Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Appivanhempien riehuminen ruoasta

Vierailija
19.06.2025 |

Appivanhemmat pyysi että noudan heidät kentält lomamatkaltaan tullessa.

Ok, minä kotona, mies vielä töissä, lento tulee päivällä.

Halusivat yöpyä mwillä ennen kuin jatkavat kotiin.

Ok. Petasin pedin työhuoneeseeni ja menin läppärini knssa kodinhoitohuoneen pöytätasolle. Tekemään rästitöitä vielä ennwn lomaa. 

Lupasin kuskata junalle seuraavana päivänä.

Sitten seurasi alkuräjähdys: Heitä ei kuulemma emännöity kuin vieraita kuuluu! Ja ruokakin oli väärää ja väärään aikaan!

Olenko muka kutsunut heidät kylään??!

Kommentit (238)

Vierailija
181/238 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voin kuvitella, että olisin saanut samoista aineksista konfliktin aikaan omien vanhempieni kanssa...

Ensinnäkin he ovat osoittaneet hyvää työpanosta olemalla läsnä työpaikalla, fyysisesti saatavilla. Esimerkiksi aamulla ajoissa oleminen on ollut hyvää työntekijyyttä. Heille etätyö on selvästi outo juttu ja se, että olennaista on olla saatavilla ja vastuussa oma-aloitteisesti omasta työpanoksesta,jota mitataan ihan jollain muulla kuin kellokortilla. Jos olisin teknisesti vapaapäivällä ( esim lauantai) ja sanoisin, että täytyy tehdä rästitöitä kotoa käsin, se olisi heille ihan kettuilua jos vaihtoehto olisi höpötellä heidän kanssa. He eivät myöskään ymmärrä, että välillä täytyy olla tavoitettavissa lomallakin.

Sitten matkailu on oma juttunsa. Heille se on jotain elämää suurempaa. Matkailu on tärkeää,mutta myös kuluttavaa. Mun vanhemmat luulee olevansa jotain avaruudesta laskeutuneita astronautteja, kun he palaavat

Valtiovierailu, siltä kuulostaa. 

Pettymys on suuri kun odotukset eivät toteudu. Miten päästä pettymyksestä yli, mielenkiintoista. Mieli pahoittuu.

Vierailija
182/238 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tällä palstalla aina haukutaan appivanhempia, jotka poikkeuksetta ovat miehen vanhemmat?

Pariskunnan koti on todennäköisesti yhteinen, joten molempien vanhemmat joskus voivat haluta tavata lastaan, joka näköjään voi olla ylivoimaista rakkaan poikansa puolisolle!

Ilmoittamalla itse, että nyt tullaan. Poika töissä koko vuorokauden... ihan varmuuden vuoksi. 🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/238 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ah miten tutulta kuulostaa! Ei ymmärrä minun vanhempani eivätkä appivanhemmat ollenkaan sitä, että tietokoneella tehdään töitä. Heidän mielestään koneella olo = tv:n katselu tmv turha toiminta. Minulla myös kotona oma työhuone ja teen 90% etätyötä, joten boomereiden mielestä en tee töitä ollenkaan. Vanhemmat ovat tulossa kahville kesken päivää tai pyytävät minua viemään heitä asioille ja kun sanon, että olen silloin töissä niin vastauksena on, mutta etkös sinä ole vain kotona? Jep, kotona ollessa ei voi olla töissä, eikös niin...

Millä nää vanhemmat ja appivanhemmat tulevat teille jos eivät asioille pääse ilman kyytejäsi?

Tiedätkö että esim sairaala voi olla tosi kauk

Pitäisi joillekkin vääntää sitä kuuluisaa rautalankaa, kun täällä on sellaisia "vainukoiria" kun kaikki on väärin kirjoitettu.

Vierailija
184/238 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nuo tuliaiset, huokaus, vuodatan nyt tässä samalla. Ihan kiva että muistavat, ja ymmärrän että haluavat nähdä minua. Mutta silloin kun "olisi tuliaisia", ne pitäisi ihan pikimmiten kiiruhtaa hakemaan, muuten on jotenkin välinpiyämätön, ei ole kiitollinen, ei arvosta jne...

Nämä ei muuten tuoneet meille mitään tuliaisia. Minun olisi pitänyt kyllä kesken töiden kuunnella piiiitkät jaaritukset ja esittelyt kälyjen tuliaisista.

ap

Saako ottaa kuvan näistä, niin Pekkakin näkee miten ihania tuliaisia toitte Liisalle 🤣

Vierailija
185/238 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on suuri mysteeri vuosienkin jälkeen se, että ravintola-alalla työskennellyt anoppi ja sairaalan kolmivuorotyötä tehnyt appi (jolla myös päivystyksiä) ei koskaan ymmärtäneet, että minä, miniä, joka olin töissä Ylellä eri ohjelmatoimituksissa, voisin tehdä epäsäännöllistä iltapainotteista työtä.

