Söisitkö vielä 80-luvun kouluruokaa?
Merimiespata, kaalilaatikko, nakkistroganoff, kanaviillokki...
Kommentit (137)
Broileri on liharotu, kanaviillokki tehtiin munivien kanojen lihasta. Jälkimmäistä ei käytännössä enää saa ellei sitten ole omia kanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söisitkö 50-60 luvun kouluruokaa? Lautasellinen kylmäksi jäähtynyttä puuroa, näkkileivänpalanen ja maitoa. Maito oli pienessä ruskeassa lasipullossa, ei haitannut vaikka talvella maito oli jäässä.
Miksei teidän koulussa oli kylmää puuroa?
Puuro oli annosteltu "hyvissä ajoin" valmiiksi lautasille ennen luokan tuloa ruokalaan.
Harvemmin 50-luvun kansakoulussa edes oli ruokalaa. Luokissahan ruoka syötiin.
Meillä syötiin vielä ysärilläkin. Keittolasta haettiin ruoka-astiat ja kannettiin luokkiin, jokaisella kiertävä keittiövuoro. Vain hammaslääkärin jälkeen sai syödä ruokansa keittolassa, koska ajat meni usein päällekkäin ruokailun kanssa.
Kyllä meillä ysärilläkin keittäjät itse teki ruoat ala- ja yläasteella.
vm. 1981
Mikä koulu ja missä päin Suomea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin 80-luvun ruokia? Olen 88 syntynyt ja samat ruoat.
Tuskin kanaviilokkia kun kananlihaa ei ainakaan 2000-luvulle tullessa enää mistään saanukaan?
Totta. Sittemmin on myyty vain broileria. Kanaviillokkia ei tehty broilerista.
Kyllä mun lähikaupassa ainakin saa kanaa fileenä, pihvinä ja jauhelihanakin, ei se broileria ole..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kanaviilokkia kun kananlihaa ei ainakaan 2000-luvulle tullessa enää mistään saanukaan?
Kyllä mun lähikaupassa ainakin saa kanaa fileenä, pihvinä ja jauhelihanakin, ei se broileria ole..
Munivien kanojen lihaa? En kyllä usko. Totta kai ne voi olla nimeltään "kanafilee" mutta broileria ne on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munintansa lopettaneita kanoja ei Suomessa enää nykyisin käytetä ihmisravintona. Ne on niin pitkälle jalostettuja ja lopussa liian laihoja.
Meidän koulukeittäjät tekivät maukasta ruokaa ihan siinä omassa koulun suurtalouskeittiössä. Ei juuri ollut eineksiä ja kumiperunatkin tuli vasta ihan silloin koulunkäynnin loppuvaiheessa. Ei tietty nyt mitään erikoista vaan arkiruokia ja raasteita, mutta kyllä noista osaa tulee ihan arkiruokana edelleen tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni 80-90 luvun taitteessa oli tosi hyvät kouluruoat. 80-luvun alussa ok. Joskus syötiin vain näkkileipää, riippui päivästä. Ja koulusta.
1968-69 kouluruoka saattoi joskus mutta harvoin olla
lihaliemi lautaselta lusikalla syöden, karjalanpiirakka ja pieni kolmiojuusto, mikä oli kiva rapsutella auki käärepaperista.
Oliko niukkaa vai tapahtunut äksidentti keittiössä, en tiedä enkä voi muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on broileria.
"Lopetetut munijakanat käytetään turkiseläinten rehuksi joko suoraan tai lihaluujauhona"
Ei ole enää vuosikymmeniin mennyt ihmisruuaksi.
En söisi. Ihan ihmeellisiä rusinaraasteita. Keittäjät annostelivat ruoat valmiiksi ja annos oli aina liian iso. Ja sitten tietenkin oli "pakko" syödä lautanen tyhjäksi, vaikka annoksen kokoon ei voinut vaikuttaa. Monet ruoat tehtiin eri tavalla kuin kotona, joten meni kauan tottua esim makaronilaatikon rakenteeseen, kun kotona sitä ei koskaan ole tehty maitoon.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kasarin kouluruuista, mutta 70-luvun kouluruoka oli ehdottomasti huonointa ruokaa, mitä olen elämässäni syönyt. Tai aika usein tuli syötyä pelkkää näkkileipää. Ruoka tehtiin muualla aikaisin aamulla ja se oli jäähtynyttä ruokatunnin aikaan. Hyvää se ei olisi ollut tuoreenakaan, mutta kuljetus ja säilytys pilasi sen lopullisesti. Ainoastaan jotkut keitot kestivät siedettävinä. Nykypäivänä sellaista ei saisi tarjota lainkaan.
