Epäsuoria tapoja/asioita miten kateus näkyy ihmisen käytöksessä
Kommentit (146)
Mulle yks hyvätuloinen oli kateellinen siitä, että makaan sairaalassa.
"Saat levätä vaan levätä ja olla ilmaiseksi" ei vissiin tiedä että aika suolainen lasku tulee yhdestäkin sairaala päivästä.
Täällä kaikki julkisten haukkujat ovat kateellisia...eivät ymmärrä että tekevät työnsä ja msavat meille verorahoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kommentoida asioita. Jahaa, sanotaan vaan.
Jos ole mamma: niin katsos kun KETÄÄN ei kiinnosta se, kun Purjo-Einari tuli kolmanneksi kylän piiri mestaruuskisoissa. Tai: jos olet teknokraatti-pätijä: KETÄÄN ei edelleenkään kiinnosta kuinka paljon maksoi uusi kaiutin tai 100 tuuman TV jota et edes osaa säätää.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kaikki julkisten haukkujat ovat kateellisia...eivät ymmärrä että tekevät työnsä ja msavat meille verorahoja.
Halveksinta ja kateus ovat eri asioita lapsoseni.
Yksi nainen on vissiin kateellinen kun minulla ja miehelläni menee hyvin. Yrittää kokoajan lyödä kiilaa minun ja mieheni väliin. Yrittää siis hajottaa meidän perheen. Omaansa kun ei saanut pidettyä kasassa, tai no ei hänellä koskaan perhettä ollutkaan. Kolme eri lasta kolmen eri miehen kanssa ja kaikki lapset otettu huostaan. Eri aikoihin siis kun lapsilla isot ikäerot. Opettelisi elämän perusasiat niin ei tarvis yrittää toisten elämää pilata.
*Minäkin olin vähällä ostaa tuollaisen auton. Siinä oli vain penkin säädöt sellaiset, ettei sopivaa asentoa löytynyt. Siksi jätin ostamatta.*
Vierailija kirjoitti:
Kännissä "avautuminen".
Siis miten tämä liittyy kateuteen? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Yksi nainen on vissiin kateellinen kun minulla ja miehelläni menee hyvin. Yrittää kokoajan lyödä kiilaa minun ja mieheni väliin. Yrittää siis hajottaa meidän perheen. Omaansa kun ei saanut pidettyä kasassa, tai no ei hänellä koskaan perhettä ollutkaan. Kolme eri lasta kolmen eri miehen kanssa ja kaikki lapset otettu huostaan. Eri aikoihin siis kun lapsilla isot ikäerot. Opettelisi elämän perusasiat niin ei tarvis yrittää toisten elämää pilata.
Mitkä elämän perusasiat pitäisi opetella?
Väitetään että jokin valinta tekee henkilön onnettomaksi tai on hirveän rankkaa vaikka siitä ei ole mitään merkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tykätä kauniin ihmisen somekuvista vaikka seurataan sitä
Vau. Eli kauniin ihmisen kuvista pitää aina tykätä...? Entä jos hän ei ole jonkun muun mielestä kaunis?
Vierailija kirjoitti:
Väitetään että jokin valinta tekee henkilön onnettomaksi tai on hirveän rankkaa vaikka siitä ei ole mitään merkkiä.
Ei se ole kateutta, se on eriävä mielipide. Se on taas eri asia, voiko kenenkään valintoihin puuttua.
En halua vaikuttaa omahyväiseltä, mutta olen kokenut elämäni aikana niiiiiiiiiiiin paljon kateutta eri tyypeiltä. Kaikki tähän asti lukemani kommentit kuulostavat erittäin, erittäin tutuilta. En edes erityisemmin nauti kateuden kohteena olemisesta, koska se aiheuttaa sellaista nolostelua ja sellaista, etten kehtaa puhua mistään, kun toinen ottaa sen leuhkimisena. Kadehtiminen on inhottavaa. Toisaalta jos joku ventovieras someluuseri kadehtii minua niin en sinänsä välitä, koska se ei vaikuta minuun.
Haluaa viedä toiselta kaiken, yrittää viedä toisen tärkeät asiat. Pilata jopa koko elämän. Voi tunteen lisäksi olla hyvin aktiivista toimintaa.
Mitätöidään tai mollataan toista.
Passiivis-agressiivisuus, ärsyyntyminen kaikesta mitä teet tai sanot, pahaapuhuminen seläntakana, olet kopea ja ylpeä tai teeskentelet ystävällisyyttä; teet niin tai näin, se on aina väärinpäin.
Tapahtunutta;
Kävin treenaa 4-5 krt viikossa, ja olin laihduttanut sitä ennen liikakilot pois ja tehnyt elämäntapamuutoksen. Eräs työkaveri alkoi utelemaan ja kyselemään kuinka usein liikun? Kerroin, ja alkoi syyttelemään minua huonoksi äidiksi lapsilleni, koska jätän lapseni yksin sillä aikaa kun urheilen (1-2 tuntia poissa kotoa). Selitin, että käyn urheilemassa iltapäivisin jolloin vanhempi on vielä itsekin koulussa (lukiossa) ja 13 vuotias poikani ei ole yksin, vaan kotona on pojan isä silloin ja että meillä on koko ilta klo 17.00-> aikaa olla yhdessä ym. Työkaveri sanoi, ettei äitiä voi korvata ikinä isä ja lapseni kärsivät takiani kun olen niin itsekäs elämänvalintojeni takia:D
Toisen kerran sain koulussa turpaan yläasteella koska minulla oli kaksi hevosta joiden kanssa kilpailin. Sain turpaan koska olivat kateellisia mun hevosista (kertoivat asian opettajalle) ikinä ei tullut pahoinpitelystä anteeksipyyntöä (tämä v 88)
Olin treenannut koko kesän hevosellani ahkerasti ja syksyllä voitin kouluratsastuskisat. Minulle tultiin valittamaan miten helppoa toisilla on voittaa kun on omat hevoset ja rahaa. Ja että saan kaiken kuin kultalaitaselta aina syliini. Ihan kuin hevosen omistajuus tekisi yhtäkkiä kaiken ratsastuksen helpoksi ilman mitään työntekoa tai harjoittelua.
Tai kun laihdutin liikakilot pois, alettiin päivitellä että miten liian laiha ja pienikokoinen olen, ja että olen kohta anorektikko (BMI 25). Ja vittuiltiin lounaalla miten vähän syön ja tuputettiin jatkuvasti pullaa ja keksiä, että syö kun oot niin pieni! Tupu tupu!
Kolmas oli, että laihduttua jotkut ihmiset alkoivat avautua pyytämättä ja kysymättä, miten laihdutus on kyllä helppoa, mutta sen pitäminen yllä on vaikeaa ja tulenkin varmasti lihomaan kaikki kilot takaisin korkojen kera (No, ne liikakilot on pysyneet poissa 10 vuotta)
Tai samaan aikaan kun osa ihmisistä kehui mun ulkonäköä usein niin sisko alkoikin yhtäkkiä keksimään kaikkea ikävää mun ulkonäöstä, yhtäkkiä pukeuduin täysin väärin ja hän ehdotti säkkimäisiä vaatteita kuten mummotunikoita ja väreinä harmaata, mustaa, ruskeaa ja tuputti ihan hirveitä vaatteita jotka oli mummomaisia, epänaisellisia ja rumia. Korkokenkiä ei saisi käyttää ja korut oli mauttomia. Tukka pitäisi kyniä lyhyeksi ja lopettaa niiden värjäys (kevyet aurinkoraidat) ja että hampaani olivat liian valkoiset ( luonnollisen keltaiset parempi) ja hameet on mauttomia. Ja meikkiäkin oli liikaa, voisi jättää sen kokonaan pois.
Olen kokenut kadehtimista sellaisista asioista mistä en mitenkään olisi kuvitellut kenenkään kadehtivan. Suhtaudun kaikkiin ihmisiin avoimesti ja iloisesti, monesti olen vasta jälkikäteen tajunnut jonkun kateellisen tai katkeran kommentin tai reaktion.
Sain vuosikausien matalapalkkatyöstä tarpeekseni ja hakeuduin korkeakouluun, jossa opintojen ja harjoittelun myötä tutustuin ihmisiin ja loin verkostoja. Useiden vuosien jälkeen työllistyin vakituiseen työhön ja pienipalkkainen osa-aikatyötä tekevä siskoni kommentoi, että minulla on niin helppoa kun on suhteita. Samaa kommentoi puolisoni veli, joka mököttää kotona eikä opiskele tai tee töitä. Noh, pitäisi varmaan vastata että suhteita luodaan yleensä siellä opinnoissa/ töissä. Jos aina pysyy kotona niin ei niitä pääse muodostumaan.
Kateelliset ja katkerat ihmiset voisivat kyllä oppia miettimään sanojensa seurauksia. Olen ollut koko nuoruuteni koulukiusaamisen ja ulkopuolisuuden vuoksi todella epävarma itsestäni. En uskonut pystyväni esimerkiksi korkeakouluun. Jos joku sanoi minusta jotain väheksyvää, uskoin joka sanan ja luulin olevani huono ja ruma.
Kun sitten hakeuduin uusiin haasteisiin ja olin jossakin todella hyvä, en itse tunnistanut sitävaan odotin aina että joku sanoisi sen. Jos siis joku kateellinen kommentoi jotain negatiivista niin saatoin jättää koko asian siihen koska uskoin olevani huono. Näin esimerkiksi ratsastuksessa ja telinevoimistelussa. Vasta aikuisena tajusin että olin ainakin yhtä hyvä kuin muutkin. Molemmat harrastukset jätin väheksyvien kommenttien takia nuorena.
Vasta aikuisena olen saanut itsevarmuutta ja tiedän missä olen hyvä- enää en lannistu kommenteista mutta väheksyminen menee silti ihon alle ja huomaan herkästi jos joku väheksyy minua.
Aloitin viime vuonn erään uuden harrastuksen ja huomasin että ohjaaja väheksyi kaikkea mitä opin nopeasti ja hyvin. Vasta jälkikäteen tajusin että kyseisten asioiden opettelu taisi mennä paremmin kuin hän oletti.
Kehu tai kaunis sana ei maksa mitään. Katkeruus ja väheksyminen voi aiheuttaa turhaan pahaa.
Jätetään kehumatta, vaikka olisi aihetta. ("Toi varmaan saa niin paljon kehuja muutenkin, ettei mun tarvi)
Työpaikalla: hankaloitetaan toisten työntekoa ja varmistetaan epäonnistuminen, pimitetään tietoa, pistetään kollegat haukkumaan kateuden kohdetta, mulkoillaan, ei tervehditä samalla lailla kuin muita...
Ei kommentoida asioita. Jahaa, sanotaan vaan.