Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Suviseuroilla muhii konflikti: aktivistit levittävät ehkäisy- ja homotarroja - järjestäjät varoittavat rikosseuraamuksista

Vierailija
19.06.2025 |

Suviseurojen kaltaisessa perinteikkäässä uskonnollisessa tapahtumassa on herännyt kova ristiriita, kun aktivistit aikovat liimata alueelle kymmeniä tuhansia tarroja, jotka tukevat ehkäisyn käyttöä ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Lestadiolaisuuden ydinoppeja kyseenalaistava mielenilmaus järkyttää järjestäjiä ja nähdään suorana hyökkäyksenä yhteisön toimintaa vastaan. Mielenilmauksen takana on Tarratoimikunta-niminen ryhmä, joka uskoo hitaaseen mutta välttämättömään muutokseen lestadiolaisen liikkeen sisällä. Järjestäjät puolestaan sanovat, etteivät hyväksy ulkopuolisten materiaalia tapahtumaan ja pelkäävät, että tarrat voivat synnyttää aggressiivisia reaktioita.

Jos tulet toisen juhliin liimaamaan seiniin viestejä, joita kukaan ei ole pyytänyt, niin mitä muuta se on kuin sabotaasia? Tässä ei ole kyse mistään rakentavasta keskustelusta vaan yrityksestä horjuttaa toisen vakaumusta keskellä sen pyhintä hetkeä. Jos joku tulisi Pride-kulkueeseen jakamaan Raamattuja ja lappuja 'heteroseksuaalisuuden puolesta', nousisi äläkkä heti. Mutta kun kyse on lestadiolaisista, heidän rajansa saakin ylittää ilman seuraamuksia? Jos yhteisö ei halua ehkäisystä tai transasioista puhuttavan tapahtumassaan, eikö se ole heidän oikeutensa? Missä menee rajanveto, jos tarroilla saa painostaa uskonnollista yhteisöä muuttumaan ulkopuolisten ehdoilla?

Kommentit (2973)

Vierailija
2921/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kiinnostavaa, että ehkäisykielto on vasta 1960-luvulta."

https://yle.fi/a/20-45217

Niin. Nykyäänhän seksistä pidättäytyminenkin on kielletty, jos sen tarkoituksena on raskaudenehkäisy. Ei kuitenkaan ollut ennen 1960-lukua. Sellainen muuttumaton oppi 😇

Enpä ole koskaan kuullut moista. Pakotettu seksi on r a i s k a u s ja rikos.

Vierailija
2922/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Somesta luin myös, että tarratoimikunnan telttaan oli viety kuollut kala ja teltassa nukkujaa oli heitetty tuolilla. "

Minä olen lukenut somesta, että lähialueen kaupoista loppuu keskikalja ja kondomit.

Pettymyksekseni huomasin, että edes siihen, mitä internetissä lukee, ei voi luottaa.

Missä sinun aivot?

Ainakin hän on yksi niistä, joille pitää selittää joka ainoa vitsi, eivät itse tunnista tai ymmärrä niitä.

Ovatko uhkailu ja fyysinen väkivalta sinulle vitsejä, joita voi (tai kannattaa) selittää? Selittelyä tässä keskustelussa tosiaan näkyy. 

Tottakai näkyy selittelyä. Koska joillekin (ei tietenkään sinulle tai kenelle tahansa muulle järkevälle ihmiselle) tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää, että isossa joukossa on kaikenlaisia ihmisiä. Miksi siis yleistää se negatiivinen ääripää sen sijaan, että jätetään huomiotta se valtavan paljon isompi joukko.

Kyllähän kaikki fiksut ymmärtää, että esimerkiksi suviseuroissa tapahtunut erittäin pienen (alle %) vähemmistön asiaton käytös on sellaista, mitä ei voi yleistää loppuun yli 99 prosenttiin. Ihan samalla tavalla kuin ei pridessäkään tapahtunutta peräkärryn tuhoamista tai muita levottomuuksia voi yleistää koko tapahtumaan osallistuneiden tekemäksi, eikä varsinkaan järjestäjien toivomaksi toiminnaksi.

Kaikki eivät tietenkään hoksaa heti, miten valtavan paljon mahtuu ihmisiä noin isoon tapahtumaan. Siksi sitä on hyvä yrittää selittää myös niille, jotka eivät sitä heti tule ajatelleeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2923/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liberaali hölmöille tiedoksi Jumalan sana on tänään sama, eilen tänään ja huomenna .

Sen sijaan vanhoillislestadiolaisten opetus häilyy siellä ja täällä. Laestadius itse oli sitä mieltä, että nainen voi hyvin toimia puhujana. 

Valetta tämäkin. Ei ole ollut naispuhujia, vaan 

(lainaus)

Alkuaikojen naisten spontaanit todistuspuheet sisältyvät yleisen hengellisen pappeuden raamiin.

Kun seuratoiminta organisoitui 1860 luvulta lähtien, naiset eivät olleet saarnaajia. Silloin syntyi seuraliturgia, jonka mukaan kansa kokoontui pirttiin, Raamattu nostettiin pöydälle ja puhuja meni pöydän taakse eikä olisi tullut kysymykseenkään, että nainen olisi mennyt pöydän taakse. Kyse on siitä, mitä saarnaajalla tarkoitetaan, sanoo Seppo Lohi.

kirjoittaja on FT

Vierailija
2924/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko paljonkin avoimesti homoja tai transihmisiä näissä vl-firmoissa töissä?"

Varmaan aika vaikea kysymys vastattavaksi. Itse olen erittäin suuren valtakunnallisen firman työntekijä ja meitä on siis useita satoja ympäri suomen. Omassa paikallisessa toimipisteessäkin on jo reilusti yli 50 työntekijää. En tiedä yhtään avoimesti homoa työntekijää. Tai vaikka trans ihmistä. Ehkä niitä on, ehkä ei. En toki ole varsinaisesti udellut satunnaisilta vähemmän tutuilta työkavereilta, ovatko he heteroita, trans-ihmisiä tai muita. Ja miksi olisinkaan, koska se ei liity millään tavalla niihin asioihin, joiden tiimoilta olen ollut heihin yhteyksissä.

Ei kyllä liity siinä mielessä kysymykseen, että kyseessä ei ole millään mittarilla VL-firma, mutta siinä mielessä liittyy, että mistä kukaan tietäisi paljonko avoimesti homoja tai trans työntekijöitä on vl-firmoissa. Niitä on todennäköisesti vähän, koska niitä on vähän muutenkin. Tietenkin joissain firmassa voi olla useampikin ja suhteellisesti suurikin osuus, mutta todennäköisesti ei kovin monta.

Vierailija
2925/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Somesta luin myös, että tarratoimikunnan telttaan oli viety kuollut kala ja teltassa nukkujaa oli heitetty tuolilla. "

Minä olen lukenut somesta, että lähialueen kaupoista loppuu keskikalja ja kondomit.

Pettymyksekseni huomasin, että edes siihen, mitä internetissä lukee, ei voi luottaa.

Missä sinun aivot?

Ainakin hän on yksi niistä, joille pitää selittää joka ainoa vitsi, eivät itse tunnista tai ymmärrä niitä.

Ovatko uhkailu ja fyysinen väkivalta sinulle vitsejä, joita voi (tai kannattaa) selittää? Selittelyä tässä keskustelussa tosiaan näkyy. 

Tottakai näkyy selittelyä. Koska joillekin (ei tietenkään sinulle tai kenelle tah

Ja nyt myös selittelyn selittelyä, wau!

Miksi järjestyksenvalvojat yhtä lukuunottamatta kieltäytyivät pyydettäessä auttamasta hyökkäysten kohteeksi joutuneita tarratoimikuntalaisia? Osaat varmasti selittää tämänkin. 

Vierailija
2926/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liberaali hölmöille tiedoksi Jumalan sana on tänään sama, eilen tänään ja huomenna .

Sen sijaan vanhoillislestadiolaisten opetus häilyy siellä ja täällä. Laestadius itse oli sitä mieltä, että nainen voi hyvin toimia puhujana. 

Valetta tämäkin. Ei ole ollut naispuhujia, vaan 

(lainaus)

Alkuaikojen naisten spontaanit todistuspuheet sisältyvät yleisen hengellisen pappeuden raamiin.

Kun seuratoiminta organisoitui 1860 luvulta lähtien, naiset eivät olleet saarnaajia. Silloin syntyi seuraliturgia, jonka mukaan kansa kokoontui pirttiin, Raamattu nostettiin pöydälle ja puhuja meni pöydän taakse eikä olisi tullut kysymykseenkään, että nainen olisi mennyt pöydän taakse. Kyse on siitä, mitä saarnaajalla tarkoitetaan, sanoo Seppo Lohi.

kirjoittaja o

Voi, sinulla on näköjään vanhaa tietoa! Tässä tekstissä korjataan hieman Lohen käsityksiä. Kivasti myös Mauri Kinnunen on FT ja tutkii nimenomaan vanhoillislestadiolaisuutta. 

https://freepathways.wordpress.com/2012/07/01/puhuvaiset-naiset/

Vierailija
2927/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi järjestyksenvalvojat yhtä lukuunottamatta kieltäytyivät pyydettäessä auttamasta hyökkäysten kohteeksi joutuneita tarratoimikuntalaisia? Osaat varmasti selittää tämänkin.

Olet ilmeisesti ollut itse paikalla? Kuvailisitko tapahtuman meille muillekin? Paljonko poikia oli, oliko kaikilla suihkupullot jne.

Vierailija
2928/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että tuo naispuhuja-asia on tulkinnanvarainen. Vähän arveluttaa, kun lähteessä oli juuri Mari Leppäsen kommentointia. Hänhän ihan julkisesti moittii usein lestadiolaisia, on itse ex-vl.

Minusta ei olisi kovin ihmeellistä, jos tuolloin 1800-luvun puolivälissä ennen herätysliikkeen suurempaa järjestäytymistä olisi ollut kirjavaakin käytäntöä. Lukutaito kansalla ollut ehkä 70% luokkaa. Tuskin olivat Raamattua kannesta kanteen lukeneet. Olihan Samaran uskovaisillakin nsispuhujia. Ne oli siksi että saivat viranomaiset hämättyä, kun mitään uskonnolisia kokoontumisia ei Venäjällä sallittu.

Vierailija
2929/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja nyt myös selittelyn selittelyä, wau!

Miksi järjestyksenvalvojat yhtä lukuunottamatta kieltäytyivät pyydettäessä auttamasta hyökkäysten kohteeksi joutuneita tarratoimikuntalaisia? Osaat varmasti selittää tämänkin. "

No en oikeastaan osaa. Ehkä tilanne on ollut siinä määrin jo rauhoittunut, että järjestyksenvalvojille ei enää ole ollut tarvetta? Tai sitten vain ne toimivat yksinkertaisesti väärin. En tunne olosuhteita niin en pysty selittämään. Hyvä että löytyi kuitenkin sellainenkin valvoja, joka tunnisti velvollisuutensa.

Luultavasti joku selitys löytyy, mutta sullehan se olisi vain selittelyn selittelyn selittelyä. Ja yksi selittelyn selittelyn selitys voi olla, että osa järkkäreistä toimi väärin. Mutta tuskin nyt sentään, kun eihän mun selitykset kelpaa.

Vierailija
2930/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten tilanne ei mennyt noin

Vierailija
2931/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiritsi tämä. Nuorten illassa aiheena oli "sanoiko Jumala todella niin?" Puhuja otti esille Paavalin syntilistan, josta ei löytynyt hänen tarkoittamia syntejä jotka hänen mukaansa ovat maailmallinen musiikki, ehostaminen ja alkoholi. Ristiriitaa hän selitti sillä että ei kaikkia syntejä voi Raamatussa luetella. Eihän Jumala sanonut ole näistä mitään. Eikä Jeesus omissa käskyissään. Eikä edes Paavali. Eihän raamattuun saa lisätä omia asioita tai velvoittaa vapaaksi lunastettua kristittyä isien perinnäissäänöillä. Eli Jumala ei sanonut näistä mitään. 

Vierailija
2932/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten tilanne ei mennyt noin

Näin se vaan menee, että ihmisestä riippuen toinen kuulopuhe on uskottavampi kuin toinen.

Sitten "puolesta" riippuen vaaditaan selityksiä ja nokitaan toisia.

Ja toisen vähemmistön jutut on helpompi yleistää kuin jonkun toisen.

Siihen vielä nettitrollit sekaan niin saadaan älykästä keskustelua.

Vierailija
2933/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onko paljonkin avoimesti homoja tai transihmisiä näissä vl-firmoissa töissä?"

Varmaan aika vaikea kysymys vastattavaksi. Itse olen erittäin suuren valtakunnallisen firman työntekijä ja meitä on siis useita satoja ympäri suomen. Omassa paikallisessa toimipisteessäkin on jo reilusti yli 50 työntekijää. En tiedä yhtään avoimesti homoa työntekijää. Tai vaikka trans ihmistä. Ehkä niitä on, ehkä ei. En toki ole varsinaisesti udellut satunnaisilta vähemmän tutuilta työkavereilta, ovatko he heteroita, trans-ihmisiä tai muita. Ja miksi olisinkaan, koska se ei liity millään tavalla niihin asioihin, joiden tiimoilta olen ollut heihin yhteyksissä.

Ei kyllä liity siinä mielessä kysymykseen, että kyseessä ei ole millään mittarilla VL-firma, mutta siinä mielessä liittyy, että mistä kukaan tietäisi paljonko avoimesti homoja tai trans työntekijöitä on vl-firmoissa. Niitä on todennäköisesti vähän, koska niitä on vähän muutenki

Niitä? Heitä. Kiitos. 

Vierailija
2934/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häiritsi tämä. Nuorten illassa aiheena oli "sanoiko Jumala todella niin?" Puhuja otti esille Paavalin syntilistan, josta ei löytynyt hänen tarkoittamia syntejä jotka hänen mukaansa ovat maailmallinen musiikki, ehostaminen ja alkoholi. Ristiriitaa hän selitti sillä että ei kaikkia syntejä voi Raamatussa luetella. Eihän Jumala sanonut ole näistä mitään. Eikä Jeesus omissa käskyissään. Eikä edes Paavali. Eihän raamattuun saa lisätä omia asioita tai velvoittaa vapaaksi lunastettua kristittyä isien perinnäissäänöillä. Eli Jumala ei sanonut näistä mitään. 

Minusta tämä on hyvä kysymys. Mitä synti on? Se on sitä, mikä vie kauemmas Jumalasta. 

Raamattu ei kiellä musiikkia sinänsä, mutta moni kristitty näkee tarpeelliseksi pohtia, millaista arvoja musiikki välittää viettelevää, väkivaltaista, itsekeskeistä? Tästä syntyy ajatus maailmallisesta musiikista vs. rakentavasta musiikista.

Alkoholi itsessään ei ole syntiä, mutta juopumus ja riippuvuus ovat selkeästi tuomittuja. Moni kristillinen yhteisö (kuten vanhoillislestadiolaiset) on päätynyt täysin raittiiseen linjaan käytännön kokemusten ja yhteisöllisen suojan vuoksi.

Ehostus on kuitenkin enemmän tapakulttuuria. On varottava sitä, ettei ulkoinen olemus saa nousta sisäisten arvojen ohi. 

Samoin naisten tulee pukeutua siveästi, somasti ja säädyllisesti ei kampauksin, kullan, helmien eikä kalliiden pukujen avulla. (1. Tim. 2:9)

Vierailija
2935/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niitä? Heitä. Kiitos. "

Käyttikö joku puhekielistä ilmaisua keskustelupalstalla. On aikoihin eletty.

https://kielikello.fi/se-ja-han-puhutussa-kielessa/

Vierailija
2936/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ajatellut, että "syntilistat" pohjautuisivat Raamattuun vaan ohjeita siitä, miten voi varjella omaa uskoaan.

Joka kerta, kun olen tehnyt jotain ei-suotavaa, se on vienyt minua kauemmas Jumalasta, joskus ihan syntiin asti. Koska uskoni on minulle arvokas, en halua vaarantaa sitä tieten tahtoen. 

Vierailija
2937/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niitä? Heitä. Kiitos. "

Käyttikö joku puhekielistä ilmaisua keskustelupalstalla. On aikoihin eletty.

https://kielikello.fi/se-ja-han-puhutussa-kielessa/

No, tässäkin tulee esille se vaade, että sateenkaari-ihmisiä pitää kohdella heidän mielestään erioikeuksin tai muu on loukkaavaa. 

Vierailija
2938/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sinun aivot?

Tottakai näkyy selittelyä. Koska joillekin (ei tietenkään sinulle tai kenelle tah

Käsittämätöntä että viisi ihmistä on alapeukuttanut näin hyvää ja järkevää kommenttia. Eiköhän pyydetä koko Suomi anteeksi kun Suomessa nuo välikohtaukset sattui!

Vierailija
2939/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sinun aivot?

Sinulle pitää tosiaan selittää kaikki vitsit, viestissä johon viittasin puhuttiin kondomien ja kaljan loppumisesta suviseurojen vuoksi.

Ja et vieläkään ymmärrä niiden olevan VITSEJÄ, mistään väkivallasta tai uhkailusta ei kyseisessä viestissä kirjoitettu. Enkä sellaiseen siis viitannut. 

Vierailija
2940/2973 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vain mietin mitä varten niitä tarroja liimaavat. Jokainen joka haluaa on juuri sitä mitä haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi