Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantajien uusin ase työläisiä vastaan: Potkut lomalla tissuttelusta!

Vierailija
09.06.2025 |

Suomessa on otettu työterveydessä käyttöön niin sanottu PEth-testi.

Se kertoo, onko henkilö käyttänyt edeltävinä viikkoina alkoholia ja kuinka paljon. Runsas ja pitkäaikainen alkoholinkäyttö voi näkyä testissä vielä neljä viikkoa lopettamisen jälkeen.

Viime kuukausina testi on herättänyt työntekijöissä kummastusta.

-  Meille on tullut kymmeniä yhteydenottoja, joissa työntekijä on saanut tietää testistä ja sen seurauksista vasta jälkikäteen. Tyypillisesti henkilö on mennyt terveystarkastukseen tietämättä, että siinä otetaan alkoholin käyttöä kuvaava verikoe. Koholla ollut tulos on sitten johtanut esimerkiksi työn keskeyttämiseen tai palkanmaksun lopettamiseen, SAK:n asiantuntijalääkäri Riitta Työläjärvi kertoo.

-  Eräässä toisessa liitossa on tullut ilmi tapaus, jossa työntekijä on ollut palkatta jopa vuoden, koska testin perusteella hänet todettiin työkyvyttömäksi.

EK:n asiantuntijalääkäri puolustaa PEth-testejä: "Turvallisuudesta ei voida tinkiä."

https://yle.fi/a/74-20165596

No niin. Sillä lailla.

Kommentit (784)

Vierailija
1/784 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveys on uusi työnjohto.

Vierailija
2/784 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokaa vähemmän, niin fiksut tekevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/784 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole hyvä asia, jos ihminen saa tietää käyttävänsä liikaa alkoholia? Ei se ole terveellistä.

Vierailija
4/784 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nyt kävisi vuoden töissä saamatta palkkaa? Aika outoja juttuja kyllä. 

Vierailija
5/784 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti EK ja työnantajat haluavatkin paljon työttömiä. Herrojahan ko. testit eivät tule koskaan koskemaan.

Täältä me tulemme, kohtuuden ystävät

tienviitat jokaiselle teille

Kohtuullisuus, se on laumalle

Yltäkylläisyys - se taas on meille

Pohjolan viisaille

Vierailija
6/784 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos Petterille tehtäisiin tämä PEth-testi? Sehän on nimettykin kännisen Petterin mukaan. "Eettekö the thiedä kukha mää oon? Mää oon Pethhi."

Vierailija
7/784 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos Petterille tehtäisiin tämä PEth-testi? Sehän on nimettykin kännisen Petterin mukaan. "Eettekö the thiedä kukha mää oon? Mää oon Pethhi."

Ei hitto! Päivän paras! 😂

Vierailija
8/784 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumetestit vielä ymmärtää, koska ne ovat laittomia, mutta laillisen päihteen nauttimesta ei voida rangaista, jos se ei tapahdu työajalla.

Väärin! Rangaistaan jo.

Vierailija
9/784 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi Sannakaan päässyt läpi. Petteristä ei ole ollut samanlaisia kohuotsikoita ollenkaan. Tylsähän se on mitä Sanna ei ollut. Hän tarjosi viihdettä ihan liikaakin. 

Mutta itse aiheesta totean että vapaa-aika on sinun, ei työnantajan. 

Vierailija
10/784 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kummallinen maa, ihmisiä rangaistaan siitä että valtio ei pysty tarjoamaan kansalaisille työpaikkoja ja työnantajat yrittävät päästä työntekijöistä eroon keinolla millä hyvänsä. Ihan oikeasti, missään muussa Euroopan maassa "työelämä" ei ole näin kieroutunutta. 

Vierailija
11/784 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa mainittiin, että 5 annosta alkoholia päivässä nostaa PEth testin arvon liian korkeaksi. Jos tuon määrän juo alkoholia säännöllisen työajan jälkeen, näyttää alkometri normaalisti nollaa ennen seuraavan työvuoron alkua. Siis on ainakin autonajokunnossa. Onko mitään tieteellisiä vertaisarvioituja tutkimuksia PEth testituloksen vaikutuksesta työkykyyn? Toisaalta 5 annosta alkoholia päivässä voi pitemmän päälle vaikuttaa maksaan ja johraa sitä kautta työkyvyttömäksikin.

Vierailija
12/784 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedän lekuria kuokkaan...

Vierailija
13/784 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa mainittiin, että 5 annosta alkoholia päivässä nostaa PEth testin arvon liian korkeaksi. Jos tuon määrän juo alkoholia säännöllisen työajan jälkeen, näyttää alkometri normaalisti nollaa ennen seuraavan työvuoron alkua. Siis on ainakin autonajokunnossa. Onko mitään tieteellisiä vertaisarvioituja tutkimuksia PEth testituloksen vaikutuksesta työkykyyn? Toisaalta 5 annosta alkoholia päivässä voi pitemmän päälle vaikuttaa maksaan ja johraa sitä kautta työkyvyttömäksikin.

Kerrotaan Winston Churchillin kipanneen pullon viskiä joka päivä ja hän eli 91-vuotiaaksi.

Vierailija
14/784 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kyseinen testihän kertoo vain pitkäaikaisesta liikakulutuksesta ja on ihan aiheellista että asiaa seurataan.

Tiedän useamman ihmisen, joka lipittää joka ilta sen muutaman oluen ja viikonlopuksi haetaan laatikko kaljaa ja vähän muutakin. Omasta mielestään ovat ihan selvinpäin aina mutta todellisuushan on hämärtynyt jo aikoja sitten.

En hauaisi yllämainitun ajelevan rekkaa tai junaa vaikka puhaltaisikin nollat aamulla. En myöskään haluaisi vastaavan sairaanhoitajan laittavan kädet vapisten minulle kanyylia tai jonkun virkahenkilön tekevän minua koskevia päätöksiä seuraavaa drinksua miettien.

Juon itsekin sen yhden tai kaksi saunajuomaa toisinaan- ja käyn ulkona juhlimassa noin pari kertaa vuodessa jos on hyvä syy.

Ei tuo testi tavallista kulutusta näytä ja minusta on vaan hyvä asia jos tissuttelijat joutuvat joko parantamaan tapansa tai lähtemään töistä.

Vierailija
15/784 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä testiä varmaan turhan takia teetetä. Rekkakuski krapulassa on vaara kaikille.

Vierailija
16/784 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testi voi myös ohjata käyttämään muita aineita, kuin alkoholia. On lääkkeitä, jotka ei näy, kun vaikutus loppuu. Rikollisuus hyötyy.

Vierailija
17/784 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä testiä varmaan turhan takia teetetä. Rekkakuski krapulassa on vaara kaikille.

Testi kertoo paljon olet juonut viimeiset viikot, ei esim edellisinä päivinä. Näihin oikeasti kannattaa suhtautua vakavasti koska seuraava testi voikin olla jo jotain ihan muuta. Yksilön oikeuksia kavennetaan koko ajan. 

Vierailija
18/784 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotaan Winston Churchillin kipanneen pullon viskiä joka päivä ja hän eli 91-vuotiaaksi.

Ja kaikki mitä kerrotaan, on varmasti totta? No, onhan noita pulloja tietenkin paljonkin eri kokoisia...

Vierailija
19/784 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kyseinen testihän kertoo vain pitkäaikaisesta liikakulutuksesta ja on ihan aiheellista että asiaa seurataan.

Tiedän useamman ihmisen, joka lipittää joka ilta sen muutaman oluen ja viikonlopuksi haetaan laatikko kaljaa ja vähän muutakin. Omasta mielestään ovat ihan selvinpäin aina mutta todellisuushan on hämärtynyt jo aikoja sitten.

En hauaisi yllämainitun ajelevan rekkaa tai junaa vaikka puhaltaisikin nollat aamulla. En myöskään haluaisi vastaavan sairaanhoitajan laittavan kädet vapisten minulle kanyylia tai jonkun virkahenkilön tekevän minua koskevia päätöksiä seuraavaa drinksua miettien.

Juon itsekin sen yhden tai kaksi saunajuomaa toisinaan- ja käyn ulkona juhlimassa noin pari kertaa vuodessa jos on hyvä syy.

Ei tuo testi tavallista kulutusta näytä ja minusta on vaan hyvä asia jos tissuttelijat joutuvat joko parantamaan tapansa tai lähtemään töistä.

Mikä siinä nollat puhaltavassa rekkakuskissa pelottaa?

Vierailija
20/784 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päädyin tuohon testiin kolme kertaa muutaman kuukauden sisällä siksi, että esihenkilön mielestä minulla oli alkoholiongelma. Niin monen mielestä onkin, olen absolutisti. Koska ensimmäinen testi osoitti, että viitteitä alkoholin (liika)käytöstä ei ole, jouduin testiin kahdesti uudestaan samalla tuloksella. Esihenkilö epäili, että lähetin jonkun toisen sinne puolestani!

Näin toimintaan valtiolla.

Ai miksi tuota epäiltiin: olin esihenkilön mielestä aamulla liian nuutunut ja punakka!

Tarinan opetus: älä juokse töihin!