Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä että joku haluaa oikein asua maalla. Kiva päästä huomenna taas kaupungin vilinään

Vierailija
21.06.2025 |

Kyllä 3 päivää tätä riittää. Hyttysiä, ahtaat tilat mökissä, rasvaista grilliruokaa ja kaupatkin 10 kilometrin päässä. 

Kommentit (151)

Vierailija
101/151 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä asun maalla. Ruokakauppa ja kirjasto pyöräilymatkan päässä. Samoin lasten koulu, talvisin on bussikyyditys. Isompi kaupunki puolen tunnin ajomatkan päässä. Kotona on uima-allas, biljardipöytä, runsaasti tilaa. En vaihtaisi tätä mistään hinnasta 50 kompaktiin neliöön, johon ei mahdu edes kunnollista keittiötä ja ulko-ovesta olisi käytännössä keskellä katua. Kaupungista maalle vaihtaminen nosti elintasoa huomattavasti!

Asensitko myös maalämmön uima-altaan lämmittämiseksi? Itse tein niin, ja kaksi ilppiä. Koko talon sähkölasku ja vesilasku pienempi kuin vastike oli aikanaan. 

Kyllä. Meillä myös ilmalämpöpumput ylä- ja alakerrassa. Ja kolmas ulkorakennuksessa, jossa autotallit ja miehen verstas (harrastuksen vuoksi).

Vierailija
102/151 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh, paljon ahtaammin kaupungissa asutaan!

46 neliön kerrostalokämppä vs 460 neliön omakotitalo järven rannalla

sillä kerrostalokämpällä on sentään arvoa. Talo maalla on purkukohde.

Me myimme edellisen  "purkukohteemme" 620 000 eurolla. Tosin vain 240m2 mutta kuitenkin parempi kuin 46m2 neukkukuutio

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/151 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla ihmiset elää yhteisöllisemmin. Koska perinteisesti näin on aina eletty vuosisatojen ajan. Etenkin maatilan töitä tehty talkoovoimin koko naapuriston kesken.

En tiedä missä mahdat elää, muttei yhteisöllisyyttä enää juuri ole. Eikä maatalon töitä ole naapuruston kesken tehty talkoilla kuin ehkä erikoistilanteissa. Ei ne naapurit ehdi kun niillä on ne omat työt.

En minäkään erityistä yhteisöllisyyttä ole maalla kokenut. Tutuista suurin osa käy palkkatöissä, minä ja mieheni myös. Lapsia kuskataan harrastuksiin, käydään salilla tai lenkillä, siivotaan kotia ja tehdään ruokaa. Ihan tavallista arkea. 

Vierailija
104/151 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku pari vuotta sitten valmistunut okt on purkukohde? 

Vierailija
105/151 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä maalla voi tehdä? Käyt päivän töissä tai olet melkein 24/7 töissä jos olet esim. maatalousyrittäjä.

Vapaa-aikana voit käydä kalassa, metsällä, istuttaa puuntaimia, kerätä marjat ja sienet, leikata nurmikon, siistiä viikatteella tai siimalla piha-aluetta ja rantaa, hakata halkoja, laittaa halot ja pinota ne tai viedä liiteriin, kitkeä rikkaruohot, kasvattaa kasvihuone- ja avomaan kasviksia ja juureksia ym. ym. ja päälle vielä tavallisen omakotiasujan hommat.

Voin kertoa, kun asut maaseudulla, jokaisena vuorokauden tuntina riittää tekemistä jos vain on halua, ja vaikkei halua olisi. Täällä ei tule tekemisen puute 😀

Maaseudulla voi asua myös tavallisessa omakotitalossa ilman ylimääräisiä viljely- tai puunhakkuutöitä. Maaseudulla asuminen ei ole sama asia kuin että olisi maanviljelijä.

Vierailija
106/151 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa, mikä maalla haittaa, on takapajuiset ja ahdasmieliset ihmiset. Muuten on mukavaa. En istu baareissa usein, ja en harrasta shoppailua.

Mä olen noiden ahdasmielisten kanssa pärjännyt hyvin, kun en ole tekemisissä heidän kanssaan. En ollut kaupungissakaan tekemisissä pakollista enempää kovin erimielisten kanssa, esim vegaanihörhöt tai persut eivät kuuluneet, eivätkä kuulu vieläkään lähipiiriini. 

Vierailija
107/151 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, ihanaa, kun kauppaan, kirjastoon, ravintoloihin ja baariinkin pääsee kävellen viidessä minuutissa eikä tarvitse autoa mihinkään. Maalla asuessani ahdisti elää auton varassa eikä ihmisiä ollut puolen kilometrin säteellä missään. Onhan siellä ihan kiva joskus käydä äitiä moikkaamassa, mutta en enää ikinä muuttaisi takaisin. 

Ei tarvitse autoa mihinkään?

Ihan tottako?  Miksi sitten siellä on niin hitosti autoja?  Joka parkkipaikka ja kadunvierus täpösen täynnä autoja!  Kauheat ruuhkat vielä?

Häh?  Selitä mulle tämä!

Vierailija
108/151 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei me täällä maalla asuvat olla missään mökeissä. Täällå asutaan nykyaikaisissa omakotitaloissa joissa riittää tilaa ja mukavuuksia. Kun talossa ei maksa sijainnista niin riittää rahaa niihin mukavuuksiin. Ja toisaalta kun ei voi lähteä hakemaan kahvilasta lattea ja sitten leffateatteriin niin pitää ollakin kotona jääpalakone, espressokeitin ja viihdettä. 

Mä tässä mietin omaa paikallista tuttavapiiriä. Pari tuttua asuu rivarin pätkässä, suurin osa omakotitalossa. Ei missään pikkuisissa mummonmökeissä, vaan neliöitä on vähintään 150, monilla vielä ulkorakennus, erillinen saunamökki tms. Eikä kukaan ole mikään erityisen varakas, vaan ihan tavallisia duunareita.

Vierailija
109/151 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei me täällä maalla asuvat olla missään mökeissä. Täällå asutaan nykyaikaisissa omakotitaloissa joissa riittää tilaa ja mukavuuksia. Kun talossa ei maksa sijainnista niin riittää rahaa niihin mukavuuksiin. Ja toisaalta kun ei voi lähteä hakemaan kahvilasta lattea ja sitten leffateatteriin niin pitää ollakin kotona jääpalakone, espressokeitin ja viihdettä. 

Kuulostaa tosi ankealta olla kotona paljon. Ei minua ainakaan kiinnosta kahvilaan menemisessä se kahvi, vaan ystävien näkeminen ja uusissa paikoissa kåyminen. Leffateattereita on paljon harrasta, kotona ei ole edes televisiota kun elämässä on paljon sisältöä kodin ulkopuolella. Kaipa tullainen sinun elämäntyyli sopii sellaiselle, kenellä ei ole paljon ystäviä tai harrastuksia.

Vierailija
110/151 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku pari vuotta sitten valmistunut okt on purkukohde? 

On se, jos sijainti on huono.

Vierailija
111/151 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret naiset muuttavat tai asuvat enimmäkseen kaupungissa. Nuoret naiset syövät eniten masennuslääkkeitä. Voisihan tuostakin tietty jotain päätellä. Kaupunki ahdistaa ja masentaa.

Nuoret naiset kohtaavat ennemmin metsässä karhun kuin suomalaisen miehen.

Nuoret naiset asuvat kaupungeissa, siellä ei ole metsiä eikä karhuja, suomalaisia miehiä on.

Ihmekään että masennuslääkkeitä menee.

Mä oon tavannut metsässä jopa pelätyn miespuolisen spandex-himohiihtäjän. Hän jäi siinä auttamaan omaehtoisesti, kun mulla oli pieni suksiongelma. Sain hyviä neuvoja. Selvisin hengissä.

Yksikään mies ei ole metsässä ahdistellut, useita tullut vastaan. Junassa, baarissa, kaupassa ja töissä olen tullut ahdistelluksi. Jopa yksi nainen on ahdistellut.

Vierailija
112/151 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tosi ankealta olla kotona paljon. Ei minua ainakaan kiinnosta kahvilaan menemisessä se kahvi, vaan ystävien näkeminen ja uusissa paikoissa kåyminen. Leffateattereita on paljon harrasta, kotona ei ole edes televisiota kun elämässä on paljon sisältöä kodin ulkopuolella. Kaipa tullainen sinun elämäntyyli sopii sellaiselle, kenellä ei ole paljon ystäviä tai harrastuksia.

Maaseudulla ei voi olla paljon harrastuksia tai ystäviä? Kaupunkilaiset taitavat olla tosi irtaantuneita asioista, jotka vielä 90-luvulla olivat ihan tavallisia kaikkialla Suomessa. Ei käy kateeksi kaupunkilaisia.

Vierailija
113/151 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optimipaikka asua on et on omakotitalo järven rannalla josta kuitenki maksimisaan 30 min ajomatka isoon kaupunkiin

Vierailija
114/151 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka minkäkin kokoisen asunnon määrittelee persreiän kokoiseksi. Itsellä on täällä pääkaupunkiseudun kupeessa 74 m2 3+k+s asunto. Hyvin on yhdelle ihmiselle tilaa. Talo ja alue ovat rauhallisia. Eilen juttelin yhden naapurin kanssa, kun lähdin mattopyykille. Lähin kauppa on tien toisella puolen, ja lyhyen matkan päähän valmistuu uusi K-Supermarket, tosin valmis vasta ensi vuonna jossain kohtaa.

Vierailija
115/151 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ihanaa, kun kauppaan, kirjastoon, ravintoloihin ja baariinkin pääsee kävellen viidessä minuutissa eikä tarvitse autoa mihinkään. Maalla asuessani ahdisti elää auton varassa eikä ihmisiä ollut puolen kilometrin säteellä missään. Onhan siellä ihan kiva joskus käydä äitiä moikkaamassa, mutta en enää ikinä muuttaisi takaisin. 

Ei tarvitse autoa mihinkään?

Ihan tottako?  Miksi sitten siellä on niin hitosti autoja?  Joka parkkipaikka ja kadunvierus täpösen täynnä autoja!  Kauheat ruuhkat vielä?

Häh?  Selitä mulle tämä!

Ne ovat usein nurkkakuntalaisia, jotka eivät osaa käyttää julkista liikennettä eikä kunto riitä pyöräilyyn. Kauheita ruuhkia Helsingissä ei edes ole olemassa, saati Helsinkiä pienemmissä kaupungeissa. Osa näistä autoilijoista ovat mm. raksaduunareita työmailla, ja se on aika ymmärrettävää. Valtaosa helsinkiläisistä ovat autottomia: 

https://hri.fi/data/en_GB/showcase/helsingissa-yli-puolet-kaikista-asun…

Eli todennäköisesti autolla kaupunkiin änkeävät maalaiset ja kaukana lähiöissä asuvat, jotka ovat täysin riippuvaisia kaupungin palveluista ja töistä.

Vierailija
116/151 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervemenoa, ei täällä nokka pystyssä kulkevia hesalaisia kaivatakaan

Vierailija
117/151 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minä tietenkään MUUTTAISI ahtaaseen mökkiin.

Olen itseasiassa erittäin tyytyväinen täällä "maalla". On paljon tilaa, iso talo ja vaikka ollaan täysin pelto-, metsä- ja jokimaisemien ympäröimänä, kaupungin keskustaan on vain noin 3km. Asunnon arvokaan ei laske sijainnin takia. Toki riskinä on, että tällaisessa muuttovoittomaalaiskaupungissa se kaupunki laajenee tähän vuosien saatossa eikä olla enää maalla. Siinä vaiheessa taidan muuttaa itse kauemmas, koska sitä "vilinää" en kaipaa.

Vierailija
118/151 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin ihanampaa on se kun ei tarvitse poistua Helsingistä maaseudulle ollenkaan. Mökkijuhannukset ovat niin last season, kiitos.

Vierailija
119/151 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän se maailma avartuu, kun istuu kotona pöndellä 24/7 

Vierailija
120/151 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä maalla voi tehdä? Käyt päivän töissä tai olet melkein 24/7 töissä jos olet esim. maatalousyrittäjä.

Vapaa-aikana voit käydä kalassa, metsällä, istuttaa puuntaimia, kerätä marjat ja sienet, leikata nurmikon, siistiä viikatteella tai siimalla piha-aluetta ja rantaa, hakata halkoja, laittaa halot ja pinota ne tai viedä liiteriin, kitkeä rikkaruohot, kasvattaa kasvihuone- ja avomaan kasviksia ja juureksia ym. ym. ja päälle vielä tavallisen omakotiasujan hommat.

Voin kertoa, kun asut maaseudulla, jokaisena vuorokauden tuntina riittää tekemistä jos vain on halua, ja vaikkei halua olisi. Täällä ei tule tekemisen puute 😀

Ai jumankauta mikä työleiri. Minä haluan töiden jälkeen rentoutua ja käydä vaikka salilla, mutta en todellakaan käydä taas uudestaan töihin. 

Kyllä täällä muutakin voi tehdä kuin hakata halkoja.  Minä en hakkaa ikinä, enkä tee noita muitakaan hommia.

Minä luen, katson telkkaria, kuuntelen musiikkia, soitan omaksi ilokseni, teen käsitöitä, ruokin lintuja, kuuntelen luonnon ääniä, käyn lenkillä, tutkin luontoa, teen ruokaa, askartelen, leikin koirani kanssa, siivoan ja pesen pyykkiä ja vietän saunailtoja ja sen sellaista.  

Täällä maalla on kivaa kun on rauhallista.  Kaupunkiin pääsee nopeasti jos tahtoo, mutta onneksi pääsee poiskin.  En viihdy missään kauppakeskuksissa kovinkaan kauaa.

Jos maalla oleminen noin ahdistaa, kuten aapeellä, niin miksi ihmeessä tänne pitää ängetä?  Tavan vuoksiko?  Eikö lomaa voi viettää kaupungissa?