Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset laitetaan niin aikaisin nukkumaan palvelutalossa?

Vierailija
09.06.2025 |

Mies soittaa isälleen joka ilta palvelutaloon klo 18-19 aikoihin ja isä monesti sanoo olevansa menossa kohta nukkumaan. Miksi ihmeessä ne laitetaan nukkumaan alkuillasta, kun sittenhän heräilevät aamuyöstä kolmen aikoihin, kun uni ei varmastikaan riitä pidemmälle? Onko tähän syynä hoitajavaje vai mikä?

Miehen isä ei kuitenkaan ihan täysin avuton ole,  vähän vain tarvitsee apua. Mielestäni ei ole ihmisarvo kohdallaan, jos tuollaisessa rytmissä pitää elää.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä asun yksin NS palvelutalos, siis omassa asunnos, eikä kukaan oo koskaan sanonut, et koska meen nukkuu tai koska herään......en tarvitse ollenkaan apua missään, silti tuputtavat kaikkea, mm siivoamista...........ja sitte jätetään ilman ruokaa !!!!!! Usein olen ollut ilman sitä koko päivän !!!!! Se johtuu siitä yhdestä venäläisestä akasta siellä !!!!!!! Mä joudun hakeen ite ruoat viereisestä mikä se nyt on.......siellä o 5 pienempää asuntoa ja 6 henkilöä asuu, he tarvitsevat enemmän hoitoa yms. En mä jaksa olla hereillä enää nykyään kello 21:00:n jälkeen, ja herään n. klo 05:00. Luen kirjaa tunnin ja sitten avaan TV:n. Eikä kukaan ole tullut valittamaan NS melusta ! 

Vammaisten palveluasumista säätelee eri tavoitteet kuin muistisairaiden. Vammaisilla on itsemääräämisoikeus, ja sen yli ei kävellä vaikka hoitaja seisois päällään. Vammaine

Jep, autistìvammaiset pelaa usein pöytäkoneella kolmeen yöllä. 

Vierailija
42/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene siinä sitten yöunille kun aurinko paistaa kirkkaana vielä tunteja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omatoimisille autetaan iltatoimet ekana. Ne voi sitten mennä nukkumaan kun haluavat. Eniten apua tarvitsevat hoidetaan viimeisenä kun heidät todella pitää laittaa sinne sänkyyn. 

Omatoimiset tekee kyllä ne iltatoimetkin omatoimisesti.

Hoivakodissa ei ole täysin omatoimisia, sellaiset asuvat kotona.

Puhe olikin palvelutaloista. Jossa kaikki asukkaat ei aina ole niiden palvelujen piirissä.

Vierailija
44/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia vihasin olla hoitokodissa töissä. Minun mielestäni jokaisessa yksikössä pitäisi olla kaksi yökköä juuri sen vuoksi, ettei iltavuoron tarvitse laittaa ihmisiä sänkyyn niin aikaisin. Joskus joku kollega jätti jäykkiä, kaatuilevia, Parkinsonin tautia sairastavia vielä katselemaan telkkaria olohuoneeseen. Niitä oli sitten kiva yksin yökkönä sydän tykyttäen yrittää viedä sänkyyn. Niitähän et yksin sieltä lattialta saanut ylös, jos pääsi kaatumaan. 

Vierailija
45/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seli seli seli. Ei se vanhuksen ns yöpuulle laitto ole mikään vaikea suoritus hoitajille. 

Vierailija
46/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan hoitajavaje tai pikemminkin hoitajamitoitus. Eli vaikka olisi ihan sääntöjen mukainen määrä henkilökuntaa, pienemmillä osastoilla voi olla vaikka 2-3 yöhoitajaa joista joku sitten vielä sairastuu eikä saada sijaista. Yövuoron alkaessa kaikkien on siis pakko olla jo sängyissään iltatoimet tehtynä, lääkkeet ja iltapalat syötynä, muutoin ei yöhoitaja ehdi ennen aamua saada kaikkia edes petiin. Toki jos on täysin hyväkuntoinen ja osaa itse valmistautua yöpuulle, niin voisihan sitä antaa pidempäänkin valvoa sängyn ulkopuolella. Mutta harva tämän kuvauksen täyttävä tarvitsee (tai saa) palveluasumispaikkaa.

2-3 yökköä per osasto? Kyllä se on 1-2 yökköä koko talossa. 

Riippunee talon koosta. Toki monin paikoin mennään alle sallitun mitoituksen, kun ei ole hoitajia.

Vierailija
47/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan olla että se isä vaan haluaa omasta tahdostaan mennä tuohon aikaan nukkumaan? En usko, että ihan noin aikaiseen laitetaan.

Itse en ole vielä palvelutalossa mutta mulla rupee silmät lumpsaan jo klo 18 aikoihin. Yritän sinnitellä hereillä, joskus jopa klo 21 asti mutta useimmiten meen petiin klo 19-20. Ketä se nyt sitte haittaa?

Otan osaa todella ankeaan pikkulapsenelämääsi. 

Vierailija
48/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seli seli seli. Ei se vanhuksen ns yöpuulle laitto ole mikään vaikea suoritus hoitajille. 

Ai jaa, olet varmaan provo mutta jos et niin menepäs joskus katsomaan kun vaikka pyörätuolissa istuvaa vanhusta laitetaan maate. Vaatteiden ja mahdollisten vaippojen vaihdot, iltapesut ym. vie aikaa ja vaatii fyysistä kuntoa hoitajilta. Tämä käy sinulle ilmi viimeistään, kun olet itse hoidettavana.

Vierailija
49/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan hoitajavaje tai pikemminkin hoitajamitoitus. Eli vaikka olisi ihan sääntöjen mukainen määrä henkilökuntaa, pienemmillä osastoilla voi olla vaikka 2-3 yöhoitajaa joista joku sitten vielä sairastuu eikä saada sijaista. Yövuoron alkaessa kaikkien on siis pakko olla jo sängyissään iltatoimet tehtynä, lääkkeet ja iltapalat syötynä, muutoin ei yöhoitaja ehdi ennen aamua saada kaikkia edes petiin. Toki jos on täysin hyväkuntoinen ja osaa itse valmistautua yöpuulle, niin voisihan sitä antaa pidempäänkin valvoa sängyn ulkopuolella. Mutta harva tämän kuvauksen täyttävä tarvitsee (tai saa) palveluasumispaikkaa.

Haha, kyllä siellä pienellä osastolla on tasan yksi yökkö. Kaksi olisi jo aika ruhtinaallisesti, eikä kaikkia ihmisiä silloin tarvitsisi laittaa sänkyyn ennen yökköjen tuloa.

Vierailija
50/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä herra itse mieltää iltarutiinit nukkumaanlaitoksi?

Olin tavissairaalan osastolla ja tosiaan suositellut iltapalat, lääkkeet ja pisut ja pesut touhut alkavat ennen iltavuoron loppua kello  19> 

Moni  asiakas alkaa nukkumaan silloin jo kello 20.00. se oli mulle piinaa, kun mä olen iltavirkku. Enhän mä kehdannut tv:tä katsoa tai edes lukea mitään, kun se oma valo valaisi paljon.

Mies toi läppärin ja kuulokkeet, niin alkoi aivan oma yöelämä. Yökkö piipahti moikkaamassa  puolilta öin, niin sitten aloin nukkua. Kuudelta heräsin, kun oli punnitukset, sokerit, verenpaine yms seiskalta verikokeet ja kasilta aamupala. 

Vierailija
51/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan olla että se isä vaan haluaa omasta tahdostaan mennä tuohon aikaan nukkumaan? En usko, että ihan noin aikaiseen laitetaan.

Itse en ole vielä palvelutalossa mutta mulla rupee silmät lumpsaan jo klo 18 aikoihin. Yritän sinnitellä hereillä, joskus jopa klo 21 asti mutta useimmiten meen petiin klo 19-20. Ketä se nyt sitte haittaa?

Ja sitten heräät neljältä kolistelemaan koko talon hereille. Kasva aikuiseksi!

Vierailija
52/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se liittyy nukkumaan meno aikaan kuinka vaikeaa tai helppoa se laitto on?

Vierailija
53/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska "säästötoimien takia" "hyvä vanhusten hoito" on joko heitteillepano omassa kodissa tai sedatoituna nukkuminen 19.00-9.00 laitoksessa, jossa on minimimiehitys. 

Näin te halusitte äänestämällä Kokoomuksen toistuvasti hallitukseen 1990-luvun laman jälkeen. Se on ollut päsmäröimässä ja tuhoamassa yhteiskuntaa kaikissa hallituksissa paitsi Rinteen/Marinin.

Kekkonen aikanaan varoitti koskaan päästämästä Kokoomusta hallitusvastuuseen. Se ja persut pitäisi lakkauttaa. Ne tekevät ihan mitä tahansa saadakseen väliaikaista henkilökohtaista etua hillotolpasta. Tuhoavat jopa oman puolueensa ja omat äänestäjänsä, paitsi Kokoomus lapioi köyhien ja keskiluokan varallisuuden omille ökyrikkaille äänestäjilleen. Kohta kellään ei ole varaa asua omassa kodissa, vaan pieni kourallinen kokoomuslaisia omistaa koko kansallisvarallisuuden. Ne ovat oligarkkeja ja toimivat ihan samalla taval

Mitä vittua kuvittelet että tämä on nykyhallinnon tila?? Valmistuin lähihoitajaksi yli kymmenen vuotta sitten, tilanne oli jo silloinkin pitkään ollut tuo, että ihmiset laitetaan hoitajamitoituksen vuoksi tosi aikaisin nukkumaan. 

Aika nolon helppo ratkaisu sinulta syyttää vain nykyhallitusta. 

Populistit käyttää tuollaisia perusteluita. Oletko siis persu-populisti? 

Ei tosiaan ole nykyhallinnon vika. Itse ollut alalla 20 vuotta ja tämä ongelma on ollut aina. 

Vierailija
54/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivakodissa vanhukset ovat 90-100-vuotiaita. Yleensä siinä iässä ei ole voimia tehdä muuta kuin nukkua ja käydä välillä syömässä . Minäkin hoivakodissa työskennellessä vein vanhukset omaan sänkyyn nukkumaan ruokailujen välissä. Jos en olisi vienyt, olisivat ne nukshtaneet pöydän ääreen.

Vierailija
55/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo olisi minulle painajainen. Valvon aina puoli kahteen. 

Vierailija
56/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni pää pelasi loppuunsa asti, mutta selän ja jalkojen takia joutui hoivakotiin. Hän kiukutteli tuota aikaista nukkumaanmenoa ja unilääkkeen tarjoamista meille omaisille. Äiti halusi katsella oman huoneensa televisiosta ohjelmia ja elokuvia myöhäänkin yöhön. 

Eihän sitä unilääkettä ole mikään pakko sillä kellon lyömällä ottaa kun se tarjotaan.

En tiedä paljonko käytännöt vaihtelee mutta monissa paikoissa hoitaja valvoo lääkkeiden oton jos on yhtään epävarmaa tuleeko vanhus itse sitä ottaneeksi. Eli käytännössä on pakko ottaa heti.

Itse en ole törmännyt siihen missään että lääkkeitä pakotettaisiin ottamaan. Enkä varsinkaan siihen että unilääkkeen ottamista valvottaisiin jos ja kun henkilön "pää pelaa". Ja useammasta paikasta on kokemusta.

Vierailija
57/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoivakodissa vanhukset ovat 90-100-vuotiaita. Yleensä siinä iässä ei ole voimia tehdä muuta kuin nukkua ja käydä välillä syömässä . Minäkin hoivakodissa työskennellessä vein vanhukset omaan sänkyyn nukkumaan ruokailujen välissä. Jos en olisi vienyt, olisivat ne nukshtaneet pöydän ääreen.

Joillakin noin, mutta moni on varmasti väsynyt senkin takia, kun ei ole mitään virikettä ja sängyssä maataan alkuillasta aamupäivään. Hoitaja olen itsekin.

Vierailija
58/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten 75 ooo sotehenkilöä irtisanottiin ,kun eivät ottaneet koronarokotusta.Senjälkeen niitä on rukoiltu kuitenkin takaisin töihin.

Toiset joutuivat eläkkeelle rokotehaittojen takia tai pitkälle sairaslomalle.

Vierailija
59/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten 75 ooo sotehenkilöä irtisanottiin ,kun eivät ottaneet koronarokotusta.Senjälkeen niitä on rukoiltu kuitenkin takaisin töihin.

Toiset joutuivat eläkkeelle rokotehaittojen takia tai pitkälle sairaslomalle.

No tällä hetkellä monella hyvinvointialueella on yt käynnissä. Henkilökuntaa lomautetaan, yksiköitä yhdistetään jne.

Vierailija
60/78 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli terveydenhoidon alasajo käynnissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi