Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Tarratoimikunnan" häirintä Suviseuroissa, poliisi puuttuu tarvittaessa

Vierailija
17.06.2025 |

Riski saada rikosmerkintä uskonrauhan rikkomisesta. Mieti kahdesti, ennen kuin osallistut toimintaan

Kommentit (784)

Vierailija
461/784 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihervasemmistolaiset ovat absoluuttisia pelkureita. Ainoa syy mennä häiriköimään Suviseuroihin on se, että he tietävät kyseessä olevan täysin riskitön teko, mutta millä saa moraaliposeerata somessa.

Sen sijaan että menisivät Gazaan järjestämään siellä paljon tarvittua Pridea, marssivat mielenosoituksissa kantaen homoja katoilta alas heittelevän Hamasin lippuja.

Halveksuttavaa pelkuruutta. 

Pitäisiköhän meidän länsimaisten kristittyjen ottaa keskiaikaiset keinot käyttöön näiden punikkiaktivistien kanssa.  On niitä ennen osattu käsitellä ja muslimit osaavat edelleen.

Parikymmentä intersektionalistia kun ristiinaulitsisi senaatintorille varoittavana esimerkkinä niin eiköhän arvojen tuputus rauhoittuisi.

Miksi meidän tulee sietää tätä?

Onko pakko tuputtaa intersektionaalisia arvoja?  ONKO? Luuletko ettei vastarintaa synny?  Tiedän että kaikkien tulisi vaan nöyrästi teille alistua.

Vierailija
462/784 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan paljon näissä on eroja ihan siinä, että millä paikkakunnalla, missä suvussa ja piireissä on kasvanut ja elänyt?

Tuntuu, että itse olen elänyt paljon liberaalimmassa vl-kuplassa kuin jotkut toiset, vaikka lähipiirissä on ollut SRK:n johtohahmojakin. Myös kavereilla ollut lähipiirissä näitä SRK:n johtohahmoja, ja saaneet elää rauhassa hyvinkin liberaalisti.

Katsos jos on korkeammalla hierarkiassa niin saa ottaa eri tavalla vapauksia. Näin se vaan menee. Tavan pulliaisilla on tarkempaa miten sääntöjä noudattaa. Toivon jokaiselle rohkeutta tehdä valintoja oman elämänsä parhaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/784 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En ole koskaan törmännyt tuollaiseen, että kenenkään pitäisi terveyden tai perheen hyvinvoinnin kustannuksella lisääntyä. "

Älä viitsi. Kyllä tuo on enemmän sääntö kuin poikkeus, että uusia lapsia tulee aina vaan vaikka äiti on jo vuosia ollut kroonisesti uupunut.

Uupumus on yleistä koko yhteiskunnassa, mutta jos joku äiti piilottelee uupumustaan tai ei tunnista edes itse sitä, niin vaikeahan sitä on auttaa tai tehdä ratkaisuja asialle. Itse olen kuullut, kun vl-äiti neuvoo nuorta, naimisissa olevaa tytärtään, että ehkäisy on ok jos alkaa olla liian rankkaa lasten kanssa.

Jokainenhan voi itse tehdä nuita ratkaisuja, ei siihen kukaan muu puutu. Tiedän useita vl-perheitä joissa on vain 2-3 nuorena saatua lasta, eikä niitä kukaan ole syrjinyt tai kyseenalaistanut. Pidettyjä yhteisön jäseniä ja tiiviisti kyläily- ja tapahtumaringeissä.

Vierailija
464/784 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yk:n lasten oikeuksien sopimuksen mukaan kaikille lapsille tulee suoda uskonnonvapaus. Suomen uskonnonvapauslaki on osin ristiriitainen YK:n lasten oikeuksien sopimuksen kanssa, koska Suomessa on katsottu, että vanhemman vastuulla on lapsen uskonnonvapauden toteutuminen. Vanhemman tulisi esittää lapsille kaikki elämisen vaihtoehdot tasavertaisina ja mahdollistaa se, että lapsi saa uskoa kuten haluaa. Käytännössä kuitenkin esimerkiksi vanhoillislestadiolaisessa perheessä ja yhteisössä lapset kasvatetaan uskoon, se on heidän koko maailmansa ja totuutensa ainakin teini-ikään saakka.

Kun lapsi kuuluu esimerkiksi seksuaalivähemmistöön, hän tuntee olevansa vääränlainen yhteisön odotuksiin nähden. Lapsella ei ole mahdollisuutta valita mihin perheeseen ja yhteisöön hän syntyy. Meillä kaikilla aikuisilla on kuitenkin mahdollisuus puolustaa lasten oikeuksia ja tuoda yksilöille turvaa ja lohtua siitä, e

Suomessa on enemmän muslimeita kuin lestadiolaisia. Vain toisilla on kunniaväkivalllan uhkaa, jos nuori yrittää tehdä omia valintoja ja esim. elää homosuhteessa. Vain toiselle se voi olla oikeasti vaarallista. Vain toinen tulee todennäköisesti ylipäätään hylätyksi. Sen lisäksi konkreettinen väkivalllan uhka.

Kyllä, vähemmistönuoret ovat haavoittuvassa asemassa myös muslimiyhteisöissä. Se ei ole mikään syy vaientaa vl-liikkeen sisältä lähtenyttä ihmisoikeuskannanottoa. 

Vierailija
465/784 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihervasemmistolaiset ovat absoluuttisia pelkureita. Ainoa syy mennä häiriköimään Suviseuroihin on se, että he tietävät kyseessä olevan täysin riskitön teko, mutta millä saa moraaliposeerata somessa.

Sen sijaan että menisivät Gazaan järjestämään siellä paljon tarvittua Pridea, marssivat mielenosoituksissa kantaen homoja katoilta alas heittelevän Hamasin lippuja.

Halveksuttavaa pelkuruutta. 

Pitäisiköhän meidän länsimaisten kristittyjen ottaa keskiaikaiset keinot käyttöön näiden punikkiaktivistien kanssa.  On niitä ennen osattu käsitellä ja muslimit osaavat edelleen.

Parikymmentä intersektionalistia kun ristiinaulitsisi senaatintorille varoittavana esimerkkinä niin eiköhän arvojen tuputus rauhoittuisi.

Mi

Onko pakko tuputtaa intersektionaalisia arvoja?  ONKO? Luuletko ettei vastarintaa synny?  Tiedän että kaikkien tulisi vaan nöyrästi teille alistua.

Onko intersektionaalinen arvo, että äiti ei kuole lapsivuoteeseen, tai että lapsille opetetaan turvallisesti asiatietoa omasta kehosta? Oikea tieto vähentää tutkitusti lasten hyväksikäyttöä, sekö sinua harmittaa?

Vierailija
466/784 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En ole koskaan törmännyt tuollaiseen, että kenenkään pitäisi terveyden tai perheen hyvinvoinnin kustannuksella lisääntyä. "

Älä viitsi. Kyllä tuo on enemmän sääntö kuin poikkeus, että uusia lapsia tulee aina vaan vaikka äiti on jo vuosia ollut kroonisesti uupunut.

Uupumus on yleistä koko yhteiskunnassa, mutta jos joku äiti piilottelee uupumustaan tai ei tunnista edes itse sitä, niin vaikeahan sitä on auttaa tai tehdä ratkaisuja asialle. Itse olen kuullut, kun vl-äiti neuvoo nuorta, naimisissa olevaa tytärtään, että ehkäisy on ok jos alkaa olla liian rankkaa lasten kanssa.

Jokainenhan voi itse tehdä nuita ratkaisuja, ei siihen kukaan muu puutu. Tiedän useita vl-perheitä joissa on vain 2-3 nuorena saatua lasta, eikä niitä kukaan ole syrjinyt tai kyseenalaistanut. Pidettyjä yhteisön jäseniä ja tiiviisti kyläily- ja tapahtumaringeissä.

Annat liian ruusuisen kuvan. Kyllä tuo ehkäisemisen vaikeus oli todella vakava ongelma vuosikymmeniä. Tiedän esim. näitä tapauksia, että sektioita on tehty useita vielä sen jälkeen kun on sanottu, että tilanne on vaarallinen. Hengellä leikkimistä. Nämä ei valitettavasti ole yksittäistapauksia. Sitten on psyykkinen kuorma, osalla hajoaa mieli jatkuvaan synnyttämiseen ja pikkulapsiarkeen. Sitten luetaan näitä tarinoita, että se on henkireikä kun pääsee tunnin lenkille. Toivoisin niin paljon parempaa näille naisille ja perheille, kamalaa kärsimystä ihmissääntöjen takia.

Vierailija
467/784 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan paljon näissä on eroja ihan siinä, että millä paikkakunnalla, missä suvussa ja piireissä on kasvanut ja elänyt?

Tuntuu, että itse olen elänyt paljon liberaalimmassa vl-kuplassa kuin jotkut toiset, vaikka lähipiirissä on ollut SRK:n johtohahmojakin. Myös kavereilla ollut lähipiirissä näitä SRK:n johtohahmoja, ja saaneet elää rauhassa hyvinkin liberaalisti.

Katsos jos on korkeammalla hierarkiassa niin saa ottaa eri tavalla vapauksia. Näin se vaan menee. Tavan pulliaisilla on tarkempaa miten sääntöjä noudattaa. Toivon jokaiselle rohkeutta tehdä valintoja oman elämänsä parhaaksi.

Olen vl enkä tunnista. Tuttu on srk:lla töissä eikä tietääkseni ota mitään erivapauksia. Ei ota pappisukulaisenikaan.

Vierailija
468/784 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ehkä sitten sillä tavalla naiivi, että aidosti luotan jokaisen normaaliälyisen aikuisen tekevän itse omat ratkaisunsa elämässä. Vanhoillislestadiolaisuudesta erotessa ei ole väkivalllan tai hylkäämisen uhkaa, vl-äitinä tai -isänä raskauden ehkäisemisestä ei kukaan kysele tai kyttää toisten intiimielämää joten vaikea ymmärtää, miksi ihmiset jättäisivät nämä mahdollisuudet käyttämättä, jos tosissaan oikeasti haluavat erota yhteisöstä tai vaikkapa ehkäistä raskauksia. 

Piirejäkin voi vaihtaa johonkin vähemmän ankeisiin, jos tuntuu ahdistavalta ja omassa ympäristössä sattuu olemaan kyttääjiä ja näitä joille usko ja yhteisöllisyys ei ole positiivinen voimavara elämässä, vaan lähinnä kiusallista "veljensä vartioimista" ja itsetyydytyksen synnin julkista anteeksipyytelyä.. Kyllähän näitä jälkimmäisiä on, ja käsitykseni mukaan eivät ole kovin suosiossa omienkaan joukossa. Nuille naureskellaan, vaikka ei sekään kyllä kivaa ole. 

Vierailija
469/784 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä, vähemmistönuoret ovat haavoittuvassa asemassa myös muslimiyhteisöissä. Se ei ole mikään syy vaientaa vl-liikkeen sisältä lähtenyttä ihmisoikeuskannanottoa. "

Miksi haluat vaientaa ne muslimiyhteisössä?

Missä niin sanon? Vääristely näkyy olevan suosittua hengellisissä piireissä. 

Vierailija
470/784 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainenhan voi itse tehdä nuita ratkaisuja, ei siihen kukaan muu puutu. Tiedän useita vl-perheitä joissa on vain 2-3 nuorena saatua lasta, eikä niitä kukaan ole syrjinyt tai kyseenalaistanut. Pidettyjä yhteisön jäseniä ja tiiviis

Annat liian ruusuisen kuvan. Kyllä tuo ehkäisemisen vaikeus oli todella vakava ongelma vuosikymmeniä. Tiedän esim. näitä tapauksia, että sektioita on tehty useita vielä sen jälkeen kun on sanottu, että tilanne on vaarallinen. Hengellä leikkimistä. Nämä ei valitettavasti ole yksittäistapauksia. Sitten on psyykkinen kuorma, osalla hajoaa mieli jatkuvaan synnyttämiseen ja pikkulapsiarkeen. Sitten luetaan näitä tarinoita, että se on henkireikä kun pääsee tunnin lenkille. Toivoisin niin paljon parempaa näille naisille ja perheille, kamalaa kärsimystä ihmissääntöjen takia.

Annan rehellisesti sellaisen kuvan näistä asioista, millainen minulla on yhteisössä eläneenä ja sen liepeillä ollut. En ole törmännyt tuollaiseen mistä kerrot tai livenä kuullut tuollaisista tapauksista, ainoastaan netin palstoilta olen lukenut tuollaista olevan. Uskallatko kertoa missä päin Suomea nuo on tapahtuneet?

Vierailija
471/784 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia on monissa perheissä paljon, mutta suuri perhe ei automaattisesti tarkoita uupumusta.

Vierailija
472/784 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vl enkä tunnista. Tuttu on srk:lla töissä eikä tietääkseni ota mitään erivapauksia. Ei ota pappisukulaisenikaan.

Olet harvinaisten sinisilmäinen tai hyväntahtoinen. Hyvä asia sulle. Itse en voi olla katsomatta totuutta.

Vierailija
473/784 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet harv

Tai sitten sinä uskot harvinaisen paljon pahaa toisista

Vierailija
474/784 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ehkä sitten sillä tavalla naiivi, että aidosti luotan jokaisen normaaliälyisen aikuisen tekevän itse omat ratkaisunsa elämässä. Vanhoillislestadiolaisuudesta erotessa ei ole väkivalllan tai hylkäämisen uhkaa, vl-äitinä tai -isänä raskauden ehkäisemisestä ei kukaan kysele tai kyttää toisten intiimielämää joten vaikea ymmärtää, miksi ihmiset jättäisivät nämä mahdollisuudet käyttämättä, jos tosissaan oikeasti haluavat erota yhteisöstä tai vaikkapa ehkäistä raskauksia. 

Piirejäkin voi vaihtaa johonkin vähemmän ankeisiin, jos tuntuu ahdistavalta ja omassa ympäristössä sattuu olemaan kyttääjiä ja näitä joille usko ja yhteisöllisyys ei ole positiivinen voimavara elämässä, vaan lähinnä kiusallista "veljensä vartioimista" ja itsetyydytyksen synnin julkista anteeksipyytelyä.. Kyllähän näitä jälkimmäisiä on, ja käsitykseni mukaan eivät ole kovin suosiossa omienkaan joukossa. Nuille naureskellaan, vaikka

Olet todellakin naiivi. Ja ihmisiltä on esim. kysytty suoraan, miksi näille ei tule lapsia (enempää).

Vierailija
475/784 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainenhan voi itse tehdä nuita ratkaisuja, ei siihen kukaan muu puutu. Tiedän useita vl-perheitä joissa on vain 2-3 nuorena saatua lasta, eikä niitä kukaan ole syrjinyt tai kyseena

Annan rehellisesti sellaisen kuvan näistä asioista, millainen minulla on yhteisössä eläneenä ja sen liepeillä ollut. En ole törmännyt tuollaiseen mistä kerrot tai livenä kuullut tuollaisista tapauksista, ainoastaan netin palstoilta olen lukenut tuollaista olevan. Uskallatko kertoa missä päin Suomea nuo on tapahtuneet?

Ihan joka puolella suomea. 

Vierailija
476/784 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia on monissa perheissä paljon, mutta suuri perhe ei automaattisesti tarkoita uupumusta.

Siihen vaikuttaa oleellisesti se, onko se iso perhe aidosti oma valinta.

Vierailija
477/784 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vl enkä tunnista. Tuttu on srk:lla töissä eikä tietääkseni ota mitään erivapauksia. Ei ota papp

Tai sitten sinä uskot harvinaisen paljon pahaa toisista

Uskon sitä mitä itse näen, koen, kuulen ja havaitsen. 

Vierailija
478/784 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko jotain esimerkkejä millä seuduilla/paikkakunnilla näitä tiedät tapahtuneen? 

Vierailija
479/784 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisoikeuksien edistäminen on suviseuroissa uskonrauhan häiritsemistä? 

Miten ihmisoikeudet voivat Suomessa olla riippuvaisia siitä, minkä uskontokunnan edustajat kokoontuvat?

Pitääkö olla tietoinen jokaikisen uskonnolisen ryhmittymän "säännöistä", jottei vaan vahingossakaan riko lakia?

Nuo ihmisoikeuksiksi nimitetyt eivät ole millään tavalla neutraaleja, yleismaailmallisia, ajattomia tai poliittisesti riippumattomia. Aivan päinvastoin. Joten ei kannata mennä halpaan. Nyt pitää jo tietää tuon petkutuksen luonne.

Vierailija
480/784 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen vaikuttaa oleellisesti se, onko se iso perhe aidosti oma valinta.

Varmasti se, ja jonkin verran myös resurssit. Eli taloudelliset resurssit ja henkiset voimavarat, tukiverkostot ja ihan käytännön asiatkin, eli kuinka energinen ihminen satut olemaan, onko helpot raskaudet vai kärsitkö raskauspahoinvoinnista ym. 

Meidän seurakunnassa oli nainen, joka kärsi raskauden aikaisesta hyperemeesistä, ja niille syntyikin vähemmän ja harvemmin lapsia. 

Jos moni asia on huonosti, niin voin kuvitella, ettei iso perhe ole mikään onnela. Silloin olisi vastuullisinta olla hankkimatta sellaista.