Miksi ihmiset laitetaan niin aikaisin nukkumaan palvelutalossa?
Mies soittaa isälleen joka ilta palvelutaloon klo 18-19 aikoihin ja isä monesti sanoo olevansa menossa kohta nukkumaan. Miksi ihmeessä ne laitetaan nukkumaan alkuillasta, kun sittenhän heräilevät aamuyöstä kolmen aikoihin, kun uni ei varmastikaan riitä pidemmälle? Onko tähän syynä hoitajavaje vai mikä?
Miehen isä ei kuitenkaan ihan täysin avuton ole, vähän vain tarvitsee apua. Mielestäni ei ole ihmisarvo kohdallaan, jos tuollaisessa rytmissä pitää elää.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Eli terveydenhoidon alasajo käynnissä.
Tuollaista se on ollut jo ainakin parikymmentä vuotta. Itseasiassa nykyään moneen paikkaan haluttaisiin lisää väkeä töihin, mutta ei saada. Ennen taas oli työnhakijoita, mutta heitä ei haluttu palkata.
Maailmanlaajuisesti on vuosikymmen vähennetty sairaspaikkoja sairaaloissa.
Se näkyy muuallakin terveydenhoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Maailmanlaajuisesti on vuosikymmen vähennetty sairaspaikkoja sairaaloissa.
Se näkyy muuallakin terveydenhoidossa.
Meille hoitokodin kriisipaikoille tuodaan sairaalahoitoa vaativia tapauksia. Kriisipaikat on siis tarkoitettu ihmisille, jotka eivät pärjää enää kotona, mutta eivät tarvitse sairaalahoitoa. Tai omaishoidettaville, joiden hoitaja ei enää jaksa.
Päivystyksestä ihan suoraan valehdellaan, että kaikki muuten ok, mutta ei pärjää kotona. Sitten epikriisistä luet, että pitäisi ottaa labroja viikonloppuna, iv-antibiootti menee jne. Sehän onkin sitten halpaa ja tehokasta kärrätä ne takaisin sinne sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seli seli seli. Ei se vanhuksen ns yöpuulle laitto ole mikään vaikea suoritus hoitajille.
Miten se liittyy nukkumaan meno aikaan kuinka vaikeaa tai helppoa se laitto on?
Iltavuorossa on useampi hoitaja. Jos on huonosti liikkuva tai pyörätuolista nostettava on helpompi kun ei tarvitse yksin nostaa. On siis todella fyysisesti kuormittavaa yrittää itse nostaa painavaa tai täysin liikuntakyvytöntä yksin sänkyyn. Asukkaat voivat olla myös dementian vuoksin varsin agressiivisia.
Jos on 20 vanhusta ja iltatoimet alkaa klo 18, se on 9 minuuttia aikaa per vanhus. Siinä ajassa pitää viedä vanhus sänkyyn, riisua, pukea, käyttää vessassa, vaihtaa vaippa, pestä hampaat, syöttää iltapala ja antaa lääkkeet. Ainiin ja antaa rapsa yökölle ja omatkin tauot olisi kiva pitää. Muistisairaat ja Parkinsonin tautia sairastavat ovat vielä todella hitaita autettavia. Ihan hirveä työ.
Saa siellä valvoa, ainut vaan että iltatoimet tehdään ennen kuin yökkö tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seli seli seli. Ei se vanhuksen ns yöpuulle laitto ole mikään vaikea suoritus hoitajille.
Miten se liittyy nukkumaan meno aikaan kuinka vaikeaa tai helppoa se laitto on?
Iltavuorossa on useampi hoitaja. Jos on huonosti liikkuva tai pyörätuolista nostettava on helpompi kun ei tarvitse yksin nostaa. On siis todella fyysisesti kuormittavaa yrittää itse nostaa painavaa tai täysin liikuntakyvytöntä yksin sänkyyn. Asukkaat voivat olla myös dementian vuoksin varsin agressiivisia.
Varsinaisestihan tuo ei liitty mitenkään siihen työn helppouteen tai vaativuuteen. Yhtä helppo tai vaativaa se on tekeekö sen klo 18 vai klo 22. Hoitajien työaikoihin tuo tietysti liittyy paljonkin. Ei välttämättä ole järkevää myöhentää iltavuoroa eikä se läheskään aina olisi edes mahdollista kun niitäkin jotka taas aamulla heräävät jokatapauksessa varemmin ja hoitajien aamuvuoron alkua voi olla vähän vaikea siirtää kovin paljon myöhemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on 20 vanhusta ja iltatoimet alkaa klo 18, se on 9 minuuttia aikaa per vanhus. Siinä ajassa pitää viedä vanhus sänkyyn, riisua, pukea, käyttää vessassa, vaihtaa vaippa, pestä hampaat, syöttää iltapala ja antaa lääkkeet. Ainiin ja antaa rapsa yökölle ja omatkin tauot olisi kiva pitää. Muistisairaat ja Parkinsonin tautia sairastavat ovat vielä todella hitaita autettavia. Ihan hirveä työ.
Näinhän se on. Minun työpaikka on vanha hoitokoti, jossa on yhteisvessat. Käveleviä on välillä iltaisin pakko viedä vessaan seisomanojanosturilla, koska kävely on niin hidasta, että jo sinne meneminen kestää 20 minuuttia. Työ olisi ihanaa, jos olisi aikaa tehdä sitä, niin kuin pitää. Nyt se on aivan hirveää.
Vierailija kirjoitti:
Napeilla nukutetaan.
Ei meillä vaan nukuteta. Pikemminkin omaiset soittelevat vihaisena, että mummolle pitää antaa se unilääke, jota on käyttänyt kotona jo vuosikausia, vaikka lääkäri olisi sen lopettanut.
Vierailija kirjoitti:
Voihan olla että se isä vaan haluaa omasta tahdostaan mennä tuohon aikaan nukkumaan? En usko, että ihan noin aikaiseen laitetaan.
Niin ja ilmeisesti jopa muistisairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä asun yksin NS palvelutalos, siis omassa asunnos, eikä kukaan oo koskaan sanonut, et koska meen nukkuu tai koska herään......en tarvitse ollenkaan apua missään, silti tuputtavat kaikkea, mm siivoamista...........ja sitte jätetään ilman ruokaa !!!!!! Usein olen ollut ilman sitä koko päivän !!!!! Se johtuu siitä yhdestä venäläisestä akasta siellä !!!!!!! Mä joudun hakeen ite ruoat viereisestä mikä se nyt on.......siellä o 5 pienempää asuntoa ja 6 henkilöä asuu, he tarvitsevat enemmän hoitoa yms. En mä jaksa olla hereillä enää nykyään kello 21:00:n jälkeen, ja herään n. klo 05:00. Luen kirjaa tunnin ja sitten avaan TV:n. Eikä kukaan ole tullut valittamaan NS melusta !
Vammaisten palveluasumista säätelee eri tavoitteet kuin muistisairaiden. Vammaisilla on itsemääräämisoikeus, ja sen yli ei kävellä vaikka hoitaja seisois päällään. Vammaine
Kyllä ne keva puolella, jos tehostettu, niin joutuvat noudattamaan sääntöjä. Eivät voi valvoa ja kulkea miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asukkailta pitäisi kysyä milloin kukakin yöpuulle haluaa. Eihän tässä kyse mistään eläimistä ole vaan ihmisistä.
Mitä luulet että muistisairas vastaa? Se voi vastata että "äiti en mä halua nukkumaan." Eivät välttämättä enää edes tunne kelloa. Haloo sun kanssas.
Kait tuo äiti en mä halua nukkumaan oli vitsi. Toki todella törkeää. Itsellä ei tulisi mieleenkään tuollainen. Asiaan, muistisairas ei sekoita äitiään sinuun.
Tässäkin ketjussa sekoitetaan palvelutalo ja hoivakoti. Ovat eri asioita ja käytännöt ovat hyvin yksilöllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa sekoitetaan palvelutalo ja hoivakoti. Ovat eri asioita ja käytännöt ovat hyvin yksilöllisiä.
Niin ja vielä tehostettu palveluasuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja vielä tehostettu palveluasuminen.
Hoivakoti on juurikin sitä tehostettua palveluasumista.
Terveyttä sote sektorilla ei ole enää pitkään aikaan ehditty hoitaa. Se mitä tällähetkellä tehdään on lähinnä toimintojen tehostamista eikä siihen ajatteluun oikein sovi että työntekijät odottelisi stä mihin kellon aikaa joku haluaa iltatoimet tehtävän.