Imetys on yhtä h..vettiä! Onko muita jotka ajattelevat samoin?
Imetys on sotkenut meidän perheen elämän täysin.
Olen kuukauden ikäisen vauvan äiti ja suunnittelin täysimetystä ja luulin kaiken sujuvan hyvin.
Paskanmarjat!
Maito ei meinaa riittää millään, vaikka olen imettänyt ja imettänyt lastani koko ajan ja tehnyt kaikki maidonnostatustemput kotikaljasta sängyssä lapsen kanssa makaamiseen koko vuorokauden.
Maito ei vain riitä! Lapselle ei tullut täysimetyksessä viikossa painoa kuin 150 grammaa, mikä oli neuvolan mielestä liian vähän ja meille määrättiin korvikkeet imetyksen päälle.
No, ne aloitettiin ja oma maidontuotanto uhkaa nyt hiipua kokonaan sen takia. En kuitenkaan voi olla antamatta, koska neuvolan täti sanoi, että lapsen elintoiminnot vaarantuvat, jos painoa tulisi yhtään vähemmän lisää viikossa.
Korvikemäärät kasvavat koko ajan. Lapsi alkaa tottua pulloon...
Pumppaan yötä päivää imetysten välillä, jotta maitoa tulisi lisää. Esikoinen ihmettee, kun äiti ei ole hänen kanssaan lainkaan, kun äiti vaan imettää ja pumppaa, imettää ja pumppaa...
Rinnanpäät ovat rikki, rintarasva ei auta, imettäminen sattuu, vaikka imuote on asiantuntijoiden mukaan oikea. Nännini ovat niin isot, etteivät ne mene vauvan suuhun kunnolla, vaikka vauvan imuote on sinänsä kunnossa.
En ole käynyt kuukauteen missään, jotta imettäminen ei kärsi. En edes kauppaan ole päässyt, mies hoitaa senkin homman. Kotitöitä en ehdi tekemään. Esikoinen itkee äitiä koko ajan, mutta äiti vaan imettää.
Miksei kukaan etukäteen kertonut, että imettäminen vie kokonaan muun elämän? Vauva syö tissiä tunnin välein, jos en anna korviketta. Jos annan, välit venyvät liiankin pitkiksi välillä, enkä silloin osaa tehdä muuta kuin pumpata.
Mies sanoo, että imetys on pilannut arkemme ja vaatii, että siirrymme korvikkeisiin kokonaan, jotta normaali elämä sujuisi.
Itse ajattelen, että jos vain saisin maitoni riittämään ja vauva ryhtyisi syömään rintaa kohtuullisin väliajoin (esimerkiksi kahden tunnin välein 20 minuuttia kerrallaan) kaikki olisi hyvin.
ONko mitään toivoa enää täysimetyksestä vai heitänkö hanskat tiskiin?
Terveisin
Stressaantunut ja epäonnistunut äiti
Kommentit (33)
" äidin ja vauvan rauhoittavista ja rentouttavista yhteisistä imetyshetkistä" . Meillä ne oli kaikkea muuta kuin sitä... Vauva huusi ja äiti oli stressaantunut ja tuskainen. Näin kummankin vauvan kanssa. Onneksi ON vaihtoehto imetykselle.
Ei ole helppoa luovuttaa, koska heti saa kuulla olevansa huono äiti, jos ei imetä. Koko kaveripiirinikin on täynnä näitä täysimettäviä äitejä, jotka eivät usko, ettei maito riitä. Sanovat kyllä muuta, mutta silmistänäkee, mitä oikeasti ajattelevat näistä ongelmistani... Että en osaa, että stressamalla ja täydellisyydentavoittelulla olen itse pilannut maidontuloni.
Mies taas ei usko ollenkaan, että voisin täysimettää, häntä ei kiinnosta imetys pätkääkään ja hän rupesi jo ennen vauvan syntymää puhumaan, että tätä lasta ei sitten nälässä pidetä(=pelkällä imetyksellä olla). Että sellaista tukea tulee kotoa. Mies aukoo päätä että minulla on jokin imetyshysteria eikä halua kuulla sanaakaan imetyksestä. Hän auliisti tarjoutuu antamaan korvikkeen joka imetyksen jälkeen, mutta ei ole kiinnostunut imetyksestä tai maidontulon lisäämisestä. Odottaa että luovutan pian.
ap
Aivan älytöntä vauva pullo maidolle jos lapsi ei saa äidinmaitoa se ei vaikuta millään tavalla lapsen myöhempään kehitykseen. Neljä lasta olen saanut maitoa ei vain tullut tarpeeksi. Lopetin koko homman minusta on tärkeämpää olla lasteni kanssa. Tärkeämpää on levollinen äiti kuin väsymyksestä ja imettamis yrityksistä loppuun palanut. Jokaisesta lapsestani on tullut normaaleja lapsia. Ilmoitin neuvolassa että en kiusaa itseäni ja vauvaa. Siellä neuvoi tekemään hommat pullo ruokintana. Rintamaidosta on tehty kaikki voipa jotka ei imetä niin on epänormaali. Parasta on oma maalaisjärki. En stressaa mistään. Ostin vauvalle kaupasta hedelmä mössöt sun muut lasteruuat. En alkanut keittää ja soseuttaa niitä. Ostin kaiken valmiina. Käytin sen ajan isompien lasten koulujuttuihin. Teen just niinkuin itse kulloinkin tunnen. Oikaisen sohvalle kun lapset on koulussa ja pienin nukkuu. Oma jaksaminen on ykkösenä. Mitä lapset tekee äidillä joka on väsymyksestä puolihullu
Jotakin suhteellisuutta tuohonkin kaipaisi. Vuoden kohdalla tuntuu kamalan tärkeältä miten lapsensa ruokkii, kahden kohdalla jo vähemmän. Viiden, kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden kuluttua sillä ei ole enää yhtään mitään merkitystä, on tullut jo muitakin muuttujia vastaan.
Vanha ketju
Itse jouduin tekemään niin, että puolet pullosta ja puolet imetystä. Mielellään olisin tietenkin pelkästään imettänyt.
Aivan älytöntä vauva pullo maidolle jos lapsi ei saa äidinmaitoa se ei vaikuta millään tavalla lapsen myöhempään kehitykseen. Neljä lasta olen saanut maitoa ei vain tullut tarpeeksi. Lopetin koko homman minusta on tärkeämpää olla lasteni kanssa. Tärkeämpää on levollinen äiti kuin väsymyksestä ja imettamis yrityksistä loppuun palanut. Jokaisesta lapsestani on tullut normaaleja lapsia. Ilmoitin neuvolassa että en kiusaa itseäni ja vauvaa. Siellä neuvoi tekemään hommat pullo ruokintana. Rintamaidosta on tehty kaikki voipa jotka ei imetä niin on epänormaali. Parasta on oma maalaisjärki. En stressaa mistään. Ostin vauvalle kaupasta hedelmä mössöt sun muut lasteruuat. En alkanut keittää ja soseuttaa niitä. Ostin kaiken valmiina. Käytin sen ajan isompien lasten koulujuttuihin. Teen just niinkuin itse kulloinkin tunnen. Oikaisen sohvalle kun lapset on koulussa ja pienin nukkuu. Oma jaksaminen on ykkösenä. Mitä lapset tekee äidillä joka on väsymyksestä puolihullu
Sama täällä maalaistalon emäntänä en todellakaan ala säätää. Vauva saa läheisyyttä valtavasti. Pullo ruokinalla mennään hoitaa voi siis mummo tai mieheni. Pääsen tekemään hommat rauhassa. Neljä muksua on rintamaito ei riitä mihinkään kaikki on saanut maitonsa pullosta. Terveitä hyväkuntoisia lapsia on kaikista tullut. Kasvukäyrät kunnossa. Ei muuta kun pulloon maito ja turha stressi pois. Kun tein tän ratkaisun esikoiseni kohdalla päätin et jos seuraava on samanlainen ettei maito riitä pullo vaan esiin. Näillä mennään 5 kk ikäisen vauvan äiti.
Eikös se kannata lopettaa jos on yhtä helvettiä?? Äidin on tärkeää pitää huolta itsestään. Veikkaisin että vauvallekin on enemmän haittaa stressaantuneesta ympäristöstä, etenkin jos äiti on aivan hajalla.
Ekasta oli. Sain stressioireina nokkosrokon. Aivan kamalaa sen 3kk, mitä yritin. Pullo pelasti.
Mutta sitten seuraavista homma olikin ihan simppeliä ja onnistui täysin. Ja paljon helpompaa kuin pullo.
Edelleen ihmettelen, mikä siinä ekassa oli niin vaikeaa.
Älkää vastatko 15 vuotta vanhojen ketjujen nostoon.
Meillä on ollut hankala imetystaival toisen vauvan kanssa. Kapea imuote, joka rikkoi nännit, rampattiin imetyspolilla ties kuinka pitkään, tissilakkoilua jne. Lisäksi ei suostunut syömään maitoa muualta kuin tissistä. Nokkamukista suostui noin 8 kk iässä ottamaan. Esikoisen kanssa ei ollut mitään tällaista. Todellakin väsyin ja odotin kuin kuuta nousevaa, että imetys loppuu luonnollisesti n. vuoden ikään mennessä ja niin loppuikin.
Vanha ketju samat ongelmat. Maalaisjarki sillä pärjää hyvin
Toisilla riittää rintamaito toisilla taas ei. En ole mokomaa asiaa ees miettinyt 6 lasta minulla on maito ei oo riittänyt kenenkään kohdalla. Pullo ruokintaan siirryin heti kun maito loppui. Mitä näitä murehtii terveitä lapsia kasvaa ilman rintamaitoakin. Stressistä vapaa äiti on sitä paitsi lapsellekin paljon enemmän iloa. Ennen kaikkea aika riittää muuhunkin kuin rintamaidon kanssa taistellessa
" Vai vielä neuvolaterkka väärässä...
Voi hyvät hyssykät sentään!"
No aika vahvasti oli terkka ilmaissut asian...mutta olen täysin samaa mieltä, että imetys saa kohtuuttoman suuren roolin, tärkeintä on perhe ja sinun jaksamisesi kokonaisuutena