Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Söisitkö vielä 80-luvun kouluruokaa?

Vierailija
13.06.2025 |

Merimiespata, kaalilaatikko, nakkistroganoff, kanaviillokki...

Kommentit (137)

Vierailija
41/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, veripalttu, rössipottu ja tilliliha maistuvat edelleen. Myös koulun lihaliemeen tehty makaronilaatikko oli hyvää. Kanaviillokki menetteli.

Sipattia en söisi edelleenkään.

Meillä sipatti lasten herkkua! 

Vierailija
42/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin teitä on lellitty, tietäisittepä 50-luvun kouluruuasta jotain !

Kasarilla olikin välittämisen meininki ja hyvä buugi joka asiassa. Ykskaks ysärin koittaessa lähes kaikki alkoi menemään päin honkia lievästi ilmaistuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin 80-luvun ruokia? Olen 88 syntynyt ja samat ruoat. 

Vierailija
44/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut kuullutkaan sipatista ennen kuin luin Risto Räppääjiä. Ei ollut meidän koulussa koskaan. 

Vierailija
45/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduttiin keräämään puolukoita koulun keittiöön että tekisi hyvää nykyisin oppilaille . Toki on valmisruuat jostakin keskuskeittiöstä  jne. nykyisin .

Minä en kerännyt puolukoita koulun keittiölle. Sitä vastoin nuorimmainen 07 on kerännyt seiska luokalla.

vm-71

Vierailija
46/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kanaviilokkia kun kananlihaa ei ainakaan 2000-luvulle tullessa enää mistään saanukaan?

Vierailija
47/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi tietää? Harmi jos sulla on ollut huonoa ruokaa koulussa, mutta ei se asia muutu, vaikka toivoisit huonoa ruokaa muillekin koulussa. 

Ilmeisesti sun kouluaikoinasi ei opetettu minkäänlaista toisten kohtaamista. Vai mikä sut on katkeroittanut elämässä?

Vierailija
48/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyllä söisin. Olen syönyt kouluruokaa joka vuosikymmenellä, 1970-luvusta lähtien, joten kokemusta todellakin on kouluruoasta. Syön siis kouluruokaa töissäni edelleen, mutta harvemmin, vain joskus niinä kertoina, kun minulla on ruokalavalvonta, jolloin ruoka on joten kuten hintansa väärti. Sillä melkein seitsemän euron hinnalla en syö koskaan. 

Kouluruoka oli 80-luvulla oikeaa ruokaa. Oli myös kasvisruoka-ja puuropäiviä, kuten nykyisin, mutta silloin kun oli lihaa, kalaa tai kanaa, niin sitä oli oikeasti ruoassa, eikä vain nimeksi. Ruoka tehtiin joka koululla, eikä tullut jostain mammuttikeittiöstä puolivalmiina pakasteina. Nykyisinhän kouluruoka on enimmäkseen eineksiä ja turhan usein outoja sekoituksia. Näkeehän sen koulussakin, että silloin kun ruokana on jokin ihan tavallinen, kunnollinen ruoka, sen menekki on niin suurta, että ruoka saattaa loppua joskus jopa kesken tai ainakaan ei jää yhtään ylimääräistä.

Vierailija
49/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ollut kuullutkaan sipatista ennen kuin luin Risto Räppääjiä. Ei ollut meidän koulussa koskaan. 

Mä en vieläkään tiedä mikä se on. Ekan kerran näin tässä ketjussa.

Vierailija
50/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla olikin välittämisen meininki ja hyvä buugi joka asiassa. Ykskaks ysärin koittaessa lähes kaikki alkoi menemään päin honkia lievästi ilmaistuna.

Ei meillä muuttunut mikään. Lama ei näkynyt elämässäni mitenkään, ei koulussa eikä kotona.

Vierailija
51/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söisitkö 50-60 luvun kouluruokaa? Lautasellinen kylmäksi jäähtynyttä puuroa, näkkileivänpalanen ja maitoa. Maito oli pienessä ruskeassa lasipullossa, ei haitannut vaikka talvella maito oli jäässä.

Miksei teidän koulussa oli kylmää puuroa? 

Puuro oli annosteltu "hyvissä ajoin" valmiiksi lautasille ennen luokan tuloa ruokalaan.

Vierailija
52/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kanaviilokkia kun kananlihaa ei ainakaan 2000-luvulle tullessa enää mistään saanukaan?

Mitähän oon kautta aikain ostanu  😳

vm-71

Vierailija
53/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jotain 10 vuotta sitten sairaalassa. Ruokalistalla luki vatkuli ja yhdellä kerralla talkkunahyve. Oli pakko kysyä toiselta potilaalta mitä ne on kun en ollut kuullutkaan. 😃

mies -89

Vierailija
54/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Sittemmin on myyty vain broileria. Kanaviillokkia ei tehty broilerista. 

Vierailija
55/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin jotain 10 vuotta sitten sairaalassa. Ruokalistalla luki vatkuli ja yhdellä kerralla talkkunahyve. Oli pakko kysyä toiselta potilaalta mitä ne on kun en ollut kuullutkaan. 😃

mies -89

Mitä ne sit oli? Ei mullakaan mitään käsitystä

Vierailija
56/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kalapuikkojakin sai vaikka kymmenen. Makaronilaatikko oli makaronilaatikkoa ja ketsuppi hyvää. Hirvipyörykät olivat maukkaita ja ruijanpallastakin sai valkokastikkeen kanssa. Maksalaatikkokin oli laadukasta.

Onko joskus koulussa tarjottu ruijanpallasta  valkokastikkeen kanssa? Aivan ihanaa.😍

Vierailija
57/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mies -89

Mitä ne sit oli? Ei mullakaan mitään käsitystä

Kato Googlesta. 

Vierailija
58/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söisitkö 50-60 luvun kouluruokaa? Lautasellinen kylmäksi jäähtynyttä puuroa, näkkileivänpalanen ja maitoa. Maito oli pienessä ruskeassa lasipullossa, ei haitannut vaikka talvella maito oli jäässä.

Miksei teidän koulussa oli kylmää puuroa? 

Puuro oli annosteltu "hyvissä ajoin" valmiiksi lautasille ennen luokan tuloa ruokalaan.

Harvemmin 50-luvun kansakoulussa edes oli ruokalaa. Luokissahan ruoka syötiin. 

Vierailija
59/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kalapuikkojakin sai vaikka kymmenen. Makaronilaatikko oli makaronilaatikkoa ja ketsuppi hyvää. Hirvipyörykät olivat maukkaita ja ruijanpallastakin sai valkokastikkeen kanssa. Maksalaatikkokin oli laadukasta.

Onko joskus koulussa tarjottu ruijanpallasta  valkokastikkeen kanssa? Aivan ihanaa.😍

Mitä se on?

Vierailija
60/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän oon kautta aikain ostanu  😳

vm-71

Broileria? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä