Imetys on yhtä h..vettiä! Onko muita jotka ajattelevat samoin?
Imetys on sotkenut meidän perheen elämän täysin.
Olen kuukauden ikäisen vauvan äiti ja suunnittelin täysimetystä ja luulin kaiken sujuvan hyvin.
Paskanmarjat!
Maito ei meinaa riittää millään, vaikka olen imettänyt ja imettänyt lastani koko ajan ja tehnyt kaikki maidonnostatustemput kotikaljasta sängyssä lapsen kanssa makaamiseen koko vuorokauden.
Maito ei vain riitä! Lapselle ei tullut täysimetyksessä viikossa painoa kuin 150 grammaa, mikä oli neuvolan mielestä liian vähän ja meille määrättiin korvikkeet imetyksen päälle.
No, ne aloitettiin ja oma maidontuotanto uhkaa nyt hiipua kokonaan sen takia. En kuitenkaan voi olla antamatta, koska neuvolan täti sanoi, että lapsen elintoiminnot vaarantuvat, jos painoa tulisi yhtään vähemmän lisää viikossa.
Korvikemäärät kasvavat koko ajan. Lapsi alkaa tottua pulloon...
Pumppaan yötä päivää imetysten välillä, jotta maitoa tulisi lisää. Esikoinen ihmettee, kun äiti ei ole hänen kanssaan lainkaan, kun äiti vaan imettää ja pumppaa, imettää ja pumppaa...
Rinnanpäät ovat rikki, rintarasva ei auta, imettäminen sattuu, vaikka imuote on asiantuntijoiden mukaan oikea. Nännini ovat niin isot, etteivät ne mene vauvan suuhun kunnolla, vaikka vauvan imuote on sinänsä kunnossa.
En ole käynyt kuukauteen missään, jotta imettäminen ei kärsi. En edes kauppaan ole päässyt, mies hoitaa senkin homman. Kotitöitä en ehdi tekemään. Esikoinen itkee äitiä koko ajan, mutta äiti vaan imettää.
Miksei kukaan etukäteen kertonut, että imettäminen vie kokonaan muun elämän? Vauva syö tissiä tunnin välein, jos en anna korviketta. Jos annan, välit venyvät liiankin pitkiksi välillä, enkä silloin osaa tehdä muuta kuin pumpata.
Mies sanoo, että imetys on pilannut arkemme ja vaatii, että siirrymme korvikkeisiin kokonaan, jotta normaali elämä sujuisi.
Itse ajattelen, että jos vain saisin maitoni riittämään ja vauva ryhtyisi syömään rintaa kohtuullisin väliajoin (esimerkiksi kahden tunnin välein 20 minuuttia kerrallaan) kaikki olisi hyvin.
ONko mitään toivoa enää täysimetyksestä vai heitänkö hanskat tiskiin?
Terveisin
Stressaantunut ja epäonnistunut äiti
Kommentit (33)
ettei imetyksen onnistuminen vaikuta sun äitiyteesi (sen hyvyyteen tai huonouteen) millään tavalla. Jokaisen perheen on löydettävä heille paras ratkaisu.
Ihan pisti vaan silmään, meillä kuukauden ikäinen söi myös tunnin välein. Hänellä se oli ihan normaalia, oli kova syömäri.
Älä ota stressiä imetyksestä!!!
Imetä lasta sen verran ja niin kauan kun maitoa riittää, ja korvikkeita lisäksi jos maitoa ei tule tarpeeksi. Ei siinä sen ihmeellisempää:) Joillakin maito riittää, kaikilla ei. Et ole tehnyt mitään väärin tmv. kaikilla ei tule maitoa riittäväksi, ja sitä ei tarvitse surra/hävetä tmv. vaan elää sen mukaan!:)
Minulla oli juuri tuollaista eskoisen kanssa, toisen kanssa sujuu nyt paremmin. Vauva on vasta 1kk, joten en vielä luovuttaisi. Tietysti päiväkin tuntuu vielä pitkältä tavoitteelta jaksaa. Tee vaikka miehesi kanssa sopimus että koitat imettää vielä kuukauden ja jos ei siihen mennessä suju niin sitten vaan siirryt korvikkeisiin.
Itse olen huomannut että stressi ja väsymys ovat omiaan vähentämään maidon tuloa. Eli olisi varmaan hyvä jos voisit jotenkin rentoutua.
Imetys on yhtä helvettiä ensimmäiset 2 kk per lapsi, sitten siedettävää seuraavat 4 kk ja yli puolivuotiaan imetys onkin sitten helppoa ja hauskaa. Olet juuri keskellä pahinta vaihetta, mutta tuosta suunta on helpompaan päin.
Tsemppiä siis, kyllä se siitä luultavimmin lähtee sujumaan! Jos ei lähde, niin ansaitset kyllä mitalin ja pullon samppanjaa sitkeästä yrityksestä.
Mitä ihmettä olen tehnyt väärin, kun se pirun maito ei riitä vaan? Olenko joku epänormaali zombie? Siltä tuntuu, että jokin vika minussa on pakko olla, kun kaikki viralliset oppaatkin hokevat,e ttä kyllä se maito riittää. ap
Tai sitten annat vaan läheisyyden vuoksi vaika ilta- ja aamumaidot jos vauva huolii. Minäkään en paljon imettänyt kakkoslastani, koska esikoisen ja vauvan välillä tasapainoilu oli liian vaikeaa. Meillä vauva päätyi hyvin pian imemään yksin pinnasängyn laitaan sidottua tuttipulloa, koska muut tavat olivat katasrtofeja (supervilkas ja -meluisa esikoinen ja superärtyvä vauva).
Kolmea muuta lastani olen imettänyt ihan ok, kahta viimeistä jopa lähes täysimetyksellä vuoden ikään. Nyt on vimppa 2v 2 kk ikäinen vielä monta kertaa päivässä tissillä. Mites sinulla esikoisen imetys sujui?
Kaikilla tavoilla ruokituista kasvaa aikuisia, armahda itsesi ja muista että srtessaantunut äiti on kaikin tavoin huono asia lapsille.
itse olin niin onnekas että sujui alusta saakka hyvin. Joillain siitä vaan ei tule mitään, mutta varmasti olet yrittänyt tarpeeksi. Ei tuo sinusta huonoa äitiä tee!!
Armahda itsesi, äitiyden mitta on ihan jotain muuta kuin imetys. Kuuntele itseäsi, sinä päätät mitä teet.
Korvikkeellakin kasvaa ihan normaaleja lapsia :)
itse olen kuullu ko. väitteen vain tällä palstalla.
Esikoisen synnytyksen jälkeen olin antibioottikuurilla enkä saanut aloittaa imetystä vielä sairaalassa, jonka vuoksi aloitus viivästyi. Ei se maito silloinkaan riittänyt, mutta luulin, että johtui tuosta syystä. Osittaisimetin lasta silloin muutaman kuukauden. Nyt ei ollut mitään syytä miksi imetys ei olisi pitänyt onnistua.
Ja kaikki tutut sanovat että kyllä se maito riittää, kun vaan imettää. Huoh... ap
Vierailija:
Mitä ihmettä olen tehnyt väärin, kun se pirun maito ei riitä vaan? Olenko joku epänormaali zombie? Siltä tuntuu, että jokin vika minussa on pakko olla, kun kaikki viralliset oppaatkin hokevat,e ttä kyllä se maito riittää. ap
Maito voi hyvinkin vielä alkaa riittää. Joillain maidon tuotanto vain käynnistyy hitaasti. Itselläni maito heruu huonosti aina imetyksen alussa, ja siksi homma on yhtä tuskaa sen 2 kk.
Onhan vauvan imuote tarkistettu? Onneksi kasvaminen auttaa siihen ongelmaan, samoin rintojen rikki menemiseen. Isommalla suulla saa paremman otteen.
Sitä paitsi osittaisimetys on hieno asia sekin. Ole iloinen ja ylpeä maidostasi, sinulla on selvästi täysi syy siihen, niin hienosti olet jaksanut yrittää!
Tärkeintä sinulle ja vauvalle olisi nauttia läheisyydestä, ei se imetys tee autuaaksi.
Jatka osittaisimetystä, jos haluat, ja nauti pullon tuomasta vapaudesta. Älä pidä pientä vauvaasi nälässä!
Vierailija:
Mitä ihmettä olen tehnyt väärin, kun se pirun maito ei riitä vaan? Olenko joku epänormaali zombie? Siltä tuntuu, että jokin vika minussa on pakko olla, kun kaikki viralliset oppaatkin hokevat,e ttä kyllä se maito riittää. ap
Olen aina ihmetellyt, miksi ihmiset haluvat olla naimisissa sen rintapumpun kanssa. Kun se ei välttämättä auta mitään, vaan häiritsee imetystä (eri asia jos haluaa maitoa " jemmaan" pakastimeen). Aina kun vauva imee, keho tuottaa tätä hormonia joka lisää maidontuotantoa. Pumpatessa käsittääkseni ei tapahdu näin, vaan ainoastaan täyttyneet maitorakkulat tyhjenevät. Jotkut äidit lypsävät yötä päivää, miten sinne rintoihin ehtii kertyä kunnon annoksia vauvalle?
Jätä se pumppu rauhaan vähäksi aikaa ja anna vauvan olla rinnalla aina kun tahtoo. Ihan varmasti maito tällöin riittää. Ja tunnin välein syövä vastasyntynyt on ihan normaali vauva, ei nälkää näkevä. Mistäköhän ihmiset ovat saaneet päähänsä, että pienen rääpäleen pitäisi jaksaa monta tuntia syömättä? Varmaan niistä entisaikojen 4h imetysväleistä...
Tuommoinen vaikuttaa jo maidon tuloon. Mitä enemmän stressaat sitä vähemmän sinulla tulee maitoa ja sitä enemmän stressaat, kamala kierre.
Tärkeintä on että vauva saa jotakin maitoa. Ihan hyvää ruokaa ne korvikkeetkin on. Ja jos annat itsellesi luvan antaa niitä korvikkeita ja hellittää lypsämisen kanssa niin saattaa maitoa alkaa enemmän jopa tulemaankin. Mieliala vaikuttaa ihan oikeasti.
