Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantajien uusin ase työläisiä vastaan: Potkut lomalla tissuttelusta!

Vierailija
09.06.2025 |

Suomessa on otettu työterveydessä käyttöön niin sanottu PEth-testi.

Se kertoo, onko henkilö käyttänyt edeltävinä viikkoina alkoholia ja kuinka paljon. Runsas ja pitkäaikainen alkoholinkäyttö voi näkyä testissä vielä neljä viikkoa lopettamisen jälkeen.

Viime kuukausina testi on herättänyt työntekijöissä kummastusta.

-  Meille on tullut kymmeniä yhteydenottoja, joissa työntekijä on saanut tietää testistä ja sen seurauksista vasta jälkikäteen. Tyypillisesti henkilö on mennyt terveystarkastukseen tietämättä, että siinä otetaan alkoholin käyttöä kuvaava verikoe. Koholla ollut tulos on sitten johtanut esimerkiksi työn keskeyttämiseen tai palkanmaksun lopettamiseen, SAK:n asiantuntijalääkäri Riitta Työläjärvi kertoo.

-  Eräässä toisessa liitossa on tullut ilmi tapaus, jossa työntekijä on ollut palkatta jopa vuoden, koska testin perusteella hänet todettiin työkyvyttömäksi.

EK:n asiantuntijalääkäri puolustaa PEth-testejä: "Turvallisuudesta ei voida tinkiä."

https://yle.fi/a/74-20165596

No niin. Sillä lailla.

Kommentit (784)

Vierailija
641/784 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä alkoholiongelmaisten juttuja nämä ovat, että riskikäytön raja ylittyy tyyliin yhdestä ligöörikonvehdista jouluna tai parista saunakaljasta juhannuksena?

Tietysti ikävää, jos työpaikka menee juopottelun vuoksi, mutta tämä keskustelu kertoo edelleen siitä, kuinka häiriintynyt suhde osalla suomalaisista on edelleen alkoholin suurkulutukseen. Ikään kuin se olisi joku subjektiivinen oikeus, jolla ei ole mitään seuraamuksia.

Totta kai vapaa-ajalla tapahtuvaan juomiseen on oikeus. Ei tästä ole kahta sanaa, jos kerran työnantaja ei siltä ajalta palkkaa maksa. 

Jos vapaa-ajan päihdekäyttö vaikuttaa työntekoon, niin sitten sillä pitääkin olla seurauksia, vaikka oikeus olisikin juoda vapaa-ajalla. Onneksi on lakiuudistus tulossa, niin työnantaja voi potkia pois vaikka päihteidenkäytön vu

Niin. Eihän tämä testi kerro sitä vaikuttaako alkoholin käyttö työntekoon vai ei. Nyt ei oikein onnistu looginen ajattelu sinulta. 

Vierailija
642/784 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä käsitä kuinka työterveyslääkäri voi arvioida vaikkapa ammattikuljettajan tai korkeissa paikoissa työskentelevän työturvallisuutta, jos hän ei voi hyödyntää runaan alkoholinkäytön seulontaan tarkoitettuja tutkimuksia. Sehän on hänen tehtävänsä, arvioida työkykyä suhteessa työtehtävään. Mitä jos ihminen kieltäytyy noista tutkimuksista? Voiko lääkäri tehdä muuta kuin jättää ammattikortin jatkon puoltamatta?

Riskialoilla vapaa-ajan runsas alkoholinkäyttö vaikuttaa väistämättä työstä palautumiseen. Ei voi olla subjektiivinen oikeus käyttää suuria määriä alkoholia ja tehdä töitä, jossa sen käyttö muodostaa riskin. Alkoholin puuttuminen verestä ei ole yksin ajokyvyn tai riittävän kognitiivisen suoriutumisen tae.

Riskiala onkin ihan eri asia kuin tavan tallaaja. Riskialoilla on jo kauan oltu tarkempia ja se on tosi ok. Nyt tätä testiä tulkitaan kaikilla ja homma leviää käsiin. Meidänkään työpaikalla ei yksikään saisi puhtaita papereita vaikka kellään ei ole alkoholiongelmaepäilyä tai työ olisi kärsinyt niin että siihen olisi pitänyt puuttua. Edes työterveydessä testejä itse tulkitsevat eivät tuosta testistä ns. selviäisi itse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/784 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskirajoja ylittävä juominen vaikuttaa aivan takuulla työkuntoon. Vaikka kuinka tuntuisi, että juomatta jättäminen se vasta vaikuttaakin, kun elimistönsä on tissutteluun totuttanut.

Vierailija
644/784 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri katsoin nuo raja-arvot, ja naisilla jos esim juo yli 8,5 dl viiniä VIIKOSSA, raja-arvo ylittyy. Eli jos olet lomalla, et voi juoda esim viikonloppuna pe ja la kuin 4,3 DL viiniä yhteensä per pe/la.

Jos lomalla juot viikonloppuisin (pe ja la) kokonaisen viinipullon illan mittaan, raja-arvot ylittyvät ja tulee potkut perseeseen

Vierailija
645/784 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen saa myös syödä itsensä sairaaksi. Siihen on ihan täysi oikeus. Se ei silti oikeuta sinua suoraa työskentelemään sydänsairaana uniapneaa sairastavana vaikkapa lentäjänä. 

Näin. Itse jäin työterveydessä kiinni korkeista kolesteroliarvoista. Kyllä minä ainakin itse koin velvollisuudekseni hoitaa asian kuntoon, vaikken töissä herkkuja mättänytkään. Minulla riitti elämäntapamuutos. Jos seuranta olisi osoittanut sen riittämättömäksi, olisin saanut lääkkeet. 

Ihme vimma ihmisillä puolustella ja yrittää normalisoida riskialtista juomistaan.

Jäit kiinni korkeasta kolesterolista? Mit vit? Sulla on kyllä omituinen tyyli ilmaista asia 🙄

Vierailija
646/784 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riskirajoja ylittävä juominen vaikuttaa aivan takuulla työkuntoon. Vaikka kuinka tuntuisi, että juomatta jättäminen se vasta vaikuttaakin, kun elimistönsä on tissutteluun totuttanut.

Enemmän vaikuttaa huonot yöunet, huono ruokavalio, liikkumattomuus, juono työilmapiiri. On katsos ihan omakohtaista kokemusta tästä. 

Vierailija
647/784 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riskiala onkin ihan eri asia kuin tavan tallaaja. Riskialoilla on jo kauan oltu tarkempia ja se on tosi ok. Nyt tätä testiä tulkitaan kaikilla ja homma leviää käsiin. Meidänkään työpaikalla ei yksikään saisi puhtaita papereita vaikka kellään ei ole alkoholiongelmaepäilyä tai työ olisi kärsinyt niin että siihen olisi pitänyt puuttua. Edes työterveydessä testejä itse tulkitsevat eivät tuosta testistä ns. selviäisi itse. 

Ja kuvittelet tosissasi, että kaikki työpaikat ovat täynnä yhtä hapokasta porukkaa? Omalla työpaikallani jännittäisin testitulosta tasan yhden ihmisen kohdalla. Muilla ei takuulla olisi minkäänlaista hätää, vaikka testeissä juostaisiin viikoittain.

Vierailija
648/784 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri katsoin nuo raja-arvot, ja naisilla jos esim juo yli 8,5 dl viiniä VIIKOSSA, raja-arvo ylittyy. Eli jos olet lomalla, et voi juoda esim viikonloppuna pe ja la kuin 4,3 DL viiniä yhteensä per pe/la.

Jos lomalla juot viikonloppuisin (pe ja la) kokonaisen viinipullon illan mittaan, raja-arvot ylittyvät ja tulee potkut perseeseen

Ja tuossa on vielä hurjasti yksilöllistä vaihtelua. Joku voisi juoda vaikka kolme tai neljä pulloa eikä raja ylittyisi, jollekin pullo viikossa voi jo olla liikaa. Nuo arviot ovat vain keskimääräisyyksiä. 

Vierailija
649/784 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole ongelma kellekään muulle kuin juopoille. Normaali saunakaljat lauantaisin tai lasi viiniä ruuan kanssa joskus ei näy missään eikä se ketään haittaa. Paljon on juoppoja työelämässä näköjään kun tuntuu olevan ongelma. 

Onko ihminen juoppo, jos hän ottaa vaikkapa kerran kuussa enemmän? Tuossa testissä näkyy nimenomaan myös ne alkoholia normaalisti käyttävät, jos testi osuu sopivasti seuraavalle viikolle tai muutaman päivän päähän. Kannattaa varata itselle tuo testi ja tulla vasta sitten ulisemaan miten muut on väärässä. Jokaisen, joka puolustaa testiä, tulisi kokeilla miten reagoi kun työterveys leimaa alkoholistiksi ilman syytä. Mene ihmeessä testiin sen jälkeen kun otat saunakaljasi ja ruokajuomasi. Onnea matkaan. 

Olen käynyt tuossa. Edellisenä viikonloppuna oli työpaikan kesäjuhlat, ja otin siellä enemmän kuin yleensä.

Testistä sain tulokseksi < 0,05

Se on pienin tulos jonka peth -testistä voi saada.

Myös sitä seuraava arvo,  0.05 - 0.30, lasketaan kohtuukäytöksi.

Suurkulutuksen raja on yli 0,3. Sen saadakseen täytyy juoda alkoholia vähintään 5 annosta joka päivä useamman viikon ajan.

Toki sellainen mahdollisuus on, että työterveydessä on tehty virhe ja puhdistettu pistokohta alkoholia sisältävällä aineella ennen testin ottamista. Silloin voi tulla virheellisesti suuri testitulos. Ei kannata itsekään laittaa sinne kyynärtaipeeseen mitään missä voi olla alkoholia.

Vierailija
650/784 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäs sinä nuo tempaisit? Ei PEth tuollaiseen vielä reagoi, vaan annoksia pitää olla keskimäärin viisi päivässä ja pidemmän aikaa. Yleiset terveyssuositukset ja riskikäytön rajat ovat eri asia. Ja samalla ilmeisesti asia, mikä ei av-mammoja pahemmin kiinnostele.

Vierailija
651/784 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen saa myös syödä itsensä sairaaksi. Siihen on ihan täysi oikeus. Se ei silti oikeuta sinua suoraa työskentelemään sydänsairaana uniapneaa sairastavana vaikkapa lentäjänä. 

Näin. Itse jäin työterveydessä kiinni korkeista kolesteroliarvoista. Kyllä minä ainakin itse koin velvollisuudekseni hoitaa asian kuntoon, vaikken töissä herkkuja mättänytkään. Minulla riitti elämäntapamuutos. Jos seuranta olisi osoittanut sen riittämättömäksi, olisin saanut lääkkeet. 

Ihme vimma ihmisillä puolustella ja yrittää normalisoida riskialtista juomistaan.

Mikä on sun mielestä riskialtista juomista? 

Vierailija
652/784 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltolakikin toimi niin hyvin. 

Vierailija
653/784 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs sinä nuo tempaisit? Ei PEth tuollaiseen vielä reagoi, vaan annoksia pitää olla keskimäärin viisi päivässä ja pidemmän aikaa. Yleiset terveyssuositukset ja riskikäytön rajat ovat eri asia. Ja samalla ilmeisesti asia, mikä ei av-mammoja pahemmin kiinnostele.

Kyllä reagoi. Sehän se ongelma tossa on, että arvo nousee yksittäisestäkin runsaammasta juomisesta ja se voidaan tulkita pidempään juomiseksi. Tuo arvo kun ei laske lineaarisesti samalla tavalla kuin maksa polttaa alkoholia vaan se pysyy korkealla pari viikkoa kerta juomisesta. Et selvästi edes ymmärrä mistä puhutaan, kannattaa tustustua tuohon testiin pikkasen paremmin. Parhaan kuvan saat kun juot itse kerran useamman ja käyt testissä. Vielä parempi, jos saat haukut ja sun väitetään juoneen päivittäin pidemmän aikaa. Sen jäljeen voit tulla puolustamaan testiä. 

Vierailija
654/784 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs sinä nuo tempaisit? Ei PEth tuollaiseen vielä reagoi, vaan annoksia pitää olla keskimäärin viisi päivässä ja pidemmän aikaa. Yleiset terveyssuositukset ja riskikäytön rajat ovat eri asia. Ja samalla ilmeisesti asia, mikä ei av-mammoja pahemmin kiinnostele

Työpaikkalääkäri kertoi määrät ja riskijuomisen rajat, ensikäden tietoa

Vierailija
655/784 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jäit kiinni korkeista kolesteroliarvoista" ... ? Siis jäit kiinni? Hyi hyi olet ollut tosi tuhma. 

Vierailija
656/784 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jo yhdellä kertaa juotu alkoholimäärä, noin yhden promillen humala, saa aikaan PEth:n ilmaantumisen verenkiertoon 1-2 tunnin kuluttua. PEth:n puoliintumisaika on 3-5 vuorokautta. Suuremmat annokset lisäävät PEth-pitoisuutta ja pidentävät myös sen säilymistä verenkierrossa"

https://www.duodecimlehti.fi/duo16131

Vierailija
657/784 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä käsitä kuinka työterveyslääkäri voi arvioida vaikkapa ammattikuljettajan tai korkeissa paikoissa työskentelevän työturvallisuutta, jos hän ei voi hyödyntää runaan alkoholinkäytön seulontaan tarkoitettuja tutkimuksia. Sehän on hänen tehtävänsä, arvioida työkykyä suhteessa työtehtävään. Mitä jos ihminen kieltäytyy noista tutkimuksista? Voiko lääkäri tehdä muuta kuin jättää ammattikortin jatkon puoltamatta?

Riskialoilla vapaa-ajan runsas alkoholinkäyttö vaikuttaa väistämättä työstä palautumiseen. Ei voi olla subjektiivinen oikeus käyttää suuria määriä alkoholia ja tehdä töitä, jossa sen käyttö muodostaa riskin. Alkoholin puuttuminen verestä ei ole yksin ajokyvyn tai riittävän kognitiivisen suoriutumisen tae.

Riskiala onkin ihan eri asia kuin tavan tallaaja. Riskialoilla on jo kauan oltu tarkempia ja se on tosi ok. Nyt tätä testiä t

Aika huolestuttava työpaikka, jos kaikilla riskirajat ylittyvät. Kyllä niiden riskikäytön raja-arvojen ylittyminen merkitsee riskikäyttöä. Ihminen ei itse märittele riskikäytön rajaa eli se ei ole mikään musta tuntuu -juttu, vaikka niin moni haluaisinkin tehdä. Alkoholiin kehittyy toleranssi, ja ihmiset pääasiassa vähättelevät ongelmakäyttöään.

Vierailija
658/784 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jäit kiinni korkeista kolesteroliarvoista" ... ? Siis jäit kiinni? Hyi hyi olet ollut tosi tuhma. 

Jep. Olin tuhonnut terveyttäni syömällä huonosti ja liikkumalla liian vähän. Toki olisi paljon nolompaa, jos olisin alkoholia käyttänyt.

Vierailija
659/784 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jo yhdellä kertaa juotu alkoholimäärä, noin yhden promillen humala, saa aikaan PEth:n ilmaantumisen verenkiertoon 1-2 tunnin kuluttua. PEth:n puoliintumisaika on 3-5 vuorokautta. Suuremmat annoks

Niin. Eli ei kannata vetää perskännejä juuri ennen testiä. Aika huolestuttavaa, jos sekin tuntuu vaikealta.

Vierailija
660/784 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä. Tuo 5 annosta per päivä on laskennallinen määrä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä