Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisillä väärä käsitys siitä kuka on rikas

Vierailija
12.06.2025 |

Ansaitsen noin 100000 vuodessa eli käteen jää 5000 kuukaudessa. Olen yksinhuoltaja. Rahat riittää kaikkeen mitä tarvitaan, myös lomailuun ja säästöönkin jää.

Mutta rikas? No en ole. Tuntuu, että keskustelupalstoilla yleensä ajatellaan olevan ihan valtava tulo.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tuolla liksalla rikastu niin sitten olet patologinen tuhlari.

Vierailija
2/61 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tienaan 35.000€/ v ja työttömien kelaelättien mielestä olen rikas. Omistan esim. 3 vanhaa autoa. m39

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä rikas on ihminen, jolla sitä rahaa on satoja tuhansia tai miljoonia. Eihän tästä mitään kymppitonneja vuodessa säästy.

Ap

Vierailija
4/61 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikas on se, joka ei ole köyhä. Sama logiikka kuin että olet persu, jos et ole vassari.

Vierailija
5/61 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaus mitataan varallisuudella - ei tuloilla.

Hyvin harva on Suomessa rikas. Olemme köyhä kansa.

Vierailija
6/61 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtenä rikkauden mittarina pidän sitä, että töistä voisi halutessaan jäädä pois. En voisi.

Ap

Vierailija
7/61 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 000€ vuosipalkalla tulee juuri ja juuri toimeen näin sinkkuna, mutta ei tässä mikään rikas olla.

Vierailija
8/61 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen rikkaimpaan prosenttiin riittää 80.000 euron vuositulot.

Vierailija
9/61 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hyvätuloinenkaan ei välttämättä ole rikas.

Vierailija
10/61 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä.

Vierailija
11/61 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että riippuu siitä, miten rahansa käyttää. Jos esim. ostaa vaatteet kirpparilta ja ruokaa hävikkiruokana sekä tarjouksia, niin voi jäädä enemmän säästöön. Ja jos ei ole autoa, voi myös säästää enemmän. Asuntona voi olla kerrostaloasunto edullisella alueella. Säästöön voi jäädä enemmän kuin jos asuisi hyvässä omakotitalossa.

Eri asia on, haluaako elää noin.

Vierailija
12/61 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikas on vasta, jos nettovarallisuus on yli kaksi miljoonaa euroa, sanottiin talouslehden podcastissa ja lisäksi pitää olla sellaiset tulot, ettei varallisuuteen tarvitse koskea.

Vierailija
13/61 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikas on ongelmallinen sanana. Se ei määritä miten joku on rikas. Moni taloudellisesti menestynyt ei välttämättä omaa paljon henkistä pääomaa eli ei ole henkisesti rikas, vaikka onkin ehkä taloudellisesti rikas. Taloudellinen rikkaus ei myöskään välttämättä näy päällepäin. Itse tunnen useampiakin miljonäärejä, joista ei päälle päin uskoisi, että rahaa on säästössä miljoonia.

Vierailija
14/61 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikas voi olla olematta hyvätuloinen. Hyvätuloinen ei ole rikas, jos hänellä ei ole mittavaa omaisuutta.

Vierailija
15/61 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että riippuu siitä, miten rahansa käyttää. Jos esim. ostaa vaatteet kirpparilta ja ruokaa hävikkiruokana sekä tarjouksia, niin voi jäädä enemmän säästöön. Ja jos ei ole autoa, voi myös säästää enemmän. Asuntona voi olla kerrostaloasunto edullisella alueella. Säästöön voi jäädä enemmän kuin jos asuisi hyvässä omakotitalossa.

Eri asia on, haluaako elää noin.

Totta. Mutta elämä ei olisikaan silloin kovin "rikasta" 😃 Mitä tekee hyvillä tuloilla, jos nitkuilee kaikessa.

Ap

Vierailija
16/61 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä rikas on ihminen, jolla sitä rahaa on satoja tuhansia tai miljoonia. Eihän tästä mitään kymppitonneja vuodessa säästy.

Ap

Rikas on yleensä henkilö, jolla on varallisuutta. Olet kuitenkin suurituloinen, selitit mitä tahansa. Tietenkin Suomessa veroprogressio johtaa siihen, että harvapa yksinhuoltajatalous nyt hirveästi vaurastu.

Vierailija
17/61 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80 000€ vuosipalkalla tulee juuri ja juuri toimeen näin sinkkuna, mutta ei tässä mikään rikas olla.

Olet siis taloustohelo. Mihin sinkku saa tuollaiset tulot tuhlattua?

Vierailija
18/61 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen rakkaudesta rikas ja rahana köyhä. 

Vierailija
19/61 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä.

Tilastokeskus sanoo: 

Varakkaimmassa kymmenesosassa kotitalouksien nettovarallisuuden mediaani oli 817 400 euroa ja keskiarvo 1 185 700 euroa vuonna 2023. Varakkaimpaan kymmenykseen kuului, jos kotitaloudella oli nettovarallisuutta enemmän kuin 550 000 euroa vuonna 2023.

Vierailija
20/61 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Rikas on yleensä henkilö, jolla on varallisuutta. Olet kuitenkin suurituloinen, selitit mitä tahansa. Tietenkin Suomessa veroprogressio johtaa siihen, että harvapa yksinhuoltajatalous nyt hirveästi vaurastu.

"Selitit mitä tahansa"

En kyllä väittänyt, etten olisi suurituloinen. (Itse sanoisin silti hyvätuloinen, niitä todella suuriakin tuloja on ja aivan eri luokkaa).

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme