Kuinka jakaa kulut kun toinen tuhlaa?
Parisuhteessa pitäisi olla sama elintaso. Meillä ei todellakaan ole, ja se alkaa tehdä tilanteesta vaikean. Kuinka elää reilusti kun rahankäyttötyylit ovat erilaisia?
Meillä on vaihtelevat tulot, mutta arviolta keskituloisia ollaan, tällä hetkellä ehkä jopa hyvintoimeentulevia. Yrittäjä ja palkkatyöläinen.
Asutaan miehen omistamassa talossa, pienet asumiskulut joista maksan puolet.
Mies maksaa asuntolaina, elareita, kulutusluottoja, remppavelkaa, autovelkaa. Minä olen velaton ja lapseton. Ollaan siis tavattu jo keski-iässä, ei yhteisiä taloudellisia sitoumuksia.
Tuntuu tosi epäreilulta se että itsellä on säästössä rahaa (ei älyttömiä, se perinteinen kolmen kuukauden palkka), ja toinen elää viikon kuusta kuin kroisos ja sitten ollaan tilanteessa että tili on tyhjä ja mies lainaa minulta. Maksaa aina takaisin, mutta summat ovat nousseet koko ajan, yli 1000e/kk. Tunnen vuorotellen syyllisyyttä omasta paremmasta tilanteestani ja vuorotellen ärtymystä siitä että minun pitäisi rahoittaa miehen elintasoa kun en itse koskaan saisi kulumaan päivittäiseen elämään tuollaista määrää rahaa.
Meillä olisi ihan tarpeeksi rahaa että siitä ei tarvitsisi riidellä, niin on kurjaa kun tilanne on tämä.
Kommentit (165)
No eihän tuossa mitään, jos maksaa aina takaisin. Nauti sinä halvasta asumisesta.
Jaat asumiskulut, mutta et ilmeisesti asuntolainaa? Voisitko maksaa "vuokraa" eli kohtuullista osuutta kaikista asuntoon liittyvistä kuluista.
Oma koti kummallakin voisi selkeyttää tilannetta.
En mä näe teillä yhteistä tulevaisuutta. Sinä et viihdy miehen talossa mutta haluat kuitenkin ostaa vielä oman ensiasunnon. Miehen talosta et osta puolikasta koska sijainti on väärä. Mies taas ei halua luopua talostaan koska se on hänelle rakas.
Missä se teidän yhteinen tulevaisuus on?
Vierailija kirjoitti:
Jaat asumiskulut, mutta et ilmeisesti asuntolainaa? Voisitko maksaa "vuokraa" eli kohtuullista osuutta kaikista asuntoon liittyvistä kuluista.
Oma koti kummallakin voisi selkeyttää tilannetta.
Ei voi. Hän potee huonoa omaatuntoa kun hänellä on niin paljon parempi rahatilanne mutta samaan hengenvetoon hän ei voi tehdä mitään sellaista josta olisi aidosti hyötyä.
Ja missä tahansa muussa ketjussa aloittajaa olisi jo ryöpytetty lokkeilusta mutta jostain syystä tässä ei. Erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä välillä tuntuu tosi epäreilulta ja vähän siltä että mies käyttää minua hyväkseen, vaikka edelleenkin ei maksata minulla sinänsä mitään, oon vaan piuhana. Kertoo katkerana eksistään, ja suhteista joissa hän on huolehtinut että rahaa riittäisi edes ruokaan.
Ja samaan aikaan ymmärrän, että en asuisi omilla tuloillani näin, ja jokuhan minut voisi nähdä tässä hirveän lompakkoloisena joka asuu ilmaiseksi toisen talossa ja kerryttää omaisuutta.
Kuule minä mietin juuri sitä, että sinähän se olet se, joka tuossa kuviossa hyötyy taloudellisesti ja vielä vihjailet että mies käyttää sinua hyväkseen?!
Vierailija kirjoitti:
Sano ettet enää lainaa tällaiseen tarkoitukseen mitään. Opettelee käyttämään rahaa niin että riittää.
Pankit antaa lainaa.
Pidä omat säästösi omina tietoinasi, pahan päivän varalle. Laita vaikka määräaikaistalletukseen ainakin osa.
Luotot kannattaa maksaa oman pankin lainalla kerralla pois.
Ostakaa ruoka yms yhteiseltä taloustililtä, jonne molemmat siirtää esim 1000e kuussa. Jää sitten pikkuhiljaa yhteistä puskuria, jolla sitten vaikka remontoi tai reissaa (ja molemmat ovat maksaneet).
Hupiostot omilta tileiltä ja niitä varten ei lainailla toiselta rahaa.
Aloittaja on törkeä. Asut miehen omistamassa asunnossa ilmaiseksi. Puolet kuluvista menoista on oikein, mutta sinun tulisi minusta maksaa myös vuokraa. Miehellä on aika paljon menoja kun on elarit, asuntolaina ja auton kulut. Nuo vie paljon rahaa. Ei ihme, että rahat on loppu.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on törkeä. Asut miehen omistamassa asunnossa ilmaiseksi. Puolet kuluvista menoista on oikein, mutta sinun tulisi minusta maksaa myös vuokraa. Miehellä on aika paljon menoja kun on elarit, asuntolaina ja auton kulut. Nuo vie paljon rahaa. Ei ihme, että rahat on loppu.
Niinpä ja sitten vielä selittää kuinka kokee että mies käyttää häntä hyväkseen. Huh huh.
Alat maksamaan miehelle tietenkin vuokraa. Sitten sanot, että sen vuokratulon tulee riittää ja sen lisäksi maksat puolet talon kuluvista menoista ja ruuista etkä lainaa enää rahaa. Ethän sinä ilmaiseksi voi asustella toisen asunnossa. Jos asuisit yksin, sinulla olisi maksettava vuokra tai asuntolaina etkä voisi säästää noin paljon. Nyt hyödyt miehestä, kun et maksa mitään. Mies on ollut kyllä kiltti, kun sinua asuttanut ilmaiseksi.
Sovitte keskenänne, minun mielipiteellä ei saa olla osaa eikä arpaa teidän kiihkeässä eripurassa. Tämä on teille nuorena opetettu ja tämä teiltä itseltänne vaaditaan. Älkää aikuisia vaivatko.
Öö jos ap maksaa vuokraa miehelle mies maksaa siitä tietenkin verot. Kyllä puolet kohtuulliset asumismenot riittää. Miehen oma autolana tai elarit ei ole apn ongelma.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuossa mitään, jos maksaa aina takaisin. Nauti sinä halvasta asumisesta.
kyllähän aikuisen pitää raha-asiansa hallita ja kuluttaa sen verran kun on rahaa.
Sanot miehelle ettet enää lainaa vaan ottaa vastuuta raha-asioistaan ja hoitaa itse. Laita rahat jollekin korolliselle säästötilille.
Vierailija kirjoitti:
Alat maksamaan miehelle tietenkin vuokraa. Sitten sanot, että sen vuokratulon tulee riittää ja sen lisäksi maksat puolet talon kuluvista menoista ja ruuista etkä lainaa enää rahaa. Ethän sinä ilmaiseksi voi asustella toisen asunnossa. Jos asuisit yksin, sinulla olisi maksettava vuokra tai asuntolaina etkä voisi säästää noin paljon. Nyt hyödyt miehestä, kun et maksa mitään. Mies on ollut kyllä kiltti, kun sinua asuttanut ilmaiseksi.
Ap maksaa jo asumiskuluja, laskuja, ruokia niin vielä vuokraakin? Ilmoittavat sitten verottajallekin varmaan miehen vuokratulosta?
Vierailija kirjoitti:
Olen tarjoutunut maksamaan vuokraa. Mies ei halua. Olen tarjoutunut muuttamaan pois. Mies ei halua.
Itse säästin siten että lopetn rahan käytön kokonaan. Törkkäsin miehelle pankkitunnarit ja kortin käteen.
Totesin että niin vähän tulee palkkaa (alle 2000e kk) että ihan sama. Ottakoon omalle tililleen ja makselkoon pakolliset laskut ja muut "puoliksi".
Tilanne on sellainen että joutuu siltikin vippaamaan rahaa, koska rahallisena hän joutuisi tekemään kauppaostoksetkin, koska mullahan ei enää ole rahaa ja en käytä sitä. Olen kieltäytynyt rahan käytöstä.
Käytän tulevaisuudessa joskus, kun ostovoima paranee. Työnteon suhteen on samalaiset fiilikset. Käyn kun on pakko. Kun pätkä loppuu, nin välttelen mahdollisimman paljon töihin joutumista.
Mies myös saa hakea mun puolesta mun tunnareilla tuetkin, koska en käytä rahaa enää ja osta mitään.
Ennen käytin ja teeskentelin käyttäväni, mutta ei mun tuloilla voi oikeasti käyttää. Käytin aina mieheni tuloilla.
Miestä koko homma on alkanut korpeemaan, mutta nyt kahdeksan vuoden jälkeen totesin että en enää muista edes tunnareita pankkiin ja hän muistaa, joten parempi on että hän käyttää jatkossakin pankkitiliäni, jos rahasta välittää.
Ja hän välittää rahasta. Tosi perso sille. Ei tosiaan tee voittoa, koska kaikki menee ja ylikin pakollisiin menoihin.
Mies joutuu maksamaan silti omistaan todella paljon, eikä elele herroiksi.
Tämä tilanne päätyi tähän rahariitojen takia, kun riiteli että hän joutuu aina maksumieheksi.
Hän joutuu aina koska meidän tulot ei yksinkertaisesti riitä vaikka antaisin koko kuun palkan hänelle.
Olen sanonut hänellekin ettei työnteko kannata ja voisi ottaa rennommin ja lopettaa asioiden ostelun kokonaan ja autosta voitaisi luopua lopullisesti. Auto vie kuussa 500e. Kamala kuluerä.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana ei ole "yhteiset kulut", ne on pienet ja laskut maksan minä heti kun näen.
Ootteko oikeesti sitä mieltä että silleen voi elää että toisella on kymppitonneja tilillä ja toisella 3 euroa ja olla antamatta vaan, rakkaimmalle ihmiselle?
Kyllä. Ruuat ehkä voisin ostaa mutta ruokakulutkin jaetaan siten että se joka maksaa määrää mitä ostaa.
Kommentoin nyt vain tuohon asuntolainaan, se mielestäni on tärkeitä saada maksettua.