Menossa tuttavaperheen mökille, mitä tuliaisiksi?
Nykyään on niin tarkkaa ettei loukata isäntäväkeä huonoilla tuliaisilla, mitä meidän pitäisi siis viedä?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sääntö on, että tuot enemmän juomaa ja ruokaa, kuin mitä sinä ja mukanasi mahdollisesti tuleva perhe juo ja syö.
Itse en ymmärrä tätä. Miksi pitäisi maksaa siitä, että käy kylässä?
No, sen takia, että et ole ehkä ainut mökkivieras kesänä. Ok, jos se mökin omistaja on rikas toimitusjohtaja jolla on rahaa kuin roskaa ja voi kestitä porukkaa siellä kesän. Mutta jos on normaalia palkansaajia, niin Suomen kustannustaso on sellainen, että porukka joutuu seuraavana kesänä miettimään ketä voidaan ja kuinka paljon kutsua mökille, kun ei ole varaa, jos mökkivieraat tuo viinipullon, kahvipaketin ja yhden piirakan, mutta parin päivän aikana syövät ja juovat 200 euron edestä.
Itse en kyllä koskaan kutsu niin paljon vieraita, ettei minulla ole varaa tarjota koko vierailun ruokia.
Minä vien yleensä jotain seurusteluun sopivaa viiniä, valkoviiniä tai roseeta näin kesällä. En jaksa miettiä viinin sopivuutta ruuan kanssa, koska isäntäväki on aina ostanut ruokajuomat. Syötävät ja juotavat on aina parempi vaihtoehto kuin kupit ja kipot. Yleensä mökit on täynnä jonninjoutavaa yhteensopimatonta roinaa.
Vierailija kirjoitti:
Kahvia, mansikoita, jotain grillavaa ja viiniä. .
En suosittele alkoholia vietäväksi, sen alkoholin saa lähikaupasta kun on mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sääntö on, että tuot enemmän juomaa ja ruokaa, kuin mitä sinä ja mukanasi mahdollisesti tuleva perhe juo ja syö.
Itse en ymmärrä tätä. Miksi pitäisi maksaa siitä, että käy kylässä?
No, sen takia, että et ole ehkä ainut mökkivieras kesänä. Ok, jos se mökin omistaja on rikas toimitusjohtaja jolla on rahaa kuin roskaa ja voi kestitä porukkaa siellä kesän. Mutta jos on normaalia palkansaajia, niin Suomen kustannustaso on sellainen, että porukka joutuu seuraavana kesänä miettimään ketä voidaan ja kuinka paljon kutsua mökille, kun ei ole varaa, jos mökkivieraat tuo viinipullon, kahvipaketin ja yhden piirakan, mutta parin päivän aikana s
Itse en kyllä koskaan kutsu niin paljon vieraita, ettei minulla ole varaa tarjota koko vierailun ruokia.
Ihan hyvä, jos on varaa. Meillä on kaverit jotka kutsuvat porukkaa mökille aina kesäisin. Käytännössä heillä käy mökillä kesällä kaksi porukkaa joka viikko. Alkuviikko pari yötä yksi porukka ja viikonloppuna toinen. Isoimmat voivat olla viiden hengen lapsiperheitä tai vieraiksi voi tulla kerralla kaksi pariskuntaa pariksi yöksi. Tuossa menisi ruoka- ja juomatarjoiluihin useita tuhansia euroja kesässä. On noita kustannuksia minusta ihan kohtuullista jakaa, mutta toki jos on varaa, mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit tulossa yöksi niin itse toivoisin että vieras tuo lakanat ja pyyhkeet (mökillä ei voi pyykätä), pullon viiniä tms. + omat saunajuomat ja jotain suolaista ja makeaa (esim. paketti pihvejä ja mansikoita). Minä tarjoan loput.
Ehdottomasti tämä! Helposti kulkee kestokassissa tyynyt ja peitot, joissa lakanat yms. valmiina. Nappaa vain lähtiessä omasta sängystä mukaan. Tämä helpottaa kaikista eniten.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen viininlitkijöitä täällä on?
1. jos ei juo alkoholia
2. pieni pussi perunoita ja marinoituja lihoja, kanaa
3. Jäätelöä, keksejä, limukkaa
5. Wc-paperia
6.. Omat pesuaineet/lakanat
(tässä tärkeimmät ? )
Jos joku kutsuu teidät mökille eikä pukahdakaan mistään tyyliin "tuokaa tekin vaikka jotain grillattavaa ja pari viinipulloa" niin silloin oletus on että tarjoilut ovat isäntäväen kontolla. Toki on silloinkin kohteliasta kysyä että "voimmeko tuoda jotain syötävää ja juotavaa" kuten myös "tuodaanko omat pyyhkeet ja lakanat". Mutta jos ei tarvitse niin sitten tuliaiset voivat olla myös muuta kuin syötävää ja juotavaa.
Itseä ainakin enemmän ärsyttää jos olen suunnitellut jo valmiiksi mitä syödään ja juodaan ja sitten tuodaan jotain ihan erilaista joka pitää sitten kuitenkin kohteliaisuudesta laittaa siihen pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit tulossa yöksi niin itse toivoisin että vieras tuo lakanat ja pyyhkeet (mökillä ei voi pyykätä), pullon viiniä tms. + omat saunajuomat ja jotain suolaista ja makeaa (esim. paketti pihvejä ja mansikoita). Minä tarjoan loput.
Ehdottomasti tämä! Helposti kulkee kestokassissa tyynyt ja peitot, joissa lakanat yms. valmiina. Nappaa vain lähtiessä omasta sängystä mukaan. Tämä helpottaa kaikista eniten.
Me tehtiin kaveriperheiden kanssa juuri näin, kun lapsemme yökyläilivät toisissaan nuorempina. Oli lapsellekin mukavaa, kun oli omat peitot ja tyynyt yökylässä.
" Isoimmat voivat olla viiden hengen lapsiperheitä tai vieraiksi voi tulla kerralla kaksi pariskuntaa pariksi yöksi. Tuossa menisi ruoka- ja juomatarjoiluihin useita tuhansia euroja kesässä. On noita kustannuksia minusta ihan kohtuullista jakaa, mutta toki jos on varaa, mikäs siinä."
No silloin isäntäväen pitää avoimesti kommunikoida se että toivovat vieraiden tuovat mukanaan reilusti syömistä ja että ei ole tarkoitus että isäntäväki tarjoaa kaiken. Eivät vieraat aina ole ajatustenlukijoita jotka osaavat tietää muiden rahatilanteet ja sen paljonko muitakin vieraita on sinä kesänä kestitty.
Riippuu siitä, kauanko aiot siellä olla.
Päiväkäynti vai pari päivää vai viikon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele alkoholia vietäväksi, sen alkoholin saa lähikaupasta kun on mökillä.
Meidän mökin lähikauppaan on 35 kilometria. Ei sinne ihan ajella kun huomataan että olisi kiva olla pari pulloa olutta enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Itse täytetty hirven pää.
Ja se kannattaa sujauttaa vasta ensimmäisenä yönä isäntäväen sängyn jalkopäähän puolukkamehulla höystettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähikaupasta? Täältä 50 km matkaa kauppaan.
Jos menette päiväksi, niin joku kahvipaketti ja ruokakassi mistä riittää jotain kaikille lienee ihan ok. Jos on alkoholin juojia, niin viinipullo tai oluet myös kelpaa. Vieraiden ei kuitenkaan kuulu kustantaa mökkiväen syömisiä ja juomisia kokonaan, vaan tuliaisilla osallistutaan kuluihin. Vähän mökistä ja sen sijainnista riippuen myös wc-paperi ja saippua on ihan ok sujauttaa sinne kassiin kun niitä kuitenkin kaikki käytätte ja isolla porukalla voi mennä paljonkin paperia. Jos olette pidempään, niin viekää enempi ruokaa ja kysykää isäntäväeltä pyyhkeiden ja petivaatteiden tilanne ja se, kuinka paljon mökille ylipäätään kannattaa viedä tuliaisia. Kaikilla ei ole esim. isoa jääkaappia tai pakastinta mökillä.
Sanon aina suoraan vieraillemme, mitä voi tuoda tuliaisiksi. Ihan sama miten he sen suoruuteni ottavat vastaan, mutta ne saan mitä tahdonkin: paketit vessa- ja talouspaperia, yksi viinipullo ja paikan päällä tiskausapua sekä saunan lämmittämistä. Se on ihan vakio, koska emme tarvitse yhtään mitään. Jos joku vieras on erityisen innokas leipuri pyydän leipomaan jotakin marjaista mitä haluaa. Yksi miesvieras on hyvä tekemään kylmiä ja lämpimiä kastikkeita, niin hän väkertää niitä useamman purkillisen tuliaisiksi. Jostakin syystä kaikki vieraat tuovat kuitenkin aina sen servettipaketinkin, mutta ne ovat onneksi ihan nättejä olleet.
Rillimakkaraa oma osuus kertaa kolme. Omat juomat. Noilla pitäis yks yö pärjätä. Ehkä kaksikin.
Yhteiseksi sipsipussi tai kilo karamelleja
Siis oikeestiko jengi vetää tuollaisia määriä alkoholia "mökkeillessä"?
Mä pysyn kotona, kiitos.
Suomalaiset ovat niin rasittavaa seuraa, että kannattaa ihan itsekseen vaan mökkeillä. Hienohelmat ovat aina kitisemässä milloin mistäkin.