Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pakko säästää grillijuhlissa, tarvitsen apua

Vierailija
15.06.2025 |

Eli olen luvannut järjestää sairastuneelle ja varattomalle kaverilleni pienet kesäjuhlat taloyhtiön pihalla, mutta nyt itselleni iski kova konkurssi ja velat kaatui päälle. Kutsut on kuitenkin jo lähetetty ja tarjoilut pitäisi saada hyvin hyvin edullisesti.

Sopisiko ihan keitetyt perunat, valmis perhesalaattipussi, esipaistetut patongit ja tuorejuusto? Makkarankin hinta nykyään ihan järjettömän kallis eikä kaikki pysty syömään makkaraa. Juomaksi ihan Fun light -tiivistemehua ja vettä?

Juhlia en siis enää voi perua enkä voi pyytää rahaa tai apuja muiltakaan. Vieraat nyt odottavat varmasti ihan viiniä ja grillilihoja mutta pikavippiäkään ei nyt enää saa. Ja paikalle siis tulossa myös vanhempaa väkeä, joilla todellakaan ole hajua mikä on nyyttärit, enkä voi enää perua vanhoja kutsuja ja lähettää uusia.

Kommentit (272)

Vierailija
181/272 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei tykkää grilliruoasta. Esim mä. Siks oon aina kysynyt emännältä/isännältä että voisinko tehdä grillijuhliin vaikka jotain suolaisia piirakoita tai foccazzialeipää. Aina on sopinut ja kehuja on tullut. Samalla saa itsekin mieluista ruokaa vaikka juomahan noissa bileissä on se pääasia kesällä.

Vierailija
182/272 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko appiukko tehdä maankuulua omenakiljua? . Ison saavin. 

Oon eri mutta ei ole omenat vielä kypsiä. Mieluummin kaikki vieraat ostaa sitä juomaa, mitä itse haluaa. Kaikki ei muutenkaan tykkää kiljusta ja jos juhlat jo viikon päästä niin ei ehdi valmistua. Itselläni tosin aina omat juomat ja purtavaa yhteiseksi mukana. En mene tyhjin käsin juhliin, luki kutsussa mitä tahansa.

Pidän kyllä moukkana vierasta, joka tuo juhliin omat eväät, jos ei kyseessä ole nyyttärit tai tulijalla hankala ruoka-aineallergia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/272 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ihan varakkaasta kaveripiiristä eikä kenelläkään ole oletuksena että olisi automaattisesti valmiina grillipihviä ja jättikatkaravun pyrstöjä toisen bileissä tarjolla. Kyllä kaikki tuo mukanaan ihan laatikkoviinit ja kaljakeissit ja lihaa ja kanaa juhliin jos tarkoitus juhlia grillauksen parissa. Ei tietenkään vaikka häihin viedä omia viinoja mutta kaikki nyt ymmärtää, että taloyhtiön grillipiha ei ole mikään pitopalvelu.

Vähävaraisemmat täällä taitaa odottaa, että muiden pitäisi tarjota heille pihvit ja viinit ja herkut ilmaiseksi kun he arvokasvaltaiset vieraat tulevat tyhjin käsin grillijuhliin. Että ihan kauhistuttaa jos muut pitävät heitä nälässä, niin sitten päättävät lähteä kotiin. Aikuiset ihmiset apua.

Siis jos meille olisi kutsuttu vieraita kesäjuhliin, ja ne tulisi broilereiden ja makkaroiden kanssa, niin a) meillä olisi vähintään tuplasti ruokaa kaikille ja b) minä miettisin, että teenkö oikeasti niin pahaa ruokaa, että pitää omat tuoda.

Viime juhannuksena kaksi yötä ollut kaveriperhe halusi hankkia keskimmäisen päivän safkat (kolmantena sit syötiinkin lähinnä aaton ja päivän jämiä), ja koitan kauheasti ajatella, että ne halusi osallistua taloudellisesti eikä esittää epäluottamuslausetta meidän tarjoamisille.

Vierailija
184/272 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mua kyllä jäi vähän mietityttään sekin, että mitä ihmiset pitää juhlina. Ehkä joku sellainen "hei grillailtaisko meillä porukalla ens viikonloppuna" -kutsu herättäisi mussakin impulssi viedä ruokaa mennessäni tai ainakin kysyä, mitä tuon tullessani. Mutta jos saisin kutsun "grillijuhlaan" tai "kesäjuhlaan", silittäisin kesämekkoni ja puolison kauluspaidan ja kävisin Alkosta hakemassa punkku- ja valkkaripullot isäntäväelle.

Vierailija
185/272 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nakkeja ja uunilenkkimakkaraa pätkittyinä

valmislihapullat

edullinen ruisleipä, halpa margariini villiyrteillä

keksit

yhteensä n. 6e

Vierailija
186/272 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei ole mikään epäluottamuslause emännälle, vaikka toisiki omat makkarat mökille tai grillijuhliin. Jos joku emäntä haluaa aina itse tehdä ne makkarat ja nylkeä kanat ja tappaa lehmä niin fine, sitten voin viedä ne einekset mukanani kotiin. Ihan eri asia, jos toinen kutsuu kylään kahville ja kermakkulle, ja sitten itse käykin tullessaan Fazerin leipomon kautta hakemassa hienon tilauslaskun kun koska epäilee ettei kutsujan tekemä kakku ole hyvää. Eli Sitten viedään tuliaiseksi kuohuvaa juomaa ja mansikoita tai kukkia tai vaikka uusi vieraskirja.

Itse olen kasvissyöjä enkä viitsi tehdä numeroa, että pelkästään minua varten olisi pitänyt tehdä itse niitä vegemakkaroita tai varta vasten ostaa niitä kaupasta, ovat myös tosi kalliita. Mutta onhan se mälsää syödä sitten pelkkää perunaa, jos kutsussa on sanottu ettei tarvitse tuoda mitään ja lopulta on vaan kanaa, lihoja ja makkaraa tarjolla.

Vierailija
187/272 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

paistetut perunat

herne-maissi-porkkana makaronisalaatti, koristeena villiyrttejä

ranskanleipää, margariinia

vaahtokarkkeja

ap voi kertoa tilanteen ystävilleen, vieraat tuovat grillattavaa sovitusti

Huom: kaunis esillelaitto ja kattaus.

Vierailija
188/272 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen, että kaverini oli saanut kutsun poikaystävänsä kanssa tämän kaverin veljen luokse grillaamaan. Kaveri oli vienyt kiitokseksi kutsusta isäntäperheelle eli veljelleen ja tämän vaimolle yhteiseksi jotain herkkuja, itsetehdyn jälkkäripiirakan ja samppanjapullon ja viinipullon ja kukkia. Tämä kaverin poikaystävä tuli paikalle myöhässä oman 1kg kanapaketin kanssa, ja sanoi kovaan ääneen valmiissa ruokapöydässä kun oli jo syömässä talon pihvejä ja salaatteja ja muuta, että grillaa isäntä mulle vaan 1 pihvi kun en jaksa nyt syödä enempää niin laita sit jääkaappiin loput niin otan loput mukaan sitten huomenna kun lähden kotiin :DD Oli jäänyt kaikki muut monttu auki. Ei voinut jakaa muille maistiaisia siitä kanastaan vaikka ilmaiseksi sai vatsansa täyteen pihvejä, salaatteja, ihan kaikkea mahdollista hyvää, viiniä rajattomasti, erikoisoluita ja samppanjaa sekä vielä yöpaikan ja saunat yms. Se on mielestäni moukkamaista käytöstä. Taisi kaveri erota siitä poikaystävästä aika pian ton jälkeen.

Ps. ai niin, oli se poikaystävä vissiin myöhemmin selittänyt jotain, että heidän kaveripiirissä ei tarjoilla muille mitään vaan on omat ruoat ja juomat aina. Mutta jostain kumman syystä sitten maistuikin tuolla kylässä kukkien muiden ruoat j juomat mutta omasta ei ollut silti valmis jakamaan. Huhhuh.

Vierailija
189/272 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Taloyhtiön hallitus on päättänyt, että pihan grillikatoksen käytöstä peritään jatkossa maksu toistuvan roskaamisen ja häiriökäyttäytymisen hillitsemiseksi. Grillikatoksen voi varata käyttöönsä enintään kerran kuussa kahdeksi tunniksi kerrallaan, jotta vuoroja riittää kaikille halukkaille. Grillivuoron hinta on 6 euroa ja se peritään vastikkeen yhteydessä.

ystävällisin terveisin

Taloyhtiön hallitus"

Vierailija
190/272 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa taas kehno trolliavaus. Vähän yritystä.

Vierailija
191/272 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ei ole mikään epäluottamuslause emännälle, vaikka toisiki omat makkarat mökille tai grillijuhliin. Jos joku emäntä haluaa aina itse tehdä ne makkarat ja nylkeä kanat ja tappaa lehmä niin fine, sitten voin viedä ne einekset mukanani kotiin. Ihan eri asia, jos toinen kutsuu kylään kahville ja kermakkulle, ja sitten itse käykin tullessaan Fazerin leipomon kautta hakemassa hienon tilauslaskun kun koska epäilee ettei kutsujan tekemä kakku ole hyvää. Eli Sitten viedään tuliaiseksi kuohuvaa juomaa ja mansikoita tai kukkia tai vaikka uusi vieraskirja.

Itse olen kasvissyöjä enkä viitsi tehdä numeroa, että pelkästään minua varten olisi pitänyt tehdä itse niitä vegemakkaroita tai varta vasten ostaa niitä kaupasta, ovat myös tosi kalliita. Mutta onhan se mälsää syödä sitten pelkkää perunaa, jos kutsussa on sanottu ettei tarvitse tuoda mitään ja lopulta on vaan kanaa, lihoja ja makkaraa tarjolla.

Totta kai niille kasvissyöjille, jotka sellaiseksi tiedetään, tehdään kasvissapuskaa! Jos mun kaveri pitäisi kasvissyöntinsä salaisuutena, niin mikäs siinä sit, pitäköön salaisuutensa. Meillä on aina välillä syöty ihan koko porukka kasvisruokaa, kun on ollut ruokapidot, joissa on kasvissyöjiä mukana.

Muutenkin on ollut tapana huomioida vieraiden ruokarajoitteet mahdollisimman hyvin.

Mä en ymmärrä, miten omat ruuat on eri asia kuin oma kakku, mut ehkä se on mun vajavaisuutta.

Vierailija
192/272 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ei oikeesti muka olisi valmis auttamaan parilla eurolla varatonta ja sairasta läheistään, mutta silti tulisi paikalle odottamaan 5 tähden tarjoilija pihveineen ja viineineen. Joo ei jatkoon. Pyytäisin paikalle vain ne henkilöt, jotka olisivat vastanneet kutsuun, että kiitos kutsusta! Mitä voisin tuoda tai miten auttaa? Muiden osalta peruisin kutsun.

Vierailija
193/272 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ei oikeesti muka olisi valmis auttamaan parilla eurolla varatonta ja sairasta läheistään, mutta silti tulisi paikalle odottamaan 5 tähden tarjoilija pihveineen ja viineineen. Joo ei jatkoon. Pyytäisin paikalle vain ne henkilöt, jotka olisivat vastanneet kutsuun, että kiitos kutsusta! Mitä voisin tuoda tai miten auttaa? Muiden osalta peruisin kutsun.

Eikö teidän taloyhtiön pihassa muka ole viiden tähden tarjoilijoita palvelemassa asukkaita? Kyllä meillä Porvoossa kaikissa grillikatoksissa on kunnon pitopalvelu yllättäen konkurssiin menneille ja heidän sairaille ystävilleenkin.

Vierailija
194/272 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa suunnitelmia ja sopikaa tapaaminen ravintolaan, ja kaikki maksavat omat ruoat ja juomat. Eli omakustanne ja lasku erikseen. Ap voi kertoa käyneensä juuri juurihoidossa tai menossa mittauttamaan veriarvojaan ja sairaanhoitaja käsi olemaan syömättä 24 tuntiin, jos ei halua avoimesti kertoa konkurssistaan. Voi juoda vaikka hitaasti mehun tai tilata jäävettä. Muut läheiset sitten päättävät, haluavatko maksaa yhteisesti tämän sairaan juhlakalun annoksen vai ei. Ei tule kellekkään pettymyksiä jos ei saakkaan sitä viiniä ja sisäfilettä. Nyt saa!

Vierailija
195/272 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon eri mutta ei ole omenat vielä kypsiä. Mieluummin kaikki vieraat ostaa sitä juomaa, mitä itse haluaa. Kaikki ei muutenkaan tykkää kiljusta ja jos juhlat jo viikon päästä niin ei ehdi valmistua. Itselläni tosin aina omat juomat ja purtavaa yhteiseksi mukana. En mene tyhjin käsin juhliin, luki kutsussa mitä tahansa.

Pidän kyllä moukkana vierasta, joka tuo juhliin omat eväät, jos ei kyseessä ole nyyttärit tai tulijalla hankala ruoka-aineallergia.

Mä pidän taas moukkama vierasta, joka tulee syömään ja juomaan muiden juomat ja ruoat, ilman että haluaisi osallistua kustannuksiin.

Vierailija
196/272 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan yritys se Ap:n konkurssiin mennyt firma on? Löytyisikö sieltäkonkurssinpesän jääkaapista edes puolikasta pakettia hanhenmaksapalleroita ja konjamiinipullon jämiä?

Vierailija
197/272 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

munakas-paprika nyytit foliossa

perunapaistos, koristeena villiyrttejä (jos löytyy ruokakaapista margariinia, öljyä)

pop cornit

ale -60% leipä

kaikki saa yhteensä n. 6eurolla

Mukavia kesägrillijuhlia!

Vierailija
198/272 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan yritys se Ap:n konkurssiin mennyt firma on? Löytyisikö sieltäkonkurssinpesän jääkaapista edes puolikasta pakettia hanhenmaksapalleroita ja konjamiinipullon jämiä?

Oon eri, mutta henkilökohtainen konkurssi ei tarkoita aina, että olisi hetki sitten ollut rikas ja menestynyt yrittäjä. Voi olla että on ihan ollut tavallinen siivooja mutta narkkilapsi vaikka tyhjentänyt tilin ja pöllinyt käteisen ja myynyt tavarat. Tai kuten itse jouduin irtisanoutumaan hyväpalkkaisesta töistäni, niin kaikki 4000€ säästöt meni hetkessä elämiseen enkä vieläkään ole saanut ansiosidonnaista. Eli rahaa ei nyt ole ja laskut on jäänyt rästiin ennen kuin saan ensimmäisen ansiosidonnaisen. Kaveri on tosin lainannut nyt rahaa akuutimmeissa tapauksissa ja kauppalaskuissa. Mutta jos kukaan ei lainaa ja luottotiedot jo mennyt.

Vierailija
199/272 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pidän taas moukkama vierasta, joka tulee syömään ja juomaan muiden juomat ja ruoat, ilman että haluaisi osallistua kustannuksiin.

Erikoinen tapa ajatella. Ovatko häät, hautajaiset, rippi- ja ylioppilasjuhlat siis sellaiset joihin toisit omat eväät? 

Vierailija
200/272 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sopisi. Ota laina.