Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Söisitkö vielä 80-luvun kouluruokaa?

Vierailija
13.06.2025 |

Merimiespata, kaalilaatikko, nakkistroganoff, kanaviillokki...

Kommentit (137)

Vierailija
21/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaviilokki mustaherukkahillolla, ai että, se oli hyvää. Ennen lamaa oli koulussa broilerinkoipiakin. 

Vierailija
22/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduttiin keräämään puolukoita koulun keittiöön että tekisi hyvää nykyisin oppilaille . Toki on valmisruuat jostakin keskuskeittiöstä  jne. nykyisin .

Tuokin oli opetusajasta pois, joten parempi ettei joudu enää itse keräämään. Siinähän ei ole mitään vaikeaa.

No ehkä liikuntatunnin voisi käyttää tuollaiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ennemmin kuin nälkää näkisin kyllä. Mutta ei se hyvää ollut, ei edes silloin. Pysyipä hoikkana, kun ruoka ei todellakaan ollut makunautinto, vaan pelkästään nälän poistamista ja energian tankkaamista.

Mikä sun mielestä sitten oli hyvää 80-luvun ruokaa? 

Corn flakesit ja pizza?

Vierailija
24/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisitkö 50-60 luvun kouluruokaa? Lautasellinen kylmäksi jäähtynyttä puuroa, näkkileivänpalanen ja maitoa. Maito oli pienessä ruskeassa lasipullossa, ei haitannut vaikka talvella maito oli jäässä.

Vierailija
25/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikko on niin hyvää. Muuten en syö oikein mitään, mihin tulee riisi/peruna/pasta lisukkeeksi. Kaalilaatikonkin sijaan itse yleensä teen kaalipataa, johon ei tule riisiä, mutta jossain lounasruokalassa saatan ottaa ihan perinteistä kaalilaatikkoakin.

Vierailija
26/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli minä muistan oikein, niin kouluruoka oli 1980-luvun loppupuolella parempaa kuin 1990-luvulla, vaikka ei se silloinkaan ihan hirveän pahaa ollut. Mutta esim. 1980-luvulla oli tarjolla todella hyvää uunikalaa siinä koulussa, missä minä kävin, mutta 1990-luvulla sitä ei enää tarjottu.

Vierailija
27/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söisitkö 50-60 luvun kouluruokaa? Lautasellinen kylmäksi jäähtynyttä puuroa, näkkileivänpalanen ja maitoa. Maito oli pienessä ruskeassa lasipullossa, ei haitannut vaikka talvella maito oli jäässä.

Miksei teidän koulussa oli kylmää puuroa? 

Vierailija
28/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, tilliliha ja kanaviillokki oli hirveitä 

Vierailija
29/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kyllä.

Vierailija
30/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ihan mauttomia perunoita varmaan 6-9v ainakin 

Vierailija
31/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En söisi, en syö mitään puuroja muutenkaan enkä syönyt lapsenakaan. Mutta tuohon maitopulloasiaan liittyen tuli muisto, että ala-asteella saatiin maito sellaisessa yksittäisessä muovimukissa, joka oli sinetöity kannella. Jokainen oppilas sai oman, miettikää muoviroskan määrää! Ja niistä kansista teimme aina pillejä, ensin silotimme metalliosan avaimella ja sitten käärimme sen kannen rullalle pilliksi.

Vierailija
32/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla kouluruoka oli hyvää! Koulun omat keittäjät teki sen itse. Vasta 90-luvun lama pilasi hyvän kouluruan. Eikä se sen koommin ikinä palannut ennalleen. Muka ei ole rahaa laittaa sellaiseen "turhuuteen".

Niin oli! Meillä oli ihana keittäjä, joka paistoi pannukakkua jälkiruoaksi ja teki muutenkin hyvää ruokaa. Anja <3

Vierailija
33/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli minä muistan oikein, niin kouluruoka oli 1980-luvun loppupuolella parempaa kuin 1990-luvulla, vaikka ei se silloinkaan ihan hirveän pahaa ollut. Mutta esim. 1980-luvulla oli tarjolla todella hyvää uunikalaa siinä koulussa, missä minä kävin, mutta 1990-luvulla sitä ei enää tarjottu.

Laman myötä kuoluruokaan käytettyjä rahoja vähennettiin varmaan joka kunnassa. Meillä sai 80-luvulla koulussa välipalankin, sekin sitten poistui. 

Vierailija
34/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä todellakin.  Nykyruoka on teollisuusmössöä, jolla on kummallinen keksitty nimi

Vierailija
35/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla kouluruoka oli hyvää! Koulun omat keittäjät teki sen itse. Vasta 90-luvun lama pilasi hyvän kouluruan. Eikä se sen koommin ikinä palannut ennalleen. Muka ei ole rahaa laittaa sellaiseen "turhuuteen".

Niin oli! Meillä oli ihana keittäjä, joka paistoi pannukakkua jälkiruoaksi ja teki muutenkin hyvää ruokaa. Anja <3

Meillä oli Kerttu 😍

Vierailija
36/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi, tilliliha ja kanaviillokki oli hirveitä 

Ne on sellaisia ruokia jotka on hyvin tehtynä ihan aidosti mahtavia ruokia! Sitten taas pahimmillaan kanaviilokki on sitkeää kuin purukumi ja rustot vaan narskuu hampaissa! 80-luvulla oli vielä aidosti ammattitaitoisia keittäjiä jotka osasi laittaa ruokaa. Eikä ollut nykyaikaista terveyshömpötystä samalla tavalla. Ruokaan sai laittaa suolaa ja maitotuotteissa sai olla rasvaa.

Vierailija
37/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin teitä on lellitty, tietäisittepä 50-luvun kouluruuasta jotain !

Vierailija
38/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole pitkä aika kun olen syönyt noita ruokia sairaalassa. 

Vierailija
39/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön edelleen itse valmistettuna.

Vierailija
40/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kasarin kouluruuista, mutta 70-luvun kouluruoka oli ehdottomasti huonointa ruokaa, mitä olen elämässäni syönyt. Tai aika usein tuli syötyä pelkkää näkkileipää. Ruoka tehtiin muualla aikaisin aamulla ja se oli jäähtynyttä ruokatunnin aikaan. Hyvää se ei olisi ollut tuoreenakaan, mutta kuljetus ja  säilytys pilasi sen lopullisesti. Ainoastaan jotkut keitot kestivät siedettävinä. Nykypäivänä sellaista ei saisi tarjota lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi