Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Söisitkö vielä 80-luvun kouluruokaa?

Vierailija
13.06.2025 |

Merimiespata, kaalilaatikko, nakkistroganoff, kanaviillokki...

Kommentit (137)

Vierailija
121/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli niin hyvää ruokaa yläasteella että joitakin ruokia muistelen vieläkin kaiholla. Kaikki valmistettiin koulun keittiössä. Oli myös sellaisia mitä en syö vieläkään kuten ruispuuro ja maksalaatikko.

Vierailija
122/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollut kuullutkaan sipatista ennen kuin luin Risto Räppääjiä. Ei ollut meidän koulussa koskaan. 

Mä en vieläkään tiedä mikä se on. Ekan kerran näin tässä ketjussa.

Läskinpaloja jossain maitokastikkeessa. 

Kyllähän sipatti tehdään kinkkusuikaleista. Tillilihassa on läskisiä lihapaloja. 

Tilliliha tehdään naudanlihasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Meillä oli todella hyvät ruuat koulussa a ne tehtiin koulun omassa keittiössä, vaikka oli suuri koulu. 

Vierailija
124/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päässyt syömään koskaan rauhassa kun ääliöt kiusasi minua ja piti istua noiden mänttien kanssa samassa pöydässä, söin leipää palan ja maitoa join.

Vierailija
125/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli kouluruoka hyvää -80-luvulla. Oikeastaan ainoa mistä en tykännyt oli ruijan pallas, koska kala tarjoiltiin jääkaappikylmänä kuumien perunoiden ja valkokastikkeen kera. Tämä kylmä/kuuma yhdistelmä ei sopinut minun suuhun. Söin silti. Välillä yläasteella piti periaatteesta syödä vain näkkäriä, kun muutkin.

Vierailija
126/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollut kuullutkaan sipatista ennen kuin luin Risto Räppääjiä. Ei ollut meidän koulussa koskaan. 

Kyllähän sipatti tehdään kinkkusuikaleista. Tillilihassa on läskisiä lihapaloja. 

Tilliliha tehdään Vasikasta.

Vierailija
127/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööh, nyt on 2025?

Nyt ei ole enää 1980-luku?

Siis miten jotkut ihmiset vois vielä nykypäivänä syödä 80-luvun ruokia?? Siis mitäh ihmettäh?

No jos ne on olleet pakasteena 80 luvulta asti. Ei kyllä ne jo olisi silti pilalla.

Vierailija
128/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööh, nyt on 2025?

Nyt ei ole enää 1980-luku?

Siis miten jotkut ihmiset vois vielä nykypäivänä syödä 80-luvun ruokia?? Siis mitäh ihmettäh?

No jos ne on olleet pakasteena 80 luvulta asti. Ei kyllä ne jo olisi silti pilalla.

Miltä vuosikymmeneltä luulet Sushin olevan. Entä Pitsan. Kebabin ?

Vierailija
129/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai söisin.

Tosin minun koulutaipaleeni loppui jo 1981, eli kovin paljoa en osaa kasarin kouluruoasta sanoa, mutta 70-luvun kouluruoasta tiedän kaiken, kun koko 70-luvun koulua kävin ja muutaman kuukauden 60-luvullakin ja ne 70-luvun pöperöt oli vallan erinomaisia, etenkin kansakoulussa.

Vierailija
130/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilliliha tehdään Vasikasta.

Niin ja mitäs lihaa se vasikanliha onkaan (edellyttäen, ettei ole kyse poliisin vasikasta)?

No joo, siis varsin yleinen ohjehan (esim martat) sanoo, että naudan etuselkä tai lapaa käytetään tillilihaa tehtäessä, mutta varsin yleisesti käytetään myös naudan paistia.

Vierailija
131/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisin nykyään kaikkia, koulussa en välittänyt maksamakkarasta , maksalaatikosta enkä kanaviillokista.

Vierailija
132/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-80-luvulla kouluruoka oli erinomaista.

Sitten alkoivat "säästötalkoot" ja keskuskeittiöt isoine organisaatioineen ja johtajineen. Tietenkin piti hankki valtava keittiö ja valtavat laitteet. Sitten niitä ruokia piti alkaa rahtaamaan ympäri kuntaa ja säästöä tuli varmaan karskisti.

Vierailija
133/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 80 luvulla ollut Puolalaisia Kinderperunoita tai Soijarouhemakraonilaatikkoa. Onneksi.

Vierailija
134/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun koulussa ne oli läskisiä kinkunpaloja. Tilliliha taas oli tehty kunnon lihasta ilman läskiä. Itse kun teen tillilihaa ostan vasikan paistia tai lapaa. Rasvat poistan mikäli niitä on palassa.

Vierailija
135/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pienessä kyläkoulussa aivan huikean hyvät keittäjän siellä itse tekemät ruuat. En ole koskaan saanut myöhemmin yhtä hyvää makaronilaatikkoa, gulassia, tillilihaa, kanaviillokkia, verilettuja jne. Ja se omatekoinen maksalaatikko kauhallisella voisulaa sekä lisänä puolukkasurvosta, johon olimme marjat poimineet itse koulun lähimetsiköstä. 

Usein oli myös jälkiruokaa, jotain hyvää kerroskiisseliä tai jopa suklaa- jotain vanukasta tms.

Ruokailu oli mielestäni aina koulupäivän kohokohta :D

Vierailija
136/137 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koulussa on yhä kanaviilokkia

Vierailija
137/137 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei. Selvisin 60-70-luvun kouluruoastakin. Välillä pelkkää puuroa tarjottiin kansakoulussa. Tai kesäkeittoa. Siis KASVISRUOKAA.

Kamalaa woketusta ollut jo 60-luvulla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi