Epäsuoria tapoja/asioita miten kateus näkyy ihmisen käytöksessä
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin voi sopia lyhyet hiukset pitkiä paremmin vaikka ne olisi paksut. Joillakin pitkät hiukset vaan roikkuu tasapitkinä. Mutta en itse ainakaan kommentoi kenenkään hiuksia kun en ole mikään kampaaja ammatiltani.
Ihan hyvin sinun mielipiteestäsi huolimatta voivat pitkät hiukset sopia. Sinä vaan et tajua, ettet ole maailman napa ja kaiken tietävä ja osaava mestari.
Hassu on myös ilmaisu että pitkät hiukset vain roikkuvat. No niin ne roikkuvat koska ovat pitkät, pystyssäkö niiden pitäisi seisoa, vai mitä? Vähän sama kuin ihmettelisi miksi linnut lentävät.
Juuri näistä syistä en koskaan kysy saati noudata useimpien ihmisten mielipiteitä, ne vaan ovat niin subjektiivisia ja perustuvat hölmöihin käsityksiin. Tai sitten kateuteen.
En ole se, kenelle vastasit, mutta huomaatko, että sinähän teet itse samaa, kuin mistä tuota kirjoittajaa kritisoit?
SINUN mielestäsi ne pitkät hiukset voi siis sopia. Ja yhtä hyvin tuon toisen mielestä ei sovi. Hänelläkin saa olla oma näkemyksensä.
Pitkät hiukset ei aina vain roiku. Tästä lienemme mekin yhtä mieltä, vai? Joillakin kuitenkin on sellainen hiuslaatu, että se hius todellakin vain roikkuu suorana alaspäin.
Joillakin taas hiuslaatu on sellainen, että ne laskeutuvat alas ilmavasti ja hiukan laineikkaasti. Siihen, miltä ne hiukset kenenkin kasvoissa näyttävät ihmisten silmissä, vaikuttaa moni asia.
Pitkät hiuksetkin siis näyttävät eri ihmisillä erilaisilta. Ja kasvojen mallikin määrittää aika paljon.
Mutta jokaisella on myös oma kauneuskäsitteensä. Sen lisäksi, että myös yleinen länsimainen kauneuskäsitys, jota suurin osa länsimaisista ihmisistä tavoittelee.
Vierailija kirjoitti:
Yksi nainen on vissiin kateellinen kun minulla ja miehelläni menee hyvin. Yrittää kokoajan lyödä kiilaa minun ja mieheni väliin. Yrittää siis hajottaa meidän perheen. Omaansa kun ei saanut pidettyä kasassa, tai no ei hänellä koskaan perhettä ollutkaan. Kolme eri lasta kolmen eri miehen kanssa ja kaikki lapset otettu huostaan. Eri aikoihin siis kun lapsilla isot ikäerot. Opettelisi elämän perusasiat niin ei tarvis yrittää toisten elämää pilata.
Haha, eiks ole ihanaa? Voit esitellä toiselle onnistunutta elämääsi!
Onko vaarana, että saisi sun elämäsi pilatuksi? Jotenkin aistin sun jutustasi tiettyä tarvetta mollata toista. Miten tuollainen ihminen edes pääsee sun kotisi reviirille?
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoisia asioita tulkitsette kateudeksi. Minulla ei esim. ole tapana kehua mitään, mitä en itse aidosti pidä kauniina ja hyvänä. Jos joku kehuu sinun paitaa, ja se ei ole lainkaan minun makuuni, niin enhän minä silloin ole kateellinen, olen kohtelias, kun en tuo omaa mielipidettäni esille.
Useimmat somekuvat aiheuttavat minussa myötähäpeää ja siksi en tykkää tai kommentoi. Jos ihminen kuvissa pyllistää, keikistelee, muikistaa jne se ei todellakaan aiheuta minussa kateutta, vaan sääliä, oli sitten ihminen kaunis tsi ei.
Sitten on lukemattomia asioita joista en vain yksinkertaisesti ole millään tavalla kiinnostunut ja usein jälkeenpäin huomaan, että olisi ollut kohteliasta huomioida asia jotenkin. Tämä sitten näemmä tulkitaan kateudeksi.
Voi pyhä itsekeskeisyys! Koettakaa ymmärtää omassa kuplassanne, että kaikki eivät ole kateellisia teille, vaan he ovst omassa elämässään kiinnostuneita ihan erilaisista asiois
No tietysti olet oikeassakin, mutta totuuden nimissä on sunkin tunnustettava, että asioissa on eroja. Tietyissä juuri tämä tyyppisissä tapauksissa kyllä ihan selkeästi sinäkin ymmärrät, milloin kyse on ihan vaan silkasta kateudesta.
Puolison äiti ignooraa kokonaan puolison menestymisen opinnoissa ja työelämässä.
Tälle tuntuu olevan ongelma, että puolison sisarus jäi kotiin makaamaan eikä osallistu yhteiskunnan kulujen kattamiseen.
Tämä näkyy siten, että puolison äiti kääntää kaikki keskustelut jollakin tavalla tuon lusmu sisaruksen johonkin "hyveeseen"- eli keskustelun ohjaaminen aina tuon epäonnistujan keksittyyn onnistumiseen lannistamalla tuon toisen pyrkimykset elättää itsensä ja edetä elämässään. Koskaan ei myöskään onnittele mistään menestymisestä muita kuin tätä kultamussukkaansa.
Jäätävän kylmä ihminen joka näyttää kateuden aika suoraan- hrr
Oma kokemus lähipiirin katkeruudessa vellovista ihmisistä:
Kaikesta etsivät sen negatiivisen puolen mille voi ilkkua tai muulla sairaalla tavalla kokea jotain ylemmyyttä.
Esimerkkejä:
Kateellinen kertoi kuinka tuttavansa kesämökillä on hana seinässä ja kuinka tämä mökin omistaja ei ollut muka itse keksinyt että hanaan voi liittää letkun jolla vedet saisi saunaan ilman kantamista.
Sama kateellinen saattaa laittaa linkin myynnissä olevasta miljoonatalosta ja ilkkua kuinka sen myyjällä on varmaan rahat loppuneet ylikulutuksen vuoksi.
Ilkkuu myös kaikkia ylipainoisia läskeiksi ja arvottaa ihmisiä sen mukaan.
Etsii kaikesta negatiivisen puolen. Jos jollain on flunssa ja paha yskä niin tämä ääliö on ilkkumassa keuhkosyövästä jne.
Tämä kateellinen on itse äärimmäisen epäonnistunut elämässään täysin omien valintojensa seurauksena koska luulee itsestään liikoja (luulee muun muassa, että joku ottaisi hänet töihin 5 tonnin kk palkalla ilman mitään kokemusta).
Tämä sama sitten syyttää epäonnostumisistaan milloin ketäkin: työkkäriä, hallitusta, kelaa, sukulaisia jne. Eikä edes tajua että hallituskin on vaihtunut jo moneen kertaan hänen haukkuessa sitä samalla mantralla vuosikausia.
Tyhmä ja katkera ihminen jonka seuraa välttelen.
Toinenkin samantapainen on tuttavapiirissä mutta siitä sitten toisella kertaa
Pätevämmän/ Osaavamman työntekijän/ harrastusryhmävetäjän syrjiminen.
Minulla on koulutus eräälle alalle joka on erittäin hyvin soveltuva erääseen lapseni harrastukseen liittyen. Kun lapsi aloitti tuon harrastuksen, kerroin pääohjaajalle hänen kysyessä omia taustojani. Harrastusryhmään kysytään koko ajan uusia aikuisia ohjaamaan ja vetämään / tuuraamaan. Olen tuolloin alussa ilmaissut kiinnostukseni ja käytettävissä oloni.
Tuo yksi (pää)ohjaaja kuitenkin tuntuu inhoavan minua ja ei selvästi halua minua sinne.
En ole tuppautumassa vaikka lapset tuntevatkin jo minut ja pitävät minusta- lisäksi tarvettakin olisi mutta ilmeisesti ilmainen apuni ei kelpaa koska tuo pääjehu näyttäisi sitten heikommalta osaajalta... Kateus?
Vierailija kirjoitti:
Ryhmästä tahalleen ulos sulkeminen.
Se on tahallAAn!
Epäterve takertuminen yhteen ihmiseen, jatkuva vertailu puheissaan, jatkuva yritys painaa jotakuta puheissaan alas ja pönkittää itseään.
Se ettei ikinä sanota mitään kivaa tai kannustavaa toisen asioista. Omia juttuja kehutaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
*Minäkin olin vähällä ostaa tuollaisen auton. Siinä oli vain penkin säädöt sellaiset, ettei sopivaa asentoa löytynyt. Siksi jätin ostamatta.*
Miten tämä voidaan nähdä kateutena? Olen itse lyhyt ja todellakin penkin säädöt voivat olla minulle sellaiset ettei sopivaa asentoa löydy. Jollekin toiselle siinä ei ole mitään ongelmaa. Ylipäätään se, että,kaikki eriävä tai toisenlainen mielipide nähdään kateutena on jotenkin laiskaa. Jos sanon että minua ei kiinnosta kesämökkeily niin silloin se ei todellakaan kiinnosta enkä ole kateellinen jonkun toisen mökistä vaikka se hänelle rakas ja tärkeä paikka olisikin.
Välillä se on niinkin, että joku on muka kateellinen jollekin, jolla ei edes ole mitään kadehdittavan arvoista elämässä. Se "kateus" on tosiasiassa vit tui lua siitä, miten heikosti "kadehdittavalla" menee ja se on sitten suurinta mahdollista kadehtimista.
Aikoinaan eräs pummi puhui kovasti, kuinka ihmiset ovat hänelle hirveän kateellisia. Oli elänyt silleen, että jätti ammattikoulun kesken, ei suostunut töitä tekemään, hankki häädön juomisen ja häiriköinnin johdosta ja sitten eleli asunnottomana, tonki roskiksia, keräsi maasta tupakantumppeja ja majaili milloin kenenkin kämpillä. Tästä hänelle oltiin sitten muka hirveän kateellisia. Ihan hänen omassa päässä oli se ihmisten "kateus".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Minäkin olin vähällä ostaa tuollaisen auton. Siinä oli vain penkin säädöt sellaiset, ettei sopivaa asentoa löytynyt. Siksi jätin ostamatta.*
Miten tämä voidaan nähdä kateutena? Olen itse lyhyt ja todellakin penkin säädöt voivat olla minulle sellaiset ettei sopivaa asentoa löydy. Jollekin toiselle siinä ei ole mitään ongelmaa. Ylipäätään se, että,kaikki eriävä tai toisenlainen mielipide nähdään kateutena on jotenkin laiskaa. Jos sanon että minua ei kiinnosta kesämökkeily niin silloin se ei todellakaan kiinnosta enkä ole kateellinen jonkun toisen mökistä vaikka se hänelle rakas ja tärkeä paikka olisikin.
En tiedä onko se kateutta vai mitä kun vain oma osaaminen ja mielipiteet ovat oikeita. Esim just mikä sopii toiselle ei sovi toiselle ja silti se on muka väärin. Vähän kuin vain tietyn kokoiset kengät olisi oikeat tai olisi pitänyt syntyä tiettynä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhmästä tahalleen ulos sulkeminen.
Se on tahallAAn!
Se on tahallaan, ei tahallAAn! Opettele kirjoittamaan.
Kehuskelu. Eli että tietoisesti ja tarkoituksella kehuskelee itseään motiivina saada se kateuden kohde tuntemaan itsensä huonommaksi. Tämä voi olla hienovaraista - mutta intuitioon kannattaa luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Matkii, mutta halveksuu
Aivan, kovin tuttua toimintaa. Kateellisen mielestä toinen ei saisi pärjätä missään, koska on niin päättänyt ja suorastaan määrännyt. Ja on heti halveksimassa ja mitätöimässä toisen tekoja ja hankintoja. Tai sitten matkii ostamalla täsmälleen samanlaisen, ettei vaan jäisi huonommaksi.
Olin yhdessä opiskelijaryhmässä viime vuonna.
Siellä oli yksi liki kuusikymppinen nainen. Joka alkoi muutamalle kurssikaverille puhumaan, että minä olen oikeastaan h*ora. Olen siis a-seksuaali.
Tämä nainen oli minä minä tyyppi opiskeluryhmässä. Ja minä kun olin kauniimpi kuin hän. Olin liikaa hänen maailmalleen.
Syytetään muita siitä, että he ovat kateellisia itselle.
On esimerkiksi sama harrastus, ja toinen puhuu siitä vain niin, että se liityy vain häneen, eikä lainkaan sinuun. Sivuuttaa täysin kaiken sinun kokemuksesi, joista puhut.
En minäkään ääneen kenellekään kommentoi, mutta vielä pahemman näköiset ne roikkuvat pitkät suorat hiukset on silloin, kun ne ei ole edes tasapitkät, vaan latvoista ohueksi hiutuneet epätasaiset roikottimet. Näyttäisi paljon vahvemmilta, kun leikkaisi edes ne rumat risaiset latvat tasaisiksi, mutta ei. Pelätään kai niin kovasti sitä, että menee pituudesta millikin hukkaan.
Ja sitten joillakin vanhoilla naisilla ne ikänsä päässä olleet pitkät hiukset, jotka on jo ohentuneet kymmenesosaan siitä, mitä ne oli joskus nuorena ja päänahka paistaa, mutta punotaan ne vähäiset säikeet letille, voi armias taivas! Letin vahvuus puolet lyijykynästä.
En sano mitään ääneen. Mutta kadehtiiko joku todellakin näitä niin nuorekkaita pitkiä hiuksia?