Karmein paikkakunta, jossa olet viettänyt aikaa
Edellinen ketju poistettiin jostain syystä!
Aiemmissa ketjuissa on kysytty lähinnä niitä paikkakuntia, joissa on asuttu. Nyt listaa saa laajentaa niihin kuntiin, jossa olet käynyt töissä, opiskellut, ollut etäsuhteessa, kakkoasunto, kesämökki.. vaatimus on se, että oikeasti tunnet kunnan palveluita muutenkin kuin ruokakaupan ja huoltoaseman, ja tiedät suunnilleen, missä jokin katu tai alue sijaitsee. Eli kesämökki ei riitä, jos käydään kunnassa vain ruokakaupassa.
Rajaus sen takia, että moni kakku päältä kaunis mutta sisältä silkkoa. Voi vaatia pidempää asumista ja tutustumista, että ihmiset näyttävät todellisen karvansa ja erilaiset puutteet viihtyisyydessä tulevat tutuiksi.
Aloitan: Forssa
Ihmiset: Forssa on jossakin tilastossa ollut kärkipäässä kun on etsitty Suomen rasistisinta kuntaa. Ja onnettominta. En ole saanut apua, kun olen kysynyt reittiä, kaupassa ja tk:ssa palvelu todella tylyä. Kampaajalla huono leikkaus ja värjäys, tekijä apaattinen, ei kuunnellut yhtään. Outoa kettuilua muualta tulleille. Ihmiset raahustavat onnettoman näköisinä ja ovat jostain syystä myös huomattavan lyhyitä. Moni mies oli minua lyhyempi, olen siis keskipituinen nainen. Ei mitään hymyjä naapureille tai edes small talk yritystä. Ei lapsiperheitä katukuvassa. Hirveää selän takana puhumista!
Palvelut: Kylpylä, joka itse asiassa on kiva. Ei juna-asemaa. Sijainti muutenkin huono jos haluaa matkustaa julkisilla. Ensin bussilla Turkuun tai Helsinkiin tai esim Riihimäelle, jossa sitten kulkuneuvon vaihto, jos haluaa lähteä vaikka pohjoisemmaksi. Forssan lähellä on kansallispuisto, siitä iso plussa. Muistaakseni siellä on ollut ilkivaltaa, ei yllätä. Ja suunnitelmia suon kuivaamiseksi eli puisto muuttuisi paljon. Kallista mutta huonotasoista palvelua esim kauneudenhoitoliikkeissä. Tylyä palvelua ei kuunnella asiakasta. Ei korkeakouluja ja paljon työttömyyttä.
Ympäristö: Kouvolaan verrattuna Forssa on ehkä vielä pahempaa neukkukuutio betoniviidakkoa. Kesällä on vähän nätimpää kun lähtee esim puistoon. Forssassa on vähän vehreitä ulkoilureittejä, nekin enemmän puistoa kuin oikeaa metsää. Jos pitää puistoista lenkkipolkuina niin sitten ok. Oikeita metsiä ei ainakaan keskustan lähellä ole eikä kilometrien säteellä moneenkaan suuntaan. Forssasta ei löydy kunnon rantoja keskustan läheltä, vain lampi, jonka rannalla ovat sitten kaikki ja lampi levää täynnä.
Kulttuuri/ruoka: Paras ravintola lopetti. Jäljellä pizzeriat. Elokuvateatteri muistaakseni bio rex. Pieni, tunkkainen, ummehtunut, epämukavat penkit. Ei yhtään hyvää yökerhoa, vain omituisia räkälä paikkoja, joissa soi karaoke.
Kaiken kaikkiaan viimeisiä paikkoja minne ikinä muuttaisin. Onneksi pääsin pois!
Mitä kokemuksia teillä on? Pidetään ketju raatorehellisenä mutta asiallisena ettei poistu!
Kommentit (413)
Tuo aloittaja ei ymmärrä että vika on hänessä, ei Forssassa. Sama pätee kaikkiin muihinkin viesteihin joita en viitsinyt lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi vuorokausi Helsingin Jakomäessä riitti. Olin ihan kauhuissani.
Oli ihanaa tulla kotiin maalle. Naapurin vanha pariskunta moikkaili iloisesti istuessaan puutarhakeinussaan iltakahveilla. Oli niin leppoisaa ja kaunista. Ihana oma koti!
Jakomäki ei ole yhtä kuin koko Helsinki. Onhan tuolla alueella varmasti omat ongelmansa, eikä ympäristö ole siisteimmästä päästä.
Jakis oli jotenkin suloisen kulahtanut jo 90-luvulla. Asuin siinä Suurmetsän vaiheilla ja kävin usein Jakiksen ostarilla S-marketissa. SIinä ostarilla taisi olla joku Bomerangi tai Boomerang-niminen baari, nimi oli osuva koska samat naamat palasi joka päivä takaisin vaikka ne oli heitetty edellisenä yönä ulos. Mielestäni Jakis oli hiljainen ja metsittynyt. Sitä en tiedä, millainen on nykyään.
Helsinki:
- kaikista kateellisemmat, kieroimmat, ilkeimmät, rikollisemmat ihmiset
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiä vihaavat, nyt perusteluita! Mielestäni Helsingissä on hyvin ystävällisiä ihmisiä.
Minä muutin töiden takia Helsinkiin ja kärvistelin siellä kymmenen vuotta. Kun kuljin yksin vapaa-ajan tapahtumissa, puistoissa, esim. Haagan rodopuisto, jossa ihmisiä ohitetaan ihan läheltä, tuntui pahalta kuinka jokainen oli omassa kuplassaan, ei katso päin, ei vahingossakaan hymyile tuntemattomalle vastaantulijalle. Tuli ihan outo olo, että olenko olemassakaan.
Sitten vihdoin pääsin muuttamaan Uudellamaalla pikkupaikkakunnalle ja olin aivan ihmeissäni, kun kauppakeskuksessakin minulle juteltiin small talkia ja kadulla katsottiin päin. Oli ihanaa olla taas olemassa. Tämän huomaa silloin, kun asuu ja liikkuu yksin.
Koko Satakunta. Syvän joen elokuva kertoo suunnilleen siitä. Hyvänä kakkosena Turku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinkää
Siellä tehdään innolla töitä sen puolesta, että keskustan tienoo slummiutuisi entisestään. Ensin kauppakeskus (jossa on joka toinen liikepaikka tyhjänä) näivetti keskustasta mielenkiintoiset pikkuliikkeet pois. Sitten alettiin tunkea kerrostaloja vieri viereen niin lähekkäin, että hyvä jos välissä mahtuu kävelemään, maisemat suoraan naapurin makuuhuoneeseen.
Kaupungin johtoporukkaa kiinnostaa rock- tai elokuvafestivaalit, ei asukkaiden jokapäiväinen viihtyisyys.
Olin unohtaa Hyvinkään! Tämä on tosiaan Forssan jälkeen pahempi kuin Kerava. Torniosta ja Kemistä ei ole kokemuksia. Miten muuten Keminmaa, onko muuta yhteistä Kemin kanssa kuin samankaltainen nimi?
Kiinnostaa myös, miksi Pori, Järvenpää, Imatra, Joensuu ja Lappeenranta saaneet paljon mainintoja. Tuusulaa ei ole mainittu vaikka Keravan ja Järvenpään lähellä 🤔
Keminmaa ei ole pelkästään sisäänpäinkääntynyt vaan ihan selkeän vihamielinen jos olet muualta.
Asuin pari vuotta ja Salessa ei koskaan tervehditty koska en ollut paikkakuntalaisia. Pyörää en olisi talon pyörävarastossa saanut pitää koska olin muualta tullut. Pyörä rikottiin ja lopuksi vietiin pois. Iltalenkillä mopopojat tulivat huutelemaan ja pelottelemaan ajamalla tosi läheltä.
Henkireikä oli täällä parjatut Kemi ja Tornio joissa sentään sai liikkua rauhassa ja kaupoissakin tervehdittiin.
