Pakko säästää grillijuhlissa, tarvitsen apua
Eli olen luvannut järjestää sairastuneelle ja varattomalle kaverilleni pienet kesäjuhlat taloyhtiön pihalla, mutta nyt itselleni iski kova konkurssi ja velat kaatui päälle. Kutsut on kuitenkin jo lähetetty ja tarjoilut pitäisi saada hyvin hyvin edullisesti.
Sopisiko ihan keitetyt perunat, valmis perhesalaattipussi, esipaistetut patongit ja tuorejuusto? Makkarankin hinta nykyään ihan järjettömän kallis eikä kaikki pysty syömään makkaraa. Juomaksi ihan Fun light -tiivistemehua ja vettä?
Juhlia en siis enää voi perua enkä voi pyytää rahaa tai apuja muiltakaan. Vieraat nyt odottavat varmasti ihan viiniä ja grillilihoja mutta pikavippiäkään ei nyt enää saa. Ja paikalle siis tulossa myös vanhempaa väkeä, joilla todellakaan ole hajua mikä on nyyttärit, enkä voi enää perua vanhoja kutsuja ja lähettää uusia.
Kommentit (272)
juhlitte siis kaveri sairastumista oletko kysynyt taloyhtiöltä lupaa järjestää pihalla juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsut jo lähetetty ja vieraiden puhelinnumeroita ei vaikka ole, koska ei voi muutoksista ilmoittaa tai juhlia perua, niin miksi koko porukka ei voisi lähteä sieltä grillijuhlista yhdessä kauppaan, ja sieltä ostaa yhdessä ruokia, että jokainen maksaa jotain? Ylimääräiset ruoat voi juhlien jälkeen jakaa tai jättää emännälle.
Me sovittiin 10 kaverin kanssa tapaaminen viimeksi juna-asemalla kun piti mennä juhliin kaverin luokse, joka sitten laittoikin yhdelle kutsutuista viestin että lähtikin jonnekin reissuun eikä ole kotona. Niin mentiin kimpassa kaikki kauppaan ja ostettiin hedelmiä, juustoja, patonkia, valmissalaatteja, lihapullia, graavilohta ja muuta ja mentiin puistoon piknikille :) Halvemmaksi tuli kuin mennä pitsalle tai Mäkkiin.
Lisään vielä tähän juomapuolesta, että suurimmalla osalla meistä oli omat viinipullot mukana ja joku herkku jo valmiina ostettu emännälle. Lähes kaikilla myös omat vesipullot käsilaukussa tai repussa, mikä aika normaalia kesällä. 2 henkilöä osti sitten alkoholijuomansa sieltä kaupasta samalla kun hommattiin yhteiseksi lisää evästä. Ei ollut mitään ongelmia ja hauskat juhlat saatiin aikaiseksi vaikka juhlanjärjestäjä peruikin ihan viime tippaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan täällä pilvin pimein 6e:lla saatu hyviä tarjoiluehdotuksia, ja ap:lla itselläänkin kivoja ideoita. Eikö yhdessä olo ja pikkupurtava ole tärkeämpää kuin jotku hienot kalliit kemut?
Nälkä on varsin tunnelmaa latistava juhlavieras.
No ihan kun se nälkäinen ei voisi siitä kävellä siihen lähikauppaan, että käynpä ostamassa meille makkaraa, tuleeko joku mukaan?
Mä varmaan menisin kaupan kautta kotiini, jos grillijuhliin kutsutaan ja nälässä pidetään.
Kyllä noilla joillakin tarjottivilla ehdotuksilla nälkä jo lähtee, vaikka budjetti onkin pieni (6e)!
Onko jossain ketjussa mainittu 8-9henk? Aloituksessa lukee sairastuneella ja varattomalle sekä myös vanhempaa väkeä, mainittu. En ole lukenut koko ketjua läpi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole saituutta, jos ei halua olla muiden kynnysmatto ja ruokkia jatkuvasti puolituttuja loimulohella ja sisäfilepihveillä. Oli sitten rikas tai köyhä. Saituutta on tulla kylään tai juhliin tyhjin käsin syömään toisten eväitä.
Miksi te kutsuttu kylään tai juhliin puolituttuja?
Olin just syntymäpäivillä. Olisi se hiukan outoa ollut, jos olisin siellä alkanut omia sapuskoja kaivaa kassista, kun juhlakalu perheineen oli vastannut pöydät notkuviksi herkullisella ruualla ja juotavilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noilla joillakin tarjottivilla ehdotuksilla nälkä jo lähtee, vaikka budjetti onkin pieni (6e)!
Onko jossain ketjussa mainittu 8-9henk? Aloituksessa lukee sairastuneella ja varattomalle sekä myös vanhempaa väkeä, mainittu. En ole lukenut koko ketjua läpi.
On, heti ekalla sivulla tai ihan viimeistään tokalla.
Miksi vähävarainen ei oikeasti voisi järjestää tollaiset pienen budjetin kemut, kun se on kuitenkin mahdollista? Hinnat suoraan kauppojen sivuilta.
Miksi pitäisi olla aina jotkut todella hienot ja kalliit???????
Poprilli makkaraa. On halvinta, mitä löytyy. Sitä yksi paketti. Syö itse yhden ja tarjoaa kaverille kolme.
Sitten vaikka ostaa yhden sitruunan, ja puristaa siitä mehut vesikannuun, jossa kylmää vettä.
Lettukestit onnistuu ainakin. Tekee letut veteen ja ovat hyvin niinkin!
Onko tarkoitus kruisailla tarjottavilla vaiko ennemmin kiva yhdessäolo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole saituutta, jos ei halua olla muiden kynnysmatto ja ruokkia jatkuvasti puolituttuja loimulohella ja sisäfilepihveillä. Oli sitten rikas tai köyhä. Saituutta on tulla kylään tai juhliin tyhjin käsin syömään toisten eväitä.
Olin just syntymäpäivillä. Olisi se hiukan outoa ollut, jos olisin siellä alkanut omia sapuskoja kaivaa kassista, kun juhlakalu perheineen oli vastannut pöydät notkuviksi herkullisella ruualla ja juotavilla.
Syntymäpäivät on eri juttu. Silloin juhlasankari saa aina vähintään kuohuvapullon ja kukkia vieraalta lahjaksi. Usein lisäksi jonkun parin sadan euron hemmottelulahjakortin kaveriporukaltaan yhteislahjaksi. Näissä juhlissa sairaan kaverin tuttu halusi piristää kaveriaan, ja kutsua tämän kaverin läheisiä samalle taloyhtiön pihalle piristämään sairasta ja varatonta ihmistä kesän kunniaksi. Ei ollut järjestämässä omille läheisilleen mitään juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Lettukestit onnistuu ainakin. Tekee letut veteen ja ovat hyvin niinkin!
Onko tarkoitus kruisailla tarjottavilla vaiko ennemmin kiva yhdessäolo?
* hyviä
Edullisestikin saa esim. tällaiset kemut, laittaa kauniin kattauksen:
Itse tehty patonki on edullista, siihen päälle edullisin margariini. Jauhopussillisesta leivottuna riittää kyllä syötävää 8-9 henkilölle ja nälkä lähtee.
2kg vehnäjauho 0,85e
tuorehiiva 0,25e
öljy 2,15e
suola 0,99e
margariini 0,33
joukkoon villiyrttejä
yrttiteetä
Jää rahaa vielä 1,43e vaikkapa karkkipussiin, Lidlin jäätelötuutteihin tai popcorneihin tms.
Voi laittaa osallistujille viestiä että vietetään yhdessä iltaa nauttien toistemme seurasta, tarjolla patonkeja ja karkkeja / jäätelöä / poppareita.
Jos ite olisin sairas ja varaton, ja joku mun tyhjin käsin paikalle tuleva kaveri alkaisi nipottamaan, että miksi täällä taloyhtiön pihalla (paikka oli selkeästi mainittu kutsussa) on tarjolla kuumana kesäpäivänä vain viileää ja halpaa pastasalaattla ja leipää tuorejuustolla, niin mun puolesta voisi mennä kotiinsa sitten paistamaan sitä kanan rintafilettään ja syömään rapuja. En tarvitsisi sellaisia kavereita tai isovanhempia paikalle tai elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntymäpäivät on eri juttu. Silloin juhlasankari saa aina vähintään kuohuvapullon ja kukkia vieraalta lahjaksi. Usein lisäksi jonkun parin sadan euron hemmottelulahjakortin kaveriporukaltaan yhteislahjaksi. Näissä juhlissa sairaan kaverin tuttu halusi piristää kaveriaan, ja kutsua tämän kaverin läheisiä samall
Jos nyt huomaat, niin tuossa lainaamassani viestissä puhutaan jo vähän eri asiasta kuin aloituksessani. Jos pitopalvelu järjestää mulle juhlat (pitopalveluhan siellä synttäreilläkin noin konkreettisesti lastasi pöydät ruualla), niin tarkoittaako se sitä, että sinne kuuluu tuoda omat ruuat, kun en siis itse järjestä niitä juhlia? Joo, vähän saivartelun makua, mutta mä tulkitsin aloituksesta, että AP lupasi auttaa kaveriaan järjestämällä nämä juhlat. Eli ei ole kyse mistään "AP kutsuu juhliinsa kaverin läheisiä" -tilanteesta, vaan siitä, että AP on luvannut järjestää (vähän niin kuin pitopalvelu) juhlat kaverinsa puolesta niin, että kaverin ei tarvitse maksaa. Saatoin toki tulkita väärinkin.
Totta kai juhliin aina viedään jotain, jos ei lahjaa, niin tuliainen juhlien emännälle/isännälle. Mutta mielestäni ei omia eväitä, jos ei olla menossa nyyttäreille. Ja nyyttäreistä täytyy mainita kutsussa. Toki henkilökohtaisesti pitäisin nyyttäreitä tässä tilanteessa parhaana vaihtoehtona.
Vierailija kirjoitti:
Edullisestikin saa esim. tällaiset kemut, laittaa kauniin kattauksen:
Itse tehty patonki on edullista, siihen päälle edullisin margariini. Jauhopussillisesta leivottuna riittää kyllä syötävää 8-9 henkilölle ja nälkä lähtee.
2kg vehnäjauho 0,85e
tuorehiiva 0,25e
öljy 2,15e
suola 0,99e
margariini 0,33
joukkoon villiyrttejä
yrttiteetä
Jää rahaa vielä 1,43e vaikkapa karkkipussiin, Lidlin jäätelötuutteihin tai popcorneihin tms.
Voi laittaa osallistujille viestiä että vietetään yhdessä iltaa nauttien toistemme seurasta, tarjolla patonkeja ja karkkeja / jäätelöä / poppareita.
Kivoja makupoppareitakin on edullisesti, esim. suklaa-karamelli, vähän yli euron pussi ja siitä tulee iso satsi.
Vierailija kirjoitti:
Ai kauhee. Jos mut joku kutsuu juhliin, niin en kyllä ymmärtäisi viedä syötäviäni ja juotaviani mukanani ilman erillistä kehotusta. Tuliaisia emännälle totta kai, mutta siis että itsestäänselvästi aina kaikki tuovat juhliin omat syötävät, niin juuei, oon vissiin väärää sukupolvea.
Sama. Samoin jos itse järjestäisin grillijuhlat pitäisin huolen, että kaikille riittää syötävää, eikä kenenkään tarvitse tuoda omia eväitä. Kovasti janoisille oma pullo mukaan.
Nyyttärit on erikseen ja tuomisista sovitaan etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pippuripihvit on tosi halpoja Lidl ja lisukkeeksi perunamuushia joku 20l. Juomaksi mehukattia ja vettä. Pari sipsipussia ja yksi dippi. Pari karkkipussia.
Kaikki ei syö punaista lihaa, mutta en ole ikinä kuullut että joku ei voisi syödä kasvisruokaa. Eli mieluummin 1 kasvisruoka mieluiten gluteiiniton ja maidoton, kuin jotain lihaa tai rasvaista perunaa ja sipsiä hellepäivänä. Kylmää vettä tottakai 1,5l pulloihin tarjolle ja mieluiten pakastimen kautta.
Paljon useampi ei voi syödä kasvisruokaa!
'Ei voi syödä liharuokaa' = itse keksitty ruokailurajoite, josta voi luopua milloin vain niin päättää
'Ei voi syödä kasvisruokaa' = tietyille kasviksille allerginen. Esimerkiksi hyvin yleiseen koivuallergiaan liittyy pitkä lista ristiallergioita eri kasviksiin ja hedelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ite olisin sairas ja varaton, ja joku mun tyhjin käsin paikalle tuleva kaveri alkaisi nipottamaan, että miksi täällä taloyhtiön pihalla (paikka oli selkeästi mainittu kutsussa) on tarjolla kuumana kesäpäivänä vain viileää ja halpaa pastasalaattla ja leipää tuorejuustolla, niin mun puolesta voisi mennä kotiinsa sitten paistamaan sitä kanan rintafilettään ja syömään rapuja. En tarvitsisi sellaisia kavereita tai isovanhempia paikalle tai elämääni.
Tästä oon kyllä samaa mieltä. Enkä mä välttämättä tarvisi mitään tarjoilua. Mutta kaikki riippuu kutsusta, mitä siinä on sanottu. Jos olisi annettu ymmärtää, että tarjolla on ruokaa, niin kyllä mun nälkä tulisi, vaikken koskaan varta vasten nälkäisenä menekään juhliin. Ruuan toki ei tarvitse olla kallista, mutta kyseenalaistan silti, että kuuden euron budjetilla on oikeasti mahdollista saada tarjoilut 8-9 ihmiselle.
Voi itku tätä lainaamisen vaikeutta!
"Jos nyt huomaat, niin tuossa lainaamassani viestissä puhutaan jo vähän eri asiasta kuin aloituksessani."
En tiedä, miksi autocorrect halusi tehdä aloituksesta minun, mutta minä, tuon viestin kirjoittaja, en ole AP!