Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen rahoja ei vanhempi saa käyttää

Vierailija
17.06.2025 |

Miikka Pentikäisen leski kertoo siis haastattelussa että haluaisi lahjoitusrahat lapsien tileille heti jotta rahat saisi käyttöön nyt eikä kymmenen vuoden päästä sijoituksien kautta. Olen aika usein tavannut ihan arkielossa ihmisiä jotka eivät tiedä etteivät saa ottaa rahaa lapsiensa tileiltä. Oma isäni tyhjensi tilini kun olin alaikäinen. En siis väitä että tuossa alun tilanteessa olisi noin, saa vaan sen vaikutelman. Sori sekava teksti kun kirjoitan vauhdilla...Kuinkahan yleistä on ettei ihmiset tiedä ettei lapsien tileille ole asiaa vanhemmilla? 

Kommentit (353)

Vierailija
121/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nostelet lapsen nimissä olevalta tililtä paljonkin rahaa, maistraatti nimittää lapselle edunvalvojan, jonka kautta jatkossa kaikki hankinnat tehdään. 

Älkää siis säästäkö lapsen nimissä olevalle pankkitilille, jos aiotte niitä rahoja käyttää itse. 

Vierailija
122/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lesken eläke ja/tai perhe-eläke on mielestäni ansiosidonnaista, vainajan tuloista riippuvaista. Oma mummini sai sitä lähes 2000€ kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harmaat aluetta noi on noi vaatteetkin ja osin myös ruoka. Kyllä lapsen tililtä voi käyttää lapsen vaatteisiin tai lapsen rahaa ja vaikka siihen että käydään kerran pari vuodessa syömässä. Ei nekään kulut kaikki ole nyky-yhteiskunnassa elatusta.

Vierailija
124/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tiukka tilanne perheessä, niin pakkohan se on ottaa niitä lasten rahoja, että saa ostettua ruokaa ja maksettua niitä laskuja jotka ovat mahdollisesti jo etääntyneet. Normaali, toisistaan välittävä Perhe pitää yhtä ja minusta se tarkoittaa sitä, että autetaan toisiamme kaikin mahdollisin keinoin.

Normaali perhe ei varasta lasten rahoja. Laki on tässä ihan selvä. 

Kela pakottaa käyttämään koko perhen elatukseen lastenkin rahat ennenkuin  saa toimeentulotuea. Siksi moni lapsi ei halua mennä kesätöihin,kun mitään ei jää itseleen syksyn koulumenoihn tms. hankinta., harrastus.

Vierailija
125/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se hyvä että saisivat rahat korkoineen 18 v

Silloin tarvitsee ajokorttia ja omaan asuntoon takuuvuokraa jne 

Just näin!! Seuralla on tässä niin hyvä ajatus tukea näitä lapsia itsenäiseen nuoruuteen, ja tuossa kohtaa olis ihan mielettömän upeeta saada kunnon pesämuna. 

Olisin ainakin nuorena aikuisena todella katkera äidilleni, jos tämä ahneuksissaan ja lyhytnäköisessä rahakiimassa tuhlaisi  MINUN kymppitonnin johonkin random leluihin ja muihin pikkuostoksiin, sen sijaan että antaisi varallisuuden kasvaa MINUA varten, kuten tarkoitus oli. 

Vierailija
126/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harmaat aluetta noi on noi vaatteetkin ja osin myös ruoka. Kyllä lapsen tililtä voi käyttää lapsen vaatteisiin tai lapsen rahaa ja vaikka siihen että käydään kerran pari vuodessa syömässä. Ei nekään kulut kaikki ole nyky-yhteiskunnassa elatusta.

Ei nuo ole harmaata aluetta lainkaan. Laki on yksiselitteinen lapsen elatuksen suhteen. Jos vanhemmalla ei ole rahaa viedä lasta mäkkärille, niin sinne ei mennä niin, että maksetaan lapsen ja vanhemman ruuat lapsen tililtä.

Vierailija
127/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella ei ole esim. perittyä omaisuutta niin paljon ( yli 20 000 euroa), että rahojen käytöstä täytyy tehdä vuosittain selvitys digi- ja viestintävirastoon, ei lasten tilin käyttöä kukaan valvo. Kun vanhemmilla on käyttöoikeus lasten tiliin, voivat he käyttää rahoja. Meilläkin on mennyt lapsilisät lasten omalle tilille, mutta kyllä niitä on sieltä käytetty tiukassa paikassa myös jokapäiväiseen elämiseen.

Vierailija
128/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsella ei ole esim. perittyä omaisuutta niin paljon ( yli 20 000 euroa), että rahojen käytöstä täytyy tehdä vuosittain selvitys digi- ja viestintävirastoon, ei lasten tilin käyttöä kukaan valvo. Kun vanhemmilla on käyttöoikeus lasten tiliin, voivat he käyttää rahoja. Meilläkin on mennyt lapsilisät lasten omalle tilille, mutta kyllä niitä on sieltä käytetty tiukassa paikassa myös jokapäiväiseen elämiseen.

Näin toimitaan varmaan aika monessa perheessä ja se on ihan normaalia. 

Vierailija
129/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni teki aina lastensa nimissä osakesijoituksia. Niissä oli jokin verotuksellinen etu, en tiedä onko samat pykälät voimassa edelleen. Minä sitten tulin täysi-ikäiseksi ja aloin opiskella, nimissäni oli edelleen isäni osakkeita. Sitten hän myi niitä, luovutusvoitto oli n 10k. Luonnollisesti piti itse rahat. Sain Kelasta kirjeen että täytyy maksaa opintotukia takaisin. En ymmärtänyt tuolloin että isäni oli rikollinen ja jos olisin vienyt asian eteenpäin olisin itse saanut nuo kaikki rahat. Sen sijaan maksoin opintotuet takaisin. Näin meillä

Vierailija
130/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nuo ole harmaata aluetta lainkaan. Laki on yksiselitteinen lapsen elatuksen suhteen. Jos vanhemmalla ei ole rahaa viedä lasta mäkkärille, niin sinne ei mennä niin, että maksetaan lapsen ja vanhemman ruuat lapsen tililtä.

Höpö höpö.

Vierailija
131/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini talletti lapsilisärahat pankkitilille minua varten, mutta rahapulassa ne rahat katosivat sieltä.

Tällainen on todella yleistä. Sen vuoksi olen seuran puolella. 

Jos pankkitili oli äidin nimissä, niin saihan se siinä tapauksessa nostaa.

Vierailija
132/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nostelet lapsen nimissä olevalta tililtä paljonkin rahaa, maistraatti nimittää lapselle edunvalvojan, jonka kautta jatkossa kaikki hankinnat tehdään. 

Älkää siis säästäkö lapsen nimissä olevalle pankkitilille, jos aiotte niitä rahoja käyttää itse. 

Se edunvalvoja nimitetään siinä vaiheessa, kun tietty summa pankkitilillä ylittyy.

Vierailija
133/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahanhimo ja ahneus iskenyt tähän leskirouvaan, hyi olkoon! On varmaan jo ihan kosteana mielessään kuluttanut niitä rahoja kuin omiaan, vaikka LASTEN hyväksi tarkoitettu. 

Jos kerran on niin kohtuutonta neuvotella LAHJASTA seuran kanssa, niin ei sitä lahjaa kukaan pakota vastaanottamaan. Rahanhimo on vain niin suuri. 

Noloa hänelle näyttäytyä tuollaisena äitinä! 

Vierailija
134/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustilannehan on ettei suomalaisella perheellä ole lapsille mitään rahoja. Eli ei niitä voi ottaa jos niitä ei ole. Tilanne on muuttumassa yhä enemmän siihen suuntaan ettei pienituloiset oikeasti palkallaan elä, kun töillä ei ole edes mitään jatkuvuutta. 

Itselläni on tavoite pitää lapsilla säästötilit ja niille joitain satasia per vuosi. + 5-10v sisällä noin 1000€ osakesalkku kummallekkin. Ajatus siis on sellainen, että lapsille menee sen verran rahaa mitä ilman pystyy elämään, ja sen pitää löytyä vastaavasti puskurina omasta lompakosta.

Keskituloisella perheellä tuo vaatii vaan pientä suunnittelua kun menojakin on. Ja lainaa ei menoihin ole tarkoitus ottaa. Asunnossa on sitä ihan tarpeeksi. 

Vierailija
135/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7079 kirjoitti:

Me otettiin lasten tileiltä rahaa heidän lentolippuihinsa, kun lähdettiin koko perhe USAhan. 

Minusta tämä ei ollut ok

Vierailija
136/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä voi käyttää lapseen liittyviin menoihin ja kuluihin. 

Rikosnimike on kavallus.

Ei ole, jos rahoja käytetään lapsen omiin tarpeisiin.

Jos nyt kuitenkin opiskelisit aihetta ennenkuin väität täällä väärin.

Vierailija
137/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on melko tiukkaa elämisen suhteen, ja lapseni tilillä on enemmän rahaa kuin minulla. Mutta ikinä en ole sieltä ottanut senttiäkään. Ne ovat hänen rahojaan. Minä tingin omista menoistani voidakseni elättää lapseni enkä kavalla häneltä!

Vierailija
138/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, lapsilisät, jotka onkin tarkoitettu lapsen elinkuluihin. Taas sotketaan asioita.

Vierailija
139/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tiukka tilanne perheessä, niin pakkohan se on ottaa niitä lasten rahoja, että saa ostettua ruokaa ja maksettua niitä laskuja jotka ovat mahdollisesti jo etääntyneet. Normaali, toisistaan välittävä Perhe pitää yhtä ja minusta se tarkoittaa sitä, että autetaan toisiamme kaikin mahdollisin keinoin.

Lakia silti rikot.

Lapsen varoja saa käyttää vain lapsen tarpeisiin, mutta ei vanhemman elatusvelvollisuuteen kuuluviin maksuihin, kuten ruokaan tai vaatteisiin.

Lapselta ei saa lainata rahaa. Kun rahaa siirtää lapsen tilille, siitä tulee lapsen omaisuutta. Vaikka lapsella olisi varoja, huoltajan elatusvelvollisuus pysyy. 

Perheen yhteinen lomamatka alkaa olla raja-alueella, koska ei kuulu elatusvelvollisuuteen. Laillisesti menetellessä ostat lapsen rahoilla korkeintaan hänen lentolippunsa, ei muuta.

Rikosnimikkeenä on kavallus (rikoslaki 28.

Niin miksi pitää äidin rahat kätkeä lapsen tilille jos ne menee elämiseen? Kelan vuoksiko 

Vierailija
140/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuten Iina hyötyy tuosta ettei rahoja sijoiteta?

Lapset saavat ne vasta täysi-ikäisenä. Hyötyy siinä, että lapset voivat aloittaa vaikka sellaisen harrastuksen, mihin ei olisi muuten varaa, hankkia teini-iässä vaikka haluamansa puhelimen, ajokortin ja jopa kulkupelinkin. Iina voi myös sijoittaa ne rahat lasten puolesta itsekin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan