Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Suviseuroilla muhii konflikti: aktivistit levittävät ehkäisy- ja homotarroja - järjestäjät varoittavat rikosseuraamuksista

Vierailija
19.06.2025 |

Suviseurojen kaltaisessa perinteikkäässä uskonnollisessa tapahtumassa on herännyt kova ristiriita, kun aktivistit aikovat liimata alueelle kymmeniä tuhansia tarroja, jotka tukevat ehkäisyn käyttöä ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Lestadiolaisuuden ydinoppeja kyseenalaistava mielenilmaus järkyttää järjestäjiä ja nähdään suorana hyökkäyksenä yhteisön toimintaa vastaan. Mielenilmauksen takana on Tarratoimikunta-niminen ryhmä, joka uskoo hitaaseen mutta välttämättömään muutokseen lestadiolaisen liikkeen sisällä. Järjestäjät puolestaan sanovat, etteivät hyväksy ulkopuolisten materiaalia tapahtumaan ja pelkäävät, että tarrat voivat synnyttää aggressiivisia reaktioita.

Jos tulet toisen juhliin liimaamaan seiniin viestejä, joita kukaan ei ole pyytänyt, niin mitä muuta se on kuin sabotaasia? Tässä ei ole kyse mistään rakentavasta keskustelusta vaan yrityksestä horjuttaa toisen vakaumusta keskellä sen pyhintä hetkeä. Jos joku tulisi Pride-kulkueeseen jakamaan Raamattuja ja lappuja 'heteroseksuaalisuuden puolesta', nousisi äläkkä heti. Mutta kun kyse on lestadiolaisista, heidän rajansa saakin ylittää ilman seuraamuksia? Jos yhteisö ei halua ehkäisystä tai transasioista puhuttavan tapahtumassaan, eikö se ole heidän oikeutensa? Missä menee rajanveto, jos tarroilla saa painostaa uskonnollista yhteisöä muuttumaan ulkopuolisten ehdoilla?

Kommentit (2973)

Vierailija
2361/2973 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vl:t kuuluvat kirkon piiriin, vaikka kirkko on vl:n näkökulmasta täynnä syntistä men

---

Omasta puolestani voin sanoa, että erosin kirkosta. 

En voi liittyä sinne enää takaisin, koska on liian hirvittävää olla laitoksen jäsen joka on täynnä järkyttävää jumalanpilkkaa.

Vl

En usko, että kirjoittaja on oikeasti vl. Yhteisö ei suhtaudu tuolla tavoin kirkk

---

Hyväksytkö sinä kirkon piispojen uuden opin?

Suomen kirkossa on nyt 2 virallista oppia.

Seuraatko mitä kirkossa ja yhteiskunnassa tapahtuu?

Ei ole Suomen ev lut kirkossa kuin yksi virallinen oppi tästä asiasta.

Se ei toimi eikä saa toimia kirkossa niin, että yksittäiset piispat voisivat itsevaltaisesti muuttaa kirkon suhtautumista tärkeisiin opilisiin kysymyksiin. Siksi kirkolliskokouksessakin vaaditaan niin selkeä enemmistö tällaisten asioiden muuttamiseksi, koska on tärkeää, että oppi pysyisi Raamatun mukaisena ja jos suuri määrä kirkon jäseniä ei jotakin päätöstä allekirjoita, piispojen pitäisi olla miettiväisinä ja nöyrinä tämän äärellä: mistä ihmeestä he tietävät, että ovat itse enemmän "oikeassa" kuin suuri osa kirkon muista jäsenistä?

MInua ärsyttikin tuossa "paimenkirjeessä" eniten tuo ylimielisyys ja kirkolliskokouksen kannan vähätteleminen. Ihan sama mistä edes olisi ollut kyse, vaikka kahvipullien määrästä kirkkokahveilla. On todella huolestuttavaa, jos arkkipiispa ei kunnioita kirkolliskokouksen päätöstä! Minusta tuossa olisi aineksia suoranaisen varoituksen antamiseksi hänelle ja näille muille "suosittelukirjeen" laatijoille. Jos ei olisi kyse Suomen pehmo-hymistely-kirkosta vaan melkeinpä mistä tahansa muusta organisaatiosta, kyllä tuollaista voisi sanoa jo virkarikkeeksi ja vähintään se varoitus olisi ihan aiheellinen.

Vierailija
2362/2973 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2354/2363

Kerroit että sinua peloteltiin helvetillä.

Mutta puhuivatko he sinulle mitään Jumalan armosta?

Eihän se ole oikein, jos pelkästään helvetillä pelotellaan, mutta ei puhuta mitään armollisesta Jumalasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2363/2973 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyyköhän Karfit tuolta... :D

Vierailija
2364/2973 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2354/2363

Eihän se ole oikein, jos pelkästään helvetillä pelotellaan, mutta ei puhuta mitään armollisesta Jumalasta.

Sitä yritin sanoa, kun nostin esille vanhempien vastuuta traumatisoitumisesta. En vain osannut ilmaista sitä noin fiksusti kuin sinä. Onneksi se helvetillä pelottelu taitaa olla jäänyt taakse jo varmaan joka kolkassa. 

Vierailija
2365/2973 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riivatut ihmiset eivät kestä sitä, että jotkut ovat Jumalaa lähellä, joten he tekevät kaikkensa levittääkseen turmeluksensa uskovien keskuuteen. Varsinkin kun tietävät olevansa järjestelmän suojeluksessa. Ehkä kuitenkin sisimmässään kaipaavat rangaistus

--

Keitä tarkoitat riivatuilla?

Löytyy jo otsikosta. Ei ollut vaikeasti pääteltävissä asiayhteydestä.

Vierailija
2366/2973 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyyköhän Karfit tuolta... :D

Ilmeisesti pidät itseäsi kovinkin hauskana.

Vierailija
2367/2973 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2354/2363

Tottakai kerrottiin armosta, sehän on ihan keskeinen osa vanhoillislestadiolaista oppia. "Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden." Joten tosiaankin tiesin, että en uskovaisena joudu helvettiin, jos kuolen. Se mitä opin pelkäämään oli, että menetän sen uskon ja sen opetettiin olevan koko ajan vaarana. Minun luonteisen ihmisen selviytymiskeino tuossa yhteisössä oli se, että minusta tuli ns. "kymppilesta". Ja ei, en uskonut että teoillani voisin mitenkään ansaita autuutta. Yritin vain olla joutumatta ulos siitä "armovaltakunnasta". Olen nyt lähtöni jälkeen oppinut, että meitä kymppilestoja ilmeisesti vähän vältellään ja selän takana jopa naureskellaan, kun otamme kaiken niin tosissaan. Ja tuntuu, että jos joku on traumatisoitunut, niin sellaisen kokemukset voi ohittaa sillä perusteella, että kyseinen ihminen on traumatisoitunut ja siksi ei oikein vakavasti otettava. 

Vierailija
2368/2973 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2354/2363

Tottakai kerrottiin armosta, sehän on ihan keskeinen osa vanhoillislestadiolaista oppia. "Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden." Joten tosiaankin tiesin, että en uskovaisena joudu helvettiin, jos kuolen. Se mitä opin pelkäämään oli, että menetän sen uskon ja sen opetettiin olevan koko ajan vaarana. Minun luonteisen ihmisen selviytymiskeino tuossa yhteisössä oli se, että minusta tuli ns. "kymppilesta". Ja ei, en uskonut että teoillani voisin mitenkään ansaita autuutta. Yritin vain olla joutumatta ulos siitä "armovaltakunnasta". Olen nyt lähtöni jälkeen oppinut, että meitä kymppilestoja ilmeisesti vähän vältellään ja

😔

Vierailija
2369/2973 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2354/2363

Tottakai kerrottiin armosta, sehän on ihan keskeinen osa vanhoillislestadiolaista oppia. "Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden." Joten tosiaankin tiesin, että en uskovaisena joudu helvettiin, jos kuolen. Se mitä opin pelkäämään oli, että menetän sen uskon ja sen opetettiin olevan koko ajan vaarana. Minun luonteisen ihmisen selviytymiskeino tuossa yhteisössä oli se, että minusta tuli ns. "kymppilesta". Ja ei, en uskonut että teoillani voisin mitenkään ansaita autuutta. Yritin vain olla joutumatta ulos siitä "armovaltakunnasta". Olen nyt lähtöni jälkeen oppinut, että meitä kymppilestoja ilmeisesti vähän vältellään ja

En nyt yritä vähätellä mitään vaan miettiä. Onko mahdollista, että sinulla olisi vähän autismia? Itselläni on lievät aspergerystävät sellaisia, että ottavat todella kirjaimellisesti kaiken ja syyllistyvät, jos ei mene pilkulleen sääntöjen mukaan. Itsekin olen opetellut siitä pois. Tuollainen lievä autismi myös altistaa traumatisoitumiselle, kun aivot ovat silleen rakentuneet. 

Vierailija
2370/2973 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sillä onko minulla autismia vai ei, ei ole mitään merkitystä. Jos uskonto on sellainen, että se traumatisoi herkimmät tai jollain muulla tavoin keskiverrosta poikkeavat ihmiset, kyseinen usko ei mielestäni voi olla ainakaan se ainoa oikea usko.

Vierailija
2371/2973 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatun kaksi tärkeintä kohtaa ovat 10 käskyä ja rakkauden kaksoiskäsky. Valetut eivät noudata niitä.

Keitä ovat valetut?

Vt ylin johto.

Vierailija
2372/2973 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2354/2363

Sitä yritin sanoa, kun nostin esille vanhempien vastuuta traumatisoitumisesta. En vain osannut ilmaista sitä noin fiksusti kuin sinä. Onneksi se helvetillä pelottelu taitaa olla jäänyt taakse jo varmaan joka kolkas

---

Rukoilen puolestasi.

Vierailija
2373/2973 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni sillä onko minulla autismia vai ei, ei ole mitään merkitystä. Jos uskonto on sellainen, että se traumatisoi herkimmät tai jollain muulla tavoin keskiverrosta poikkeavat ihmiset, kyseinen usko ei mielestäni voi olla ainakaan se ainoa oikea usko.

On sillä aika paljon merkitystä siellä terapiassa ja muutenkin elämässä. Ihan kauniisti yritin sanoa, itselläni ja muutamalla ystävällä on sama vaiva ja kuulostaa kovin tutulta. Mutta joo, saattaa olla että muuten vaan otit kaiken tarkasti ja kirjaimellisesti ja traumatisoiduit ja toivottavasti saat siihen hyvää hoitoa ja paremman loppuelämän <3

Vierailija
2374/2973 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan jeesustelijat ovat yrittäneet homoja parantaa uskolla.

Vierailija
2375/2973 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vl:t kuuluvat kirkon piiriin, vaikka kirkko on vl:n näkökulmasta täynnä syntistä men

---

Omasta puolestani voin sanoa, että erosin kirkosta. 

En voi liittyä sinne enää takaisin, koska on liian hirvittävää olla laitoksen jäsen joka on täynnä järkyttävää jumalanpilkkaa.

Vl

En usko, että kirjoittaja on oikeasti vl. Yhteisö ei suhtaudu tuolla tavoin kirkk

---

Hyväksytkö sinä kirkon piispojen uuden opin?

Suomen kirkossa on nyt 2 virallista oppia.

Seuraatko mitä kirkossa ja yhteiskunnassa tapahtuu?

Ei ole Suomen ev lut kirkossa kuin yksi virallinen oppi tästä asiasta.

Se ei toimi eikä saa toimia kirkossa niin, että yksittäiset piispat voisivat itsevaltaisesti muuttaa kirkon suhtautumista tärkeisiin opilisiin kysymyksiin. Siksi kirkolliskokouksessakin vaaditaan niin selkeä enemmistö tällaisten asioiden muuttamiseksi, koska on tärkeää, että oppi pysyisi Raamatun mukaisena ja jos suuri määrä kirkon jäseniä ei jotakin päätöstä allekirjoita, piispojen pitäisi olla miettiväisinä ja nöyrinä tämän äärellä: mistä ihmeestä he tietävät, että ovat itse enemmän "oikeassa" kuin suuri osa kirkon muista jäsenistä?

MInua ärsyttikin tuossa "paimenkirjeessä" eniten tuo ylimielisyys ja kirkolliskokouksen kannan vähätteleminen. Ihan sama mistä edes olisi ollut kyse, vaikka kahvipullien määrästä kirkkokahveilla. On todella huolestuttavaa, jos arkkipiispa ei kunnioita kirkolliskokouksen päätöstä! Minusta tuossa olisi aineksia suoranaisen varoituksen antamiseksi hänelle ja näille muille "suosittelukirjeen" laatijoille. Jos ei olisi kyse Suomen pehmo-hymistely-kirkosta vaan melkeinpä mistä tahansa muusta organisaatiosta, kyllä tuollaista voisi sanoa jo virkarikkeeksi ja vähintään se varoitus olisi ihan aiheellinen.

Rakkaus, laupeus ja anteeksianto eivät ole oppi vaan elämäntapa.

Vierailija
2376/2973 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2354/2363

Tottakai kerrottiin armosta, sehän on ihan keskeinen osa vanhoillislestadiolaista oppia. "Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden." Joten tosiaankin tiesin, että en uskovaisena joudu helvettiin, jos kuolen. Se mitä opin pelkäämään oli, että menetän sen uskon ja sen opetettiin olevan koko ajan vaarana. Minun luonteisen ihmisen selviytymiskeino tuossa yhteisössä oli se, että minusta tuli ns. "kymppilesta". Ja ei, en uskonut että teoillani voisin mitenkään ansaita autuutta. Yritin vain olla joutumatta ulos siitä "armovaltakunnasta". Olen nyt lähtöni jälkeen oppinut, että meitä kymppilesto

---

Joku muu vastasi välillä, en minä.

Rukoilen puolestasi.

Minä otan uskonasiat todella vakavasti, yksi lysti vaikka minulle nauretaan.

Ajattelin äsken, että on kyllä käsittämätöntä että otan uskonasiat vakavasti, koska ajattelin epäuskoisena , että kuoltuaan ihminen vain kuopataan ja kaikki on ohi.

Vierailija
2377/2973 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä minut käytännössä pakotettiin. Synnyin vanhoillislestadiolaiseen kotiin ja opin jo pikkulapsena, että ellen usko tismalleen niin kuin seuroissa opetetaan joudun kuolemani jälkeen helvettiin ikuiseksi ajaksi kidutettavaksi sammumattomassa tulessa, jossa itken tuskasta ja kiristelen hampaitani. Muistan hyvin kuinka minua kehotettiin katsomaan oman kämmeneni leveyttä ja vertaamaan sitä äärettömyyteen ja muistutettiin, että ihmisen elämä on lyhyt ja ikuisuus loputon ja kehotettiin valitsemaan usko, vaikka se vaikealta välillä tuntuisi. Muistan kuinka isompana saunan pesään puita lisätessä mieleen tuli se kuinka hirveästi helvetissä palamisen täytyy sattua, kun pelkkä puun lisääminen pesään kuumottaa kättä niin kovasti. Minun lapsen mieleni ei valitettavasti kestänyt tuota. Edelleen aikuisena olen tuon uskonnon opien vakavasti traumatisoima ja käyn terapiassa."

Minusta on käsittämätöntä, että miten tällainen liike on voinut saada tukevan jalansijan ja hyväksynnän suomalaisessa yhteiskunnassa. Hoitokokouksista, hengellisestä ja seks. väkivallasta sekä lain pykälien venyttämisestä on tiedetty aina varsinkin täällä Oulussa. Mutta täällä on vaan ajateltu, että "ne vl:t nyt vaan on tuommosia".

Ja tuolla aiemmin joku kirjoitti, että vl:t eivät tuputa uskoaan kuten vaikkapa jehovat ja mormonit. Voi kyllä kuule tuputtavat. Se ei vaan ole niin suoraviivaista ja näkyvää. VL:llä on myös sääntö, että toisten kyttäämistä ja vääräuskoisten näpäyttämistä pitää tehdä. Tämä näkyy varsinkin kouluissa todella hyvin. En itse ole liikkeessä mukana, mutta isäni puolella on sukua sen piirissä ja sieltä kautta tiedän paljon asioita.

Miettikääpä miksi Ruotsissa ei ole lestadiolaisia käytännössä lainkaan, vaikka liike on syntynyt siellä? Koska maassa naisen (ja samalla lasten) asema on aina ollut parempi kuin Suomessa.

Vierailija
2378/2973 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sillä aika paljon merkitystä siellä terapiassa ja muutenkin elämässä. Ihan kauniisti yritin sanoa, itselläni ja muutamalla ystävällä on sama vaiva ja kuulostaa kovin tutulta. Mutta joo, saattaa olla että muuten vaan otit kaiken tarkasti ja kirjaimellisesti ja traumatisoiduit ja toivottavasti saat siihen hyvää hoitoa ja paremman loppuelämän <3

Joo toki asialla on merkitystä tuolla tavoin ja asia on huomioitu hoidossa. Ja olen onneksi saanut hyvää hoitoa ja uskon, että voin elää ihan mielekkään loppuelämän :) 

Vierailija
2379/2973 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niitä tarroja löytynyt?

Vierailija
2380/2973 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niitä tarroja löytynyt?

Yhtä pitkälettiä huljuttelivat bajamajan pöntössä, tarrat vaan lenteli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän