IS: Suviseuroilla muhii konflikti: aktivistit levittävät ehkäisy- ja homotarroja - järjestäjät varoittavat rikosseuraamuksista
Suviseurojen kaltaisessa perinteikkäässä uskonnollisessa tapahtumassa on herännyt kova ristiriita, kun aktivistit aikovat liimata alueelle kymmeniä tuhansia tarroja, jotka tukevat ehkäisyn käyttöä ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Lestadiolaisuuden ydinoppeja kyseenalaistava mielenilmaus järkyttää järjestäjiä ja nähdään suorana hyökkäyksenä yhteisön toimintaa vastaan. Mielenilmauksen takana on Tarratoimikunta-niminen ryhmä, joka uskoo hitaaseen mutta välttämättömään muutokseen lestadiolaisen liikkeen sisällä. Järjestäjät puolestaan sanovat, etteivät hyväksy ulkopuolisten materiaalia tapahtumaan ja pelkäävät, että tarrat voivat synnyttää aggressiivisia reaktioita.
Jos tulet toisen juhliin liimaamaan seiniin viestejä, joita kukaan ei ole pyytänyt, niin mitä muuta se on kuin sabotaasia? Tässä ei ole kyse mistään rakentavasta keskustelusta vaan yrityksestä horjuttaa toisen vakaumusta keskellä sen pyhintä hetkeä. Jos joku tulisi Pride-kulkueeseen jakamaan Raamattuja ja lappuja 'heteroseksuaalisuuden puolesta', nousisi äläkkä heti. Mutta kun kyse on lestadiolaisista, heidän rajansa saakin ylittää ilman seuraamuksia? Jos yhteisö ei halua ehkäisystä tai transasioista puhuttavan tapahtumassaan, eikö se ole heidän oikeutensa? Missä menee rajanveto, jos tarroilla saa painostaa uskonnollista yhteisöä muuttumaan ulkopuolisten ehdoilla?
Kommentit (2973)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala vihaa syntiä, mutta rakastaa syntistä ihmistä
Erikøinen rakastaja tuo olio. Muistuttaa paljon markiisi de Sadea.
? Normi-ihminenkin tekee noin.
Vai vihaatko lastasi, jos hän tekee väärin? Toivottavasti olet terve etkä vihaa lasta, vaan nega ja kasvatus kohdistuu siihen lapsen väärään tekemiseen.
En vihaa, enkä kiduta loputtomasti koko elämän ajan virheen vuoksi.
Enkä vihaa myöskään väärin tehtyä tekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson Yle:n Suviksia. Siinä on nuori nainen, joka on eronnut liikkeestä. Hän on suviseuroissa meikeissä, värjätyissä hiuksissa ja korvakoruissa ja saa kulkea alueella ihan rauhassa muiden joukossa. Hän myös saa hoitaa sisasrustensa lapsia, joten ei olla edes huolissaan siitä, valuuko hänestä jotain huonoja vaikutteita kasvaviin pieniin lapsiin. Hän tapasi rakkaan uskovaisen ystävänsä ja halasivat pitkään tavatessaan.
Ja tämäkö mitätöi kaikkien niiden kokemukset, joille ero liikkeestä ei ollut helppo? Joiden perhe on katkaissut välit?
Ei tietenkään mitätöi. Mutta ei voi sanoa, että joutuisi eroon perheestään ja ystävistään. Ihan kuten jokainen vl-perheen lapsi ei traumatisoidu.
Täällä osa on kirjoittanut siihen sävyyn, että jokainen vl-lapsi olisi potentiaalinen lastensuojelun asiakas sekä jokainen uskon kieltävä joutuisi samalla perheensä hylkäämäksi, eikä siitä syystä voisi valita vapaasti, uskooko vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson Yle:n Suviksia. Siinä on nuori nainen, joka on eronnut liikkeestä. Hän on suviseuroissa meikeissä, värjätyissä hiuksissa ja korvakoruissa ja saa kulkea alueella ihan rauhassa muiden joukossa. Hän myös saa hoitaa sisasrustensa lapsia, joten ei olla edes huolissaan siitä, valuuko hänestä jotain huonoja vaikutteita kasvaviin pieniin lapsiin. Hän tapasi rakkaan uskovaisen ystävänsä ja halasivat pitkään tavatessaan.
Ja tämäkö mitätöi kaikkien niiden kokemukset, joille ero liikkeestä ei ollut helppo? Joiden perhe on katkaissut välit?
Se todistaa omalta osaltaan, että vl-liikkeen jättäneiden karttaminen ei ole vl-oppi.
Kuten ei ole hoitokokouksetkaan, mutta silti niitä järjestetään...
Olisi mielenkiintoista kuulla, millä paikkakunnalla on asiat noin pielessä ja nyt kun ihmiset liikkuvat muutenkin ympäri maata ja maailmaa, miten asiaan ei olla pystytty puuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
No nyt näin niitä tarroja netissä. Nehän ovat oikein kauniita ja hyvin suunniteltuja. Eivät radikaaleja ollenkaan. Ei tarvitse jaksa kantaa enempää jne... Jos joku niistä ja TOTUUDESTA järkyttyy, niin jo on markkinat. Minä pidän näitä jakajia sankareina.
