Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset laitetaan niin aikaisin nukkumaan palvelutalossa?

Vierailija
09.06.2025 |

Mies soittaa isälleen joka ilta palvelutaloon klo 18-19 aikoihin ja isä monesti sanoo olevansa menossa kohta nukkumaan. Miksi ihmeessä ne laitetaan nukkumaan alkuillasta, kun sittenhän heräilevät aamuyöstä kolmen aikoihin, kun uni ei varmastikaan riitä pidemmälle? Onko tähän syynä hoitajavaje vai mikä?

Miehen isä ei kuitenkaan ihan täysin avuton ole,  vähän vain tarvitsee apua. Mielestäni ei ole ihmisarvo kohdallaan, jos tuollaisessa rytmissä pitää elää.

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla että se isä vaan haluaa omasta tahdostaan mennä tuohon aikaan nukkumaan? En usko, että ihan noin aikaiseen laitetaan.

Vierailija
2/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milä se vähäinen apu sitten on mitä tarvitsee? Eikö isä sitten saa katsoa esim tv:tä siihen saakka että käy nukuttamaan?  Iltahommat on hoitajien aloitettava ajoissa että ehtii jokaista auttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavuoron pitää olla valmis iltatoimien kanssa kun yökkö tulee. Ei se yökkö yksin rupea ihmisiä siellä kääntelemään untenmaille.

Vierailija
4/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka isän nukkumaan laittaa jos hän kertoo olevansa menossa nukkumaan?

Vierailija
5/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun yksin NS palvelutalos, siis omassa asunnos, eikä kukaan oo koskaan sanonut, et koska meen nukkuu tai koska herään......en tarvitse ollenkaan apua missään, silti tuputtavat kaikkea, mm siivoamista...........ja sitte jätetään ilman ruokaa !!!!!! Usein olen ollut ilman sitä koko päivän !!!!! Se johtuu siitä yhdestä venäläisestä akasta siellä !!!!!!! Mä joudun hakeen ite ruoat viereisestä mikä se nyt on.......siellä o 5 pienempää asuntoa ja 6 henkilöä asuu, he tarvitsevat enemmän hoitoa yms. En mä jaksa olla hereillä enää nykyään kello 21:00:n jälkeen, ja herään n. klo 05:00. Luen kirjaa tunnin ja sitten avaan TV:n. Eikä kukaan ole tullut valittamaan NS melusta ! 

Vierailija
6/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy hoitajilta. Hoitajamäärä on yksi syy, siellä voi olla 10 hoidokkia jotka pitää kahden ihmisen voimin saada nukkumaan kolmen tunnin sisällä. Joten ensimmäiset laitetaan klo 18-19 aikoihin, jotta ehditään ennen kuin yövuoro klo 22 saapuu. Yövuorossa kun on vain yksi hoitaja, hän ei laita yksin sänkyyn ketään. Yöpukuun laittaminen ja vessattaminen sun muut, vie aikaa liikaa, kun on yksin vastuussa kaikista. 

Ja kyllä ne useimmat aamuun asti nukkuu, useimmilla on jotain rauhoittavia. Aina on joitain jotka vaeltaa öisin, vaikka mihin aikaan oisi nukkumaan laitettu. 

Ja yksi syy aikaiseen sänkyyn menoon on muistisairaiden "auringonlaskuilmiö", niistä tulee sekavampia iltaisin. Joten petiin ajoissa, ennen kuin meno on ihan kuin zombieleffasta. 

Eihän tämä ihan oikein ole. Aikainen nukkumaan laittaminen tarkoittaa että on 12 tuntia syömättä ja juomatta. Valita kansanedustajille, jos yövuorossakin olisi aina kaksi hoitajaa, hekin voisivat niitä sänkyyn laittaa. 

Vierailija
7/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asukkailta pitäisi kysyä milloin kukakin yöpuulle haluaa. Eihän tässä kyse mistään eläimistä ole vaan ihmisistä.

Vierailija
8/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä asun yksin NS palvelutalos, siis omassa asunnos, eikä kukaan oo koskaan sanonut, et koska meen nukkuu tai koska herään......en tarvitse ollenkaan apua missään, silti tuputtavat kaikkea, mm siivoamista...........ja sitte jätetään ilman ruokaa !!!!!! Usein olen ollut ilman sitä koko päivän !!!!! Se johtuu siitä yhdestä venäläisestä akasta siellä !!!!!!! Mä joudun hakeen ite ruoat viereisestä mikä se nyt on.......siellä o 5 pienempää asuntoa ja 6 henkilöä asuu, he tarvitsevat enemmän hoitoa yms. En mä jaksa olla hereillä enää nykyään kello 21:00:n jälkeen, ja herään n. klo 05:00. Luen kirjaa tunnin ja sitten avaan TV:n. Eikä kukaan ole tullut valittamaan NS melusta ! 

Vammaisten palveluasumista säätelee eri tavoitteet kuin muistisairaiden. Vammaisilla on itsemääräämisoikeus, ja sen yli ei kävellä vaikka hoitaja seisois päällään. Vammainen saa mennä nukkumaan vaikka klo 3 yöllä. Muistisairaiden puolesta sen sijaan nämä päätökset tehdään puolesta. 

Vierailija
9/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tätä isää varmasti pakoteta nukkumaan jos pienin avuin pärjää. Ehkä autetaan vessassa iltatoimet, annetaan iltapalaa ja lääkkeet. Mutta mikäs sitten estää katselemasta vaikka telkkaria. 

Vierailija
10/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy hoitajilta. Hoitajamäärä on yksi syy, siellä voi olla 10 hoidokkia jotka pitää kahden ihmisen voimin saada nukkumaan kolmen tunnin sisällä. Joten ensimmäiset laitetaan klo 18-19 aikoihin, jotta ehditään ennen kuin yövuoro klo 22 saapuu. Yövuorossa kun on vain yksi hoitaja, hän ei laita yksin sänkyyn ketään. Yöpukuun laittaminen ja vessattaminen sun muut, vie aikaa liikaa, kun on yksin vastuussa kaikista. 

Ja kyllä ne useimmat aamuun asti nukkuu, useimmilla on jotain rauhoittavia. Aina on joitain jotka vaeltaa öisin, vaikka mihin aikaan oisi nukkumaan laitettu. 

Ja yksi syy aikaiseen sänkyyn menoon on muistisairaiden "auringonlaskuilmiö", niistä tulee sekavampia iltaisin. Joten petiin ajoissa, ennen kuin meno on ihan kuin zombieleffasta. 

Eihän tämä ihan oikein ole. Aikainen nukkumaan laittaminen tarkoittaa että on 12 tuntia syömättä ja juomatta. Valita kansanedustajille, jos yövuorossakin olisi aina kaksi

koska hoitajia on liian vähän

Vierailija
11/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asukkailta pitäisi kysyä milloin kukakin yöpuulle haluaa. Eihän tässä kyse mistään eläimistä ole vaan ihmisistä.

Mitä luulet että muistisairas vastaa? Se voi vastata että "äiti en mä halua nukkumaan." Eivät välttämättä enää edes tunne kelloa. Haloo sun kanssas. 

Vierailija
12/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei nykyisellä hoitajamitoituksella ole yksinkertaisesti mahdollista. Kaikkille pitää avustaa iltatoimet ennen yökön vuoron alkamista. Ei se hoitajien vika ole. 

Vierailija
13/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajatkin on ihmisiä ja heillä on työajat. Mitä siitä tulisi jos hoitajat pyörisivät puoleen yöhön työpaikalla odottelemassa milloin kukakin tykkää mennä nukkumaan. Pitää olla jotkut järkevät aikataulut. Aamutoimet aloitetaan klo 7. 

Vierailija
14/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vammaisten palveluasumista säätelee eri tavoitteet kuin muistisairaiden. Vammaisilla on itsemääräämisoikeus, ja sen yli ei kävellä vaikka hoitaja seisois päällään. Vammaine

Ei kaikki hoivakodeissa asuvat ole muistisairaita. 

Vierailija
15/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nuori ihminen ja talviaikaan olen vallan valmis unille vaikka klo viideltä iltapäivällä. 

Vierailija
16/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen näkökulmasta katsottuna hoitajia on liian vähän. Jos palkkakustannusten perusteella (veronmaksajien näkökulmasta) arvioidaan asiaa niin heitä on liikaakin.

Vierailija
17/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka nopasti avustaisit itse 15 vanhaa ihmistä nukkumakuntoon?

Jostakusta on aloitettava ne iltavalmistelut ja joku 15 vanhuksesta on se vihonviimeinen, joka saa iltavalmistelut. Sen verran pitäisi tajuta, ettei kaikki voi saada palvelua samaan aikaan, kuten juuri ennen nukkumaanmenoa.

Toisekseen, se henkilö, joka on ekana ne iltavalmistelut saanut, voi ihan itse olettaa, että sitten pitää heti mennä nukkumaankin, kun on iltavalmistelut tehty, vaikka ei tarvitse.

Vierailija
18/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se mies soittaa iltaisin kun tietää, että isä on menossa jo sänkyyn?

Jos se isä on omatoiminen niin se saa mennä sänkyyn silloin kun haluaa, jos hän tarvitsee apua niin iltatoimet tehdään noihin aikoihin kun iltavuoro loppuu kello 20 tai 21 ja sitä ennen pitää olla kaikki tehtynä. Voihan se isä valvoa vaikka kuinka myöhään vaikka on iltatoimet hoidettu ja ei ne vanhukset herää aamuyöstä vaikka menevät aikaisin nukkumaan.

Vierailija
19/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vammaisten palveluasumista säätelee eri tavoitteet kuin muistisairaiden. Vammaisilla on itsemääräämisoikeus, ja sen yli ei kä

Ei kaikki hoivakodeissa asuvat ole muistisairaita. 

Ei kaikki mutta käytännössä varmaan yli 90% on. Jos yhtään pärjää kotona niin ei pääse hoivakotiin. Yleensä vasta muistisairaus on syy että pääsee palvelukotiin. Fyysinen sairaus, no käytä pyörätuolia tms, kotona pärjäät eikös joo. 

Vierailija
20/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä yhteisöasumista. Siellä muistisairaat harhailee yökaudet ja valvottaa muita. Voi olla sairaudesta riippuen myös aggressiivisia. Kyllä vanhukset on monissa paikoissa täysin heitteillä.

Onneksi on hyvä hallitusohjelma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän