Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menossa tuttavaperheen mökille, mitä tuliaisiksi?

Vierailija
12.06.2025 |

Nykyään on niin tarkkaa ettei loukata isäntäväkeä huonoilla tuliaisilla, mitä meidän pitäisi siis viedä?

Kommentit (137)

Vierailija
81/137 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Missä perähikiällä mökkinne sijaitsevat. Kyläkaupat tienaavat eniten, jos mökkejä lähellä."

Kyläkaupat ova suurelta osin kyllä jo kuolleet. Meilläkin viimeinen lopetti jo melkein kymmen vuotta sitten.

Ei kyläkauppa vain mökkiläisten rahoilla pystyssä pysy. Kun väki vähenee niin kaupat kuolevat.

Vierailija
82/137 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin siitä kenen mökille olisin menossa. Tarvittaessa voisin kysyäkin mitä tuon mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/137 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin makkaraa ja muuta grilliin laitettavaa. Mieluiten sellaista, joka ei heti pilaannu kuten tuore kala tms. jos isäntäväki on suunnitellut jotain muuta vierailun menuksi.

Juomia oman ja isäntäväen mieltymysten mukaisesti.

Herkkuja kahvipöytään ja jotain hyvää illaksi. Mansikat ovat aina ihana tuliainen. Lapsille makeisia.

Ei mitään tavaralahjoja. 

Vierailija
84/137 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin mitä tuon.

Jos vastaus on ettei mitään tarvitse tuoda niin en toisi mitään. Tai ehkä toisin viiniä tai kukkia.

Omassa piirissäni annetaan tarkat ohjeet tuomisista kysyttäessä, esim vaalea leipä ja valkosipulilevite ja mansikat kakkuun. Pidän tästä, ei tulkintaa&ei pahaa mieltä.

Tai esim. Jos minä ostan lihat niin tuo sinä vihreät.

Jos ollaan viikonloppu samassa paikassa saatan ehdottaa että kaikki tuo mitään itse syö vie mukanaan sen mitä itseltään jäi ( on ärsyttävää jos mökin jääkaappiin jää muiden kamoja)

Tai voin sanoa et ruuaksi on x, y ja å ja jos niiden lisäksi tarvitsee itselleen jotain niin tuo mukanaan.

En koskaan vie mitään, mitä ei voi syödä, juoda tai mitä ei ole pyydetty. En siis veisi mitään tavaraa kenellekkään, enkä pidä että minulle tuodaan tavaraa. Kukat on poikkeus. Joku servetillä päällystetty kaakeli olis ihan mun ymmärryksen ylittävä turhake.

Mökkivieraaksi jos on kutsuttu kysyn otanko omat lakanat mukaani. Sit on tietty kiva et osallistuu tiskeihin, ruuanlaittoon mutta jos emäntä/isäntä pyytää ulos keittiöstä niin sit pitää myös mennä.

Vierailija
85/137 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se keskustelu on näissä asioissa aina paras, onko  isäntäväellä toiveita ? jos ei ole niin jotain pikku herkkua tai ja joku semmonen vähän kulman takaa tuleva syvempi ajatus pari pakettia suolaa ja sokeria. säilyy ikuisesti ja joskus se loppuu.

ja kun ootte mökillä niin olosuhteista riippuen, tarjoudu auttamaan mökin askareissa, halon hakuu, haravointi, ja sillonki voi kysästä isännältä että onko sulle jotain projektia menossa, mihin tarviit apukättä?  

Vierailija
86/137 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veisin makkaraa ja muuta grilliin laitettavaa. Mieluiten sellaista, joka ei heti pilaannu kuten tuore kala tms. jos isäntäväki on suunnitellut jotain muuta vierailun menuksi.

Herkkuja kahvipöytään ja jotain hyvää illaksi. Mansikat ovat aina ihana tuliainen. Lapsille makeisia.

Ei mitään tavaralahjoja. 

Kyllä se tavaralahjakin saattaa olla hyväkin juttu, siitä kun vietä isännälle uuden löylykiulun, tai hiomakiven niin saattaapi arvostaa.

Vierailija
87/137 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä tekee kaakeleilla kesämökillä. Askartele ihan kotonasi ja pidä tuotokset myös kotona.

Vierailija
88/137 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina kirjoitellaan mökkilokeista, kyllä lokkeja riittää ihan kotiin. Semmoinen neljän hengen porukka tulee käskemättä ilman iman mitään kahden kolmen päivän täyshoitoon, niin ainakin minulla alkaa pinna kiristyä. Ruoka maksaa, vaikka kauppa olisi vieressä. Asia erikseen nämä ruokaronkelit, joille pitäisi kokata eri eväät.

Kun suunnittelet meille tuloa, soita sopiiko ja jos sopii tuo sapuskat tullessasi sekä liinavaatteet ja jätä kaikki hajusteet kotiin.

Vierailija
89/137 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelargoniat kelpais, selviävät omillaan.

Vierailija
90/137 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä suosittelisin kysymään tuttavaperheen emännältä, ihan siis sellaista, mikä on käytännössä hyödyksi.

Varmaankin ruoka, kun sinne kuitenkin syömäänkin olette menossa.

Tai isännältä. Eikai ne kokkaukset mikään naisten juttu ole.

Vierailija
91/137 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki käy mulle, kunhan ei alkoholia. Toki jos tietää että isäntäväki käyttää alkoholia. Mulla menis alkoholit maahan ja pullot kauppaan.

Vierailija
92/137 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Servetit ja muut lahjaroskat voi polttaa grillissä illan lopuksi

Vierailija
93/137 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkukkia, syötävää.

Vierailija
94/137 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotavaa, syötävää ja poltettavaa. Käyttötavaraa edellisten lisäksi, huussikuiviketta  jos ulkohuussi, wc- ja talouspapereita hyvälaatuisia kertakäyttöpeflettejä. yms.

Ei ainakaan löylykauhoja, kiuluja ja humoristisia lämpömittareota. Ei edes sisäkynttilöitä ellet tiedä isäntäväen polttavan kynttilöitä sisällä. Itse emme pienhiukkasten vuoksi polta sisällä ja sellofaaniin paketoitu ja toinen toistaan hienompia kynttilöitä on kaapissa jo hyllyllinen. No sieltä voi panna vahingon kiertämään kun tarvii äkkiä saada tuliainen.

Jos joku ulkokukka pitää viedä niin sellainen, jota ei tarvi kastella aamuin illoin. Ne on pelkkä riesa.

t. Just annon hyväntekeväisyys kirppikselle 4 käsin taottua löylykauhaa, 3 löylykiulua, 2 lämpömittarin ja kassillisen tonttuja ja vaaseja. 

Vierailija
95/137 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ja osuvin tuliainen oli kun kaveri soitti ja kysyi mitä voisi tuoda. Sanoin, että tuo 42mm putkelle riittävät tai isommat putkipihdit.

Olin just. korjaamassa kaivon pumppua eikä ollut riittävän isoa jakaria tai kiintoavainta. Kaveri toi ja kylvettiin kaivovedellä. Toisen kerran sanoin että pönttö tai pari  2T pienkone bensaa olis tarpeen.

Vierailija
96/137 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään tavaralahjoja. 

Kyllä se tavaralahjakin saattaa olla hyväkin juttu, siitä kun vietä isännälle uuden löylykiulun, tai hiomakiven niin saattaapi arvostaa.

Joka mökillä on löylykiuluja myytäväksi asti. Ja jos mitään on mökillä itse rakennettu niin luultavasti myös hiomakiviä löytyy. Sarjassa me turhat lahjat nää on. En arvosta pätkääkään.

Jo yksistään omat lapset on kässässä takoneet kuparisen löylykauhan. Nyt niitä alkaa tippumaan lasten lapsilta. Ties kuinka monta kauhaa ja koulua on jo tullut lahjaksi. Korkeintaan uudissaunalle isännän pyynnöstä.

Vierailija
97/137 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vien aina laatikon sandelsia, 2-3 pulloa viiniä ja pari pulloa tiukkaa drinkkejä varten. Päälle pyritään käymään yhdessä tekemässä ruokaostokset isäntäperheen kanssa.

Haluan, että minut kutsutaan seuraavalla kesälläkin, eikä tulee pahaa omatuntoa, siitä että juon isännän juomia ja lokkeilen, kun avaan oluen. Kaiken yhdessä juomatta jääneen juoman tietenkin jätän sinne mökille.

Vaikka kaikkea juomaa ei ole tarkoituskaan juoda, niin olen jo 20 vuotta sitten oppinut, että mikään ei ole niin karmeaa kuin se, että olette yhdessä jossain mökillä korvessa, ilo on ylimmillään ja juomat loppuu.

Näin yleensä. Mutta pari kertaa on kyllä seuraavana päivänä käyny mielessä, että olis ollu hyvä jos viina olis loppunut ennen päivänkoittoa.

Ja ei ikinä viedä pois yli jääneitä. Muutama tuttu pitää kyllä tarkkaa kirjaa itse tuomiostaan juomista ja vie yli jääneet huolella pois. Isäntäväen tarjoamia juomia ei lasketa eikä hyljeksitä. Kaikkia luusereita sitä on mökille tullutkin kutsuneeksi.

Vierailija
98/137 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäntäväen lapsille osalle nokkahuilut, lopuille  tai namupussit. Siitä syntyy mukavaa iltaohjelmaa kun piltit mätkii toisiaan huiluilla päähän soittovuoroista tapellessa.

Vierailija
99/137 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kori kossua ja kori vissyä per. henkilö... parasta A-luokkaa.

Parempi tuokin on kuin tuoda taimia jotka otettu paikasta jossa on niitä kotiloita. Nimim. Kunhan sanon. 

Siitä taimesta saa mökkiläinen ikuisen riesan. Tietäjät tietää. 

Vierailija
100/137 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin mitä tarttee, laittavatko listan. Siis ihan vessapaperia, maitoa, leipää yms.

Päälle alkoholia (jos juotte), jotain herkkua (mansikoita tai kahvipullaa) ja kaikki omat erikoisruoat jos jotain tarvitsette.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi