Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäsuoria tapoja/asioita miten kateus näkyy ihmisen käytöksessä

Vierailija
09.06.2025 |

Opitaan ja jaetaan

Kommentit (157)

Vierailija
101/157 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeutetaan itselle huonoa käytöstä tai vaaditaan erityiskohtelua. 

Vierailija
102/157 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten kateellinen ihminen on juurikin tuolla tavoin kuvaillut muiden menestystä kun ei voi edes itselleen myöntää, että omat valintansa ovat vaan olleet huonoja ja toinen on harkitsevampi ja pitkäjänteisempi. 

Juuri näin. Ja kun ehdotat että menisi kouluun, hakisi töitä tms ihan mahdollista, niin ei nyt sellaista ainakaan. Ennemmin jää piehtaroimaan sinne itsesääliin ja kateellisuuteen ja miettimään miten koko maailma on juuri häntä vastaan.

Tähän itselleni menee ihan hermo: henkilö on jo valmiiksi ihan itse sotkenut asiansa ja sitten ei edes yritä tehdä mitään tilanteensa parantamiseksi, vaan kaiken pitäisi langeta luonnostaan "kuten muillekin"

Joo, nämä ovat oma lajinsa: ei kelpaa rakentava ehdotus tilanteen parantamiseksi, kun sittenhän pitäisi ihan itse ottaa vastuuta vaikkapa opinnoissa. Oleellisinta on saada valittaa ja uhriutua, ei siinä oikeaa ratkaisua edes haluta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/157 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä tuli nähtyä sellainen tapaus, että eräs työyhteisön jäsen oli sairauden takia tutkimuksissa yhden päivän.

Tästä eräs toinen sai jotain kateuden tunteita (en ymmärrä miten?) ja käyttäytyi, niin kuin hänellä olisi pitämättömiä sairauslomapäiviä - ja jäikin sitten töistä yllättäen pois. Oli kuitenkin niin erikoinen yllättävä poisjäänti, että oli työpisteen osannut edellisenä päivänä tyhjentää välipaloja ja juomapullojaan myöten, että sellainen... nämä henkilöt ovat niitä, joiden vuoksi kaikki lopulta kärsivät. 

Ihmisen mieli on erikoinen. 

Vierailija
104/157 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkii, mutta halveksuu

Siis tämä!!! Minulla oli tällainen opiskelukaveri. Halveksui ja kettuili ihan avoimesti. Esim. kutsui minua aina Mammaksi, koska minulla oli jo opiskeluiden aikana lapsi. Kyseli aina kovaan ääneen, että mitä mikäkin juttuni on maksanut ja sitten pyöritteli silmiään, kun pappa betalar. Kerran siis satuin mainitsemaan sivulauseessa, että vanhemmat auttaa taloudellisesti niin kauan, kun opiskelen. Kuitenkin yllättävän usein hänelle ilmeistyi tämän jälkeen samanlainen tai vastaava vaate/tavara.

Vierailija
105/157 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten kateellinen ihminen on juurikin tuolla tavoin kuvaillut muiden menestystä kun ei voi edes itselleen myöntää, että omat valintansa ovat vaan olleet huonoja ja toinen on harkitsevampi ja pitkäjänteisempi. 

Juuri näin. Ja kun ehdotat että menisi kouluun, hakisi töitä tms ihan mahdollista, niin ei nyt sellaista ainakaan. Ennemmin jää piehtaroimaan sinne itsesääliin ja kateellisuuteen ja miettimään miten koko maailma on juuri häntä vastaan.

Tähän itselleni menee ihan hermo: henkilö on jo valmiiksi ihan itse sotkenut asiansa ja sitten ei edes yritä tehdä mitään tilanteensa parantamiseksi, vaan kaiken pitäisi langeta luonnostaan "kuten muillekin"

Joo, nämä ovat oma lajinsa: ei kelpaa rakentava ehdotus tilanteen parantamiseksi, kun sittenhän pitäisi ihan itse ottaa vastuuta vaikkapa opinnoissa. Oleellisinta on saada valittaa ja uhriutua

Jep. Näillehän on suoranainen loukkaus ehdottaa ilmiselvää rakentavaa ratkaisua. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun minulle on loukkaannuttu.

Olen siis esimerkiksi tarjonnut apua budjetin laadinnassa että palkkatyössä käyvällä ihmisellä riittäisi rahat koko kuukaudeksi. Tai tarjoutunut tarkastamaan työhakemuksia.

Vierailija
106/157 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkiminen. Joskus on ihan ok, mutta kun alkaa olla jatkuvaa ja kaikissa asioissa, niin alkaa ahdistaa. Itselläni yksi tuttu kopioi kaiken vaatteista harrastuksiin ja sisustustyyliin.

Vierailija
107/157 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkeily ja vähättely kertoo lähes aina kateudesta vaikka mitään erityistä syytä ei olisi. 

Vierailija
108/157 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiekoitus töissä, väitetään toisesta juoruna asioita jotka ei pidä paikkaansa esim "on selvästi kovin uupunut" vaikka toimen energinen ja hoitaa hommansa hyvin 

Vierailija
109/157 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pidä kateutena moniakaan täällä mainittuja asioita. Esim itse tykkäilen aika niukasti mistään suomen päivityksistä yms.

Mulla on muutama asia, mistä päättelen jonkun olevan mulle kateellinen.

Kälyni ei ole 20 vuoteen  kysynyt mitään työstäni tai sitä edeltävästi opinnoistani. Mieheni on kertonut, että ammattini on kälyn nuoruuden aikainen  haaveammatti, johon ei yo-tulokset riittäneet.

Sitten ne ihmiset, jotka avoimesti höpöttävät, miten kaikki pitkät liitot ovat kulisseja. Kun näin puhutaan mun aikana, kun olen varma puhujan tietävän että liittoni on kestänyt lähes 30 vuotta, niin en muuta motiivia voi keksiä. Ja toisaalta harva haaveilee mahdollisimman  lyhyestä liitosta..

Lyhyestä puheenollen, tunnistan nuo pitkiin hiuksiin liittyvät horinat myös. Ja taidan uskoa, että ne voivat ainakin joskus olla kateutta. Koska onhan se outoa, kun joku kommentoi ilman mitään konteksti, kuinka mullekin sopisi reipas polkka ja olisi kesälläkin niin kevyt ja vaivaton. Outoa.

Vierailija
110/157 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haukutaan jotain typeräksi. Oltiin pitkään säästetty unelmien matkaan ja toteutettiin se. Työkaverin mielestä oli ihan typerää käyttää niin paljon rahaa yhteen matkaan eikä ainakaan itse koskaan jaksaisi olla matkustamatta vuosia vain yhden reissun tähden. Sanoi tämän todella katkeralla äänellä.

Väitetään,että jokin on sinulle pahaksi. Yllättävän moni väittää, että pilaan vaan polveni ja terveyteni, kun harrastan juoksua. Väittäjät ovat ylipainoisia sohvaperunoita.

Sanotaan, että kyllä mäkin, mutta. Ja sitten ne tekosyyt on ihan naurettavia. Tyyliä, kyllä mäkin söisin terveellisesti, mutta lapsi on nirso, joten koko perhe syö nugetteja joka päivä.

Susta huokuu joku ylimielisyys jo pelkästään tästä tekstistä, joten se voi olla se syy miksi jotkut koittaa "painaa" alaspäin. 

Vierailija
111/157 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähättely ja mitätöinti kaikin tavoin. Vain ikävien asioiden muistaminen ja muistelu toisesta, jatkuva nokittelu heti tilaisuuden tullen, päteminen, kaikkitietävyys ylitse sinun, jopa sinun omalta alalta. Eristäminen porukasta ja selän takana puhuminen. Huomauttelu, ignooraaminen. 

Vierailija
112/157 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haukutaan jotain typeräksi. Oltiin pitkään säästetty unelmien matkaan ja toteutettiin se. Työkaverin mielestä oli ihan typerää käyttää niin paljon rahaa yhteen matkaan eikä ainakaan itse koskaan jaksaisi olla matkustamatta vuosia vain yhden reissun tähden. Sanoi tämän todella katkeralla äänellä.

