylä pienempänä paikkakuntana vetää enemmän pohjalaisia puoleensa). Ei ehkä enää koskaan Jyväskylään. Median mukaan siellä on lisääntyvä huimausaineongelma, joten ehkä en senkään vuoksi enää kyseistä paikkakuntaa halua edes harkita.
Tampere oli muuten ok, silloin kun siellä asuin, mutta murretta vi hasin. Silloin ei ollut Treella niin pahaa nistiongelmaa kuin nyt väitetään siellä olevan. Tre kokemukseni on vuosien takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turku. En suosittele kenellekään Turun ammatti-instituuttia tai Turun aikuiskoulutuskeskusta opiskelupaikkana. Opettajien käytös on todella sairasta ja törkeää molemmissa paikoissa.
Miksi ketään muuta kuin sinua kiinnostaisi pennin vertaa jonkun turkulaisen aikuiskoulutuskeskuksen opettajien toiminta?
Miten tuon piti liittyä ketjun aiheeseen?
Ihan sivusta arvaan: se oli karmein paikkakunta hänelle kokemuksensa vuoksi ja ketjussahan pyydetiin kertomaan karmeimmasa paikkakunnasta
älä mollaa toisten kokemuksia
Salo
Kyttäävät naapureita, ohikulkijoita, nimiä postilaatikoissa ja yleensäkin ihan kaikkea.
Eivät käy missään, mutta jos nyt joku on Turussa käynyt niin esiintyy kuin maailmanmatkaaja.
Ruma kauppala, huonot palvelut.
Hyvinkää. Aivan outo paikka, sekopäisiä ihmisiä.
Näitä kommentteja lukiessa todellakin huomaa, että monella paikkakunnalla ihmiset voivat henkisesti todella huonosti; ulkopaikkakuntalaisten syrjintää, töykeyttä, ylimielisyyttä tai neuvomatta jättämistä.. Suomi on pahoinvoiva maa, suomalaiset pahoinvoiva kansa. :(
En ihmettele tän ketjun kokemuksia kun osassa paikkakuntia allekirjoitan nuo täysin (Kokemäki, Kemi, Mikkeli), se vain on surullista että eilisen uutisen mukaan n. 70% suomalaisista saa elinikänsä aikana mt-diagnoosin ja tämä seikka näkyy katukuvassa.
Harkitsen muuttoa jonnekin ulkomaille, jossa ihmiseillä on näköalaa positiivisella tavalla kauemmas horisonttiin.
Kunshan Etelä-Korea. 5 kk siellä työkomennuksella. Ihmiset olivat todella epäystävällisiä, hotelli ihan järkyttävä luukku ja ruoka hirveää moskaa.
Minulla oli tilaisuus viettää tunteja Jakomäessä, kun autoni oli viereisellä Tattarisuolla huollettavana. Kävelin ympäriinsä, kävin kirjastolla sekä ostarilla syömässä ja kaupassa. Ei mitään ihmeellistä, rauhallista, väljää, ihan tavallista. Kyllä olisi ulkomaalaisilla ollut ihmettelemistä jos joku espoolainen tai tuupovaaralainen olisi kertonut heille miten kauhea paikka on kyseessä.