Käyttäjä41206 kirjoitti:
Perho. Voiko surkeampaa pikkukylään olla! Onkohan siellä vieläkään hotellia tai motelli, jossa voisi yöpyä?
Varmaan aivan hirveä paikka, sillä jopa painajaisteni Keminmaassa (kirjoitin ylempänä) naurettiin Perholle.
Outokumpu. Sukurutsaisia puoli savolaisia juntteja "kaupunki" täynä.
Kouvola ja Forssa. Ankeita betonikyliä, joissa on mm. huumeongelmia ja lisäksi molemmissa asuu ihan hirveitä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kouvola ja Forssa. Ankeita betonikyliä, joissa on mm. huumeongelmia ja lisäksi molemmissa asuu ihan hirveitä ihmisiä.
Kouvolassa on oikein nättiä luontoa vähänkin sivummalla. Kouvolan sijasta olisi sanonut vaikka Keravan, ihmiset paljon vähemmän mukavia, arkkitehtuuri rumempaa eikä luontoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..jokainen keravalainen keneen tutustunut on täyttä valko roskaa. Kaikki panevat toisiaan.
Keravan matkailu kiittää. Kaikki majoituspaikat on varattu pitkälle vuoteen 2027.
Mitkä majoituspaikat?
Vierailija kirjoitti:
Kuka jaksoi lukea aloituksen. Novelli jonkun paikkakunnan vioista. Säälittävää.
Kyllä täällä on meitä, jotka pystyvät lukemaan ihan kokonaisia kirjojakin, saati yhden vauvspalstan aloituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoki.
Ihan mikä tahansa paikkakunta Pohjanmaalla.
Seinäjoki ei ole Pohjanmaalla.
Tarkoitatko, että Seinäjoki on Etelä-Pohjanmaalla? Nämähän ovat kaksi eri maakuntaa, Pohjanmaa ja Etelä-Pohjanmaa. Minullekin se selvisi vasta äskettäin.
Vierailija kirjoitti:
Ankeita:
- Huittinen, siellä ei ole oikein mitään, ja rakennuskanta keskustassa niitä ankeimpien vuosien elementtikuutioita ja -laatikoita
- Pori, jotenkin ihan valtavan junttimainen ja aggressiivisen oloinenkin paikka
- Salo ankea ja ruma, täynnä eläkeläisiä, ei mitään tekemistä
- Nykyinen asuinpaikkani Helsinki. Enemmistö, kuten minäkään, ei asuta niissä kantakaupungin jugend-kortteleissa, vaan lähiöissä, ja nämä on kyllä rumia ja masentavia paikkoja. Kauheat ruuhkat aina kun pitää mennä joka paikkaan. Jopa 50 km säteellä olevat ulkoilumaastot on usein ruuhkaisia, jos on vähänkään siedettävä sää. Keskustassa olisi kaikenlaista palvelua, mutta ei ne minua niinkään enää kiinnosta, nuorena kiinnosti yöelämä, mutta ei enää 20 vuoteen. Ravintoloissa syömisestäkin on hohto jo ajat sitten mennyt. Eli mulle kaupungin annista ei ole juuri mitään iloa, mutta haittaa on ruuhkista, betonikuutiokolosseista
Tervetuloa Vuosaareen! Täällä on loistavat ja ruuhkattomat ulkoilualueet merenrannalla! Ihan paras paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea valinta Mikkelin, Seinäjoen ja Huittisten välillä. Mikkelissä romani heilui pistolan kanssa torilla, mutta ei uhannut minua. Seinäjoella näin puukkokahakan, mutta kukaan ei kuollut. Huittisissa olen saanut nyrkistä päähän kun kerroin olevani Helsingistä.
Olikohan lyöjä se kuuluisa Huittisten hullu mies? Hyvin todennäköisesti.
Huittisten hullu ukko syö enemmän kuin tienaa. Ei siis ole tunnettu väkivaltaisuudestaan.
Pudasjärvi