Se, että lapseton ei voi koskaan tajuta täysin, millaista on olla vanhempi. Lapseton kuvittelee tajuavansa, niin itsekin kuvittelin. 😊
Ei sitä tajua, jos ei itse ole vanhempi. Eikä sisarusten/kaverien lasten seuraaminen vierestä ole sama asia. Vanhempana se vastuu on ihan oikeasti 24/7, eikä sitä kukaan perheen ulkopuolinen näe.
Enkä siis tällä kommentillani tarkoita, että lapseton olisi jotenkin huonompi tai jollain tavalla vajaa. Hän ei vain voi täysin tajuta vanhemmuutta. Ihan samalla tavalla kuin en itse vaikka ymmärrä, mitä koiran omistajan elämä oikeasti on, kun minulla ei ole koiraa.
Kommentit (171)
"Olen myös äiti kolmelle. Minulla on hyvä mielikuvitus ja kykyä empatiaan..osaan lukea oikein hyvin. Vaan en ikinä osannut aavistaakaan, miten voimakas on äidinrakkaus. Kirjoista, sukulaisten lapsista/mielikuvitus...niistä sain vain hämärää aavistusta. ----------Millaista on esim. elää Intiassa? Olen lukenut paljon aiheesta (opinnot), mutta kun en elä siellä, en "oikeasti" tiedä. Sanoisin, että kaiken ytimessä on oma ja aito kokemus."
Sinun ymmärryksen puutteesi ei kerro muista ihmisistä mitään. Joku toinen voi pysty eläytymään ilman omakohtaista kokemusta paremmin kuin sinä.
Riittävän hyvin sen voi tietää ulkopuolinenkin. Ei tietenkään täysin.
Kuuntelee mitä toiset vanhemmat puhuvat ja katsoo mitä tilastot kertovat vanhempien jaksamisesta.
Ihan totta. Siksi tapahtuu näitä, että vaikka mies on hinkunut lasta, sitten tuleekin sellainen fiilis, että ei tää pikkulapsiarki ollutkaan niin kivaa kun kuvitteli
Vierailija kirjoitti:
kyllä
mutta vanhempana olemisesta on tehty valtavan raskasta Suomessa
ja sitten on vielä aivan käsittämättömiä asioita kuten mm. se että 12 vuotiaille on annettu vastuu omista terveysasioistaan ja vanhemmat eivät pysty niihin vaikuttamaan kun hankalien polkujen kautta
pahimmin tämä näkyi mm. vaarallisten koronarokotteiden antamisena kun niiden ottaminen vastuutettiin 12 vuotiaille eikä kukaan ollut varoittamassa niiden riskeistä lapsille ja nuorille, koronahan taas ei ollut koskaan vaarallinen lapsille ja nuorille ja rokote ei estänyt koronan tartuttamista muihin
kaikki tämä on tehty etenkin rahastuksen vuoksi, täysin käsittämätön eliitin hallitsema maa Suomesta tuli etenkin 2020-2025
MISSÄ SUOMESSA ROKOTETTIIN LAPSIA KORONSROKOTTEELLA? Siis perusterveitä? Voisko edes alkeellisella tasolla pysyä faktoissa
Minä mieluummin nousisin kiikkuun kuin tekisin yhtäkään pentua.
Ap varmuudella tietää mitä kukaan pystyy ennakoimaan, vaikka ei osannut edes omalla kohdallaan. Koska en minä niin ei kyllä kukaan muukaan pysty.
Jos ei ole koskaan ollut maanviljelijä, ei voi koskaan tietää millaista on olla maanviljelijä.
Jos ei ole ollut kilpaurheiluja, ei voi tietää millaista on olla kilpaurheilija.
Jne.
Samalla tavalla vanhempi ei voi koskaan tietää millaista on olla vapaaehtoisesti lapseton koko elämän ajan ja mitä vapautta/iloa se tuo.
Eiköhän moni pysty sen kuvittelemaan riittävä realistisesti. Kirjoja paljon lukeneet ihmiset esim pystyvät eläytymään erilaisiin asioihin.
En tiedä, millaista on olla vanhempi mutten toisaalta ikinä haluakaan tietää. En pidä lapsista
HAUKOTUS. Oliko muita itsestäänselvyyksiä?
Niin? Hidasälyiselle ap:llekin lopulta valjennut, että kaikkea ei voi saada? Ei voi olla samanaikaisesti sekä lapsellinen että vela, koska nämä poissulkevat toinen toisensa, joten on tehtävä valintoja. Mitä enemmän oma aivokapasiteetti antaa myöten sitä vähemmän tarvetta miellyttää muita kuin itseään ja sitä epätodennäköisempää langeta babypropagandoihin.