Karmein paikkakunta, jossa olet viettänyt aikaa
Edellinen ketju poistettiin jostain syystä!
Aiemmissa ketjuissa on kysytty lähinnä niitä paikkakuntia, joissa on asuttu. Nyt listaa saa laajentaa niihin kuntiin, jossa olet käynyt töissä, opiskellut, ollut etäsuhteessa, kakkoasunto, kesämökki.. vaatimus on se, että oikeasti tunnet kunnan palveluita muutenkin kuin ruokakaupan ja huoltoaseman, ja tiedät suunnilleen, missä jokin katu tai alue sijaitsee. Eli kesämökki ei riitä, jos käydään kunnassa vain ruokakaupassa.
Rajaus sen takia, että moni kakku päältä kaunis mutta sisältä silkkoa. Voi vaatia pidempää asumista ja tutustumista, että ihmiset näyttävät todellisen karvansa ja erilaiset puutteet viihtyisyydessä tulevat tutuiksi.
Aloitan: Forssa
Ihmiset: Forssa on jossakin tilastossa ollut kärkipäässä kun on etsitty Suomen rasistisinta kuntaa. Ja onnettominta. En ole saanut apua, kun olen kysynyt reittiä, kaupassa ja tk:ssa palvelu todella tylyä. Kampaajalla huono leikkaus ja värjäys, tekijä apaattinen, ei kuunnellut yhtään. Outoa kettuilua muualta tulleille. Ihmiset raahustavat onnettoman näköisinä ja ovat jostain syystä myös huomattavan lyhyitä. Moni mies oli minua lyhyempi, olen siis keskipituinen nainen. Ei mitään hymyjä naapureille tai edes small talk yritystä. Ei lapsiperheitä katukuvassa. Hirveää selän takana puhumista!
Palvelut: Kylpylä, joka itse asiassa on kiva. Ei juna-asemaa. Sijainti muutenkin huono jos haluaa matkustaa julkisilla. Ensin bussilla Turkuun tai Helsinkiin tai esim Riihimäelle, jossa sitten kulkuneuvon vaihto, jos haluaa lähteä vaikka pohjoisemmaksi. Forssan lähellä on kansallispuisto, siitä iso plussa. Muistaakseni siellä on ollut ilkivaltaa, ei yllätä. Ja suunnitelmia suon kuivaamiseksi eli puisto muuttuisi paljon. Kallista mutta huonotasoista palvelua esim kauneudenhoitoliikkeissä. Tylyä palvelua ei kuunnella asiakasta. Ei korkeakouluja ja paljon työttömyyttä.
Ympäristö: Kouvolaan verrattuna Forssa on ehkä vielä pahempaa neukkukuutio betoniviidakkoa. Kesällä on vähän nätimpää kun lähtee esim puistoon. Forssassa on vähän vehreitä ulkoilureittejä, nekin enemmän puistoa kuin oikeaa metsää. Jos pitää puistoista lenkkipolkuina niin sitten ok. Oikeita metsiä ei ainakaan keskustan lähellä ole eikä kilometrien säteellä moneenkaan suuntaan. Forssasta ei löydy kunnon rantoja keskustan läheltä, vain lampi, jonka rannalla ovat sitten kaikki ja lampi levää täynnä.
Kulttuuri/ruoka: Paras ravintola lopetti. Jäljellä pizzeriat. Elokuvateatteri muistaakseni bio rex. Pieni, tunkkainen, ummehtunut, epämukavat penkit. Ei yhtään hyvää yökerhoa, vain omituisia räkälä paikkoja, joissa soi karaoke.
Kaiken kaikkiaan viimeisiä paikkoja minne ikinä muuttaisin. Onneksi pääsin pois!
Mitä kokemuksia teillä on? Pidetään ketju raatorehellisenä mutta asiallisena ettei poistu!
Kommentit (413)
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä. Ruma pieni ja ahdas keskusta. Täynnä roskia, likaa ja tyhjiä kauppoja. Päihteilijät ja ulkomaalaiset parveilevat kauppojen kulkuväylillä. Rumia lähiöitä ja seudulta kotoisin olevissa paljon umpimielisiä hitaita ihmisiä jotka tuijottavat.
Todella ankea ja tyly paikka, jossa ei ole oikein mitään nähtävää.
Sä taisit olla vahingossa Keravalla tai Kouvolassa? Jyväskylää ei tästä tunnista.
En tunnista tuota että Jyväskylässä olisi yrmeää porukkaa. Sen sijaan Tanpereella on oudon kolea ja junttimainen ilmapiiri ja vaikea tutustua. Jyväskylän lähistöllä on jo paljon rennompaa porukkaa ja siitä Savoon päin mentäessä paranee koko ajan. Jyväskylä on hassu kaupunki myös niin, että sillä on on oma murteensa, joka näkyy tiettynä korostuksena ja puhetavan nopeutena, ei niinkään sanastossa tai ääntämisessä. Tämä siis oma kokemus, en ole kieltentutkija. Jyväskylä on hieno kaupunki :) Savonlinnaan tykästyin viime kesänä, siitä kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Iisalmi ja Sotkamo, Oulussa en oo koskaan käynyt. Kajaanissa on hyvä ruokajono ja uimahalli sentään. Etelässä Raisio. ja Turun alueella Halinen, varissuo ja lauste, täynnä alkoholisteja ja m a a hanmuuttajia ei mitään tekemistä
Mun suosikit on Iisalmi ja Sotkamo. No, en voi varmaksi sano, millaisia ne on viettää pitkiä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä. En tykännyt missään vaiheessa paikasta vaikka asuin monta vuotta. Jotenkin tympeetä ja synkkää kaikki. Järvet ei paljoa pelasta kun ihmiset on tyhmiä ja ilkeitä. Halusin pois.
Ihan eri kokemus. Ilmeisesti ne piirit joissa liikkuu, vaikuttaa tosi paljon. Itselle Jyväskylä on aina ollut energinen, positiivinen opiskelijakaupunki missä on paljon myös lapsiperheitä. Ihmiset myös fiksun tuntuisia eikä kukaan ollut ilkeä tai tyly. Parhaat yökerhofiilikset olen saanut Jyväskylässä juuri ihmisten hyvän energian ja avoimuuden takia. Ihan huippua porukkaa ja pääsi tavallaan muiden siipien suojaan muualta tulleena, kaikki halusi esitellä paikkoja yms 😄 ja tämä siis selvin päin muualla kuin yökerhossa.
Keskusta Turun jälkeen Suomen kaunein. Porvoo myös ka
Jääkiekosta? Jospa lainaus nyt toimisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iisalmi ja Sotkamo, Oulussa en oo koskaan käynyt. Kajaanissa on hyvä ruokajono ja uimahalli sentään. Etelässä Raisio. ja Turun alueella Halinen, varissuo ja lauste, täynnä alkoholisteja ja m a a hanmuuttajia ei mitään tekemistä
Mun suosikit on Iisalmi ja Sotkamo. No, en voi varmaksi sano, millaisia ne on viettää pitkiä aikoja.
Kuinka pitkän ajan niissä olet viettänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kokemuksia aiemmin mainituista:
Teuva, Pietarsaari ja Lohja?
Olen eri, mutta Pietarsaaresta osaan sanoa pari asiaa. Keskusta on tosi kaunis ja siellä on pikkukaupungiksi uskomaton määrä erilaisia liikkeitä ja palveluita. Mutta vain ruotsiksi, suomeksi en saanut palvelua. Porukka käsittääkseni yhtä umpimielistä kuin Kokkolassa.
Kokkolassa ovat päälle päin ihan kivoja, mutta kavereita ei muualta muuttaneena saa ja olet jotain pohjasakkaa, mahdollisuutta ei anneta. Suoraan ei tietenkään sanota mitään, sinut vain jätetään huomiotta ja syrjitään kaikessa. Kokkolassa lisäksi huonoin hanavesi mitä Suomesta löytyy. Ja olen eri kuin se, joka aiemmin kirjoitti Kokkolasta. Allekirjoitan sen täysin.
Kokkola on sen verran iso että luulisi ettei heti paljastu muual
Lahdessa Suomen paras hanavesi; kiitos Salpausselän pohjaveden 👌🏻Ei tule hiuksiin suihkusta mitään jäämiä eikä kaikki ole aina kalkin peitossa. Pesuaine helppo mitata. Helsingissä joillain alueilla hanavesi maistuu pahalta ja samoin Oulussa ja Lapissa!
Helsinki. Asuin työn takia. Sitten otin lopputilin ja muutin pois.
M54
Vantaa. En voi kirjoittaa mitä mieltä olen, koska sitä ei julkaistaisi.
Hartola. Naapurit tietävät asiasi paremmin kuin sinä itse.
Eli pääsit vapauteen. Yritä nyt elää niin, ettei häkki enää heilahda.