Influensseri opettaa teille naisille voimaantumista ja manifestointia - hyvä muijat!
Ensimmäinen eksklusiivinen naisten jäsenklubi Suomessa tarjoaa jäsenilleen ainutlaatuisen yhteisön, uskomattomia itsensä kehittämisen mahdollisuuksia sekä unohtumattomia elämyksiä, joita et löydä mistään muualta.
Kommentit (12)
Alexis nousi mediajulkisuuteen vuonna 2012 tv-realitysarjassa Suomi-tytöt New Yorkissa. Alexis on puoliksi amerikkalainen. Sittemmin hänestä tuli somevaikuttaja: Instagramissa Alexiksella on lähes 20000 seuraajaa.
Lontoossa asuva Alexis on kertonut ihailevansa englantilaista yksityisklubikulttuuria ja halunneensa perustaa sellaisen myös Suomeen. Monarch alkoi tarjota tapahtumia, podcasteja ja digitaalista sisältöä jäsenmaksua vastaan.
Aluksi klubi lupasi naisille mahdollisuuksia verkostoitumiseen. Vuoden 2024 aikana painopiste siirtyi yhä enemmän parisuhdesisältöihin, erityisesti provider-ajattelun edistämiseen. Sen mukaan mies kantaa päävastuun perheen taloudesta ja turvallisuuden tunteen luomisesta.
Tätä ajattelua ilmentää, toki huumorin sävyttämänä, eräs Tiktok-video. Monarchin perustaja Alexis ja toinen provider-teemaan keskittynyt vaikuttaja seisovat pöydän ääressä vastaamassa usein esitettyyn kysymykseen.
Mitä nainen tuo pöytään provider-suhteessa?
Kaksikko laskee pöydälle joukon kauneudenhoitotuotteita. Ennen kaikkea ulkonäkönsä, kuuluu siis vastaus.
Provider-teema vahvistui klubissa samaan aikaan, kun Alexiksen puolison Robert Janetzkon rooli klubissa kasvoi. Alexis kertoi haluavansa puolisonsa kautta esitellä klubilaisille provider man mindsetiä, elättäjämiehen ajattelutapaa.
Hän hoitaa meillä kotona laskut ja noi asiat, mutta samalla hän antaa sitä kokonaisvaltaista tukea, ja se on vain helpottanut nousua sinne, minne mä haluan mennä, Alexis kuvasi klubin podcastissa.
Mies esiintyi podcast-jaksoissa ja edusti Alexiksen rinnalla klubin tapahtumissa sekä hoiti joitain hallinnollisia asioita. Miehen on ymmärrettävä vastuunsa, Janetzko painotti:
Siitä hetkestä, kun tapaa oman vaimonsa ja tulevien lasten äidin, siihen pisteeseen että lapset on aikuisia ja lähtee kodista, niin hänen pitää tiedostaa, että se on monen monen miljoonan keikka.
Alexiksen sosiaalisen median kanavissa vilahtelevat merkkivaatteet, hotellien aulat, kuohuviinilasit ja valkoiset hammashymyt. Suosikkiverbi näyttää olevan level up: nousta ylemmälle tasolle.
Sosiaalisessa mediassa yleistynyt käsite delulu on toinen Alexiksen viljelemä sana. Se tulee englannin kielen sanasta delusional (harhainen).
Paremmasta tulevaisuudesta haaveillessa, siis manifestoidessa, naisen pitääkin olla hieman delulu. Haaveilla mahdottomia ja luottaa omaan tahdonvoimaansa. Näin Alexis on klubin materiaaleissa kuvaillut.
Manifestointi tarkoittaa sitä, että ihminen tavoittelee haluamiaan asioita ajattelemalla niitä keskittyneesti. Käsite on yleistynyt muun muassa australialaisen Rhonda Byrnen vuonna 2006 ilmestyneen Salaisuus-kirjan kansainvälisen suosion myötä.
Unelma-asuntonsa" pariskunta sai kertomansa mukaan siten, että he kuvittelivat itsensä asuntonäytön jälkeen kylpytakeissa ylellisen asunnon parvekkeelle. Tämän jälkeen he kuulivat saaneensa asunnon.
Manifestoimalla Alexis sai myös provider-miehen, joka tarjoaa ylellisen elämäntason. Samanlaista level up -metodia hän neuvoi klubin jäseniä harjoittamaan.
Monarchin jäsenyyttä piti hakea. Hyväksytyiltä perittiin 555 euron vuosimaksu.
Jotkut tapahtumista kuuluivat jäsenmaksuun, osa maksoi erikseen. Maksu perittiin esimerkiksi syksyllä 2024 järjestetystä Monarch Masterclass -päivästä, jossa käsiteltiin muun muassa sitä, miten nainen voi manifestoida itselleen unelmakumppanin.
Alexis myi myös Lontoon-retriittejä, joissa yksi henkilö kerrallaan pääsi majoittumaan pariskunnan kotiin viikonlopuksi. Pakettiin kuului muun muassa kävelykierros Lontoon second hand -kaupoissa, kuvien ottamista deittisovellus Tinderiin ja henkilökohtaista valmennusta mahdollisia treffejä varten.
Aluksi retriitti maksoi 1200 euroa, myöhemmin pyydettiin jopa 2000 euroa. Lentoliput, ravintolakäynnit ja teatteriliput piti maksaa erikseen.
Hintaa perusteltiin eksklusiivisuudella: pariskunnan koti ei ollut mikä tahansa kämppä vaan five star hotel. Retriitissä käyneet klubilaiset kertovat, että koti tosiaan oli ylellinen.
Eräs entinen klubilainen kertoo, että ensimmäinen toimintavuosi 2023 oli erittäin hyvä. Maksuille tuli vastinetta.
Toisena vuonna maksullisia tapahtumia tuli lisää ja sisältö muuttui. Alexandra alkoi puhua yhä enemmän siitä, miten nainen voi löytää itselleen provider-miehen, mikä ei kiinnostanut minua, koska seurustelen.
Välillä meni tuputtamisen puolelle.
Alexandran mielestä minut olisi pitänyt viedä husband spotting, hän puhui siitä klubin muille jäsenille. Hän tiesi, että minulla on kumppani, mutta sanoi että saisin kyllä enemmän, jos vain uskaltaisin. Se tuntui loukkaavalta.
Marraskuussa 2024 nettisivuilla mainostettiin seuraavaa klubivuotta.
Etsitpä sitten suuntaa unelmiesi saavuttamiseksi, uusia ystäviä tai bisnesverkostoja, The Monarch on sinua varten!
Sekä jäsenten että yhteistyökumppaneiden keskuudessa alkoi jo olla ärtymystä.
Palkkioita maksettiin kuukausia myöhässä, ja osa laskuttajista ei saanut rahojaan. Eräs haastateltava kertoo, että klubi on hänelle yhä velkaa joulukuussa erääntyneet 2000 euroa.
Monarch on asiakkaistani ainoa, joka ei pysty maksamaan sovittuja palkkioita, vaikka he antavat ymmärtää olevansa rikkaita. Toisaalta Alexandra on usein sanonut, että fake it till you make it. Ehkä se kuvaa heidän tapaansa hoitaa yritystä.
Klubille työpajoja järjestänyt yrittäjä sanoo, että saatavia jäi rästiin 1800 euroa, ja asiasta on tehty rikosilmoitus.
Jonkinlainen käänne klubissa oli lokakuussa 2024 järjestetty Fall launch -tapahtuma, jossa myytiin Alexiksen maahantuomia mekkoja. Ne maksoivat 300400 euroa, osa enemmän.
Näitä oman elämänsä sankari vaurastumisklubeja on joka lähtöön. Moni lupaa, että resepti on tuonut onnea useiden elämään, mutta kun kysyt konkretiaa, että ketäs ne ovatkaan ja voisinko pyytää heiltä suoraan sparrausapua niin seinä tulee vastaan ja lennät äkkiä ulos.
Kävijöitä oli yhteensä satakunta, kertoo tapahtumassa työskennellyt haastateltava.
Paikalla oli hyvätuloisia naisia, jotka saattoivat ostaa monta mekkoa kerralla. Robert soitti kelloa joka kerta, kun kaupat tehtiin, ja kello soi paljon.
Kuitin sai, jos sellaista pyysi, mutta siitä puuttui yrityksen y-tunnus, nimi ja muut kirjanpitoon vaadittavat yritystiedot. Se herätti epäilyksiä. Jäsenet alkoivat kysellä, mikä firma Monarchin taustalla oikeastaan on ja onko sellaista ollenkaan.
Tapahtuman jälkeen yrittäjäpari lähti kolmen viikon lomalle Kambodžaan.
Joulukuun alussa jäsenet alkoivat keskustella epäilyksistään klubin keskustelualustalla. Nettisivuista vastannut ohjelmoija kertoo HS:lle, että Janetzko pyysi silloin häntä estämään jäsenten pääsyn alustalle.
Haastateltavan mukaan mies halusi katsella ja poistaa jäsenten välisiä yksityisviestejä, mihin ohjelmoija ei suostunut. Samaan aikaan jäsenet pyysivät kuviensa ja tietojensa poistamista sivustolta. He myös kysyivät kuitteja aiemmista ostoista.
Ohjelmoija lopetti yhteistyön Monarchin kanssa vuoden lopussa. Hän kertoo viimeksi maaliskuussa pyytäneensä klubia maksamaan puuttuvan 2000 euron palkkion, mutta viestiin ei hänen mukaansa ole vastattu.
Jäsenten huolta lietsoi erityisesti keskustelualustalle jaettu podcast. Janetzkon entinen työntekijä puhuu siinä miehestä etunimellä. Hän sanoo tämän jättäneen palkkoja maksamatta ja toimineen epäasiallisesti. HS:lle nainen kertoo, että velkaa on yhä reilut 20000 dollaria.
Nettisivuja hoitanut ohjelmoija taas kertoo neuvoneensa Monarch-pariskuntaa kriisiviestinnässä.
Sanoin heille, että ainoa tapa saada kohu laantumaan on vastata rehellisesti ihmisten kysymyksiin klubin toiminnasta.
Pariskunta päätyi kuitenkin julkaisemaan kahden ja puolen tunnin julkisen podcast-jakson otsikolla Kuinka selviydyin kultista Robertin storytime.
Siinä mies pui nuoruuttaan Jehovan todistajissa ja kertaa ensimmäisen avioliittonsa vaiheita intiimejä yksityiskohtia myöten. Janetzko kertoi myös lopettaneensa Jari-etunimensä käytön, koska se oli hänen orjanimensä.
Hän kehuu podcastissa tehneensä yritystoiminnallaan miljoonien liikevaihtoa vuodessa ja olleensa Suomen nuorin Porschen omistaja.
Jakso ei hälventänyt klubilaisten huolia, pikemminkin päinvastoin.
Jäsenet pohtivat, kuinka uskottava Janetzko ylipäätään oli provider-miehenä. Epäilyksiä lisäsi tämän toisen entisen vaimon kriittinen avautuminen Instagram-palvelussa.
Pariskunta oli pyörittänyt aikoinaan imureita myyvää yritystä. Lapsen syntymän myötä yrityksen asiat olivat jääneet pitkälti miehen hoidettavaksi.
Entinen vaimo kertoo HS:lle havahtuneensa yllättäen siihen, että hänelle oli tämän toiminimiyrityksen kautta syntynyt mittava velkataakka. Nainen laskee, että erilaisia velkoja on edelleen yli 100000 euroa.
Lisäksi hän kertoo entisen miehensä jättäneen elatusmaksut pääosin hoitamatta.
Että sellainen provider, hän sanoo.
Käräjäoikeuden asiakirjoista puolestaan selviää, että Janetzkolla on ollut velkariita myös ensimmäisen vaimonsa kanssa. Oikeus määräsi miehen maksamaan entiselle puolisolleen lähes 50000 euroa.
Kun Monarchin keskustelualusta suljettiin joulukuun 2024 puolivälissä, jäsenet perustivat Whatsapp-ryhmän selvittääkseen klubin toimintaa.
Noin sata klubilaista laati Alexikselle joukkokirjeen, jossa vaadittiin läpinäkyvyyttä. Kysymyksiä oli paljon.
Minkä yrityksen kautta klubin maksuliikennettä hoidetaan? Hoidetaanko verot ja muut velvoitteet asiallisesti? Kuka omistaa yrityksen? Miksi kaikille yhteistyökumppaneille ei ole maksettu?
Alexis vastasi, että hän omistaa yrityksen ja hoitaa sitä Britannian lakien mukaisesti.
Joulukuussa hän lähetti klubilaisille uudet sopimusehdot. Niissä kiellettiin jäseniä puhumasta yhteisön toiminnasta mitään ulkopuolisille tai muodostamasta aihepiirin tiimoilta yksityisiä Whatsapp-ryhmiä 5000 euron sakon uhalla.
Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että lähes kolmen vuoden kovan työn jälkeen olemme pisteessä, jossa yhtäkkiä noin 75% minun klubista ja elinkeinosta on tuhottu, Alexis tilitti.
Alexis jatkoi, että juoruilu, bullying ja sivuryhmien perustaminen ja niihin liittyminen on kielletty ja rikkoo terms of service, ja että siihen mennessä noin 140 klubin jäsentä oli rikkonut sääntöjä.
Vaatimus vaikuttaa kyseenalaiselta. Sopimuksissa ei lähtökohtaisesti voi vaatia asioita, jotka rikkovat osapuolten perusoikeuksia, kuten sananvapautta ja kokoontumisenvapautta. Vain pieni joukko allekirjoitti uuden sopimuksen.
Monarchin piti tarjota naisille mahdollisuus verkostoitua ja löytää toisistaan tukea matkalla menestykseen.
Pari vuotta myöhemmin jäljelle näyttää jääneen pettymystä ja riitaa rahasta. Jotkut entiset klubilaiset ovat vaatineet jäsenmaksuja ja Lontoon-retriitin ennakkomaksuja takaisin. Klubista on tehty kaksi valitusta Kilpailu- ja kuluttajavirastolle.
Alexis poisti klubiin liittyvät julkaisut sometililtään.
Hän kieltäytyi Helsingin Sanomien haastattelusta vedoten lomailuun mutta lähetti sähköpostin toimitukselle. Sekä Alexiksen että Janetzkon allekirjoittamassa viestissä todetaan:
Robert ei ole osana klubia tai sen toimintaa, vaikka olenkin feat (haastatellut) häntä muutamassa podi-jaksossa ja yhdessä privaatti-workshopissa membereille. Monarch club on ainoastaan naisille, mikä tarkoittaa että niin jäsenet kun työntekijät ovat naisia.
Tiukkoja sääntöjä ja salassapitovelvollisuutta perustellaan viittaamalla Britannian vastaavien klubien käytäntöihin:
Näin kunnioitetaan kaikkien yksityisyyttä.
Pian HS:n yhteydenoton jälkeen osa entisistä klubilaisista saa sähköpostia Team Monarchilta, pitkän hiljaisuuden jälkeen:
Hei leidit, tässä uusin webinaarimme, Pickmeisha-rehab! Webinaarissa käsitellään miellyttämiskäyttäytymisen purkamista.
Whaat?? Onks tästä jotain dokumenttia olemassa? Aikamoista.
Kyllä ihmiset on tyhmiä. Miehet ihan vastaavasti maksaa maltaita jostain pokaus- ja pelimieskursseista.
Vierailija kirjoitti:
#naiset
#heikompiastia
#naisvihanäkyväksi
Vierailija kirjoitti:
Whaat?? Onks tästä jotain dokumenttia olemassa? Aikamoista.
Ei. Ap keksaisi kaiken.
Yrittäjä Alexandra Alexis perusti vuonna 2023 The Monarch -yksityisklubin, joka houkutteli suomalaisia naisia jäsenikseen. Klubille löytyi pieni mutta innostunut asiakaskunta, enimmillään noin 200 jäsentä.
Monarch tuli osaksi kasvavaa voimaantumisbisnestä. Nuorille naisille myydään käsitystä siitä, että itseensä uskomalla ja omaa ajattelua muuttamalla voi saavuttaa onnea, vaurautta ja hyvän elämän.