Jos kuitenkin olet niitä ihmisiä joilla ei maitoa tule litratolkulla niin ei se sinusta huonoa äitiä tee.
Yritä keksiä kivaa tekemistä perheesi kanssa ja arkisin vauvan kanssa jos olet päivät kahdestaan hänen kanssaan. Siten saat iloa vauva-aikaan joka on muuten todella lyhyt.
Jopas onkin hankalan kuulosta. Jatka osittaisimettämistä niin kauan kuin pystyt. Eihän ole mitään järkeä imettää 24h.
Mut tuosta painonnoususta: meidän kuopuksen paino nousi 500g/kk melko tarkalleen ekan neljän kk aikana. Ja molempia lapsia olen aika tiuhaan imettänyt ekat kuukaudet, varsinkin iltaisin. Neuvolaterkka hiosti antamaan lisämaitoa, en antanut...tai siis tarjosin, mutta lapsi ei sitä huolinut. Eli korvikkeesta huolimatta paino voi nousta hitaammin toislla lapsilla.
Mutta jos tosiaan vauva on itkuinen, niin anna lisämaitoa hyvällä omatunnolla
Vauvathan menettävät syntymäpainostaan aina jonkin verran painoa, koska ovat kohtuaikana olleet erittäin hyvin nesteytettyjä. Synnytyssairaaloissa pidetään normaalina painonlaskuna 5-7% painonlaskua, joissain tapauksissa lastenlääkärin mielestä 10%:kaan painonlasku ei ole vielä merkki lisämaitojen tarpeesta, tehostetusta imetysohjauksesta kylläkin. Täysimetetyn vauvan tulisi saavuttaa syntymäpainonsa 2 viikon ikään mennessä. Painonnousu lasketaan aina alimmasta painosta ei syntymäpainosta. Ensimmäisen 4 kuukauden aikana lapsen painon tulisi nousta n. 170g viikossa. Vauvankin kasvu on kuitenkin yksilöllistä ja tapauskohtaisesti riittävänä kasvuna voidaan pitää myös n. 120-140g kasvua viikossa.
4 kk eteenpäin puolen vuoden ikään lapsen painon tulisi nousta n. 113-142g viikossa ja puolesta vuodesta eteenpäin vauvan paino nousee n. 57-113g viikossa. (lähde: Breastfeeding Answer Book, La Leche League, 2003).
joskus se oikein tekeminen on todella todella vaikeaa, koska itselläni ainakin psyykkiset syyt olivat maidon tuloon kaikkein eniten vaikuttava tekijä!
Jos olet stressaantunut ja ahdistunut, maitoa ei välttämättä tule. Raivoamalla ja ahdistumalla ja yötä päivää rinnat verillä itku silmässä imettämällä maitoa ei varmasti tule, eikä se ole OIKEIN toimimista, kaukana siitä!
Imetyksen pitäisi olla mukavaa ja auttaa äitiä ja vauvaa lähentymään. Mielestäni sinun kannattaisi nyt ottaa käyttöön kaikki positiiviset keinot maidon tuottamiseksi, syöt hyvin, lepäät mahdollisimman hyvin, yrität tehdä imetyshetkistä mahdollisimman kivoja. PUmppaa toisesta rinnasta silloin kun vauva on toisella rinnalla. Pyydä miestäsi tukemaan sinua asiassa, pyydä vaikka että miehesi tukisi sinua kuukauden ajan imetyksessä, ja sitten yhdessä päätätte mitä sen jälkeen.
Toivotan sinulle kovasti onnea ja ihanaa äitiyttä, onnistuipa se imetys tai ei.
T: Toinen äiti, joka on kamppaillut imetyksen kanssa jo kaksi kertaa : )
Voi hyvät hyssykät sentään!
Imetä niin paljon kuin se tuntuu hyvältä ja vähän päälle. Älä laiminlyö esikoistasi sen takia että toiset tuntuvat pitävän imetystä jonkinlaisena uskontona. Itse tiedät varmasti äitinä mikä on juuri sinun perheellesi hyväksi. Pieni itsekkyyskin on vain hyvästä siinä vaiheessa kun tuntuu noin vaikealta. Ota siis rauhallisesti... Jos maitoa tulee hyvä niin, ellei riitä anna korviketta. On se vauvan hyvä hoitaminen ja äitiys vähän muutakin kuin veren maku suussa imettämistä, syyllisyyttä ekan lapsen ja miehen laiminlyömisestä ja oman mielenterveyden menettämistä. Nauti hyvä ihminen äitiydestäsi ja ole ylpeä itsestäsi juuri sellaisena kuin olet. Äläkä tule täältä kysymään neuvoja saat vain pahan mielen itsellesi.
Aurinkoista kevättä toivottelee kahden pienen äiti
Itseni ei onneksi tarvinnut päättää, sairastuin ja jouduin ottamaan lääkettä jonka aikana ei saanut imettää.
Ja olin tosi helpottunut että sain hyvän syyn lopettaa.....