Niissä itse tarroissa ei ole mitään vikaa vaan se asenne, että yritetään työntää pakolla keskustelua aiheesta paikkaan, jossa ohjelma on jo suunniteltu eivätkä he edes ole vl:iä, siksi varmaan eivät kunnioitakaan toisten seurarauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala vihaa syntiä, mutta rakastaa syntistä ihmistä
Erikøinen rakastaja tuo olio. Muistuttaa paljon markiisi de Sadea.
? Normi-ihminenkin tekee noin.
Vai vihaatko lastasi, jos hän tekee väärin? Toivottavasti olet terve etkä vihaa lasta, vaan nega ja kasvatus kohdistuu siihen lapsen väärään tekemiseen.
En vihaa, enkä kiduta loputtomasti koko elämän ajan virheen vuoksi.
Nyt on hyvä huomata, että Jumala ei ole se kiduttaja vaan sielunvihollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt näin niitä tarroja netissä. Nehän ovat oikein kauniita ja hyvin suunniteltuja. Eivät radikaaleja ollenkaan. Ei tarvitse jaksa kantaa enempää jne... Jos joku niistä ja TOTUUDESTA järkyttyy, niin jo on markkinat. Minä pidän näitä jakajia sankareina.
Niissä itse tarroissa ei ole mitään vikaa vaan se asenne, että yritetään työntää pakolla keskustelua aiheesta paikkaan, jossa ohjelma on jo suunniteltu eivätkä he edes ole vl:iä, siksi varmaan eivät kunnioitakaan toisten seurarauhaa.
Ovathan he lestadiolaisia. Joko entisiä tai sitten nykyisiä. Moni nykyinen jäsen siellä jakaa tarroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako seuroissa puhua vain ennaltamäärätyistä aiheista? Siis näiden virallisten ohjelmien ulkopuolella, jäätelöä syödessä ulkona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako seuroissa puhua vain ennaltamäärätyistä aiheista? Siis näiden virallisten ohjelmien ulkopuolella, jäätelöä syödessä ulkona?
Hehheh, oletpa hauska olevinas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovathan he lestadiolaisia. Joko entisiä tai sitten nykyisiä. Moni nykyinen jäsen siellä jakaa tarroja.
Ei entinen vl ole vl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehheh, oletpa hauska olevinas
Tarrat eivät mitenkään liity tai vaikuta suunniteltuun ohjelmaan, toimikunta on itsekin sanonut, että tarroja ei jaeta teltoissa ja puheissa, vai mitä nämä ohjelmat ovatkaan.
Vierailija kirjoitti:
"Itse asiassa itselläni heteroparisuhde ei ole mahdollinen, koska eronneen kanssa ei voi mennä naimisiin.
- eri"
Mutta sulla on kuitenkin ollut mahdollisuus elää yhteisön hyväksymässä parisuhteessa ja eron jälkeen sitä mahdollisuutta ei enää ole. Homoseksuaaleilla sitä mahdollisuutta ei ole alunperinkään. Huomaatko eron tilanteissa.
Onko saivartelevampaa sakkia ennen tavattu :D
Ihan kuin se olisi joku kertaluontoinen kokemus olla parisuhteessa toisen kanssa. Jos olet ollut kolme vuotta parisuhteessa ja sen jälkeen 30 vuotta ilman niin siinä on 30 vuotta ilman seksuaalista fyysistä ja henkistä läheisyyttä.
Sydämeltään uskovainen ei nouse Jumalan lapsia vastaan. Jos jakelee tarroja, joissa kehotetaan toimimaan Raamatun sanaa vastaan, ei tee oikein (vl näkökulmasta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voin jauhaa näistä asioista täällä kotona sen verran kuin jaksan. Mutta on tilaisuuksia, joihin tämä ei kuulu ja suviseurat on yksi niistä tilaisuuksista.
Toki jokainen voi VAPAASTI keskustella mistä tahansa, mutta tarrajutusta tulee mieleen, että keskustelunaihetta ajettaisiin kuin käärmettä pulloon.
Vierailija kirjoitti:
Sydämeltään uskovainen ei nouse Jumalan lapsia vastaan. Jos jakelee tarroja, joissa kehotetaan toimimaan Raamatun sanaa vastaan, ei tee oikein (vl näkökulmasta).
Mikä tarroista kehottaa toimimaan Raamatun sanaa vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Se vaan, kun vaikka se ehkäisykielto ei perustu mihinkään Raamatun sanaan. Ehkäisykieltoa ei ole Raamatussa. Se perustuu liikkeen vanhimpien (kaikki ovat miehiä) sanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarroista kehottaa toimimaan Raamatun sanaa vastaan?
Se itse toimi on se juttu, ei se tarra. Se on hyökkäys meitä kohtaan, koska kaikki entiset vl:t kyllä tietävät, millaista suviseuroilla on eikä siellä ole mitään ulkopuolista materiaalia.
Minua käy aivan valtavasti sääliksi, ja sydän särkyy niiden sateenkaarinuorten ym puolesta, jotka joutuvat elämään ja kasvamaan noin ahdasmielisissä ympyröissä. Voi kun näiltä lestadiolaisiltakin löytyisi sitä paljon peräänkuulutettua lähimmäisenrakkautta ja armoa ihan kaikille luojan luomille.
Osa niistä tarroista on ihan kivoja, mutta ihan väärä aika ja paikka ja etenkin tapa.