He tunki milloin mitenkin kutsumatta kylään ja vittuilu alkoi heti, jos en voinutkaan olla paikalla tai olin esimerkiksi epätyypilliseen aikaan siellä työpaikalla, nukkumassa tai jos en päässyt töiden takia jonnekin Oulun korkeudelle anopin etäsukulaisten rippijuhliin.

Ja sitten se opiskelu... Sitä ei ymmärretty ollenkaan. Tultiin kutsumatta kylään, haluttin mennä katselemaan nähtävyyksiä ja vaihtaa kuulumisia koko päivä, ja minä kerron, että minä en nyt pääse, kun on seuraavana päivänä tentti. Taaaas piti alkaa vittuilla, miten vain tyhmät lukee tentteihin, ei heidän tyttärensä vaan koskaan.

Ihan kuin tekisin töitä tai opiskelisin vain vittuillakseni heille - tai keksisin ne.

Vierailija
186/238 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Joo, ei näytä huonolta minullakaan, mansikat haen kakun päälle , vieraiden kanssa syödään illalla.  Miniät ovat äitiensä passattavana, pojille varattu remonttihommia anoppiloissaan."

Pojat, miniät, tytöt ja vävyt on kavereineen mökillä, festareilla tai kuka missäkin. Heillä on iha oma elämänsä ja hyvä niin.

Niin myös meillä, vaikka tässä kotona tehdäänkin pois alta pihahommat, jotta saadaan jussista nauttia! 

Oma elämänsä jokaisella on myös ennen ja jälkeen juhannuksen. Jos pihahommat jää tekemättä niin sitten ne jää. Lapsia tai heidän puolisoitaan ei tulisi mieleen arvostella siitä.

Vierailija
187/238 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tehdä selväksi että voitte tulla mutta meillä mies töissä ja sinä etätöissä niin ei tule väärinkäsitystä.

Ei ahneelle sukupolvelle sanomiset auta kun eivät haluakaan tajuta mistään mitään. Heillw kaikki on minä-minä-minää, joten helpoimmalla pääsee toimimalla kuteb joku jo ehdottikin: toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Vierailija
188/238 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ah miten tutulta kuulostaa! Ei ymmärrä minun vanhempani eivätkä appivanhemmat ollenkaan sitä, että tietokoneella tehdään töitä. Heidän mielestään koneella olo = tv:n katselu tmv turha toiminta. Minulla myös kotona oma työhuone ja teen 90% etätyötä, joten boomereiden mielestä en tee töitä ollenkaan. Vanhemmat ovat tulossa kahville kesken päivää tai pyytävät minua viemään heitä asioille ja kun sanon, että olen silloin töissä niin vastauksena on, mutta etkös sinä ole vain kotona? Jep, kotona ollessa ei voi olla töissä, eikös niin...

Millä nää vanhemmat ja appivanhemmat tulevat teille jos eivät asioille pääse ilman kyytejäsi?

Tiedätkö että esim sairaala voi olla tosi kauk

Miehen isä soitti pojalleen kesken työpäivän, että kotihoitajan mielestä hänen pitäisi mennä päivystykseen. Poikansa 300 km päässä ja töissä. Siinä sitten neuvotaan, että jos olet huonossa kunnossa soita ambulanssi, jos et niin huonossa soita taksi. 

Vierailija
189/238 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedät itsekin olleesi epäkohtelias ja osoittaneesi mieltäsi. Olisit voinut kertoa että jääkaapista saa valmistaa mitä aineita on ja ehdottaa kaupassakäymistä tulomatkalla sanottuasi mitä kotona on.

Eivät varmaan kovin usein ole haittanasi. Mielenosoitusta tuo työnteko, jokainen tajuaa.

Siinä taas yksi ääliö joka ei ymmärrä etätöitä.

Kukahan se ääliö.  Joustoa on jo etätyö ja siinä vasta joustoa onkin jos olet asemassa jossa voit kotona läppärisi kanssa oleilla.

Jos etätyö on esim puhelinaspahommia, niin työajoissa ei juurikaan joustoa ei ole. Siinä koneen ääressä ollaan ennalta määrätty aika luurit päässä.

Vierailija
190/238 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedät itsekin olleesi epäkohtelias ja osoittaneesi mieltäsi. Olisit voinut kertoa että jääkaapista saa valmistaa mitä aineita on ja ehdottaa kaupassakäymistä tulomatkalla sanottuasi mitä kotona on.

Eivät varmaan kovin usein ole haittanasi. Mielenosoitusta tuo työnteko, jokainen tajuaa.

Siinä taas yksi ääliö joka ei ymmärrä etätöitä.

Kukahan se ääliö.  Joustoa on jo etätyö ja siinä vasta joustoa onkin jos olet asemassa jossa voit kotona läppärisi kanssa oleilla.

Jos etätyö on esim puhelinaspahommia, niin työajoissa ei juurikaan joustoa ei ole. Siinä koneen ääressä ollaan ennalta määrätty aika luurit päässä.

Eipä ne palaverikaan sen mukaan mene, että koska kukakin kaataa kahvia appivanhemmille, vaan ne pidetään, kun on sovittu.

Ja moni muukin asia voi olla aikataulutettu todella tarkasti. Lääkäriajan varaaminen tai esimerkiksi lääkärin puhelinaika labratuloksista, harrastuksiin ilmoittautuminen (täällä jo työväenopiston kurssitkin menee täyteen heti eli jos ei ole täsmälleen varaamassa, ei pääse), työhaastattelu etänä jne. Vaikka kuinka olisi kotona, voi olla todella kiinni.

Vierailija
191/238 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ON mahdollisuus tehdä ajoittain normaalia joustavammin töitä.

Se ei tarkoita ettenkö tekisi töitä tai ettenkö olisi kuitenkin myös sidottu muidenkin aikatauluihin ja dediksiin jne.

ap

Miksi he eivät menneet hotelliin jos teillä ei heille ollut aikaa?

Ei miniällä ole vastauksia appivanhempien oikkuihin! 

Mihin he olisivat menneet jos poika (tai miniä) olisi sanonut että valitettavasti meille ei voi nyt tulla?

Olisivatko menneet suoraan kotiinsa? Näyttää siltä, että appivanhemmat olivat päättäneet tehdä vierailun pojan luo matkan lopuksi ja miniä ajatteli heidän vain haluavan yöpyä ja levätä, ennen kuin jatkavat matkaa. Niin sitten itsensä kutsuneet vieraat odottivat vierailijalle kuuluvaa kohtelua tarjouluineen ja seuranpitoineen ja suuttuivat, kun sitä ei tullut. Selkeintä olisi ollut sanoa, että ei voi tulla, kun on töitä.

Vierailija
192/238 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää kun appivanhempien tulo sattui juuri kansalaisopiston varausaikaan.   Vai olisiko koskaan sopivaa aikaa?  

Vierailija
193/238 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuules , emme me "terävät'  soita lapsillemme työaikana emmekä illalla lääkäreistämme eikä meillä käy kotihoitajia.

Tietenkään ei tarvitse sen vertaa ymmärtää sairasta ja vanhaa appea että malttaisi olla nalkuttamatta jos hän tuntee kaipaavansa neuvoa.  

Vierailija
194/238 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa aloittaja töykeä appivanhemmilleen. Yllättävän monet vielä komppaa ja yllyttää, ikäänkuin jotkut periviholliset olisivat nuo oman puolison isä ja äiti.

Kyllä normaaleihin hyviin tapoihin kuuluu pitää vieraille seuraa ja kestitä heitä. Omat työt voi tehdä, kun vieraat ovat lähteneet. Vaikka sitten yöhön tai aamutunneille asti deadlinen paukkuessa, mutta käytöstavat ja ihmisten -perheenjäsenten!- kohtaaminen ensin.

Etenkin kun vanhemmasta sukupolvesta kyse.

Vierailija
195/238 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme touhua. Siis heiltä. Ei ketään vierasta, vaik sukulaisiakin ovat, tarvitse palvella ! Osaavat varmasti tehdä asioita itse. Ja myös pystyvät. Varmasti. Ja tuo ruokapuoli.......olisivat sitten tuoneet omat ruoat ja syöneet ne omaan aikaansa. 

Kaukana asuvat voivat kovasti jännittää meko tuntematonta miniää.   Toivottavasti eivät toiste mene,  juniahan menee pohjoiseen melko tiheästi.

Tuskin tämä anoppi ja appi mitään miniää jännitti, ikäviä ihmisiä taitavat vain olla.

Oma anoppi ja appi aikoinaan täysin rajattomia. Tulivat meille miten halusivat ja minulta kysymättä yöpyivät meillä. Esim esikoinen oli 6 päivän ikäinen, kun hinasivat itsensä meille; söivät jääkaapin tyhjäksi ja yöllä kun vauva itki oli anoppi hermona, kun eivät saaneet nukuttua. Käski hankkimaan vauvalle unilääkkeet jotta saavat nukuttua meillä! Viihtyivät meillä tuolloin viikon.

Mitään apuja heistä ei saanut, piti palvella ja käydä kaupassa hakemassa särvintä jatkuvasti, kun söivät hyvällä ruokahalulla kaikkea.

Oli lämmitettävää saunaa joka ilta ja seurusteleva heidän kanssaan.

Vuosien varrella anopin vauhti ja ilkeys vain kiihtyi, oli pakko laittaa rajat ja kieltää heitä käymästä meillä.

Vierailija
196/238 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tollohan sinä olet. Ei sun äiti sitten mitään elämästä opettanut vai peritkö tollouden. 

Vierailija
197/238 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa aloittaja töykeä appivanhemmilleen. Yllättävän monet vielä komppaa ja yllyttää, ikäänkuin jotkut periviholliset olisivat nuo oman puolison isä ja äiti.

Kyllä normaaleihin hyviin tapoihin kuuluu pitää vieraille seuraa ja kestitä heitä. Omat työt voi tehdä, kun vieraat ovat lähteneet. Vaikka sitten yöhön tai aamutunneille asti deadlinen paukkuessa, mutta käytöstavat ja ihmisten -perheenjäsenten!- kohtaaminen ensin.

Etenkin kun vanhemmasta sukupolvesta kyse.

Vieraat KUTSUTAAN. Näitähän ei ollut kutsuttu. Itse pyysivät palveluksia, säästivät sillä että miniä kuskasi, ruokki, kahvitti ja majoitti.

Ei niitä omiai töitä voi appivanhempien lomamatkojen mukaan tehdä, vaan työnantajan ja asiakkaiden mukaan.

Ja nuohan eivät ole PERHEENjäseniä, vaan miehen sukulaisia.

Vierailija
198/238 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ne osaa itsekin käydä kaupasta ostamassa ruokaa?

EI TODELLAKAAN NÄMÄ OSAA. Ja meillä oli ruokaa varattuna runsain määrin, kaikki oikutkin huomioitu.

ap

Mikä sitten on ongelmana? Kusipäiset appivanhemmat, ei muu. Luulisi sinun olevan jo tottunut tuohon käytökseen ja et antaisi mennä ihon alle. Itse en olisi edes hakenut, vaan olisi ollut muuta menoa esim. pakko mennä työpaikalle juuri noina päivänä. 

Vierailija
199/238 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on suuri mysteeri vuosienkin jälkeen se, että ravintola-alalla työskennellyt anoppi ja sairaalan kolmivuorotyötä tehnyt appi (jolla myös päivystyksiä) ei koskaan ymmärtäneet, että minä, miniä, joka olin töissä Ylellä eri ohjelmatoimituksissa, voisin tehdä epäsäännöllistä iltapainotteista työtä.

He tunki milloin mitenkin kutsumatta kylään ja vittuilu alkoi heti, jos en voinutkaan olla paikalla tai olin esimerkiksi epätyypilliseen aikaan siellä työpaikalla, nukkumassa tai jos en päässyt töiden takia jonnekin Oulun korkeudelle anopin etäsukulaisten rippijuhliin.

Ja sitten se opiskelu... Sitä ei ymmärretty ollenkaan. Tultiin kutsumatta kylään, haluttin mennä katselemaan nähtävyyksiä ja vaihtaa kuulumisia koko päivä, ja minä kerron, että minä en nyt pääse, kun on seuraavana päivänä tentti. Taaaas piti alkaa vittuilla, miten vain tyhmät lukee tentteihin, ei heidän tyttärensä vaan koskaan.

Ihan kui

Kumma kun fiksut ihmiset ( lääkäri)  tunkee kylään alvariinsa vaikka miniä ei siedä heitä.  Ja mies on tässäkin se jolla ei mitään sanomista kotinsa vieraista.

Vierailija
200/238 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisivatko menneet suoraan kotiinsa? Näyttää siltä, että appivanhemmat olivat päättäneet tehdä vierailun pojan luo matkan lopuksi ja miniä ajatteli heidän vain haluavan yöpyä ja levätä, ennen kuin jatkavat matkaa. Niin sitten itsensä kutsuneet vieraat odottivat vierailijalle kuuluvaa kohtelua tarjouluineen ja seuranpitoineen ja suuttuivat, kun sitä ei tullut. Selkeintä olisi ollut sanoa, että ei voi tulla, kun on töitä.

Heillehän oli ihan selkeästi kerrottu, että se vierailun kohde eli poika on töissä päivällä, eikä miniäkään ole vapaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi