Okei miten mä saan nyt vähän laihdutettua?
Terveyssyistä olisi hyvä pudottaa 5-10 kg. Tuo viisikin riittäisi, mutta kos hyvin sujuu niin 10 parempi. Oon laiska, koko ajan väsynyt ja kehossa on kipuja ja vaivoja. En oo koskaan laihduttanut, nyt kehotettiin et voisi auttaa tiettyihin terveysongelmiin. Joten...? Haluaisin rauhallista ja lempeää painon pudotusta, mulla ei oo voimia suureen muutokseen ja fitnesspimu jaksaajaksaa sykkeeseen. Eli voi ottaa aikaakin kunhan suunta on oikea.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka voi ja kerma tekevät makaronilaatikon terveellisemmäksi? Jos ihan oikeasti haluaisi terveellistä, tekisi makaronilaatikon paseerattuun tomaattiin.
tai lihaliemeen. Ei kaipaa kermaa eikä munia.
Kerma ja munat on kylläkin terveellisempiä kuin valmiit liemikuutiot.
Huono kokki ei saa aikaiseksi hyvää ruokaa ilman kermaa ja voita. Äitiäni kehuttiin hyväksi ruuanlaittajaksi ja joka osasi tehdä kaikki itäsuomen ja savon kermalla ja voilla höystetyt rasvaiset ja suolaiset perinneruuat ja leipomukset joita ei tänä päivänä enää suositella kenellekään syötäväksi kuin korkeintaan harvoin ja kohtuudella jossain erityistilanteissa. "Kiitos" äitini tekemien ruokien ja ruuanlaitto-oppien joiden seurauksena minulle kertyi ajan kanssa ylipainoa ja myös 2-tyypin
Ei se sun diabetes mistään kermasta ja voista ole tullut, vaan siitä suuresta määrästä hiilaria, mitä nuo äitisi ruuat varmasti sisälsivät.
Eihän rasva edes nosta verensokeria, vaan hiilarit sen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Onko Ap tai joku muu kertonut päivän syöisistään? Olisi hyvä verrata mitä minä syön kun olen pudottanut 10 kg
2,5 kuukaudessa nyt keväällä.
Ei näistä neuvoista ole apua jos Ap ei kerro mitä hän päivittäin syö. Siis syömisestä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Ap tai joku muu kertonut päivän syöisistään? Olisi hyvä verrata mitä minä syön kun olen pudottanut 10 kg
Ei näistä neuvoista ole apua jos Ap ei kerro mitä hän päivittäin syö. Siis syömisestä kyse.
Jatkan vielä. Paljonko laihduttajalla, tässä Ap, on nyt painoa ja pituutta? Jos on kyse 63 kg painavasta tai 85 kg painavasta, on asia aivan eri. Ei kai ole tarkoitus Tayloe Swiftin
olioseksi laihduttaa.
Joo hiilarit banaanit, omenat makeat kasvikset, pizzat ihan kauheita, mutta pitää ensin tietää mitä
on syönyt. Minulla pussi perunalastuja ja suklaalevy ja kakkuja ja piirakoita... Tässä lähimmät.
En maininnutkaan vaarallisuudesta, vaan että kerma ja munat ovat terveellisempiä kuin valmiit kuutioliemet.
Edelleenkään terveellisyyttä ei mitata kaloreilla tai "keveydellä"
Niissäkin on valinnanvaraa. Itsetehdyssä lihaliemessä on lihaa, vettä, sipulia, porkkanaa, yrttejä, laakerinlehteä, pippuria, suolaa. Ei mitään lisäaineita
Eli terveellisempää (ja tuhannesti maukkaampaa) kuin munamaito. Inhoan myös konsistenssia jonka munamaito makaronilaatikkoon tekee. Ja kuitenkin - saadaksesi edes vähän makua munamaitoon joudut käyttämään samoja mausteita kuin minä liemeeni mutta usein mammat lisää vielä juustoa. Lisää "terveellisiä kaloreja".
Makuasia tuokin mutta itse pysyn mieluummin normaalipainoisena syömällä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annoskokojen pienentäminen, luonnossa liikkuminen.
Annoskokoa ei kannata pienentää. Sitä kannattaa keventää. Puolityhjällä mahalla notkuminen ei edistä elämäntapamuutosta eikä myöskään lupaa pitkää ikää laihdutuskuurille. Laihdutusasioihin keskittyneen erikoislääkäri Pertti Mustajoen ohje koostaa ateriat siten, että niiden kaloripitoisuus/100g on 120-150 kcal/100g on hyvä. Siinä laimennetaan sen makaronilaatikon kaloreita ottamalla makaronilaatikon lisäksi kasviksia annokseen. Makaronilaatikon määrä tietenkin pienenee, koska vatsa vetää tavallisesti varsin samankokoisia annoksia (valmisruoka-annokset ovat 300-350 grammaisia) ja vatsa tuntee kylläisyyden kun se on venynyt tarpeeksi. Jos olet aikaisemmin ottanut makaronilaatikkoa 300 grammaa, ota jatkossa sitä 150 grammaa ja ota sen lisäksi 150 grammaa kasviksia.
Kyllä mun piti pienentää annoskokoa. Söin aina samanlaisen annoksen kuin mieheni joka oli 30kg painavampi ja 2 päätä pidempi. Hyvin äkkiä mun maha tottui niihin suuriin annoksiin ja pian mikään ei riittänyt. Eli riippuu tämänhetkisistä tavoista.
Joo perunaa on syöty eikä vain kohtuudella vaan perinteisesti paljon ja melkein joka aterialla ja perunahan tunnetusti on hiilihydraattipitoista ja nostaa veren sokeria. Reipas suolan käyttö on terveydelle vaarallista ja samoin kovat rasvat kuten kerma ja voi joita ilman moni suomalainen ei osaa tänäkään päivänä tehdä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa että keino jolla oikeasti laihtuu kerää alapeukkuja ja asiat millä ei juurikaan laihdu, keräävät ylistystä. Ei ole ihme, että jengi ei osaa laihduttaa. No pysykää sitten lihavina.
Liian isot miinuskalorit syö painon lihaksista. Toki jos löysä nälkiintynyt look on se mitä hakee niin ok, itse haluan ainakin säilyttää kaikki lihakset mitä on. Ja btw, en ole lihava, kas kun aineenvaihduntakin toimii hyvin niiden lihasten ansiosta.
Vesipaasto laihduttaa, mutta ihan sanomatta oletan, että ap ei varmaan haluaisi niitä kiloja heti takaisin, mikä on paaston vuoksi entistä todennäköisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa että keino jolla oikeasti laihtuu kerää alapeukkuja ja asiat millä ei juurikaan laihdu, keräävät ylistystä. Ei ole ihme, että jengi ei osaa laihduttaa. No pysykää sitten lihavina.
Liian isot miinuskalorit syö painon lihaksista. Toki jos löysä nälkiintynyt look on se mitä hakee niin ok, itse haluan ainakin säilyttää kaikki lihakset mitä on. Ja btw, en ole lihava, kas kun aineenvaihduntakin toimii hyvin niiden lihasten ansiosta.
Vesipaasto laihduttaa, mutta ihan sanomatta oletan, että ap ei varmaan haluaisi niitä kiloja heti takaisin, mikä on paaston vuoksi entistä todennäköisempää.
Vain jos ei samaan aikaan harjoita lihaksia.
Itse siis pudotan 1100 kcal ja olen taas paljon lihaksikkaampi kun kevään piha- ja raksahommat on alkaneet. 2 isoa pihaa ja taloa pitää huolen lihaskunnosta paremmin kuin sali ikinä. Vesijuoksua järvessä päivittäin lisäksi ja se perus 10 000 askelta, joskus jopa 15000 tai ylikin.
Ei mulla miinuskaloreja tule kuin n 400 normaalisyömisistä. En koskaan laske liikunnan kaloreja enkä "syö" niitä
Vierailija kirjoitti:
Joo perunaa on syöty eikä vain kohtuudella vaan perinteisesti paljon ja melkein joka aterialla ja perunahan tunnetusti on hiilihydraattipitoista ja nostaa veren sokeria. Reipas suolan käyttö on terveydelle vaarallista ja samoin kovat rasvat kuten kerma ja voi joita ilman moni suomalainen ei osaa tänäkään päivänä tehdä ruokaa.
Jäähtyneessä tai uudelleenlämmitetyssä perunassa muodostuu resistenssiä tärkkelystä joka toimii kuidun tapaan. Paljon parempi syödä perunaa kuin pastaa tai riisiä.
Ihmettelen aina näitä sokeri-leipä-pois-tyystin-jankkaajia, semmoinen elämänmuutos ei tule onnistumaan jos on kerta liikakiloja jo kerryttänyt.
Vierailija kirjoitti:
En maininnutkaan vaarallisuudesta, vaan että kerma ja munat ovat terveellisempiä kuin valmiit kuutioliemet.
Edelleenkään terveellisyyttä ei mitata kaloreilla tai "keveydellä"
Niissäkin on valinnanvaraa. Itsetehdyssä lihaliemessä on lihaa, vettä, sipulia, porkkanaa, yrttejä, laakerinlehteä, pippuria, suolaa. Ei mitään lisäaineita
Eli terveellisempää (ja tuhannesti maukkaampaa) kuin munamaito. Inhoan myös konsistenssia jonka munamaito makaronilaatikkoon tekee. Ja kuitenkin - saadaksesi edes vähän makua munamaitoon joudut käyttämään samoja mausteita kuin minä liemeeni mutta usein mammat lisää vielä juustoa. Lisää "terveellisiä kaloreja".
Makuasia tuokin mutta itse pysyn mieluummin normaalipainoisena syömällä hyvin.
Puhuinkin liemikuutioista, en itsetehdystä liemestä. Niissä on vissi ero. Ei sen itsetehdyn liemen terveellisyys silti poista kerman ja munan terveellisyyttä.
Nimenomaan hyvin syömällä painoa hallitaan. Ne juustonkin kalorit on niitä terveellisiä ja hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi tehdä ruokaa ilman kermaa ja voita? Miksi et arvosta hyvää ravintoa?
Pysyvä hoikistuminen edellyttää loppuikäistä elämäntapamuutosta. Siinä auttaa alussa tämä kahdeksan viikon itsehoito-ohjelma ja jatkossa pyydä lähete vuoden mittaiseen painonhallintaohjelmaan omalta terveyskeskuslääkäriltäsi. Asiakkaalle maksuton.
https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta/itsehoito/painonhallinnan-its…
Vuodessa elämäntapamuutokset vakiintuvat ja ovat osa päivittäistä elämää. Niitä ei enää edes mieti kun kaikki on automatisoitunut ja rutiinia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina näitä sokeri-leipä-pois-tyystin-jankkaajia, semmoinen elämänmuutos ei tule onnistumaan jos on kerta liikakiloja jo kerryttänyt.
Ei varmaankaan onnistukaan noin kielteisellä asenteella.
Otin vuodenvaihteen jälkeen käyttöön tällaisen rutiinin:
- 300 000 askelta kuukaudessa
- Ennen kuin askeleet ovat täynnä, ei lainkaan karkkia tai jäätelöä. Ne ovat lemppareitani. Kaikki muu on sallittua.
- Kun askeleet ovat täynnä, voi syödä loppukuun ajan noita muitakin
Näillä säännöillä olen pudottanut kilon kuukaudessa jatkuvaa, tasaista vauhtia. Kyllä minuakin monesti väsyttää, eikä huvittaisi lähteä kävelylle, mutta lähden silti. Kävelyn jälkeen olenkin sitten täynnä energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäähtyneessä tai uudelleenlämmitetyssä perunassa muodostuu resistenssiä tärkkelystä joka toimii kuidun tapaan. Paljon parempi syödä perunaa kuin pastaa tai riisiä.
2-tyypin diabetesdiagnoosin saaneena minä kyllä jätin perunan syönnin vähälle (päivää kohti korkeintaan 1 keskikokoinen peruna), pastaa syön paljon ja se on täysjyvää ja riisin sijasta olen jo monta vuotta syönyt ruokakauraa ja -ohraa. 2-tyypin diabetekseni on pysynyt kurissa melkein 5 v. ruokavaliolla ja täysin ilman lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei perunan vaihtoehto ole välttämättä riisi ja pasta. Kasviksia löytyy pilvin pimein. Ei pidä olla noin rajoittunut.
Tuo väsynyt olo voi johtua myös ylipainosta. Kun painoa saa pudotettua, keho ja mieli voi paljon paremmin. Silloin jaksaa myös liikkua paremmin, mistä saa energiaa. On hyvä tiedostaa, ettei ole voimia mihinkään suureen elämäntapamuutokseen - silloin ei ainakaan aseta itselleen liian suuria tavotteita ja pety, kun niitä ei pystykään saavuttamaan. Maltti on valttia myös painonpudotuksessa. Kannattaa olla armollinen itselleen ja muistaa, että laihdutuksen käynnistämisessä voi kestää. Itselläni meni n. 5 kuukautta, ennen kuin alkoi näkyä mitään muutoksia. Ruokavalioon, annoskokoihin ja syömisnopeuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Moni meistä syö aivan liian isoja annoksia aivan liian nopeasti. Ruokailuun kannattaa keskittyä - älä siis syö samalla, kun katsot telkkaria. Jos olet tottunut syömään isoja annoksia, varaudu siihen, että aivoilta kestää kauemmin tottua pienempiin annoksiin. Älä siis ahmi lisää, vaikka mieli kertoisi, että on vielä nälkä. Se on aluksi rankkaa, mutta siihen tottuu.
Liikuntaa kannattaa myös lisätä. Liikunta auttaa vahvistamaan luustoa, keuhkoja ja sydäntä. Siinäkin kannattaa aloittaa varovasti ja katsoa oikeat liikeradat yhdessä fyssarin tai personal trainerin kanssa. Aerobisessa liikunnassa kunto saattaa nousta aika nopeastikin, ja se on ihanaa huomata, kuinka esim. kahden viikon harjoittelun jälkeen jaksaa juosta/kävellä paremmin kuin alussa. Tsemppiä, terveellisiin elämäntapoihin panostaminen on aina hyvä juttu.