Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mulle teetettiin peth-testejä neuvolan kyselyn vuoksi

Vierailija
10.06.2025 |

Kun olin kertonut raskautta edeltävän vuoden aikaisesta alkoholinkäytöstä rehellisesti ja siinä ropisi liikaa pisteitä. Eli kun olin tullut yllättäen raskaaksi talvella 2023 niin olisi pitänyt jo talvella 2022 huomioida tuo yllätysraskaus vaikka kristallipallosta katsomalla ja lopettaa kaikki alkoholinkäyttö tarpeeksi ajoissa.

Peth-testeissä ei näkynyt mitään, koska en ole juonut 1,5 vuoteen pisaraakaan, mutta Kantaa katsomalla näytän alkkisäidiltä joka on alkoholipoliklinikan seurannassa, jee!

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit on asiantuntijoita, joille ei ihan kaikkea omasta elämästä todellakaan kannata kertoa, ettei joudu toisen luokan kansalaiseksi ja ajojahdin kohteeksi. Yksi merkintä riittää ja sitä jeesustellaan vuosikaudet.

Monet lääkärit on itse mitä erilaisimpia ongelmakäyttäjiä ja osalla jopa itsetuhoon johtavia mt- ongelmia. Ihmisiä nekin vaan on.

Mikäli ei potilaan pärstä tai olemus miellytä jostakin syystä niin kantakirjaus saattaa olla peräti outo sisällöltään.

Minusta tehtiin lääkeriippuvaisen diagnoosi kun on vuosia ollut silloin tällöin käytössä z-unilääke ja mieto rauhoittava paniikkikohtauksiin. Nyt lääkäri sit keskittyy hoitamaan sitä PTSDn, paniikkihäiriön, ahdistuksen, masennuksen ja dissosiaation sijaan. Riippuvuudelle ei ole mitään mu

Vaikuttaako nuo käyttämäsi lääkkeet raskauteen? HUS Teratologinen tietopalvelu? 

Vierailija
42/72 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä oli se ongelma?

Onko sinusta ok kytätä mitä raskaana oleva nainen on tehnyt vuotta ennen raskautta? ap

Tekevät mitä haluavat. Koko elämäsi voidaan syynätä läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tyhmää höpöttää tuollaisia neuvolassa.

No jos on tyhmää kertoa kun kysytään, niin miksi edes kysytään? 

On omasta mielestäni tyhmää epäillä käytön jatkuvan jos toinen kertoo rehellisesti miten on ennen käyttänyt ja enää ei käytä. Koska jos käyttö jatkuu, niin miksi ihmeessä henkilö alunperinkään kertoisi ennen käyttäneensä? Miksi sitä loppua ei voi uskoa, kun kunnon alkoholisti kiistää jo heti sen alunkin.

Kaikki mielletään miten halutaan tehden oletuksia samalla. 

Vierailija
44/72 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko koskaan tavanneet FAS lasta? Ihan turha pysyvä vammautuminen äidin alkoholin käytön takia.

Keuruulla noita hinteliä pienipäisiä ja kaikki saman näköisiä pyöri kylällä yhdeksänkymmenluvulla joillakin autonropposilla.. Oli vissiin joku aktiivinaistennaurattaja paikkakunnalla tai sitten kyse tuosta FAS:ista

Vierailija
45/72 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten mielestä on siis ok, että neuvola kyttää äitien raskautta edeltävää alkoholinkäyttöä ja että se on omaa tyhmyyttä jos ei osaa kaunistella ja suorastaan valehdella. Minusta tämä on sairasta. Kokonaisuus on sairas. ap

Tätä on palstalla koitettu selittää. Yhteistyö lastensuojelun kanssa on vahvaa nykyisin, kaikesta ollaan huolissaan kun halutaan, se on tärkeää.

Vierailija
46/72 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri 1: kokeillut kerran opiskeluaikana 5 vuotta ennen raskautta kan nabista. Äitiyskorttiin merkintä huumeiden käytöstä ennen raskautta.

Kaveri 2: käytti raskausaikana muutaman kerran lääkärin määräämiä diapameja unettomuuteen.

Molempien lapset joutuivat synnyttyään huumeseulaan.

Samaan aikaan oikeista ongelmista kärsiville perheille ei ole hoitoresurssia.

No miksi siellä neuvolassa pitää kertoa jostain vuosien takaisesta bu di kokeilusta? Olin minäkin muutamia kertoja pössytellyt rentoutuakseni ennen raskautta, en näe tarvetta kertoa asiasta neuvolassa. 

Vierailija
47/72 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten mielestä on siis ok, että neuvola kyttää äitien raskautta edeltävää alkoholinkäyttöä ja että se on omaa tyhmyyttä jos ei osaa kaunistella ja suorastaan valehdella. Minusta tämä on sairasta. Kokonaisuus on sairas. ap

Asia on vain näin, ei sillä ole merkitystä mitä mieltä sinä tai minä olet asiasta. Mitä nopeammin ymmärtää olla haluamatta että muut puuttuu omaan elämään niin sitä mukavammin menee, apua on turha haaveilla saavansa mihinkään, joten parempi vain näytellä osansa hyvin ja suoriutua ja keskittyä omaan elämäänsä.

Vierailija
48/72 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri 1: kokeillut kerran opiskeluaikana 5 vuotta ennen raskautta kan nabista. Äitiyskorttiin merkintä huumeiden käytöstä ennen raskautta.

Kaveri 2: käytti raskausaikana muutaman kerran lääkärin määräämiä diapameja unettomuuteen.

No miksi siellä neuvolassa pitää kertoa jostain vuosien takaisesta bu di kokeilusta? Olin minäkin muutamia kertoja pössytellyt rentoutuakseni ennen raskautta, en näe tarvetta kertoa asiasta neuvolassa. 

Koska meille on opetettu, että rehellisyys maan perii, ja ettei tuollaista normaaliin elämään kuuluvaa juttua tarvitse salailla.

Ongelmahan on siinä, että terkkari ja terveydenhuolto laajemminkin ei ole kykenyt käsittelemään asiaa niin, että kertakokeilu vuosia sitten, ei haittaa. On vain kaavamaisesti laitettu samat seurannat kuin oikeasti päihdeongelmaiselle.

Vaikka päihdeongelmiin on tärkeä puuttua, tämä tapa on nyt ihan väärä ja resursseja väärin käyttäviä.

Vierailija
49/72 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin join valkoviiniä elonkorjuujuhlissa alkuraskaudessa. Olin kyllä hedelmöityshoidoissa, mutta en vielä tuolloin tiennyt, että tällä kertaa tärppäsi. Voi tietysti olla, että alkoholin antama rento fiilis edesauttoi raskauden jatkumista.

Neuvolassa en tätä kertonut, koska asian kertominen ei mielestäni olisi edesauttanut mitään hyvää.

Vierailija
50/72 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niin paljon syntyy vajaita lapsia, kun mammat hieman oikaisee palstan ohjeiden mukaan, että ei se yksi ryyppy mitään haittaa, kunhan ei jatkuvasti juo. Kyllä se yksikin ryyppy kulkee sen sikiöparan elimien läpi.

Oikeasti pitäisi olla niin, että jos tekee lapsen, niin on sitten valmis luopumaan KOKONAAN alkoholista raskauden takia. Ja vielä imetyksenkin ajan.

On tietysti väärin neuvolalta olettaa, että äiti olisi noin tehnyt sillä perusteella, että on joskus juonut alkoholia.

Vierailija
51/72 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko koskaan tavanneet FAS lasta? Ihan turha pysyvä vammautuminen äidin alkoholin käytön takia.

Kyllä, mutta FAS ei tule siitä, jos äiti ryyppää ennen raskautta. Täytyy kyllä jokseenkin ihmetellä ap:n neuvolan toimintaa, sillä ei minulta moisia testejä otettu, vaikka biletinkin ahkeraan ennen raskautumista ja aika totuuspohjaisesti tästä kerroin. 

Vierailija
52/72 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuollossa tulisi kyetä olemaan rehellinen. Ei tavallinen ihminen tajua, eikä edes pitäisi, mistä pitää valehdella ja mistä ei.

Vierailija
53/72 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta FAS ei tule siitä, jos äiti ryyppää ennen raskautta. Täytyy kyllä jokseenkin ihmetellä ap:n neuvolan toimintaa, sillä ei minulta moisia testejä otettu, vaikka biletinkin ahkeraan ennen raskautumista ja aika totuuspohjaisesti tästä kerroin. 

FAS ei myöskään tule siitä, että on juonut ennen kuin tiesi olevansa raskaana. Tai siitäkään, että tiedettyään olevansa raskaana juo vaikkapa omissa häissään onnittelumaljan.

FAS vaatii runsaan ja säännöllisen alkoholinkäytön. Sitä ei ehkäistä sillä, että demonisoidaan ennen raskautta tapahtunut sosiaalisiin tilanteisiin rajoittunut alkoholinkäyttö, joka loppuu raskaustestin näyttäessä plussaa.

En käytä itse alkoholia lainkaan. En silti hyväksy tällaista perusteetonta kyttäysmeininkiä.

Vierailija
54/72 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole niin tyhmä, että kertoo mitään ylimääräistä missään virastossa.

Vierailija
55/72 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole niin tyhmä, että kertoo mitään ylimääräistä missään virastossa.

Lääkärit, nuo jumalasta seuraavat, ylöspäin. Heillä on valta keksiä mitä tahansa. Mikä hyvänsä epämääräinen oire voi viitata mihin tahansa haluttuun asiaan. Aina ei tarvitse edes kertoa.

Vierailija
56/72 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tyhmää höpöttää tuollaisia neuvolassa.

Juuri niin. Neuvolassa ei pidä kertoa yhtään mitään.

On epäilyttävää jos et kerro mitään.

Kaikki sanovat, että neuvolassa ei pidä puhua mitään mistään ongelmista koska siitä saattaa tulla vaikka mitä seurauksia. Nyökyttelee vain, että kaikki on hyvin. 

Vierailija
57/72 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis ihan vapaaehtoisesti kertoo tuollaisen asian, niin miksi? Haluat, että he jättävät sen huomiotta? Kaikenlaisia lorppasuita sitä onkin. Ei kaikkea tarvitse kertoa vaikka joku kysyykin! 

Vierailija
58/72 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän säännöllisesti rauhoittavia lääkkeitä ja minun neuvola antoi olla ihan rauhassa, koska uusin reseptini yksityisellä yleislääkärillä. Taisi olla neuvolalle uusi asia, että joku potilas ei käytä julkista terveydenhuoltoa muuhun kuin raskauteen liittyviin asioihin. 

Mulla ollut yksityinen sairausvakuutus lapsesta asti. Lapsia kolme.

Vierailija
59/72 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on seurantaa, koska kuulut ryhmää, jolla on riskinä käyttää alkoholia raskauden aikana. Sun tulokset on osoittautunut että sinulla ei ole ongelmia alkoholin kanssa. Mun mielestä nää seurannat ois hyvä toteuttaa jokaisen raskaiden kohdalla, samoin huumetestit, koska nää on yleisiä ongelmia, harva on avoin näiden suhteen.

Vierailija
60/72 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo nyt on STANA! Kaksinaismoralistien valtakunta nykyään tämä maa. Telkkaria myöden mainostetaan alkoholia ja kohta sitä saa kaupasta kotiin saakka. Samaan aikaan alkaa sairas kyttäys sen käytöstä. PÄÄTTÄÄKÄÄ VTTU JO, SAAKO SITÄ JUODA VAI EI!

Jokainen kyllä näkee ja haistaa, onko joku juonut. Sitä ei tarvii erikseen kytätä KOSKA JOKAINEN SAA OMALLA VAPAALLAAN TEHDÄ MITÄ TYKKÄÄ. Mua ei ainakaan pskaakaa nappaa. Kunhan ei kännissä ajeta autoa tai olla töissä. Jokainen saa juoda tai olla juomatta. Alkoholistit sitten erikseen. Ne voidaan ohjata hoitoon.