Mitä miehet tarkoittavat vastavuoroisuudella parisuhteessa?
Millä tavalla naiset eivät sitä toteuta nykyisin? Vieras ajatus näin iäkkäämmälle naiselle, jonka ikäpolvessa miehet ovat vaan oleskelleet parisuhteessa ja perheessä ja naiset tehneet lähes kaiken.
Kommentit (345)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siteeran aiempaa kommenttia: " Sinkkunaiset käyttävät kotitöihin enemmän aikaa kuin sinkkumiehet. Sorretaanko tässä jotenkin naisia?"
Miehenä olen sitä mieltä että naiset usein törsäävät aikaansa tarpeettomiin ja turhiin kotitöihin.
Ihan mielenkiinnosta, mitä mielestäsi nämä turhat ja tarpeettomat kotityöt ovat?
Kärjistettynä esimerkkinä lakanoiden viikkaaminen kahden ihmisen työpanoksena, tyynyliinojen silittäminen.
Turhan runsas siivoaminen tietty. Ruokapöydän kattaminen arjessa, jokainen aikuinen voi kyllä ottaa lautasensa ym kaapista.
Olisiko ihan konkreettisia esimerkkejä ilman kärjistystä. Nuo kä
OCD:t erikseen. Niitä on miehillä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on vaikea uskoa, että naiset olisivat muuttuneet Suomessa yhtäkkiä prinsessoiksi, joita suomalaismiehet palvelevat. Elättävät, siivoavat kodit, tekevät ruuat ja pesevät pyykit. Vai olenko väärässä?
Milloin nainen on Suomessa elättänyt perheensä?
Kaikki yh:t elättävät perheensä. Myös meidän kaltaisessa erityislapsiperheessä jossa mies ei sitten kestänytkään vammaista lasta vaan lähti.
Ja hekö eivät saa elareita tai yhteiskunnan tukia 😂 tai sugar daddy elätä.
Sillä 200 eurolla me oikein juhlitaan tuon omaishoidon tuen ohella. On muuten jonoksi asti ottajia ja sugar daddyja kun lapsi on vaikeavammainen, oireilee käytöksellä ja on muun muassa vaipoissa vielä 12-vuotiaana. Ja arvasit oikein, ei tapaa isäänsä. Olen lapsessa kiinni 24/7 lukuunottamatta 3vrk kuukaudessa kun oh-vapaa ja sitä aikaa kun käyn töissä. Sinä et poika tiedä tällaisesta elämästä mitään mutta minä tiedän sen verran, että kun puhutaan inhimillisestä hädästä, mieheen ei voi luottaa. Nainen on se jonka harteilla on syntymä ja kuolema ja kaikki inhimilliset haasteet noiden kahden välillä. Poikkeuksia on kuten käytännössä kaikessa ihmisen tekemisessä mutta pääpiirteissään se menee näin.
Vierailija kirjoitti:
Kotityöt ovat vain yksi vallankäytön väline naisille parisuhteessa.
No ei tosiaankaan. Kyllä naiset yleensä kokevat ihan aitoa turhautumista kun kokevat etteivät miehet edes halua olla kiinnostuneita kodinhoidosta.
Nuo eriävät käsitykset tietty kummittelevat taustalla.
Avoimella keskustelullahan noita käsityksiä voi selvittää vaan jos se puuttuu niin tulevat nuo ongelmat esiin.
Ja naisilla on kovin vähän tahtoa säätää omia tavoitteitaan, edellyttävät miehen sopeutuvan täysin heidän tavoitteisiinsa.
Puhumattomissa parisuhteissa asiat jäävät kyllä ratkaisematta ja sen suhteen on kyllä naisillakin peiliin katsomisen paikka. Loanheitolla, uhriutumisella ja syyttelyllä eivät asiat ratkea.
Turhan runsas siivoaminen tietty. Ruokapöydän kattaminen arjessa, jokainen aikuinen voi kyllä ottaa lautasensa ym kaapista.
Sain kerran ruuan valmiiksi ja huusin miehelle "syömään". Mies tuli keittiöön ja sanoi tyrmistyneenä, että eihän täällä ole edes pöytää katettu. Sanoin, että kai sinä itse osaat ottaa lautasen kaapista. Sen jälkeen olen vain ilmoittanut, että ruoka on valmis.
Mies sanoi pari päivää sitten, että onpas lattialla roskia, pitäisi imuroida. Ei ole vielä tapahtunut. Luultavasti hän tarkoitti, että minun pitää imuroida, mutta en nyt ymmärtänyt vihjettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on vaikea uskoa, että naiset olisivat muuttuneet Suomessa yhtäkkiä prinsessoiksi, joita suomalaismiehet palvelevat. Elättävät, siivoavat kodit, tekevät ruuat ja pesevät pyykit. Vai olenko väärässä?
Kaikki yh:t elättävät perheensä. Myös meidän kaltaisessa erityislapsiperheessä jossa mies ei sitten kestänytkään vammaista lasta vaan lähti.
Sillä 200 eurolla me oikein juhlitaan tuon omaishoidon tuen ohella. On muuten jonoksi asti ottajia ja sugar daddyja kun lapsi on vaikeavammainen, oireilee käytöksellä ja on muun
Hmm - kuinka usein joku mies puhuu sinulle vastavuoroisuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siteeran aiempaa kommenttia: " Sinkkunaiset käyttävät kotitöihin enemmän aikaa kuin sinkkumiehet. Sorretaanko tässä jotenkin naisia?"
Miehenä olen sitä mieltä että naiset usein törsäävät aikaansa tarpeettomiin ja turhiin kotitöihin.
Ihan mielenkiinnosta, mitä mielestäsi nämä turhat ja tarpeettomat kotityöt ovat?
Kärjistettynä esimerkkinä lakanoiden viikkaaminen kahden ihmisen työpanoksena, tyynyliinojen silittäminen.
Samaa mieltä!
En ymmärrä miten arjen kodinhoito on niin aikaaviepää. Astianesukoneeseen sopivat astiat ja ruuantekovälineet vähentävät tiskiä, robotti-i
Millainen tiskikone tuo tiskipöydälle likaiset astiat ympäri huushollia ja millainen robotti-imuri kerää lattialla lojuvat tavarat paikoilleen?
Vierailija kirjoitti:
Sain kerran ruuan valmiiksi ja huusin miehelle "syömään". Mies tuli keittiöön ja sanoi tyrmistyneenä, että eihän täällä ole edes pöytää katettu. Sanoin, että kai sinä itse osaat ottaa lautasen kaapista. Sen jälkeen olen vain ilmoittanut, että ruoka on valmis.
Mies sanoi pari päivää sitten, että onpas lattialla roskia, pitäisi imuroida. Ei ole vielä tapahtunut. Luultavasti hän tarkoitti, että minun pitää imuroida, mutta en nyt ymmärtänyt vihjettä.
Juuri noin on hyvä toimia :)
Paitsi miksi juuri sinä teet ruuan?
Imuroinnin suhteen hän saattoi vaan todeta siivoustarpeen. Se on hyvä alku, ehkäpä hän pikkuhiljaa löytää imurinkin.
Toi lakanoiden viikkaus on muuten aika hauska juttu. Kummakin kotona on sitä tehty, ja ihan samalla tavalla. Ja kummatkin on lapsina ja nuorina sitä tehneet joko äidin tai isän kanssa. Se oli normi kun muutettiin yhteen - ei siis mitään riitelyä eikä mitään, vaan se nyt vaan tehtiin kun siihen oli totuttu. Kunnes sitten kerran ruvettiin meittimään, että miksi?
Enää ei välttämättä tehdä, silitetä ei juuri mitään, vaikka kotona kummankin äiti silitti ihan kaiken. Kun pyykin ripustaa huolellisesti, niin silitys on toisarvoista, vaatteesta riippuen tietty. Ja onko väliä jos on vähän ryppyä T-paidassa kun sen päälleen laittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä 200 eurolla me oikein juhlitaan tuon omaishoidon tuen ohella. On muuten jonoksi asti ottajia ja sugar daddyja kun lapsi on
Ei mulle oikein kukaan puhu kun en ehdi tavata ketään, siksi varmaan täällä palstallakin joskus olen, tänne voi tulla just silloin kun on se hetki aikaa. Mulla on sellainen käsitys että tässä on kaksi leiriä, joissa yhdessä ollaan sitä mieltä että naiset on liian vaativia ja asettaa miehelle kohtuuttomia odotuksia ja toisessa taas miehet yrittää ylläpitää perinteistä sukupuoliroolijakoa ja siihen kuuluvaa työnjakoa - ja osa naisista mahdollistaa tämän. Noiden ryhmien välillä on varmaan ne konsensuksen ja vastavuoroisuuden löytäneet, ja he ei ehkä täällä niin ole äänessä.
Vastavuoroisuus on miesten mielestä sitä, että he käyvät töissä ja vaihtavat auton renkaat kahdesti vuodessa, naiset hoitavat kodin, lapset, ruokaostokset, kokkauksen, lapsen asiat, miehen hammaslääkärivaraukset, vaateostokset ja käyvät töissä. Ja laskut tietysti 50/50.
Oman mieheni mielestä vastavuoroisuus on sitä, että minä pesen pyykit, mies laittaa omansa narulta kaappiin ja minä pistän omat, lapsen ja yhteiset. Yhteistyötä kato.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin on hyvä toimia :)
Paitsi miksi juuri sinä teet ruuan?
Imuroinnin suhteen hän saattoi vaan todeta siivoustarpeen. Se on hyvä alku, ehkäpä hän pikkuhiljaa löytää imurinkin.
Naisten on tosiaan hyvä lopettaa miehen passaaminen arjessa, emme me sitä osaa arvostaa.
Äitini perinteisesti passasi meitä poikia lapsuudessa liikaakin, joillekin miehille tuo kuvio jää päälle.
Hän kyllä teki todella paljon sellaista kotityötä jota hänen ei nykyisen mielipiteeni mukaan pitäisi tehdä, toivoisin että hän olisi keskittynyt enemmän omaan hyvinvointiinsa. Hän teki kumminkin raskasta vuorotyötäkin.
Vierailija kirjoitti:
Toi lakanoiden viikkaus on muuten aika hauska juttu. Kummakin kotona on sitä tehty, ja ihan samalla tavalla. Ja kummatkin on lapsina ja nuorina sitä tehneet joko äidin tai isän kanssa. Se oli normi kun muutettiin yhteen - ei siis mitään riitelyä eikä mitään, vaan se nyt vaan tehtiin kun siihen oli totuttu. Kunnes sitten kerran ruvettiin meittimään, että miksi?
Enää ei välttämättä tehdä, silitetä ei juuri mitään, vaikka kotona kummankin äiti silitti ihan kaiken. Kun pyykin ripustaa huolellisesti, niin silitys on toisarvoista, vaatteesta riippuen tietty. Ja onko väliä jos on vähän ryppyä T-paidassa kun sen päälleen laittaa?
Hienoa!
Avainsana taitaa olla että _yhdessä_ mietitte?
Vierailija kirjoitti:
Millainen tiskikone tuo tiskipöydälle likaiset astiat ympäri huushollia ja millainen robotti-imuri kerää lattialla lojuvat tavarat paikoilleen?
Jos tarkoitat lasten jättämiä sotkuja, niin kasvatuksen avulla saadaan lapset laittamaa asiat paikalleen leikkimisen jälkeen, tietenkin ikäpainotettuna. Ja lauantaina voi korjata arkena jääneitä puutteita. Vaimosi huonoille tavoille tuskin voi mitään... Koita kestää!
Sitä että naiset pyytäisivät miehiä treffeille.
Naiset kehuisivat miehiä komeiksi.
Naiset laittaisivat tekstiviestiä miehille.
Tunnenpa itseni moderniksi kun olen 36-vuotiaana naisena tehnyt kaikkea tuota - pyytänyt useamman kertaa miehen treffeille, kehunut komeaksi ja laittanut tekstiviestejä.
Fun fact: yksikään mies ei ole vastannut minun tekemääni treffipyyntöön myöntävästi. Sen jälkeen lakkasin pyytämästä. Modernit naiset on ajatuksena kiva mutta käytännössä opin että ainakaan oman ikäluokkani miehet eivät ole siihen valmiita :D
Omat parisuhteeni ovatkin edenneet aina sen kautta että mies on pyytänyt minua treffeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä keskusteluita lukiessa olen aina suunnattoman kiitollinen että oma kumppani on täyspäinen ja osallistuva, hyvä mies. Ei vaikuta meinaan olevan ollenkaan itsestäänselvyys :D
Ei todellakaan.
Yhteiskuntaan tulee sosiaalistaa sinkkuusnormi. Jos hyvää ei löydy, huonoakaan ei tarvitse huolia.
Tämä on jo nyt vallassa.
Ja erittäin hyvä suuntaus, vaikka oikeistomöllit öyhöttääkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset sietää tämmöistä elämää? Ettekö osaa tai uskalla olla yksin?
Vierailija kirjoitti:
Tunnenpa itseni moderniksi kun olen 36-vuotiaana naisena tehnyt kaikkea tuota - pyytänyt useamman kertaa miehen treffeille, kehunut komeaksi ja laittanut tekstiviestejä.
Fun fact: yksikään mies ei ole vastannut minun tekemääni treffipyyntöön myöntävästi. Sen jälkeen lakkasin pyytämästä. Modernit naiset on ajatuksena kiva mutta käytännössä opin että ainakaan oman ikäluokkani miehet eivät ole siihen valmiita :D
Omat parisuhteeni ovatkin edenneet aina sen kautta että mies on pyytänyt minua treffeille.
If he wanted, he would. Naisten aloitteesta mies saattaa tyytyä naiseen paremman puutteesta. Se on sitten moi vaan kun löytyy nainen, jota mies alkaa oikeasti piirittämään.
Itse käsitän sen niin että nainen edes joskus huomioisi miestä, sellaista yksilöä en ole vielä tavannut.
Siksi olenkin tyytyväinen sinkkuna. Naiset eivät edes yritä.
M32