IS: Suviseuroilla muhii konflikti: aktivistit levittävät ehkäisy- ja homotarroja - järjestäjät varoittavat rikosseuraamuksista
Suviseurojen kaltaisessa perinteikkäässä uskonnollisessa tapahtumassa on herännyt kova ristiriita, kun aktivistit aikovat liimata alueelle kymmeniä tuhansia tarroja, jotka tukevat ehkäisyn käyttöä ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Lestadiolaisuuden ydinoppeja kyseenalaistava mielenilmaus järkyttää järjestäjiä ja nähdään suorana hyökkäyksenä yhteisön toimintaa vastaan. Mielenilmauksen takana on Tarratoimikunta-niminen ryhmä, joka uskoo hitaaseen mutta välttämättömään muutokseen lestadiolaisen liikkeen sisällä. Järjestäjät puolestaan sanovat, etteivät hyväksy ulkopuolisten materiaalia tapahtumaan ja pelkäävät, että tarrat voivat synnyttää aggressiivisia reaktioita.
Jos tulet toisen juhliin liimaamaan seiniin viestejä, joita kukaan ei ole pyytänyt, niin mitä muuta se on kuin sabotaasia? Tässä ei ole kyse mistään rakentavasta keskustelusta vaan yrityksestä horjuttaa toisen vakaumusta keskellä sen pyhintä hetkeä. Jos joku tulisi Pride-kulkueeseen jakamaan Raamattuja ja lappuja 'heteroseksuaalisuuden puolesta', nousisi äläkkä heti. Mutta kun kyse on lestadiolaisista, heidän rajansa saakin ylittää ilman seuraamuksia? Jos yhteisö ei halua ehkäisystä tai transasioista puhuttavan tapahtumassaan, eikö se ole heidän oikeutensa? Missä menee rajanveto, jos tarroilla saa painostaa uskonnollista yhteisöä muuttumaan ulkopuolisten ehdoilla?
Kommentit (2973)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku IS:n maksumuurin takaa avata tämän jutun:
Näin lestadiolaiset vahtivat toisiaan lestadiolaisten pappina ollut paljastaa - Ilta-Sano
---
Tiedän jo otsikosta, että siinä jälleen joku uskosta luopunut antaa täysin vääristyneen käsityksen vanhoillislestadiolaisesta uskosta.
Minua ei kukaan uskovainen ihminen ole kytännyt.
Jaa ei vai?
Seurustelin joskus vähän aikaa yhden vanhoillislestadiolaisen kanssa ja niistä puheista ja salailusta päätellen "kyttäävät" uskonveljet ja -sisaret kyllä aika tehokkaasti toisiaan. Siihen se seurustelu taisi sitten kaatuakin.
Olen itse vl, joka on seurustellut hetken ei-vl:n kanssa. Ei kyse ole siitä, että joku erityisesti kyttäisi vaan siitä, että kyseisen seurustelun paljastuminen herättää ihan liikaa kysymyksiä muissa, kun se herätti niitä jo itsessänikin. En halunnut, että kukaan vl olisi nähnyt minua seurustelukumppanini kanssa.
2342/2343
Oletko lukenut Lutherin kirkoja huolellisesti?
Lue ihmeessä.
Lutherin kirjoituksissa on laki ja armo.
Hän sanoo ihan oikein, että lakia on saarnattava kuin armoa ei olisikaan ja armoa ( syntien anteeksiantamusta ) on saarnattava kuin lakia ei olisikaan.
Sinullekin ja kaikille ihmisille kuuluu Jumalan armo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi pitää tuollaista tehdä. Kukaan ei pakota kuulumaan lestadiolaisiin, liikkeestä voi aivan hyvin erota jos liikkeen periaatteet eivät ole mieluisia. Muutos, jos sellaista kaivataan, lähtee liikkeen jäsenistä itsestään. Tuolla touhulla ei saavuteta mitään.
Kyseessähän ovat juuri liikkeen jäsenet, jotka haluavat herättää keskustelua ja muutosta liikkeen sisällä.
Suurin osa on liikkeen jättäneitä. Lisäksi sillä ei ole merkitystä, kuka niitä jakaa. Tuollaiseen tilaisuuteen ei kuulu järjestäjän arvoja kritisoivan materiaalin tarroittaminen sen omistamaan irtaimiston ja siten ilkivaltainen aktivismi.
Olen täysin samaa mieltä tilaisuuden arvot kuuluvat näkyä ilman, että sen omaisuutta vahingoitetaan tai tiloissa levitetään vastustavaa materiaalia. On myös muistettava, että kyseessä ovat liikkeestä eronneet, jotka provosoivat ja hajottavat.
Jos vertaa Pride-tapahtumaan, niin mitähän sen järjestäjät sanoisivat, jos heidän tilaisuudessaan jaettaisiin vastustavia tarroja? Nousisi melkoinen haloo. On myös ironista, että viime vuonna Helsingin Pride pakotti poliittiset tahot sitoutumaan tiukasti omiin arvoihinsa, ja siksi mm. kokoomus ja keskusta jätettiin virallisista kumppaneista pois. Pride asetti osallistumiselle tiukat ehdot, eli pakotti osallistujat sitoutumaan omiin arvoihinsa päästäkseen mukaan. Suviseurat puolestaan haluavat estää ulkopuolisten pakottamasta omaa näkemystään tapahtumaan.
"Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin. Mutta ole sinä raitis kaikessa, kärsi vaivaa, tee evankelistan työ, toimita virkasi täydellisesti. (2. Tim. 4)
Kuvaa jo tätä aikaa hyvin."
Kirjeen vastaanottaja on kuollut jo n. 2000 v sitten. Sanat oli kirjoitettu hänelle, eikä kuvitteellisille tulevaisuuden ihmisille 2000 vuoden päähän eteenpäin.
Isossa kirjassa voi olla sellaistakin, mikä on ok nykyihmiselle, mutta ei nyt tarvitsisi irrottaa kaikkea mahdollista asiayhteydestään. Läheskään kaikkea ei tosiaankaan ole kirjoitettu "meille" vaan johonkin tiettyyn yksittäiseen tilanteeseen, yksittäisille ihmisille.
Raamatun kaksi tärkeintä kohtaa ovat 10 käskyä ja rakkauden kaksoiskäsky. Valetut eivät noudata niitä.
Vierailija kirjoitti:
"Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin. Mutta ole sinä raitis kaikessa, kärsi vaivaa, tee evankelistan työ, toimita virkasi täydellisesti. (2. Tim. 4)
Kirjeen vastaanottaja on kuollut jo n. 2000 v sitten. Sanat oli kirjoitettu hänelle, eikä kuvitteellisille tulevaisuuden ihmisille 2000 vuoden päähän eteenpäin.
Isossa kirjassa voi olla sellaistakin, mikä on ok nykyihmiselle, mutta ei nyt tarvitsisi irrottaa kaikkea mahdollista asiayhteydestään. Läheskään kaikkea ei tosiaankaan ole kirjoitettu "meille" vaan johonkin tiettyyn yksittäiseen tilanteeseen, yksittäisille ihmisi
---
Jeesus sanoo: Maa ja taivas katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.
Biblia: Sillä aika tulee, jona he ei voi terveellistä oppia kärsiä, vaan omain himoinsa jälkeen kokoovat itsellensä opettajat, että heidän korvansa syyhyvät.
1938: Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia.
1992: Tulee näet aika, jolloin ihmiset eivät siedä kuulla tervettä oppia vaan haalivat itselleen halunsa mukaisia opettajia kuullakseen sitä mitä kulloinkin mieli tekee.
(2. Tim. 4:3)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoillislestadiolainen usko ei ole lahko.
Vanhoillislestadiolainen usko on juuri se oikea luterilainen usko mikä halutaan häivyttää kirkosta.
Lestadiolaisuus on maailman antama nimi.
Vanhoillislestadiolaisuus on raamatullinen usko ja sama usko kuin oli Martti Lutherilla ja Raamatussa.
Lukekaa vaikka Lutherin kirjoja sekä Raamattua.
Kuunnelkaa seuroja. Olen kokenut, että Lutherin kirjat vain kirkastavat Raamattua ja saatte vakuutuksen, että luterilaista pelastavaa uskoa on vielä olemassa pimenevässä maailmassa, kun kuuntelette seuroja.
Elämme lopun aikaa.
Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.
Olisi täysin järjetöntä uskoa vain tätä elämää varten.
Uskomme siksi, koska on ikuinen elämä joka ei koskaan lopu.
Saattaa olla, mutta myös Lutherin usko kaipaisi uskonpuhdistusta. Se p
"Saattaa olla, mutta myös Lutherin usko kaipaisi uskonpuhdistusta. Se painottaa liiaksi lakia laupeuden sijaan."
Mikään muu kristillinen suuntaus ei kyllä ole niin ei-lakihenkinen kuin luterilaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Isossa kirjassa voi olla sellaistakin, mikä on ok nykyihmiselle, mutta ei nyt tarvitsisi irrottaa kaikkea mahdollista asiayhteydestään. Läheskään kaikkea ei tosiaankaan ole kirjoitettu "meille" vaan johonkin tiettyyn yksittäiseen tilanteeseen, yksittäisille ihmisille.
Huomaatko: tämähän oli ennustus, kun sanotaan, että tulee aika. Ei ollut silloin vielä se aika. Se voi olla vaikka nyt.
Tätä raamatunkohtaahan ei ole irrotettu asiayhteydestä, sillä se on Paavalin kirjeestä Timoteukselle. Paavali neuvoo ja opettaa kirjeissään nuorta Timoteusta.
Vierailija kirjoitti:
Raamatun kaksi tärkeintä kohtaa ovat 10 käskyä ja rakkauden kaksoiskäsky. Valetut eivät noudata niitä.
Kumman sana painaa enemmän Jeesuksen vai roomalaisen opetuslapsen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalan Sana on kaksiteräinen miekka.
Se joko parantaa tai pahentaa.
Kätevää. Voi opettaa periaatteessa ihan mitä tahansa, kunhan jotenkin perustelee asian Raamatulla ja jos joku pitää opetusta vääränä, se todistaa, että on oikeassa. Ja mitä suurempi joukko on erimieltä, sitä varmempi voi olla, että on itse oikeassa, koska piskuinen l
---
Edelleenkin pyydän, että lue hyvä ihminen Raamattua.
Lue rehellisesti, älä petä itseäsi.
Kirkossa on vapautuksen teologia missä kaikki on sallittua, mutta se ei perustu Raamattuun.
Se on tätä elämää varten.
Edelleen kysyn, miksi se ei kelpaa sinulle?
En vieläkään ole saanut vastausta.
Ihan oikeasti ketään ei pakoteta uskomaan.
Kyllä minut käytännössä pakotettiin. Synnyin vanhoillislestadiolaiseen kotiin ja opin jo pikkulapsena, että ellen usko tismalleen niin kuin seuroissa opetetaan joudun kuolemani jälkeen helvettiin ikuiseksi ajaksi kidutettavaksi sammumattomassa tulessa, jossa itken tuskasta ja kiristelen hampaitani. Muistan hyvin kuinka minua kehotettiin katsomaan oman kämmeneni leveyttä ja vertaamaan sitä äärettömyyteen ja muistutettiin, että ihmisen elämä on lyhyt ja ikuisuus loputon ja kehotettiin valitsemaan usko, vaikka se vaikealta välillä tuntuisi. Muistan kuinka isompana saunan pesään puita lisätessä mieleen tuli se kuinka hirveästi helvetissä palamisen täytyy sattua, kun pelkkä puun lisääminen pesään kuumottaa kättä niin kovasti. Minun lapsen mieleni ei valitettavasti kestänyt tuota. Edelleen aikuisena olen tuon uskonnon opien vakavasti traumatisoima ja käyn terapiassa.
Vierailija kirjoitti:
Keitä ovat valetut?
Huomaatko: tämähän oli ennustus, kun sanotaan, että tulee aika. Ei ollut silloin vielä se aika. Se voi olla vaikka nyt.
Tätä raamatunkohtaahan ei ole irrotettu asiayhteydestä, sillä se on Paavalin kirjeestä Timoteukselle. Paavali neuvoo ja opettaa kirjeissään nuorta Timoteusta.
Niin se oli ennustus nuorelle Timoteukselle, että hän tulee kohtaamaan tuollaisen ajan. Ja ehkä hän kohtasikin. Me emme saaneet sitä ennustusta eikä se sen kummemmin koske meitä. Eivätkä nämä myöskään olleet Jeesuksen katoamattomia sanoja. Lukekaa rehellisesti.
Jälleen esimerkki omasta elämästi, kun minulla ei ollut harmainta aavistusta ( eikä kiinnostusta ) uskonasioihin.
Olin ihminen joka ajatteli, että ikuista elämää ei ole.
Että kun ihminen kuolee, hänet kuopataan ja hän häviää. Mitään elämää ei ole kuoleman jälkeen.
Musiikki oli minulle elinehto ja kaikki genret olivat ok, myös klassinen
Riitti kunhan olivat hyviä sävellyksiä ja sovituksia.
Mm. Hard rock oli genre joka oli minulle erittäin kiehtova.
Ajatellaanpa tätä.
Sain parannuksen armon. Luovuin sitten rockista ym.
Entä jos olisin alkanut vaatia, että uskonyhteisön on muututtava sellaiseksi, että esimerkiksi uskonyhteisön olisi muututtava sellaiseksi, että hard rock olisi otettu seuraohjelmaan, jotta olisin viihtynyt paremmin uskonyhteisössä?
Takuulla jokainen ymmärtää, että tuo ajatus on täysin älytön.
Olisin jopa lähtenyt liimailemaan tarroja eri bändeistä Suviseuroihin ja pilkkaamaan uskovaisia.
Te yritätte vaatia, että uskonyhteisön pitää hyväksyä kaikki jotta te "viihtyisitte" uskonyhteisössä.
Onko teidän mielestänne tuo ajatus älytön?
Minusta on täysin älytön.
Edelleenkään en ole saanut vastausta, että miksi ihmeessä haluatte väkisin roikkua mukana uskonyhteisössä joka ei kaikkea hyväksy?
Miksi pelkkä kirkko ei kelpaa teille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku IS:n maksumuurin takaa avata tämän jutun:
Näin lestadiolaiset vahtivat toisiaan lestadiolaisten pappina ollut paljastaa - Ilta-Sano
---
Tiedän jo otsikosta, että siinä jälleen joku uskosta luopunut antaa täysin vääristyneen käsityksen vanhoillislestadiolaisesta uskosta.
Minua ei kukaan uskovainen ihminen ole kytännyt.
Se, että ex-jäsenten kertomukset mitätöidään jo etukäteen taitaa olla myös yksi niistä merkeistä, joista on syytä huolestua.
Pikemminkin vl:ista keskustellessa muuten asioita monipuolisesti ja kriittisesti yleensä tarkastelevatkin ihmiset jotenkin kummassa kadottavat sen mediakriittisyyden ihan täysin. Ja ei, en tarkoita, että noihin kokemuksiin pitäisi suhtautua lähtökohtaisesti epäillenkään. Tarkoitan sellaista normaalia kriittistä lukutaitoa, jossa henkilö varoo tekemästä yleistyksiä yhden tai muutamankaan jutun perusteella - jos samasta asiasta on samanlaisia kokemuksia useilla, voi varmistua vähän enemmän siitä, että kyseinen asia on jo vähän yleisempikin ongelma mutta silloinkin vielä pitää mukana terve maalaisjärki siitä, että siltikään asiaa ei vielä ehkä voi koskea koskemaan koko about 100 000 ihmisen joukkoa (+enemmänkin, jos lasketaan mukaan vl:t myös ulkomailla).
Ja tämän suhtautumistavan ja terveen mediakriittisyyden pyrin säilyttämään joka tilanteessa, koski asia mitä tahansa. Esimerkiksi tässä ketjussa on käsitelty paljon ev.lut.kirkon maallistumista (mitä ihan todella on tapahtunut paljon viime vuosien aikana ja kirkko on koko ajan virallisilta kannoiltaankin ajautumassa yhä sallivampaan suuntaan), mutta yritän samalla itse muistaa oman kokemukseni siitä, että kirkon sisällä on silti yhä paljon konservatiivisia ihmisiä ja pappeja, jotka eivät usein vain ole niin äänessä kuin nämä muutoksia ajavat ja mikä ehkä herkästi meinaa vääristää ainakin omaa käsitystäni kirkon koko jäsenistön liberaalisuuden asteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalan Sana on kaksiteräinen miekka.
Se joko parantaa tai pahentaa.
Kätevää. Voi opettaa periaatteessa ihan mitä tahansa, kunhan jotenkin perustelee asian Raamatulla ja jos joku pitää opetusta vääränä, se todistaa, että on oikeassa. Ja mitä suurempi joukko on erimieltä, sitä varmempi voi olla, että on itse oikeassa, koska piskuinen l
---
Kirkossa on vapautuksen teologia missä kaikki on sallittua, mutta se ei perustu Raamattuun.
Kyllä minut käytännössä pakotettiin. Synnyin vanhoillislestadiolaiseen kotiin ja opin jo pikkulapsena, että ellen usko tismalleen niin kuin seuroissa opetetaan joudun kuolemani jälkeen helvettiin ikuiseksi ajaksi kidutettavaksi sammumattomassa tulessa, jossa itken tuskasta ja kiristelen hampaitani. Muistan hyvin kuinka minua kehotettiin katsomaan oman kämmeneni leveyttä ja vertaamaan sitä äärettömyyteen ja muistutettiin, että ihmisen elämä on lyhyt ja ikuisuus loputon ja kehotettiin valitsemaan usko, vaikka se vaikealta välillä tuntuisi. Muistan kuinka isompana saunan pesään puita lisätessä mieleen tuli se kuinka hirveästi helvetissä palamisen täytyy sattua, kun pelkkä puun lisääminen pesään kuumottaa kättä niin kovasti. Minun lapsen mieleni ei valitettavasti kestänyt tuota. Edelleen aikuisena olen tuon uskonnon opien vakavasti traumatisoima ja käyn terapiassa.
Tuo on helppo uskoa. Ja olen tosi pahoillani 😔 toivottavasti sinulla on hyvä terapeutti.
En ole kasvanut vl-perheessä, enkä kasvattanut vl-lapsia. Kuvittelisin, että tuo voisi hyvinkin olla ajankuvaus noin 50 v sitten joltain pienemmältä paikkakunnalta tai miksei isommaltakin. Ja mitä lähemmäs nykyhetkeä tullaan sitä harvinaisempaa tuo onneksi on. Traumatisoivat vanhemmat eivät toki lopu maan päältä, valitettavasti, mutta siihen ei tarvita uskontoa työvälineeksi.
Omakin terapia on kesken.
Sinänsä minusta tuntuu jännältä, että sanot olevasi oppien vakavasti traumatisoima. Jos seuroissa oli pelottavaa, vanhemmat olisivat voineet lohduttaa kotona. Luulisin, että olet uskon lisäksi myös vanhempiesi traumatisoima etkä saanut heiltä riittävää turvaa. Turvalliset vanhemmat pystyvät suojaamaan aika paljolta pahalta, jos hyvin käy.
Vierailija kirjoitti:
Niin se oli ennustus nuorelle Timoteukselle, että hän tulee kohtaamaan tuollaisen ajan. Ja ehkä hän kohtasikin. Me emme saaneet sitä ennustusta eikä se sen kummemmin koske meitä. Eivätkä nämä myöskään olleet Jeesuksen katoamattomia sanoja. Lukekaa rehellisesti.
Ymmärrän tuon niin, että se kuuluu vähän niin kuin prosessiin, koska ihmisluonto on heikko.
Luuk. 8:13
Ja mitkä kalliolle putosivat, ovat ne, jotka kuullessaan sanan ottavat sen ilolla vastaan, mutta joilla ei ole juurta: ainoastaan ajaksi he uskovat ja kiusauksen hetkellä luopuvat.
Vierailija kirjoitti:
Jälleen esimerkki omasta elämästi, kun minulla ei ollut harmainta aavistusta ( eikä kiinnostusta ) uskonasioihin.
Olin ihminen joka ajatteli, että ikuista elämää ei ole.
Että kun ihminen kuolee, hänet kuopataan ja hän häviää. Mitään elämää ei ole kuoleman jälkeen.
Musiikki oli minulle elinehto ja kaikki genret olivat ok, myös klassinen
Riitti kunhan olivat hyviä sävellyksiä ja sovituksia.
Mm. Hard rock oli genre joka oli minulle erittäin kiehtova.
Ajatellaanpa tätä.
Sain parannuksen armon. Luovuin sitten rockista ym.
Entä jos olisin alkanut vaatia, että uskonyhteisön on muututtava sellaiseksi, että esimerkiksi uskonyhteisön olisi muututtava sellaiseksi, että hard rock olisi otettu seuraohjelmaan, jotta olisin viihtynyt paremmin uskonyhteisössä?
Takuulla jokainen ymmärtää, että tuo ajatus on täysin älytön.
Olisin jopa lähtenyt
Minulta jäi myös seksielämä, kun siirryin vl:ksi. Musiikin lisäksi. Ja tanssin. Muuta en sinänsä kaipaa.
- Toinen aikuisena ratkaisunsa tehnyt
"Ulkomaailman ja ulkopuolisten demonisointi ja ainoa oikea usko ovat suoraan vaarallisten lahkojen tunnusmerkistöstä."
Pitää täsmälleen paikkansa. Suomen 4 vaarallisinta lahkoa ovat translahkot Seta ry, Trasek ry, Trans ry ja Amnesty ry.
---