En ymmärrä että joku haluaa oikein asua maalla. Kiva päästä huomenna taas kaupungin vilinään
Kyllä 3 päivää tätä riittää. Hyttysiä, ahtaat tilat mökissä, rasvaista grilliruokaa ja kaupatkin 10 kilometrin päässä.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppamatkan pituus on nähtävästi kyllä urbaanien ihmisten suurin ongelma maalla asumisessa. En tajua. Kun suunnittelee, niin kaupassa ei tarvitse joka päivä käydä. En mä kaupungissakaan käy kaupassa kuin ehkä max. 2 kertaa viikossa jos sitäkään.
Jos kauppamatkan pystyy suorittamaan jalan tai pyörällä tai edes julkisilla, on se vuodessa iso muutos hiilijalanjälkeen.
Mutta kun tämäkään ei juuri liity koko asiaan kuin pienellä osalla. Kyllä ne kauppojen ja markettien pysäköinnit on täynnä autoja kaupungissakin.
Vierailija kirjoitti:
Jep, ihanaa, kun kauppaan, kirjastoon, ravintoloihin ja baariinkin pääsee kävellen viidessä minuutissa eikä tarvitse autoa mihinkään. Maalla asuessani ahdisti elää auton varassa eikä ihmisiä ollut puolen kilometrin säteellä missään. Onhan siellä ihan kiva joskus käydä äitiä moikkaamassa, mutta en enää ikinä muuttaisi takaisin.
Jep sama täällä. Skurulla pääsee vaikka mihin ja uber toimii toisin kuin maalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ihanaa, kun kauppaan, kirjastoon, ravintoloihin ja baariinkin pääsee kävellen viidessä minuutissa eikä tarvitse autoa mihinkään. Maalla asuessani ahdisti elää auton varassa eikä ihmisiä ollut puolen kilometrin säteellä missään. Onhan siellä ihan kiva joskus käydä äitiä moikkaamassa, mutta en enää ikinä muuttaisi takaisin.
Tuo ei koske keskivertokaupunkilaista, joka matkaa töihin, kauppaan, ja omiin ja lasten harrastuksiin autolla.
Niinpä, enkä suostuisikaan asumaan niin kaukana palveluista, että tarvitsisin autoa kaikkeen tuohon.
Hyttysiä ei ole ympäri vuoden. Useimmat maalaiset eivät myöskään asu ahtaissa mökeissä, ja niistä 10 tai 30 km päässä olevista kaupoista saa ihan tavallista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppamatkan pituus on nähtävästi kyllä urbaanien ihmisten suurin ongelma maalla asumisessa. En tajua. Kun suunnittelee, niin kaupassa ei tarvitse joka päivä käydä. En mä kaupungissakaan käy kaupassa kuin ehkä max. 2 kertaa viikossa jos sitäkään.
Jos kauppamatkan pystyy suorittamaan jalan tai pyörällä tai edes julkisilla, on se vuodessa iso muutos hiilijalanjälkeen.
Mutta kun tämäkään ei juuri liity koko asiaan kuin pienellä osalla. Kyllä ne kauppojen ja markettien pysäköinnit on täynnä autoja kaupungissakin.
Toki ne ovat täynnä, koska maalaisetkin käyvät kaupunkien marketissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä maalla voi tehdä? Käyt päivän töissä tai olet melkein 24/7 töissä jos olet esim. maatalousyrittäjä.
Vapaa-aikana voit käydä kalassa, metsällä, istuttaa puuntaimia, kerätä marjat ja sienet, leikata nurmikon, siistiä viikatteella tai siimalla piha-aluetta ja rantaa, hakata halkoja, laittaa halot ja pinota ne tai viedä liiteriin, kitkeä rikkaruohot, kasvattaa kasvihuone- ja avomaan kasviksia ja juureksia ym. ym. ja päälle vielä tavallisen omakotiasujan hommat.
Voin kertoa, kun asut maaseudulla, jokaisena vuorokauden tuntina riittää tekemistä jos vain on halua, ja vaikkei halua olisi. Täällä ei tule tekemisen puute 😀
Ai jumankauta mikä työleiri. Minä haluan töiden jälkeen rentoutua ja käydä vaikka salilla, mutta en todellakaan käydä taas uudestaan töihin.
Mulla alkoi loma ja on ihanaa kun saa jäädä maalle eikä tarvitse mennä kaupunkiin kuin vasta elokuussa.
Kaupungeissa asuvat ovat uusavuttomia jotka eivät osaa mitään muuta kuin räplätä kännyköitään.
Vierailija kirjoitti:
Itse saatan käydä kaupassa kesällä monta kertaa päivässä. En tiedä aamulla mitä haluan illalla syödä. Olisi ahdistavaa, jos pitäisi jotain ruokailujakin suunnitella päiviksi etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä maalla voi tehdä? Käyt päivän töissä tai olet melkein 24/7 töissä jos olet esim. maatalousyrittäjä.
Vapaa-aikana voit käydä kalassa, metsällä, istuttaa puuntaimia, kerätä marjat ja sienet, leikata nurmikon, siistiä viikatteella tai siimalla piha-aluetta ja rantaa, hakata halkoja, laittaa halot ja pinota ne tai viedä liiteriin, kitkeä rikkaruohot, kasvattaa kasvihuone- ja avomaan kasviksia ja juureksia ym. ym. ja päälle vielä tavallisen omakotiasujan hommat.
Voin kertoa, kun asut maaseudulla, jokaisena vuorokauden tuntina riittää tekemistä jos vain on halua, ja vaikkei halua olisi. Täällä ei tule tekemisen puute 😀
Ai jumankauta mikä työleiri. Minä haluan töiden jälkeen rentoutua ja käydä vaikka salilla, mutta en todellakaan käydä taas uudestaan töihin.
Monen muun mielestä tuntuu turhalta työltä käydä salilla hikoilemassa ja vielä maksaa siitä, kun pihahommissa sielu lepää, keho saa monipuolisesti liikettä ja ulkoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saatan käydä kaupassa kesällä monta kertaa päivässä. En tiedä aamulla mitä haluan illalla syödä. Olisi ahdistavaa, jos pitäisi jotain ruokailujakin suunnitella päiviksi etukäteen.
Näin minäkin koin, kunnes muutin maalle. Sellainen levottomuus ja ahdistus hävisi, kun ei ollutkaan enää mahdollista (tai ainakaan järkevää) tarttua jokaiseen lyhytjänteiseen mielitekoon. Ne ihmeelliset mieliteot haihtuvat hetken kuluttua ja tilalle tulee rauha.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen ihmetellyt parissakin keskustelussa. Me tehdään isompi kauppareissu kerran viikossa, ja jotain akuutteja tarpeita varten kyläkauppa on 2 kilometrin päässä. Myös netistä ostetaan melko paljon kotiinkuljetuksella. Tähän mulle on täällä vastattu että tämäkin on jotenkin kauhean ja vaikean kuuloista. Ilmeisesti joillekin on tärkeää, että sinne kauppaan pääsee kuluttamaan aikaa joka päivä. Noh, huvinsa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle ei täällä maalla ole ongelma ajaa 9 minuuttia s-marketille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asun maalla enkä kyllä myöskään pidä mitään työleiriä. Saunan toki useamman kerran viikossa ja välillä touhuan pihalla, mutta sen mukaan mitä tykkään.
Vain vähä-älyiset JUNTIT viihtyvät kaupungissa.
Mä asun maalla. Ruokakauppa ja kirjasto pyöräilymatkan päässä. Samoin lasten koulu, talvisin on bussikyyditys. Isompi kaupunki puolen tunnin ajomatkan päässä. Kotona on uima-allas, biljardipöytä, runsaasti tilaa. En vaihtaisi tätä mistään hinnasta 50 kompaktiin neliöön, johon ei mahdu edes kunnollista keittiötä ja ulko-ovesta olisi käytännössä keskellä katua. Kaupungista maalle vaihtaminen nosti elintasoa huomattavasti!
Vierailija kirjoitti:
Mä asun maalla. Ruokakauppa ja kirjasto pyöräilymatkan päässä. Samoin lasten koulu, talvisin on bussikyyditys. Isompi kaupunki puolen tunnin ajomatkan päässä. Kotona on uima-allas, biljardipöytä, runsaasti tilaa. En vaihtaisi tätä mistään hinnasta 50 kompaktiin neliöön, johon ei mahdu edes kunnollista keittiötä ja ulko-ovesta olisi käytännössä keskellä katua. Kaupungista maalle vaihtaminen nosti elintasoa huomattavasti!
Asensitko myös maalämmön uima-altaan lämmittämiseksi? Itse tein niin, ja kaksi ilppiä. Koko talon sähkölasku ja vesilasku pienempi kuin vastike oli aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungeissa asuvat ovat uusavuttomia jotka eivät osaa mitään muuta kuin räplätä kännyköitään.
Kyllä ne osaa itkeä, kun on aina rahat loppu ja ulosotto uhkaa. Silti wolttaavat ruokansa, kun eivät osaa edes makaronilaatikkoa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sit sun varmaan tosiaan kannattaa asua kaupungissa jos tällainenkin ahdistaa ja tuntuu vaikealta. En mäkään aina tiedä aamulla, mitä syön illalla, mutta mm. tilava keittiö, kasvimaa, pakastin ja tekevä luonne takaa sen että aina saa improvisoitua jotain.
Miks tää sama "kaupunki versus maaseutu" - keskustelu pitää käydä täällä uudestaan kerran kuussa? Ettekö voisi vaan jatkaa niitä vanhoja ketjuja?