Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Suviseuroilla muhii konflikti: aktivistit levittävät ehkäisy- ja homotarroja - järjestäjät varoittavat rikosseuraamuksista

Vierailija
19.06.2025 |

Suviseurojen kaltaisessa perinteikkäässä uskonnollisessa tapahtumassa on herännyt kova ristiriita, kun aktivistit aikovat liimata alueelle kymmeniä tuhansia tarroja, jotka tukevat ehkäisyn käyttöä ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Lestadiolaisuuden ydinoppeja kyseenalaistava mielenilmaus järkyttää järjestäjiä ja nähdään suorana hyökkäyksenä yhteisön toimintaa vastaan. Mielenilmauksen takana on Tarratoimikunta-niminen ryhmä, joka uskoo hitaaseen mutta välttämättömään muutokseen lestadiolaisen liikkeen sisällä. Järjestäjät puolestaan sanovat, etteivät hyväksy ulkopuolisten materiaalia tapahtumaan ja pelkäävät, että tarrat voivat synnyttää aggressiivisia reaktioita.

Jos tulet toisen juhliin liimaamaan seiniin viestejä, joita kukaan ei ole pyytänyt, niin mitä muuta se on kuin sabotaasia? Tässä ei ole kyse mistään rakentavasta keskustelusta vaan yrityksestä horjuttaa toisen vakaumusta keskellä sen pyhintä hetkeä. Jos joku tulisi Pride-kulkueeseen jakamaan Raamattuja ja lappuja 'heteroseksuaalisuuden puolesta', nousisi äläkkä heti. Mutta kun kyse on lestadiolaisista, heidän rajansa saakin ylittää ilman seuraamuksia? Jos yhteisö ei halua ehkäisystä tai transasioista puhuttavan tapahtumassaan, eikö se ole heidän oikeutensa? Missä menee rajanveto, jos tarroilla saa painostaa uskonnollista yhteisöä muuttumaan ulkopuolisten ehdoilla?

Kommentit (2973)

Vierailija
1141/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lapseton agnostikko. Jos minulla olisi viiteryhmä, jolla on mahdollisuus kokoontua kerran vuodessa, niin arvostaisin kyllä kokoontumisrauhaa. En haluaisi paikalle lempeääkään mielenosoitusta, jossa pyritään hellävaraisesti muuttamaan minun arvojani. 

Käytöstapoja ihmiset!

Vanhoillislestadiolaisuus on tarroittajien viiteryhmä. Muunlainen keskustelu ei ole ollut mahdollista, vaan aloitteet on vaiennettu. Jo nyt tarratoiminuntaan kuuluvat ovat saaneet uhkauksia. Sellaisia käytöstapoja. 

Vierailija
1142/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi miksi naisia ei ole srk:n johtokunnassa. Minun käsittääkseni se koostuu puhujista.

Ja onko puhujissa siis naisia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisinko uskonvapautta ja -rauhaa sen verran, että saisin pitää uskonyhteisöni ilman, että ulkopuoliset puuttuvat sen toimintaan?

Olen panostanut asiaan todella paljon talkootunteja sekä rahaa. Kiinnostus siihen on nolla sen jälkeen, jos tällaisten ulkopuolisten ideoiden mukaan ryhdyttäisiin toimimaan (tietenkään ei toimita, voisin itsekin ei-jäsenenä lähettää ideakirjeen kokoomukselle, perussuomalaisille jne. mutta he joko kuuntelevat tai heittävät roskiin, en voi vaatia sitä, että minua kuunneltaisiin). 

On eriseuroja ollut ajoittain. Jos nämä ulkopuoliset onnistuisivat aiheuttamaan uuden eriseuran, homma jakautuisi kahteen tai useampaan osaan ja jatkaisi irrallisina eri ryhminä. 

Koska nämä tarraihmiset eivät edes usko kuten vl eivätkä ole jäseniä niin aikoisivatko he liittyä jäseniksi ja alkaa antaa aikaan

Sinne on tulossa kymmeniä tuhansia ihmisiä, joilla voi olla eri mielipiteitä.

Joo. Ja järjestävän tahon arvot ovat aivan selvästi esitetty. Todella paskamaista tulla osallistumaan ilmaiseksi toisten vaivalla järjestämään tapahtumaan, mikäli ei arvosta järjestävän tahon arvomaailmaa niin paljon, että pitäisi suunsa kiinni. Tähän asti kaikki ovat olleet tervetulleita, koska ihmiset ovat osanneet käyttäytyä.

Vierailija
1144/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä ole vähän sama kuin liimata tiedetarroja persujen poikakerhojen lähettyville. Ihan vain omaksi parhaakseen, kun äly ei muuten riitä.

Vierailija
1145/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lapseton agnostikko. Jos minulla olisi viiteryhmä, jolla on mahdollisuus kokoontua kerran vuodessa, niin arvostaisin kyllä kokoontumisrauhaa. En haluaisi paikalle lempeääkään mielenosoitusta, jossa pyritään hellävaraisesti muuttamaan minun arvojani. 

Käytöstapoja ihmiset!

Vanhoillislestadiolaisuus on tarroittajien viiteryhmä. Muunlainen keskustelu ei ole ollut mahdollista, vaan aloitteet on vaiennettu. Jo nyt tarratoiminuntaan kuuluvat ovat saaneet uhkauksia. Sellaisia käytöstapoja. 

Ymmärrätkö maailmasta sen verran, että rauhanyhdistyksillä että keskusyhdistyksellä on säännöt ja niissä määritellään myös se, kuka voi liittyä jäseneksi ja millä ehdoin. Jäsenistön ulkopuolella vain lainsäädönnöllä voidaan puuttua yhdistyksen noudattamiin arvoihin.

Vierailija
1146/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytöstapoja ihmiset!

Ymmärrätkö maailmasta sen verran, että rauhanyhdistyksillä että keskusyhdistyksellä on säännöt ja niissä määritellään myös se, kuka voi liittyä jäseneksi ja millä ehdoin. 

Vauvoilta ei tietääkseni kysellä ehtoja kun heidät siihen porukkaan liitetään? Heitetäänkö tämä aikuiseksi kasvanut vauva siis ulos yhdistyksestä, jos hän esim. haluaisin edelleen kuulua siihen samaa sukupuolta olevan puolisonsa kanssa?

Ja kuulosti kyllä aika hirveältä tuo yhden kirjoittajan "oikeus kohdella heitä ulkopuolisina". 

Vierailija
1147/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen ei voi Raamatun mukaan olla puhuja. Eihän nuo Raamatunkohdat ainakaan minulle avaudu, mutta halutaan olla kuuliaisia selvän kehotuksen vuoksi.

1. Timoteuskirje 2:1114

Naisten tulee kuunnella opetusta hiljaisesti ja kaikessa kuuliaisuudessa. En salli, että nainen opettaa, enkä että hän hallitsee miestä, vaan hänen on oltava hiljainen. Sillä Aadam luotiin ennen Eevaa, ja Aadamia ei petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.

1. Korinttolaiskirje 14:3435 Vaimojen tulee vaieta seurakunnan kokouksissa; heillä ei ole lupaa puhua, vaan olkoot alamaisia, niin kuin myös laki sanoo. Mutta jos he tahtovat oppia jotakin, kysykööt kotona mieheltään.

Vierailija
1148/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella ihmisellä on vapaus valita: hyväksyy Jumalan sanan mukaiset neuvot ja ohjeet - sisäpuolella. Tai sitten ei niitä hyväksy - ulkopuolella.

Tarkoitat kai johtokunnan ja paapattajaukkojen sanan mukaiset?

Onhan tällaisia "tarratoimikuntalaisia" ollut puhujissakin, mutta kun seurakunta demokraattisesti ei halua kuunnella sellaista.

Jos joillakin on idea uudenlaisesta uskonliikkeestä, perustakoot keskenään oman. 

Onko puhujina ollut naisia?

Ei, kosk

https://www.srk.fi/fi/srk-ja-ryt/srk-saannot/

tässähän nämä. Naisten jäsenyyttä ei kielletä missään kohden. Miksi naisia ei ole johtokunnassa?

Koska jäsenet, myöskään me naiset, emme halua. 

Tämä koko keskustelu on ollut täysin absurdi, mutta nyt vasta tajusin, että osa keskustelijoista ei hahmota sitä, että puhutaan yhdistyksestä eikä jostain yhteiskunnasta, jonka jäseneksi synnytään. 

Olen yhdistyksen jäsen ja täytän sen liittymisehdot sekä noudatan sen sääntöjä. Minua koskee oikeuksien lisäksi jäsenen velvollisuudet. Maksan jäsenmaksuni sekä vapaaehtoisesti annan aikaani ja rahaani, jotta toiminta olisi mahdollista, meillä olisi toimitalo, jossa kokoontua jne. 

Koen täysin hulluksi tilanteen, että ulkopuoleltahuutelijoilla pitäisi olla jotain vaikutusta toimintaamme.

Vierailija
1149/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytöstapoja ihmiset!

Ymmärrätkö maailmasta sen verran, että rauhanyhdistyksillä että keskusyhdistyksellä on säännöt ja niissä määritellään myös se, kuka voi liittyä jäseneksi ja millä ehdoin. 

Vauvoilta ei

Heitä ei liitetä porukkaan. Jäseneksi on mahdollista liittyä vasta rippikoulun käytyään. Vauvat elävät perheensä kanssa elämäänsä kuten hänen perheensä elää niin kuin kaikki muutkin maailman vauvat. Toiset parempaa ja toiset huonompaa elämää. Kannattaa muistaa sekin, että osa vauvoista on myöhemmin ihan tyytyväinen lapsuuteensa. 

Vierailija
1150/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytöstapoja ihmiset!

Vauvoilta ei

Vauvoilta ei tietääkseni kysellä ehtoja kun heidät siihen porukkaan liitetään? Heitetäänkö tämä aikuiseksi kasvanut vauva siis ulos yhdistyksestä, jos hän esim. haluaisin edelleen kuulua siihen samaa sukupuolta olevan puolisonsa kanssa?

Ja kuulosti kyllä aika hirveältä tuo yhden kirjoittajan "oikeus kohdella heitä ulkopuolisina". 

Siis sinusta on ihan hirveää, ettei voi kuulua yhdistykseen, jonka arvoja ei halua noudattaa? Perheestä heitä EI KUULU heittää pois ja on todella väärin, jos joku niin tekee. 

Vierailija
1151/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen ei voi Raamatun mukaan olla puhuja. Eihän nuo Raamatunkohdat ainakaan minulle avaudu, mutta halutaan olla kuuliaisia selvän kehotuksen vuoksi.

Naisten tulee kuunnella opetusta hiljaisesti ja kaikessa kuuliaisuudessa. En salli, että nainen opettaa, enkä että hän hallitsee miestä, vaan hänen on oltava hiljainen. Sillä Aadam luotiin ennen Eevaa, ja Aadamia ei petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.

1. Korinttolaiskirje 14:3435 Vaimojen tulee vaieta seurakunnan kokouksissa; heillä ei ole lupaa puhua, vaan olkoot alamaisia, niin kuin myös laki sanoo. Mutta jos he tahtovat oppia jotakin, kysykööt kotona mieheltään.

Kieltämättä aika selvästi sanottu. Minun kokemuksen mukaan vl-vaimot eivät kyllä ole kovin hiljaisia eikä alamaisia :D Miehet on aika kovassa kurissa 

Vierailija
1152/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimojen tulee vaieta mutta entäs vanhojen piikojen?? Joilla ei ole kotona miestä??

Vierailija
1153/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytöstapoja ihmiset!

Vauvoilta ei 

tietääkseni kysellä ehtoja kun heidät siihen porukkaan liitetään? Heitetäänkö tämä aikuiseksi kasvanut vauva siis ulos yhdistyksestä, jos hän esim. haluaisin edelleen kuulua siihen samaa sukupuolta olevan puolisonsa kanssa?

Näin. 

Luen itse tätä ketjua, sillä on avartavaa nähdä, millaisilla ajatusrakennelmilla liikkeen sisällä perustellaan hylkämistä ja karttamista, miten ne kielletään, ja miten ilmiselviä rikoksia vähätellään, jottei niihin tarvitsisi puuttua. 

Surullinen ajatus, että tällaiseen toimintakulttuuriin syntyy lapsia. 

Vierailija
1154/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa treenata tuota luetun ymmärtämistä vielä 

Vierailija
1155/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytöstapoja ihmiset!

Ymmärrätkö maailmasta sen verran, että rauhanyhdistyksillä että keskusyhdistyksellä on säännöt ja niissä määritellään myös se, kuka voi liittyä jäseneksi ja millä

Heitä ei liitetä porukkaan. Jäseneksi on mahdollista liittyä vasta rippikoulun käytyään. Vauvat elävät perheensä kanssa elämäänsä kuten hänen perheensä elää niin kuin kaikki muutkin maailman vauvat. Toiset parempaa ja toiset huonompaa elämää. Kannattaa muistaa sekin, että osa vauvoista on myöhemmin ihan tyytyväinen lapsuuteensa. 

Miten näitä porukkaan kuulumattomia lapsia tervehditään? Jos he eivät kuulu liikkeeseen, miksi heiltä evätään normaali seksuaalikasvatus ja korvataan se pelottelulla? Tiedon puute altistaa hyväksikäytölle, ja vl:n johdosta on löytynyt useita hyväksikäyttäjiä. 

Vierailija
1156/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se nyt pikemmin olisi ihmisoikeusrikkomus, että pakotettaisiin jäseneksi yhdistykseen, johon ei halua. 

Itselleni on ihan selvää, että seksuaalikäytökseni muutos johtaisi siihen, että usko lähtee ja sitä myöten myös jäsenyys. Ja selibaatissa olen ihan kuten homoseksuaalit jäsenet myös.

Vierailija
1157/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisinko uskonvapautta ja -rauhaa sen verran, että saisin pitää uskonyhteisöni ilman, että ulkopuoliset puuttuvat sen toimintaan?

Olen panostanut asiaan todella paljon talkootunteja sekä rahaa. Kiinnostus siihen on nolla sen jälkeen, jos tällaisten ulkopuolisten ideoiden mukaan ryhdyttäisiin toimimaan (tietenkään ei toimita, voisin itsekin ei-jäsenenä lähettää ideakirjeen kokoomukselle, perussuomalaisille jne. mutta he joko kuuntelevat tai heittävät roskiin, en voi vaatia sitä, että minua kuunneltaisiin). 

On eriseuroja ollut ajoittain. Jos nämä ulkopuoliset onnistuisivat aiheuttamaan uuden eriseuran, homma jakautuisi kahteen tai useampaan osaan ja jatkaisi irrallisina eri ryhminä. 

Koska nämä tarraihmiset eivät edes usko kuten vl eivätkä ole jäseniä niin aikoi

Joo. Ja järjestävän tahon arvot ovat aivan selvästi esitetty. Todella paskamaista tulla osallistumaan ilmaiseksi toisten vaivalla järjestämään tapahtumaan, mikäli ei arvosta järjestävän tahon arvomaailmaa niin paljon, että pitäisi suunsa kiinni. Tähän asti kaikki ovat olleet tervetulleita, koska ihmiset ovat osanneet käyttäytyä.

Kopioisitko tähän sellaisen tarratekstin, nimenomaan noihin tarroihin painetun, joka on ristiriidassa järjestävän tahon arvojen kanssa? Kiitos!

Vierailija
1158/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä selitätte demokratiasta? VL on siitä kaukana. Pieni porukka päättää ja esiintyy Jumalan ja Jeesuksen suulla,  ja koko tämä ketjukin on jankutusta että ainahan voitte erota ja perustaa eriseuran jos säännöt ei miellytä. Miksi sotkette demokratian tähän? Ja vielä väitätte että kukaan vl nainen ei halua naisia puhujiksi? Uskomatonta heikkoälyistä potaskaa.

Vierailija
1159/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tämä:

Itsetyydytyksen synnillistäminen rikkoo sinun seksuaalioikeuksiasi.

Vierailija
1160/2973 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole missään tekemisissä johdon kanssa, mutta kuulostaa jo kunnianloukkaukselta väittää, että johtohenkilöiden joukossa on useita seksuaalirikollisia. 

Siellä ei ole yhtäkään, jota on edes epäilty sellaisesta. 

Oman rauhanyhdistykseni puheenjohtaja r aiskaisi lastaan. Hän luonnollisesti menetti kaikki luottamustoimensa yhdistyksessämme ja lähti vankilaan. Vähemmälläkin toiminnalla menettää mahdollisuutensa toimia luottamustehtävissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi