Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen rahoja ei vanhempi saa käyttää

Vierailija
17.06.2025 |

Miikka Pentikäisen leski kertoo siis haastattelussa että haluaisi lahjoitusrahat lapsien tileille heti jotta rahat saisi käyttöön nyt eikä kymmenen vuoden päästä sijoituksien kautta. Olen aika usein tavannut ihan arkielossa ihmisiä jotka eivät tiedä etteivät saa ottaa rahaa lapsiensa tileiltä. Oma isäni tyhjensi tilini kun olin alaikäinen. En siis väitä että tuossa alun tilanteessa olisi noin, saa vaan sen vaikutelman. Sori sekava teksti kun kirjoitan vauhdilla...Kuinkahan yleistä on ettei ihmiset tiedä ettei lapsien tileille ole asiaa vanhemmilla? 

Kommentit (353)

Vierailija
81/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi inhottavasti tehty seuralta. Tulee mielikuva, ettei ei haluttu oikeasti auttaa silloin kun apua eniten tarvitaan, vaan mainostaa omaa toimintaa. Kun toinen perheen vanhempi yllättäen kuolee, talous on tosi tiukilla ja kyllä se nimenomaan lasten elatuskyvyssä näkyy. Ainakin minä sain tuosta keräyksestä sen käsityksen että sillä autetaan lapsia. Miten se heitä nyt auttaa, jos täysikäisenä saavat sijoitusvakuutuksen rahat? Elämä voi mennä sitä ennen monin tavoin perseelleen, jos ei ole yksinhuoltajalla varaa tarjota vaikka harrastuksia. Lasten rahaa voi juuri tällaisiin lapsen menoihin käyttää.

Siellä seurassa taitaa olla melko kireä johto.  Pelkäävätkö he että äiyi käyttää rahat omiin menoihinsa? Ei ole enää seuran vastuulla kun rahat on luovutettu. Ihan outo juttu.

Kyllähän seura saa s

Jos rahat laittaa lapsille nyt, eivät ole käytössä elatukseen. Ja päiväkoti-ikäiset ovat niin pieniä, ettei voi olettaa, että vuosiin pystyisivät itse ottamaan kantaa siihen, mitä ekstraa niillä voisi hankkia. Eli jos laitetaan lasten nimiin, ei tule käyttöön nyt. 

Vierailija
82/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini talletti lapsilisärahat pankkitilille minua varten, mutta rahapulassa ne rahat katosivat sieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienillä lapsilla on pienet kulut, 18 täyttävillä moninkertaiset. On erittäin järkevää säästää rahat siihen hetkeen, kun niitä todella tarvitaan.

Minulla ei ole pätkään luottoa siihen, että esim koulutus on ilmaista kun lapseni ovat siinä iässä. Eikä myöskään siihen etten itse sairastu, jää työttömäksi, jne...

Vierailija
84/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä voi käyttää lapseen liittyviin menoihin ja kuluihin. 

Ei saa. Eli jos halutaan helpottaa lapsiperheen elämää, raha pitää antaa lapsen vanhemmalle. Vanhempi ei saa käyttää lapsen rahoja lapsen elatukseen. 

Tässä jutussahan ongelma on, että lahjoittajat varmastikin kuvittelivat, että helpottavat lasten elämää nyt, mutta kun rahat kerättiin lapsille, ne on pakko säästää aikuisuuteen. Keräyksen järjestäjä mokasi. 

Kyllä saa, meillä lapselle on ostettu hänen omilla rahoillaan harrastukseen liittyvä matka ulkomaille, mopo ja mopokortti yms.

Kunhan tekee kaikki selvitykset niin lapsen rahoja saa käyttää hänen omiin

Ei itse ansaitut rahat ole sen ihmeellisempi juttu kuin peritytkään, siis vanhemman kannalta. Hänellä ei ole oikeutta kumpiinkaan, rahat ovat lapsen. Mutta se 15v saa omilla tienesteillä ostaa mitä haluaa, vanhempi ei voi kieltää tai estää, jos hankinta on laillinen kuten sähkökitara. 

Vierailija
85/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rääehkä lapsille pamahti perintöverot asunnosta

Alaikäisille? Siellä pitää olla melkoinen velaton asunto, koska lapselle tulee perintöveroa vasta yli 80 000 euron perinnöstä.

Kyllä. Lesken asumisoikeus pienentää veroa, ja kyseessä vielä kaksi lasta. Joten joko heillä on aika iso omaisuus, eikä mitään tuen tarvetta, tai veroja ei ole. 

Vierailija
86/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi inhottavasti tehty seuralta. Tulee mielikuva, ettei ei haluttu oikeasti auttaa silloin kun apua eniten tarvitaan, vaan mainostaa omaa toimintaa. Kun toinen perheen vanhempi yllättäen kuolee, talous on tosi tiukilla ja kyllä se nimenomaan lasten elatuskyvyssä näkyy. Ainakin minä sain tuosta keräyksestä sen käsityksen että sillä autetaan lapsia. Miten se heitä nyt auttaa, jos täysikäisenä saavat sijoitusvakuutuksen rahat? Elämä voi mennä sitä ennen monin tavoin perseelleen, jos ei ole yksinhuoltajalla varaa tarjota vaikka harrastuksia. Lasten rahaa voi juuri tällaisiin lapsen menoihin käyttää.

Siellä seurassa taitaa olla melko kireä johto.  Pelkäävätkö he että äiyi käyttää rahat omiin menoihinsa? Ei ole enää seuran vastuulla kun rahat on luovutettu. Ihan outo ju

Jos rahat laittaa lapsille nyt, eivät ole käytössä elatukseen. Ja päiväkoti-ikäiset ovat niin pieniä, ettei voi olettaa, että vuosiin pystyisivät itse ottamaan kantaa siihen, mitä ekstraa niillä voisi hankkia. Eli jos laitetaan lasten nimiin, ei tule käyttöön nyt. 

Lapsen varoja voidaan käyttää myös lapsen elatukseen, jos vanhempien tulot eivät riitä. Lapsen varat huomioidaan esim tt-hakemuksessa.

Vierailija
87/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini talletti lapsilisärahat pankkitilille minua varten, mutta rahapulassa ne rahat katosivat sieltä.

Tee rikosilmoitus.

Vierailija
88/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä voi käyttää lapseen liittyviin menoihin ja kuluihin. 

Ei saa. Eli jos halutaan helpottaa lapsiperheen elämää, raha pitää antaa lapsen vanhemmalle. Vanhempi ei saa käyttää lapsen rahoja lapsen elatukseen. 

Tässä jutussahan ongelma on, että lahjoittajat varmastikin kuvittelivat, että helpottavat lasten elämää nyt, mutta kun rahat kerättiin lapsille, ne on pakko säästää aikuisuuteen. Keräyksen järjestäjä mokasi. 

Mistä ihmeestä olet keksinyt tällaista roskaa? Vanhempi (huoltaja) on samalla lapsensa edunvalvoja, joka vastaa lapsen nimissä olevien rahojen käytöstä. Ja sitä rahaa saa käyttää lapsen hyväksi eli hänen etunsa mukaisesti, esimerkiksi perheen yhteiseen lomamatkaan, jota muuten ei voisi taloudellisesti toteuttaa.

Kunhan muistaa, että lapsen tililtä ei makseta perheen matkaa, ainoastaan lapsen matka! Niitä rahoja ei käytetä perheen kuluihin euroakaan!

Vierailija
89/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuossa ratkaisee se, kenen nimissä tili on ollut. Lapsilisät maksetaan vanhemmalle, ja vanhempi saa ne laillisesti käyttää ihan mihin haluaa. Mutta jos siirtää ne lapsen nimiin lapsen tilille, ne muuttuvat lapsen rahoiksi, ja niiden käyttö on kavallus. 

Vierailija
90/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä seurassa taitaa olla melko kireä johto.  Pelkäävätkö he että äiyi käyttää rahat omiin menoihinsa? Ei ole enää se

Lapsen varoja voidaan käyttää vain sen verran, mitä toimeentulotuen lapsikorotusta jää maksamatta. Ei euroakaan enempää!

Vierailija
91/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela vaatii ,pakottaakäyttämään lapsen rahat,joka on laitonta.  Lapsella ei ole elatusvelvollisuutta vanhempiinsa nähden. Mm toimeentulotuessa, lapsen tilitiedot on ilmoitettava ja käytettävä ne ensin ennenkuin saat tukia. Tätä asiaa on käsitelty julkisuudessa,mutta muutosta ei tule. Kela laatii omat lait.

Siksi moni lapsi ei halua kesätöihinkään kun ei saa itse pitää rahaansa.

Ei se laitonta ole vaan nämä ihmiset tekevät nykyään kiusaa näillä "lasten oikeuksilla". Siitä tämä kaikki johtuu, Kela toimii ihan oikein.

Kylä on laitonta, lakiasiantuntijat juuri täsät kertoivat, että lapsen tilillä olevia rahoja ei saa huomioida kun määrätään toimeentulotukea. Jotain sä et nyt vaan ymmärrä. Lpaella ei ole velovollisuutta elättää perhettä. Mutta kyllä kela määrää lasten tilti ensisijaisesti käyttöön ja siten haet tukea. Juri tänä keväänä asia oli framilla.

Vierailija
92/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela vaatii ,pakottaakäyttämään lapsen rahat,joka on laitonta.  Lapsella ei ole elatusvelvollisuutta vanhempiinsa nähden. Mm toimeentulotuessa, lapsen tilitiedot on ilmoitettava ja käytettävä ne ensin ennenkuin saat tukia. Tätä asiaa on käsitelty julkisuudessa,mutta muutosta ei tule. Kela laatii omat lait.

Mistä tämän keksit? Ei lapsen varoja edelleenkään saa käyttää perheen menoihin. Jos lapsen tilillä on rahaa, jää vain toimeentulotuen lapsikorotus saamatta, muu perhe saa kyllä tukensa. Tätä asiaa on käsitelty julkisuudessa, mutta tukiasiakkaat ymmärtävät asian aina väärin. He ryhtyvät riemulla tuhoamaan lapsen kesätietestejä väittäen lapselle, että näin Kela vaatii.

Vierailija
93/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se laitonta ole vaan nämä ihmiset tekevät nykyään kiusaa näillä "lasten oikeuksilla". Siitä tämä kaikki johtuu, Kela toimii ihan oikein.

Kylä on laitonta, lakiasiantuntijat juuri täsät kertoivat, että lapsen tilillä olevia rahoja ei saa huomioida kun määrätään toimeentulotukea. Jotain sä et nyt vaan ymmärrä. Lpaella ei ole velovollisuutta elättää perhettä. Mutta kyllä kela määrää lasten tilti

Usko mitä haluat, en jaksa vääntää sunkaan kanssa asiasta. Kyselette palstalla apuja ilmeisesti vain hyökätäksenne kimppuun, tätä on huomattu monessakin aihepiirissä. Hankkikaa nyt jo elämä ja menkää terapiaan tai jotakin.

Vierailija
94/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustoimeentulotukea ei saa jos lapsen tilillä on rahaa, ne on käytettävä ensin. Eri asia jos vaikka isä joka ei asu samassa taloudessa käyttää rahat, noista on tullut tuomioita. 

Vierailija
95/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen rahoja ei saa käyttää arkiseen elatukseen.  Isältä ei ehkä jäänyt niin paljon että pitää tilityksiä vuosittain tehdä mutta leski nyt selvästi tahtoisi tämän kymppitonnin laittaa menemään.  Olivatko he erossakin?

Vierailija
96/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tiukka tilanne perheessä, niin pakkohan se on ottaa niitä lasten rahoja, että saa ostettua ruokaa ja maksettua niitä laskuja jotka ovat mahdollisesti jo etääntyneet. Normaali, toisistaan välittävä Perhe pitää yhtä ja minusta se tarkoittaa sitä, että autetaan toisiamme kaikin mahdollisin keinoin.

Vierailija
97/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rahat menee lapsien tileille niin eivät kadva korkoa ja Iina ei niitä saa käyttää, jos sijoituksiin niin kasvavat korkoa ja lapset saavat paremmat potit. Miksi siis ei halua sijoitukseen rahoja? 

Koska haluaa käyttää ne omiin menoihinsa. Eihän tuossa muuta ongelmaa ole. Seuralla on oikea ajatus. 

Vierailija
98/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuten Iina hyötyy tuosta ettei rahoja sijoiteta?

Ehkäpä ne rahat olis hyvä apu lasten menoihin NYT? Ei varmaan tässä nyt tällaista tilannetta, mutta oisko järkeä että äiti on ruokajonossa kun ei voi käyttää olemassa olevia rahoja lasten hyvinvointiin NYT?

Jos äiti käyttää rahat ruokaan niin syyllistyy kavallukseen. Varastaa silloin lapsiltaan. Hänellä on elatusvelvollisuus. 

Ihan noin moraalikysymyksenä ajatellen: vanhempi on köyhä, varaton, työtön, tuet ei riitä - ei ole varaa ostaa lapsille vaatteita ja niitä esim kiusataan koulussa. Lasten tilillä on rahaa joiden avulla pääsis harrastuksiin, saisi sellaisia vaatteita ettei kiusattaisi, mutta niihin ei saa koskea. Alaikäiset lapset itsekään ei saa niitä rahoj

Siis mitä hullua tuossa sinusta on? Jos lapset otettaisiin huostaan, niin saisiko sinusta sijaisperhe käyttää lapsen tilillä olevia rahoja? Olisiko se sinusta kavallus?

Vierailija
99/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rahat menee lapsien tileille niin eivät kadva korkoa ja Iina ei niitä saa käyttää, jos sijoituksiin niin kasvavat korkoa ja lapset saavat paremmat potit. Miksi siis ei halua sijoitukseen rahoja? 

Koska haluaa käyttää ne omiin menoihinsa. Eihän tuossa muuta ongelmaa ole. Seuralla on oikea ajatus. 

Tai haluaa käyttää ne lasten menoihin. 

Vierailija
100/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei ole maistraatteja enää, on Digi- ja väestötietovirasto. "

Ei kai tätäkään tarvitse moneen kertaan kertoa, kaikki täysikäiset kuitenkin tietää mitä tarkoitetaan. Vanhat nimitykset elää pitkään varsinkin kun ei ole sellaisia mitä jokapäiväisissä puheissa käytetään. 

Nimenomaan rasittavaa nämä saivartelut paljon. Ehkä joku 18 v ei tiedä mikä on maistraatti mutta kyllä jokainen muu ymmärtää.  Maistraatille tehdään Holhoojan vuosi-ilmoitukset jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi