Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen rahoja ei vanhempi saa käyttää

Vierailija
17.06.2025 |

Miikka Pentikäisen leski kertoo siis haastattelussa että haluaisi lahjoitusrahat lapsien tileille heti jotta rahat saisi käyttöön nyt eikä kymmenen vuoden päästä sijoituksien kautta. Olen aika usein tavannut ihan arkielossa ihmisiä jotka eivät tiedä etteivät saa ottaa rahaa lapsiensa tileiltä. Oma isäni tyhjensi tilini kun olin alaikäinen. En siis väitä että tuossa alun tilanteessa olisi noin, saa vaan sen vaikutelman. Sori sekava teksti kun kirjoitan vauhdilla...Kuinkahan yleistä on ettei ihmiset tiedä ettei lapsien tileille ole asiaa vanhemmilla? 

Kommentit (353)

Vierailija
101/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselle säästää vaikka useamman satasen polkupyörää varten, niin olisi kai järkevää laittaa se raha sinne nii että viestikentässä lukee että "polkupyörään" ja kun rahat sitten nostetaan, niin nostossa lisätieto "polkupyörään" ja ostokuitti talteen jotta täsmää noston kanssa. Järkevää olisi pitää edes tätä alkeellista kirjanpitoa.

Vierailija
102/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsella on niin paljon omaisuutta, että joudutaan tekemään DVV:lle tili joka vuosi. Olen sieltä joskus kysynyt mitkä asiat on ok. Meillä on ostettu lapsen rahoilla hänelle kallis soitin (yli 2000 euroa) ja osa harrastuksen ulkomaanmatkakuluista. On sellainen laji, jossa kaikki maksetaan itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tiukka tilanne perheessä, niin pakkohan se on ottaa niitä lasten rahoja, että saa ostettua ruokaa ja maksettua niitä laskuja jotka ovat mahdollisesti jo etääntyneet. Normaali, toisistaan välittävä Perhe pitää yhtä ja minusta se tarkoittaa sitä, että autetaan toisiamme kaikin mahdollisin keinoin.

Normaali perhe ei varasta lasten rahoja. Laki on tässä ihan selvä. 

Vierailija
104/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienillä lapsilla on pienet kulut, 18 täyttävillä moninkertaiset. On erittäin järkevää säästää rahat siihen hetkeen, kun niitä todella tarvitaan.

Näinpä. Tuolla summalla voi maksaa ensiasunnon takuuvuokran ja mitä sen jälkeen jää, helpottaa kummasti opiskelijaelämää.

Vierailija
105/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä voi käyttää lapseen liittyviin menoihin ja kuluihin. 

Ei saa. Eli jos halutaan helpottaa lapsiperheen elämää, raha pitää antaa lapsen vanhemmalle. Vanhempi ei saa käyttää lapsen rahoja lapsen elatukseen. 

Tässä jutussahan ongelma on, että lahjoittajat varmastikin kuvittelivat, että helpottavat lasten elämää nyt, mutta kun rahat kerättiin lapsille, ne on pakko säästää aikuisuuteen. Keräyksen järjestäjä mokasi. 

Mistä ihmeestä olet keksinyt tällaista roskaa? Vanhempi (huoltaja) on samalla lapsensa edunvalvoja, joka vastaa lapsen nimissä olevien rahojen käytöstä. Ja sitä rahaa saa käyttää lapsen hyväksi eli hänen etunsa mukaisesti, esimerkiksi perheen yhteiseen lomamatkaan, jota muuten ei voisi taloudellisesti toteuttaa.

Kyllä, vastaa lapsen nimissä olevien rahojen LAILLISESTA käytöstä.

Lapsen varoja saa käyttää vain lapsen tarpeisiin, mutta ei vanhemman elatusvelvollisuuteen kuuluviin maksuihin, kuten ruokaan tai vaatteisiin.

Lapselta ei saa lainata rahaa. Kun rahaa siirtää lapsen tilille, siitä tulee lapsen omaisuutta. Vaikka lapsella olisi varoja, huoltajan elatusvelvollisuus pysyy. 

Perheen yhteinen lomamatka alkaa olla raja-alueella, koska ei kuulu elatusvelvollisuuteen. Laillisesti menetellessä ostat lapsen rahoilla korkeintaan hänen lentolippunsa, ei muuta.

Rikosnimikkeenä on kavallus (rikoslaki 28. luku 4.pykälä).

Vierailija
106/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyttiin kun täti oli pienen  vanhempiensa perinnön laittanut sijoitusvakuutuksen.  Siellä  oli yli 300 000 euroa.

Vierailija
107/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapselle säästää vaikka useamman satasen polkupyörää varten, niin olisi kai järkevää laittaa se raha sinne nii että viestikentässä lukee että "polkupyörään" ja kun rahat sitten nostetaan, niin nostossa lisätieto "polkupyörään" ja ostokuitti talteen jotta täsmää noston kanssa. Järkevää olisi pitää edes tätä alkeellista kirjanpitoa.

Jos koko ajan on tarkoitus ostaa lapselle joku juttu, miksi laittaa säästetty raha lapsen nimiin? Ei ole mitään sotkua, kun vanhempi tekee itselleen säästötilin lasten hankintoja varten. 

Vierailija
108/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Vierailija
109/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tiukka tilanne perheessä, niin pakkohan se on ottaa niitä lasten rahoja, että saa ostettua ruokaa ja maksettua niitä laskuja jotka ovat mahdollisesti jo etääntyneet. Normaali, toisistaan välittävä Perhe pitää yhtä ja minusta se tarkoittaa sitä, että autetaan toisiamme kaikin mahdollisin keinoin.

Lakia silti rikot.

Lapsen varoja saa käyttää vain lapsen tarpeisiin, mutta ei vanhemman elatusvelvollisuuteen kuuluviin maksuihin, kuten ruokaan tai vaatteisiin.

Lapselta ei saa lainata rahaa. Kun rahaa siirtää lapsen tilille, siitä tulee lapsen omaisuutta. Vaikka lapsella olisi varoja, huoltajan elatusvelvollisuus pysyy. 

Perheen yhteinen lomamatka alkaa olla raja-alueella, koska ei kuulu elatusvelvollisuuteen. Laillisesti menetellessä ostat lapsen rahoilla korkeintaan hänen lentolippunsa, ei muuta.

Rikosnimikkeenä on kavallus (rikoslaki 28. luku 4.pykälä).

Vierailija
110/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin äitinä tyytyväinen jos rahaa olisi sijoitettu ja ne olisi lasten itsensä nostettava täysi-ikäisenä. En ymmärrä tätä ongelmaa tässä.

Vierailija
111/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini talletti lapsilisärahat pankkitilille minua varten, mutta rahapulassa ne rahat katosivat sieltä.

Tällainen on todella yleistä. Sen vuoksi olen seuran puolella. 

Vierailija
112/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rahat menee lapsien tileille niin eivät kadva korkoa ja Iina ei niitä saa käyttää, jos sijoituksiin niin kasvavat korkoa ja lapset saavat paremmat potit. Miksi siis ei halua sijoitukseen rahoja? 

Koska haluaa käyttää ne omiin menoihinsa. Eihän tuossa muuta ongelmaa ole. Seuralla on oikea ajatus. 

Tai haluaa käyttää ne lasten menoihin. 

Äidillä on elatusvelvollisuus. Käyttäkööt omia rahojaan.

Vierailija
113/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos he olivat avioliitossa leski saa leskeneläkkeen,  lapset joka tapauksessa perhe-eläkkeen.   

Vierailija
114/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on totta mutta aina kaikki selitykset eivät mene läpi ja polkupyörähän on normaali hankinta kuitenkin joka huoltajien tulisi tehdä omilla rahoilla.

Vierailija
115/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin äitinä tyytyväinen jos rahaa olisi sijoitettu ja ne olisi lasten itsensä nostettava täysi-ikäisenä. En ymmärrä tätä ongelmaa tässä.

Asuuko perhe suomessa ellei sillä voi olla hyvinkin iso merkitys.

Vierailija
116/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuuko perhe suomessa ellei sillä voi olla hyvinkin iso merkitys.

Eikös ne Lahdessa asu?

Vierailija
117/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini talletti lapsilisärahat pankkitilille minua varten, mutta rahapulassa ne rahat katosivat sieltä.

Lapsilisä on äidille maksettavaa rahaa, ei lapselle. Sillä ei ole merkitystä kenen tilille se maksetaan. Kun Kelasta tulee päätös lapsilisän maksamisesta, päätöksessä lukee lapsen äidin nimi ja tuki maksetaan hänelle.

Vierailija
118/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustoimeentulotukea ei saa jos lapsen tilillä on rahaa, ne on käytettävä ensin. Eri asia jos vaikka isä joka ei asu samassa taloudessa käyttää rahat, noista on tullut tuomioita. 

Mutta vain sen lapsen osalta, jonka tilillä rahat ovat! Muu perhe saa tukensa Kelan kautta ihan normaalisti!

Vierailija
119/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä on äidille maksettavaa rahaa, ei lapselle. Sillä ei ole merkitystä kenen tilille se maksetaan. Kun Kelasta tulee päätös lapsilisän maksamisesta, päätöksessä lukee lapsen äidin nimi ja tuki maksetaan hänelle.

Jos se siirretään lapsen tilille, siitä tulee lapsen rahaa. Meillä se menee suoraan kelalta lapsen tilille.

Vierailija
120/353 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta lasten rahoja saa käyttää lasten hyväksi. Jos ostaa lapsen rahoilla vaikka lapselle tietokoneen tai soittimen tms. niin sen saa lasten tililtä maksaa. Ruokaa, vaatteita jne. mikä kuuluu vanhemman hankittavaksi, sieltä ei saa maksaa. Ulkomaanmatkan maksamisesta täällä jotain keskusteltiin, niin ainakin itse olen sen saanut lapsen tililtä maksaa, ja jos on epävarma, voi ottaa yhteyttä sinne virastoon, mikä nyt ikinä nykyisin seuraakaan näitä lasten tilejä. Omien lasten kohdalla se oli kauan sitten holhouslautakunta, sitten maistraatti ja nykyisin se on varmaan joku muu. Sinne tilitetään vuosittain, mihin lasten rahoja on käytetty ja siellä sitten hyväksytään nämä tilitykset. Joku puhui tuolla lesken ja perhe-eläkkeistä. Toivottavasti ovat nousseet omista ajoista, sain lesken eläkettä 50 e kuukaudessa ja lapset jonkun satasen verran perhe-eläkettä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi