Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Söisitkö vielä 80-luvun kouluruokaa?

Vierailija
13.06.2025 |

Merimiespata, kaalilaatikko, nakkistroganoff, kanaviillokki...

Kommentit (137)

Vierailija
101/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei. Selvisin 60-70-luvun kouluruoastakin. Välillä pelkkää puuroa tarjottiin kansakoulussa. Tai kesäkeittoa. Siis KASVISRUOKAA.

Kesäkeitossa se ravinto tuli siitä maidosta. 

Sanoja kesäkeitto ja ravinto ei kuulu sisällyttää samaan lauseeseen.

maito ja kesän uusistä vihanneksta tehty tuore keitto super foodia. ei mitään pakastejuttuja.  nökäre voita. jos osaa niin hyvää saa. kalsium ja vitamiinit.

Aivan. Kesäkeitto on nimensä mukaisesti vain kesällä tehtävää keittoa. Vihannesten kuuluu olla uutta satoa tuoreena. Koulussa sitä siten voitaisiin tarjota vain elokuussa, muun ajan keitto on jotain maito-vihanneskeittoa. 

Vierailija
102/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimmäinen lapseni päätti eskarin vuonna 2016. Tuo (kaupungin) päiväkoti lopetettiin samalla. Siihen asti päiväkodissa oli keittäjä  joka aamuisin saattoi leipoa lapsille sämpylät. 

Sen jälkeen täkäläiseen päiväkotiin tuotiin ruoka päivittäin muualta eli kaupungin keskuskeittiöllä valmistettuna. Päiväkodissa ei keittäjää enää tarvittu, kun päiväkodin kasvattajat keittivät aamupuuron.

Nykyään ruoka tulee valtakunnalliselta yritykseltä ehkä kerran viikossa, en tiedä tarkkaa toimitusväliä. Kasvattajien nykyisiin tehtäviin kuuluu tuon valmisruuan lämmittäminen lapsille.

Nopea on ollut muutos alle vuosikymmenessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-70 luvulla lautanen tuli syötyä tyhjäksi joten se siitä kouluruuasta.

Vierailija
104/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin teitä on lellitty, tietäisittepä 50-luvun kouluruuasta jotain !

Miksi pitäisi tietää? Harmi jos sulla on ollut huonoa ruokaa koulussa, mutta ei se asia muutu, vaikka toivoisit huonoa ruokaa muillekin koulussa. 

Ilmeisesti sun kouluaikoinasi ei opetettu minkäänlaista toisten kohtaamista. Vai mikä sut on katkeroittanut elämässä?

miten voit ymmärtää noin väärin tuon hänen kirjoituksensa. tarkoittaa,että hyvää oli,mutta vaatimatonta, ravitsevaa ja niukemmin. että nykylapset voisivat arvostaa miten monipuolista oli. vellit ja puurot terveellisiä ja hyviä toki silloin tällöin. nyt on sitä sun tätä ja aina valitetaan.  kukaan toivo- oikein mitään pahaa lapsilen ruuille.  luulen,että sulla tulee tää elämä olemaan hyvin vaikeeta ja no joo ...vaurioita kehitysvaiheessa,äly,

"lellitty" yhdessä "tietäisittepä" sanan kanssa pilaa hyvän tarkoituksen (jos sitä edes oli" ja vaihtaa sävyn v*ttuiluksi. Ei tarvita mitään väärinymmärrystä

Vierailija
105/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis varmaan kantaa omat mausteet ja chilisoosit mukana.

Vierailija
106/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanaviillokki mustaherukkahillolla oli mun herkkua. Peruskotiruokaa silloin syötiin koulussa. 

Ei meillä kotona tehty kanaviilokkia

Meillä tehtiin ja teen edelleenkin. Kanaa vaan ei saa enää oikein mistään. Merimiespihvi olueen tehtynä. Herkkua.

Vierailija
107/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin 80-luvun ruokia? Olen 88 syntynyt ja samat ruoat. 

Tuskin kanaviilokkia kun kananlihaa ei ainakaan 2000-luvulle tullessa enää mistään saanukaan?

Totta. Sittemmin on myyty vain broileria. Kanaviillokkia ei tehty broilerista. 

Kanankoipiakin on käytetty. Itse teen fileestä.

Vierailija
108/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh, nyt on 2025?

Nyt ei ole enää 1980-luku?

Siis miten jotkut ihmiset vois vielä nykypäivänä syödä 80-luvun ruokia?? Siis mitäh ihmettäh?

Vierailija
109/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kanaviilokkia kun kananlihaa ei ainakaan 2000-luvulle tullessa enää mistään saanukaan?

Kyllä mun lähikaupassa ainakin saa kanaa fileenä, pihvinä ja jauhelihanakin, ei se broileria ole..

Kyllä on broileria. 

Kun lukee kanan filee, se on kana ei broileri.

Vierailija
110/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollut kuullutkaan sipatista ennen kuin luin Risto Räppääjiä. Ei ollut meidän koulussa koskaan. 

Mä en vieläkään tiedä mikä se on. Ekan kerran näin tässä ketjussa.

Läskinpaloja jossain maitokastikkeessa. 

Kyllähän sipatti tehdään kinkkusuikaleista. Tillilihassa on läskisiä lihapaloja. 

Vierailija
111/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei. Selvisin 60-70-luvun kouluruoastakin. Välillä pelkkää puuroa tarjottiin kansakoulussa. Tai kesäkeittoa. Siis KASVISRUOKAA.

Kesäkeitossa se ravinto tuli siitä maidosta. 

Sanoja kesäkeitto ja ravinto ei kuulu sisällyttää samaan lauseeseen.

maito ja kesän uusistä vihanneksta tehty tuore keitto super foodia. ei mitään pakastejuttuja.  nökäre voita. jos osaa niin hyvää saa. kalsium ja vitamiinit.

Aivan. Kesäkeitto on nimensä mukaisesti vain kesällä tehtävää keittoa. Vihannesten kuuluu olla uutta satoa tuoreena. Koulussa sitä siten voitaisiin tarjota vain elokuussa, muun ajan keitto on jotain maito-vihanneskeittoa. 

Maitopotut tehdään vain kesällä. Kesäkeittoa tehtiin kasarilla myös talvella. Keittovihannekset pakastetaan tuoreena. Pottuja saa pitkin vuotta.

Vierailija
112/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanankoipiakin on käytetty. Itse teen fileestä.

Miksi tee ravinnottomasta osasta?

Vierailija
113/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan söisi sitä sontaa uudestaa.

Oulu 80

Vierailija
114/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööh, nyt on 2025?

Siis miten jotkut ihmiset vois vielä nykypäivänä syödä 80-luvun ruokia?? Siis mitäh ihmettäh?

Aattele! Ruskeaa- ja valkokastiketta, mikä katastrooffi. Minulla on säilyny perinteet 70-80- luvulta, enkä luovu. Mieheni syntyny 60- luvulla. Ei ole koskasn noitunu. Toki sitte näitä lasgneja ym. tehdään myös. 

Vierailija
115/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti, mieluusti, kyllä. 

Hyvää on ollut vuodesta 1967 alkaen . Kiitos Suomi.

Vierailija
116/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on palkon nälkäisiä lapsia.He söisivät jopa suomalaista kouluruokaa jos sitä vaan saisivat syödä.

Vierailija
117/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäis varmaan kantaa omat mausteet ja chilisoosit mukana.

Olin vähäruokainen lapsi ja nuori. En pitänyt mauttoman ruoan syömisestä. Ei ainakaan päässyt lihomaan sen ajan ruoilla. 

Vierailija
118/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilliliha se vasta kamalaa olikin.

Vierailija
119/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai!

Varmasti parempaa kuin monessa lounaspaikassa nykyään.

Syö ulkona lounas ja istu paskalla loppupäivä. En taida mennä toiste tämänpäiväiseen

Vierailija
120/137 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööh, nyt on 2025?

Aattele! Ruskeaa- ja valkokastiketta, mikä katastrooffi. Minulla on säilyny perinteet 70-80- luvulta, enkä luovu. Mieheni syntyny 60- luvulla. Ei ole koskasn noitunu. Toki sitte näitä lasgneja ym. tehdään myös. 

Näin kaikki muuttuu. Aina!  Nyt kysellään, miten laitetaan ruskea- ja valkokastike ja oikeaoppisesti. Nuorehkot TV-kokit viisastelevat  keskenään 😆. Onneks ne voi aina kysyä itseään vanhemmilta ihmisiltä.

Nyt se onkin lähes taidetta.