Onkohan tapailemani mies autismin kirjolla?
Kaipaan tukea ja näkemystä. Eli siis:
Tapailemani mies on kypsemmässä iässä. Hän on älykäs, hiljainen jopa ujon oloinen, rauhallinen ja vaikuttaa tasapainoiselta.
Hänellä on erityinen mielenkiinnon kohde, johon perehtynyt vuosikymmeniä ja muistaa vuosikymmenien takaa asiaan liittyviä uskomattomia yksityiskohtia ja ketjutuksia.
Arjessa havaittavissa jäykkyyttä, astianpesukone täytettävä tietyllä tapaa, tietyt rutiinit tehtävä täsmälleen niin kuin hän ne tekee tai tulee viereen selostamaan miten ne on tehtävä. Ei kuitenkaan vaikuta ilkeältä.
Armottoman kiintynyt tavaroihin, joka jumalan esineeseen liittyy muisto tai merkitys. Mitään ei saisi heittää pois. Edes paritonta kengänpohjaa, koska "joku voi tarvita".
Vaatteet vanhoja ja kulahtaneita, kun heitin kuivausrumpuun vahingossa erään takin joka sitten ei kestänytkään kuivausta, tuli puhumaan kuinka edellinen nainenkin pilasi yhden takin vuosia sitten ja oli säilyttänyt tämän kaapissa rikkinäisenä, koska siihen liittyi muistoja.
Sosiaalisissa suhteissa haasteita. Ei erota omia rajojaan, omasta mielestään toimii oikein ja auttavaisesti mutta suututtaa ihmisiä ympärillään jatkuvasti. Mielestäni ei oletarkoituksella ilkeä, mutta ei ikään kuin hahmota asioita.
Kun pitää keskustella vakavista asioista, jos olen pettynyt, luhistuu totaalisesti ja pyrkii pois paikalta.
Uudet asiat stressaa häntä valtavasti, toimintavat jäykistyy entisestään.
Unohtelee asioita, toiminnanohjauksessa mielestäni haasteita.
Näin, pitkä selitys mutta kaipaisin näkemyksiä, kiitos!
Kommentit (77)
Onko sinulla tuon miehen lupa jakaa hänen yksityiselämästään tietoja julkiseen nettiin?
omia kokemuksiaan toisista ihmisisä saa jakaa nimettömästi nettiin niin paljon kuin haluaa. Ei siihen tarvita kenenkään lupaa.
Nimellä tai kuvalla olisi eri asia.
NO. SEPÄ OLISIKIN EHKÄ HELPOMPAA JOS OLISIN. NYT HUOMAAN KAIKKI JA OLEN VERBAALISESTI LAHJAKAS. MINUSSA VAAN ON EHKÄ JOKU SÄÄLI OMINAISUUS.
PÄÄTÄN NYT KYLLÄ PITÄÄ PREIKKIÄ TÄSTÄ JUTUSTA JA TEEN RATKAISUNI ASIAN
SUHTEEN. TIEDÄN ETTÄ KUULOSTAA OUDOLTA, MUTTA HÄN ON OLLUT SUHTEELLISEN
MUKAVA NUOREMPANA. .NIIN JA ITSEKIN OLIN ERILAINEN. ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaipaat hänelle diagnoosia? Tiedostat jo hyvin hänen toimintatapansa ja luonteensa. Mitä lisäarvoa diagnoosi toisi? Itse olen selkeästi autismin kirjolla mutta en ole koskaan kaivannut diagnoosia. Puoliso ja tytärkin tunnistavat erityispiirteeni mutta ovat tottuneet niiden kanssa elämään.
Kun puhutaan oikeasti elämässä isosti näkyvistä jutuista, diagnoosin hahmottaminen on ainakin itselleni tärkeää, omani tai muiden. Sen kautta hahmottaa ongelman / erikoisen käytöksen laajuutta ja pysyvyyttä ja kykyä muutokseen.
Kyllä ap:n miesystävä kuulostaa kovasti aspergerilta, mikä sitten on mielipidekysymys jaksaako sitä itse katsoa vai ei. Toista ei voi pakottaa kehittämään itseään, mutta halutessaan tuossa on jonkin verran liikkumavaraa muutokseen. Täysin keskivertoa ei hepusta tule.
"Kehittämään", "muutosta"... Siis kehitä itse kuule itseäsi sen verran että opit hyväksymään asiat joita ei voi muuttaa, kuten persoona. Kokeileppa itse vaihtaa itsellesi uusi pää jos sellainen kiinnostaa. Sitäpaitsi autismissakin on puolensa. Ja harvemmin autisti polkee toisia maanrakoon niinkuin psykonarskut.
Vierailija kirjoitti:
omia kokemuksiaan toisista ihmisisä saa jakaa nimettömästi nettiin niin paljon kuin haluaa. Ei siihen tarvita kenenkään lupaa.
Ja missähän väitin, että ei saa jakaa ilman lupaa? Otapa lääkkeesi ja lue viestini sitten uudelleen. Minä kysyin VAIN, että onko ap:lla lupa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja missähän väitin, että ei saa jakaa ilman lupaa? Otapa lääkkeesi ja lue viestini sitten uudelleen. Minä kysyin VAIN, että onko ap:lla lupa?
Mitä lupaa tähän tarvittaisiin, kun kuvatun perusteella ei voi yhdistää keneenkään henkilöön.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lupaa tähän tarvittaisiin, kun kuvatun perusteella ei voi yhdistää keneenkään henkilöön.
-eri
edelleenkään ei ole kyse siitä, että tarvitaaanko lupa, vaan minä kysyin, että onko lupa. Mitn vtun tyhmiä ihmisiä tällä palstalla on, kun joku pakkomielle vääristellä toisen viestejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että olette jo alkua pidemmällä kun noin tarkkaan tiedät. Onko hän puolisosi jo mutta vain muutit tarinaa? Ja lapsiakin taitaa jo olla?
Osuin siis oikeaan kun et viitsinyt kommentoida.
Olen vierestä seurannut ystäväni perhe-elämää autistimiehen kanssa. Ystävä selvästi kärsii ja kuormittuu tilanteesta, vaikka ennen oli energinen ja toimelias. Olin jo alun alkaen epäileväinen suhteen toimivuudesta, mutta en halunnut loukata niin en sanonut mitään. Olisi varmaan pitänyt kun on seurannut tuota alamäkeä. Nyt lapsiakin jo on.
Ystävä selvästikään ei tiedä/tiennyt puolisonsa autismista, vaikka minulle (ammattini puolesta) ja varmasti monelle muulle se on päivänselvää. Nyt toinen lapsista vaikuttaa myös olevan kirjolla, joten en tiedä alkaako hänelläkin silmät avautua miehe
Ei mielestäni ole. Luulen, ettei vaan halua tunnistaa asiaa, ettei tilanne tuntuisi vielä entistäkin pahemmalta.
Ihan sama mikä diagnoosi vai onko diagnoosia ollenkaan, kuulostaa erittäin rasittavalta ja hankalalta ihmiseltä suhteeseen, mistään perheestä puhumattakaan.
Lisäksi annat aika paljon painoarvoa hänen näkemyksilleen esmi. menneistä suhteista siihen nähden, että näet hänen koko ajan reaaliajassa "valehtelevan" esim. siitä, mitä tekee muille (suututtaa nämä empatiakyvyttömyydellään, mutta jankuttaa omaa näkemystään). Hyvin todennäköisesti on ollut ihan yhtä iso ongelma menneisyydessäkin.
Tmän tyyppiset henkilöt sopivat toisilleen. He voivat sitten keskenään jankutella näkemyksiään.
Vierailija kirjoitti:
Aloitusviestiin on listattu joitakin stereotyyppisiä autistisia piirteitä. Vaikka ne olisivatkin jonkun yhden ihmisen todellisia piirteitä, ei hänellä välttämättä ole diagnoosia, eikä hän välttämättä edes tiedä, että hänellä on autistisia piirteitä.
Se, että joku käyttäytyy "kuin autisti", ei välttämättä tarkoita, että hän olisi oikeasti autisti. Kyseessä voi olla myös opittu käyttäytymismalli tai käyttäytymiseen voi olla jokin muu selittävä tekijä.
Minulla on autismidiagnoosi, mutta aloitusviestissä hyvin vähän sellaista, mikä pätee minuun, eikä mitään sellaista, mitä olisi käytetty perusteena autismidiagnoosissa.
Sillä ei ole mitään helvetin väliä onko henkilöllä diagnoosi vai ei ja saisiko sen vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
edelleenkään ei ole kyse siitä, että tarvitaaanko lupa, vaan minä kysyin, että onko lupa. Mitn vtun tyhmiä ihmisiä tällä palstalla on, kun joku pakkomielle vääristellä toisen viestejä
Mitä väliä onko lupa? On lupa ei ole lupaa kikkels kokkels tässä ollaan.
Kuulostaa siltä, että deittailet mun exää ja nyt on se kuuluisa arki hiipinyt suhteeseen. Toivotan voimia sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Mihin miehessä ihastuit, jos saan kysyä.
"Hän on älykäs, hiljainen jopa ujon oloinen, rauhallinen ja vaikuttaa tasapainoiselta."
Ja ei voi olla kovin ruma, jos on aikaisempiakin suhteita.
Miksi te naiset hyysäätte noita vammaisia miehiä? Ei normaali jaksa pidemmän päälle epänormaalia.
Minusta olennaisinta on tuo mitä kerroit, että mies vaikuttaa tasapainoiselta. Muut ovat aikalailla sivuseikkoja. Kaikilla meillä on omat omituisuutemme.
Todella ikävää neurotyypillisen ylimielisyyttä tässä ketjussa. Evoluutiossa on ollut ihan tarkoituksenmukaista, että ihmiskunnassa on neurologisia erilaisuutta. Täällä tuomitaan negatiivisena sellaisia piirteitä, jotka käytännössä ovat supervoima: tarkkuus, hyvä muisti, säästäväisyys jne. Jos näistä piirteistä ei sitten pidä, voi miettiä onko kaikki omat ominaisuudet ihan käytännöllisiä. Ap tuntee tahollaan mitä piirteitä hän arvostaa parisuhteessa ja mitä sietää. Itselläni oli erittäin hyvä parisuhde autistin kanssa vaikka tuollaista pikkutarkkuuksista kinasteltiinkin. Kiva että hän jaksoi myös rasittavia tapojani esim. jättää tavaroita hujan hajan ja muistaa asioita vain sinnepäin jne. Valitettavasti löysi vuosien jälkeen toisen rinnalleen. Hyvällä muistelen.
Aloitusviestiin on listattu joitakin stereotyyppisiä autistisia piirteitä. Vaikka ne olisivatkin jonkun yhden ihmisen todellisia piirteitä, ei hänellä välttämättä ole diagnoosia, eikä hän välttämättä edes tiedä, että hänellä on autistisia piirteitä.
Se, että joku käyttäytyy "kuin autisti", ei välttämättä tarkoita, että hän olisi oikeasti autisti. Kyseessä voi olla myös opittu käyttäytymismalli tai käyttäytymiseen voi olla jokin muu selittävä tekijä.
Minulla on autismidiagnoosi, mutta aloitusviestissä hyvin vähän sellaista, mikä pätee minuun, eikä mitään sellaista, mitä olisi käytetty perusteena autismidiagnoosissa.