70-luvulla elettiin keskellä öljykriisiä ja 80-luvulla hulppeinta nousukautta koko Suomen historiassa. Kouluruoka tuskin koskaa on ollut yhtä hyvää kuin kasarilla.
Tosin varmasti siinäkin aika kultaa muistoja. Objektiivisesti nykyisin kaikki on paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Kaalilaatikko on niin hyvää. Muuten en syö oikein mitään, mihin tulee riisi/peruna/pasta lisukkeeksi. Kaalilaatikonkin sijaan itse yleensä teen kaalipataa, johon ei tule riisiä, mutta jossain lounasruokalassa saatan ottaa ihan perinteistä kaalilaatikkoakin.
Ohrasuurimoilla tulee huomattavasti parempaa kuin riisillä.
Vierailija kirjoitti:
Broileri on liharotu, kanaviillokki tehtiin munivien kanojen lihasta. Jälkimmäistä ei käytännössä enää saa ellei sitten ole omia kanoja.
On sitä joskus pakasteena. Kokonaisia kanoja. Niistä kotiruokaa tehtiin silloin 80-luvullakin. Sitä kanaa pitää keittää pitkään jotta liha mureutuu. Hyvää keittoa ja viilokkia siitä tulee jos malttaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla kouluruoka oli hyvää! Koulun omat keittäjät teki sen itse. Vasta 90-luvun lama pilasi hyvän kouluruan. Eikä se sen koommin ikinä palannut ennalleen. Muka ei ole rahaa laittaa sellaiseen "turhuuteen".
Tämä. Kasarista ei mitään pahaa sanottavaa, mutta ysärin lama syöksi ainakin minun koulussani Vantaalla ruoan sellaiselle tasolle, ettei se maistunut sioillekaan. Ymmärrykseni mukaan Vantaan koulut toimivat tänäkin päivänä koko maan alhaisimmilla kouluruokailun yksikkökustannuksilla. En tiedä ovatko onnistuneet huonontamaan laatua vielä ysärinkin tasosta.
Lähinnä pelkkä semanttinen ero broilerin ja kanan välillä, kanaa ne molemmat on ja broileristakin viillokin voi tehdä. Sama kuin nillittäisi ettei liharotulehmän liha ole naudanlihaa. Lillukanvarsia.
Broilerikanan liha on parempaa kuin munivan kanan liha.
https://kehittyvaelintarvike.fi/artikkelit/mielipiteet/kolumni/kuinka-k…
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ruoka/b562627b-ac15-446d-9bb4-53ec3…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sitä joskus pakasteena. Kokonaisia kanoja. Niistä kotiruokaa tehtiin silloin 80-luvullakin. Sitä kanaa pitää keittää pitkään jotta liha mureutuu. Hyvää keittoa ja viilokkia siitä tulee jos malttaa tehdä.
Ehkä ulkomailta tuotua jos on oikeasti munivaa rotua? Itse olen nähnyt vain pakastebroileria. Suomessa menee munivat kanat rehuksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksei. Selvisin 60-70-luvun kouluruoastakin. Välillä pelkkää puuroa tarjottiin kansakoulussa. Tai kesäkeittoa. Siis KASVISRUOKAA.
Kesäkeitossa se ravinto tuli siitä maidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söisitkö 50-60 luvun kouluruokaa? Lautasellinen kylmäksi jäähtynyttä puuroa, näkkileivänpalanen ja maitoa. Maito oli pienessä ruskeassa lasipullossa, ei haitannut vaikka talvella maito oli jäässä.
Miksei teidän koulussa oli kylmää puuroa?
Puuro oli annosteltu "hyvissä ajoin" valmiiksi lautasille ennen luokan tuloa ruokalaan.
Harvemmin 50-luvun kansakoulussa edes oli ruokalaa. Luokissahan ruoka syötiin.
Kyllä Helsingissä oli isot koulut ja ruokalat, joihin luokat tulivat omalla vuorollaan syömään.
En jaksa, ei kiinnosta niin paljoa kuitenkaan. Ajattelin vain kun nostit puheeksi, että kerrot muillekin.