Karmein paikkakunta, jossa olet viettänyt aikaa
Edellinen ketju poistettiin jostain syystä!
Aiemmissa ketjuissa on kysytty lähinnä niitä paikkakuntia, joissa on asuttu. Nyt listaa saa laajentaa niihin kuntiin, jossa olet käynyt töissä, opiskellut, ollut etäsuhteessa, kakkoasunto, kesämökki.. vaatimus on se, että oikeasti tunnet kunnan palveluita muutenkin kuin ruokakaupan ja huoltoaseman, ja tiedät suunnilleen, missä jokin katu tai alue sijaitsee. Eli kesämökki ei riitä, jos käydään kunnassa vain ruokakaupassa.
Rajaus sen takia, että moni kakku päältä kaunis mutta sisältä silkkoa. Voi vaatia pidempää asumista ja tutustumista, että ihmiset näyttävät todellisen karvansa ja erilaiset puutteet viihtyisyydessä tulevat tutuiksi.
Aloitan: Forssa
Ihmiset: Forssa on jossakin tilastossa ollut kärkipäässä kun on etsitty Suomen rasistisinta kuntaa. Ja onnettominta. En ole saanut apua, kun olen kysynyt reittiä, kaupassa ja tk:ssa palvelu todella tylyä. Kampaajalla huono leikkaus ja värjäys, tekijä apaattinen, ei kuunnellut yhtään. Outoa kettuilua muualta tulleille. Ihmiset raahustavat onnettoman näköisinä ja ovat jostain syystä myös huomattavan lyhyitä. Moni mies oli minua lyhyempi, olen siis keskipituinen nainen. Ei mitään hymyjä naapureille tai edes small talk yritystä. Ei lapsiperheitä katukuvassa. Hirveää selän takana puhumista!
Palvelut: Kylpylä, joka itse asiassa on kiva. Ei juna-asemaa. Sijainti muutenkin huono jos haluaa matkustaa julkisilla. Ensin bussilla Turkuun tai Helsinkiin tai esim Riihimäelle, jossa sitten kulkuneuvon vaihto, jos haluaa lähteä vaikka pohjoisemmaksi. Forssan lähellä on kansallispuisto, siitä iso plussa. Muistaakseni siellä on ollut ilkivaltaa, ei yllätä. Ja suunnitelmia suon kuivaamiseksi eli puisto muuttuisi paljon. Kallista mutta huonotasoista palvelua esim kauneudenhoitoliikkeissä. Tylyä palvelua ei kuunnella asiakasta. Ei korkeakouluja ja paljon työttömyyttä.
Ympäristö: Kouvolaan verrattuna Forssa on ehkä vielä pahempaa neukkukuutio betoniviidakkoa. Kesällä on vähän nätimpää kun lähtee esim puistoon. Forssassa on vähän vehreitä ulkoilureittejä, nekin enemmän puistoa kuin oikeaa metsää. Jos pitää puistoista lenkkipolkuina niin sitten ok. Oikeita metsiä ei ainakaan keskustan lähellä ole eikä kilometrien säteellä moneenkaan suuntaan. Forssasta ei löydy kunnon rantoja keskustan läheltä, vain lampi, jonka rannalla ovat sitten kaikki ja lampi levää täynnä.
Kulttuuri/ruoka: Paras ravintola lopetti. Jäljellä pizzeriat. Elokuvateatteri muistaakseni bio rex. Pieni, tunkkainen, ummehtunut, epämukavat penkit. Ei yhtään hyvää yökerhoa, vain omituisia räkälä paikkoja, joissa soi karaoke.
Kaiken kaikkiaan viimeisiä paikkoja minne ikinä muuttaisin. Onneksi pääsin pois!
Mitä kokemuksia teillä on? Pidetään ketju raatorehellisenä mutta asiallisena ettei poistu!
Kommentit (413)
Vierailija kirjoitti:
Porvoo. Asuin siellä jonkun puoli vuotta ja en tykännyt yhtään.Ruotsinkielisten mafia jyrää.
Vierailija kirjoitti:
Järvenpää oli pahin. Betoniähiö vailla maaseudun hyviä puolia mutta kuitenkin kaukana Helsingistä, runsaasti sosiaalisia ongelmia. Lapsemme joutuivat koulukiusatuksi molemmat. Muutimme Helsinkiin vähän ahtaampaan ja täällä on viihdytty vaikka maalta lähdettiin.
Olen lapsena asunut Jäkessä ja se oli elämäni onnettomista aikaa. Koulukiusaaminenkin on tuttu juttu, kävin arkinen ja tylsä kylä muutenkin. Parasta oli juna pois.
Vierailija kirjoitti:
Salo
Kyttäävät naapureita, ohikulkijoita, nimiä postilaatikoissa ja yleensäkin ihan kaikkea.
Eivät käy missään, mutta jos nyt joku on Turussa käynyt niin esiintyy kuin maailmanmatkaaja.
Ruma kauppala, huonot palvelut.
Asuin Salon seudulla Halikossa joskus aikoinaan töiden takia puolisen vuotta ja allekirjoitan tämän täysin. Todella umpimielistä ja kyräilevää porukkaa. Tuo Turku-keskeisyys oli omituista, aivan kuin se olisi ollut joku maailmannapa. Inhosivat Helsinkiä, ja minä itäsuomalaisena olin lähestulkoon Siperiasta kotoisin. Onneksi pääsin pois takaisin Itä-Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Kajaani. Ymmärrän jos on sieltä kotoisin paikka voi olla kiva mutta kävijänä supertylsä.
Itse muutin alkuvuodesta Vantaalta Kajaaniin ja ihan hyvin viihtynyt. Ymmärrän että joidenkin mielestä masentava koska onhan tämä hiljainen paikka, mutta itse luontoa ja rauhaa arvostavana tykännyt. Lyhyet välimatkat ja kaikki elämiseen tarvittavat palvelut löytyy koska maakuntakeskus ja asukkaita päälle 35 000. Ihmisetkin aitoja ja mukavia jos pääsee tarkemmin tutustumaan, hiukan sisäänpäinlämpeneviä ja ujoja eli ei välttämättä kaikilla onnistu tutustuminen.
Houtskari Turun saaristossa. Jouduin olemaan pari viikkoa never again. Köyhää likaista ankeaa ruotsinkielistä wt.
Vierailija kirjoitti:
siis kaikki paikkakunnat, joista löytyy vasemmistojohto vihreillä höystettynä, ja kakun päällyskin on muualta tullutta kultamunaa. jokaikinen pikkupaikkakunta, kaikki ruåttin kieliset alueet. me ollaan ukon kanssa kierretty suomea tosi paljon, ja hauskaa on aina, kun ukko nousee autosta, ja kaikki alkuasukkaat kaikoaa ympäriltä. on autuus, kun ukko on ruma ja todella pelottava.
No sinä pidät sitten varmaan niistä köyhistä persupitäjistä, joissa ei vihreitä näe eikä ruotsin sanaa kuule. Kärsämäki, Kihniö, Kyyjärvi, jne.
Kaikki ne pienet paikat missä asuu sisäsiittoisia harvahampaisia peräkamarinpoikia
On Raumallakin ihan nättejä paikkoja, mutta ne on yleensä ihan tyhjiä eikä mitään tapahtumia ole kuin 2 kertaa vuodessa. Muuten se on rapistuva neukkukuutio paikka keskellä peltoa.
Täh? Rauma muka keskellä peltoa? Rauma on lähes kokonaan veden, kallion ja metsän ympäröimä. Neukkukuutioita on kuten jokaisessa Suomen kaupungissa mutta toisin kuin monessa muussa paikassa Raumassa ne eivät mitenkään hallitse kaupunkikuvaa. Olet vain katkera perse koska raumalaiset ovat torjuneet sinut ja peiliin et tietenkään osaa katsoa.
Boomerang ei ole ostarilla, eikä sen lähistöllä hengaa juoppoja ikinä. Mutta juopot ovat toki ostarilla. Ihan rauhalliselta Jakis kuitenkin vaikuttaa.
Nurmijärven keskusta on aivan kuollut. Vissiin kuitenkin mukava paikka asua omakotitalossa?
Minkälainen paikka on Valkeakoski? On ollut ajatuksissa muuttaa johonkin Tampereen lähettyville ja Valkeakoski on ollut vahva vaihtoehto.
Mitä tämä keskustelu oikeastaan antaa kellekään. Kysyttiin kokemuksia jos on liikkunut usein jossain, ollut töissä, opiskellut ym paikkakunnalla. Ei kysytty paikkakuntia joissa olet vaihtanut bussia tai ajanut läpi silloin tällöin.
Olen aika paljon liikkunut ympäri Suomea enkä osaa nimetä yhtään karmeasta paikkaa. Terveisiä Helsingistä ja Savonlinnasta, molemmissa asunut. Kivoja paikkakuntia erilaisine ihmisineen.
Vierailija kirjoitti:
Lempäälä ja Jämsä
Miksi nämä?
Vierailija kirjoitti:
Lohja. Kusipäisiä ihmisiä ankeassa ja rumassa pikkukaupungissa. Et ole ollut pohjalla, jos et ole käynyt Lohjalla. Aamen hallelujaa.
Viime käynnistä 31 vuotta ja seuraavaa käyntiä ei tule tapahtumaan.
Tekee mieli käydä Lohjalla 😄 Voisi jakaa kokemukset tänne. Esim miten suhtaudutaan kun kysyy tietää, millaista palvelua kaupassa, onko tapahtumia näin kesällä, hymyilevätkö ihmiset kun heille hymyilee....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutsa
Joutsa on kyllä aika kamala tuppukylä ja ihmiset suhtautuu oudosti keneen tahaansa naapurikunnasta tulevaan. Katsovat kuin vierasta sikaa. Joutsan läpi tulee mentyä usein, ja ihmiset voi yleensä laskea yhden käden sormilla. Ei mitään hyviä ruokapaikkoja ja paikkakunta tekee kuolemaa hyvää vauhtia. Jos jotain hyvää, niin monta järveä lähellä ja paljon luontoa. Taitaa olla vielä lukiokin kunnassa.
Mikä mahtaa olla paikkakunta, johon tuo Joutsa tullaan vielä jossain kohtaa liittämään?
Olen kotoisin melko läheltä Joutsaa. Joutsan lähellä ei ole oikein mitään isoja kaupunkeja. Hartola on pieni kunta, samoin Sysmä... Toivakka on myös pieni ja Leivonmäki taitaa jo kuulua Joutsaan. Heinolaan on reilusti matkaa. Hirvensalmi ja Pertunmaa sekä Kangasniemi pieniä paikkoja. Joutsan lähellä on paljon pikkukuntia.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Kajaani. Ymmärrän jos on sieltä kotoisin paikka voi olla kiva mutta kävijänä supertylsä.
Miksi Kajaani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kokemuksia aiemmin mainituista:
Teuva, Pietarsaari ja Lohja?
Olen eri, mutta Pietarsaaresta osaan sanoa pari asiaa. Keskusta on tosi kaunis ja siellä on pikkukaupungiksi uskomaton määrä erilaisia liikkeitä ja palveluita. Mutta vain ruotsiksi, suomeksi en saanut palvelua. Porukka käsittääkseni yhtä umpimielistä kuin Kokkolassa.
Kokkolassa ovat päälle päin ihan kivoja, mutta kavereita ei muualta muuttaneena saa ja olet jotain pohjasakkaa, mahdollisuutta ei anneta. Suoraan ei tietenkään sanota mitään, sinut vain jätetään huomiotta ja syrjitään kaikessa. Kokkolassa lisäksi huonoin hanavesi mitä Suomesta löytyy. Ja olen eri kuin se, joka aiemmin kirjoitti Kokkolasta. Allekirjoitan sen täysin.
Kokkola on sen verran iso että luulisi ettei heti paljastu muualta tulleeksi, ellei sitä kerro. Tuo pahan makuinen hanavesi on inhottavaa. Jossain kunnassa olen itsekin juonut ihan hirveän makuista hanavettä. Veden ei edes pitäisi maistua saati haista miltään... se maku tulee kaikkeen ruokaankin. Ja inhottaa peseytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä. En tykännyt missään vaiheessa paikasta vaikka asuin monta vuotta. Jotenkin tympeetä ja synkkää kaikki. Järvet ei paljoa pelasta kun ihmiset on tyhmiä ja ilkeitä. Halusin pois.
Ihan eri kokemus. Ilmeisesti ne piirit joissa liikkuu, vaikuttaa tosi paljon. Itselle Jyväskylä on aina ollut energinen, positiivinen opiskelijakaupunki missä on paljon myös lapsiperheitä. Ihmiset myös fiksun tuntuisia eikä kukaan ollut ilkeä tai tyly. Parhaat yökerhofiilikset olen saanut Jyväskylässä juuri ihmisten hyvän energian ja avoimuuden takia. Ihan huippua porukkaa ja pääsi tavallaan muiden siipien suojaan muualta tulleena, kaikki halusi esitellä paikkoja yms 😄 ja tämä siis selvin päin muualla kuin yökerhossa.
Keskusta Turun jälkeen Suomen kaunein. Porvoo myös kaunis, ainakin vanha Porvoo.
Ne ketkä on m
Mistähän Porin ja Rauman välinen inho kumpuaa?
LOL ai että lapsiakin pelotti, hah hah