Väitetään,että jokin on sinulle pahaksi. Yllättävän moni väittää, että pilaan vaan polveni ja terveyteni, kun harrastan juoksua. Väittäjät ovat ylipainoisia sohvaperunoita.

Sanotaan, että kyllä mäkin, mutta. Ja sitten ne tekosyyt on ihan naurettavia. Tyyliä, kyllä mäkin söisin terveellisesti, mutta lapsi on nirso, joten koko perhe syö nugetteja joka päivä.

Susta huokuu joku ylimielisyys jo pelkästään tästä tekstistä, joten se voi olla se syy miksi jotkut koittaa "painaa" alaspäin. 

Olet säälittävä. Sinusta huokuu vahvat kiusaajan fibat. T. Eri henkilö

Vierailija
113/157 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tykätä kauniin ihmisen somekuvista vaikka seurataan sitä

Katsotaan jokainen ig stoori mutta ei ikinä reaktioita

En kyllä jaksa jokaista seuraamani stooria peukuttaa, ei liity kateuteen sitten millään tavalla! Kauniita ihmisiä on myös paljon. Jos kaunis ihminen ajattelee noin, hänellä on vain heikko itsetunto. Eikö se seuraaminen jo kerro että sisällössä on jotain miellyttävää. En laita tykkäyksiä somessa ellei ole joku todella poikkkeuksellinen juttu. 

Vierailija
114/157 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaiset kadehtivat sexistä nauttivia tuomitsemalla senkin nautinnon synniksi, paholaisen viekoitteluksi joka johdataa ikuiseksi ajaksi tulijärveen kärsimään. 

Vierailija
115/157 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet säälittävä. Sinusta huokuu vahvat kiusaajan fibat. T. Eri henkilö

Vai eri 🤣

Vierailija
116/157 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkii, mutta halveksuu

Aivan, kovin tuttua toimintaa. Kateellisen mielestä toinen ei saisi pärjätä missään, koska on niin päättänyt ja suorastaan määrännyt. Ja on heti halveksimassa ja mitätöimässä toisen tekoja ja hankintoja. Tai sitten matkii ostamalla täsmälleen samanlaisen, ettei vaan jäisi huonommaksi.

Tähän on tullut valitettavasti törmättyä. Kauan sitten Lahdessa.

Vierailija
117/157 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkii, mutta halveksuu

Siis tämä!!! Minulla oli tällainen opiskelukaveri. Halveksui ja kettuili ihan avoimesti. Esim. kutsui minua aina Mammaksi, koska minulla oli jo opiskeluiden aikana lapsi. Kyseli aina kovaan ääneen, että mitä mikäkin juttuni on maksanut ja sitten pyöritteli silmiään, kun pappa betalar. Kerran siis satuin mainitsemaan sivulauseessa, että vanhemmat auttaa taloudellisesti niin kauan, kun opiskelen. Kuitenkin yllättävän usein hänelle ilmeistyi tämän jälkeen samanlainen tai vastaava vaate/tavara.

Eli hänellä oli sitten pappa betalar, sillä mistäs hän muuten sitten niin jotenkin sopivasti sai samanlaisen tai vastaavan tavaran kuin minkä olit itse ensin hankkinut. Saattoi olla myös, että oli epärehellisesti hankkinut. Luultavasti jotain ihan sillä kyynärpää taktiikalla. Kuvailemallasi henkilöllä, henkilöille röyhkeys kun ei ole mitenkään vierasta.

Vierailija
118/157 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki nämä toimet voi johtua muustakin kuin kateudesta, mutta:

1. Ilman järkevää syytä jatkuva piikittely asioista

2. Ei osaa olla onnellinen toisen puolesta toisen saavuttamista asioista, kuittaa asiat välinpitämättömästi tai pyrkii jopa suoraan vähättelemään 

3. Sulkee ulos porukasta

4. Mustamaalaminen

5. Yleinen kiusaaminen

6. Pyrkii mollaamalla nostamaan itseään jalustalle

Työkaveri toimii juuri näin...

Vierailija
119/157 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sinun itsetuntosi on surkean matosen tasolla ei se tarkoita normaalien ihmisten olevan ylimielisiä :)

Vierailija
120/157 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen haukkuminen / dissaaminen monesti johtuu pohjimmiltaan kateudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi