Taloussanomat: Lapsi yksin koko kesän - onko pienituloisille vanhemmille enää sijaa yhteiskunnassa?
Mammat, nyt menee tunteisiin. Tämä artikkeli on kuin isku vatsaan kaikille, jotka ovat joskus tunteneet syyllisyyttä siitä, ettei voi tarjota lapselleen 'normaalia' kesää.
Tässä sanotaan suoraan: kun kouluruoka loppuu, monella perheellä ei ole edes varaa ruokaan. Lapsi viettää kesän yksin, koska vanhempien rahat ei riitä mihinkään. Polkupyörästä tai huvipuistosta voi vaan unelmoida. Yhteiskunnan 'apu' on puistoruoka ja ehkä leiri jos käy tuuri. Moni äiti istuu ahdistuneena, syyllisenä, peläten että lapsi jää taas ulkopuoliseksi. Ja kaiken tämän päälle jotkut kehtaavat sanoa että 'ulkoilkaa metsissä' tai että 'ei lapsi mitään kaipaa'. Tajuatteko te, miten hirveää on selittää lapselle joka kesä miksi kaikki muut menee Särkänniemeen ja me vaan hikoillaan kämpillä?
Tää ei ole mikään lomakausi - tää on köyhyyden korostamisen sesonki. Häpeän ja selittelyn kausi. Ollaanko me tosiaan näin rikki jo?
Kommentit (573)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ne pienituloiset oikeasti edes yrittänyt säästää rahaa johonkin kesäjuttuun?
Tämä!
Monella taloudenhallinta oikeasti sakkaa, vaikka eivät halua sitä myöntää. Juttelin jokin aika sitten rahan käytöstä erään yh:n kanssa. Hän laskeskeli roskaruokaravintoloihin menevän noin 40-50€ kuussa, ja tuohon päälle vielä noutokahveja. Rahaa ei kuitenkaan ollut laittaa lapsen leirikouluun. Hän ei itse näe asiassa ristiriitaa. Sanoo vain, että rahat tiukassa. Ei ne oikeasti ole, jos on varaa laittaa kymmeniä ja kymmeniä euroja kuussa täysin turhuuteen.
Sama pätee tupakkaan ja alkoholiin. Jos on euroja laittaa noihin, niin on turha valittaa tiukkaa taloutta.
Joidenkin pitäisi mennä oppimaan rahankäyttöä ihan tavalliseen, rahojensa kanssa säästäväiseen talouteen. Ei keskiluokkaiset ja varakkaatkaan käy ulkona syömässä viikoittain, eineksetkin ovat kalliita kilohinnassa ja noutokahvit ja työpaikkalounaatkin ovat monelle vakavaraisellekin luksusta.
Kyllä mä olin paljon lapsena yksin, äitin oli yh ja kesät usein töissä. Silloin oli lama ja äidillä pätkätöitä. Rahaa ei ollut mihinkään, kaikki kaverit lähti mummolaan ym reissuihin. Ite olin yksin, se oli ihan kamalaa ja muistan kun katsoin kelloa, koska äiti tulee töistä. Olin korkeintaan 10v.😭
Ei ole todellakaan kaikilla varaa edes siihen huvipuistoon kerran kesässä. Herätkää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ne pienituloiset oikeasti edes yrittänyt säästää rahaa johonkin kesäjuttuun?
Tämä!
Monella taloudenhallinta oikeasti sakkaa, vaikka eivät halua sitä myöntää. Juttelin jokin aika sitten rahan käytöstä erään yh:n kanssa. Hän laskeskeli roskaruokaravintoloihin menevän noin 40-50€ kuussa, ja tuohon päälle vielä noutokahveja. Rahaa ei kuitenkaan ollut laittaa lapsen leirikouluun. Hän ei itse näe asiassa ristiriitaa. Sanoo vain, että rahat tiukassa. Ei ne oikeasti ole, jos on varaa laittaa kymmeniä ja kymmeniä euroja kuussa täysin turhuuteen.
Sama pätee tupakkaan ja alkoholiin. Jos on euroja laittaa noihin, niin on turha valittaa tiukkaa taloutta.
Joidenkin pitäisi mennä oppimaan rahankäyttöä ihan tavalliseen, rahojensa kanssa säästäväiseen talouteen
Olenkin ihmetellyt kun ihmisillä on varaa istua kahviloissa tai hakea noutokahveja. Itse käyn matkoilla kahvilla, mutta yleensä keitän kotona kahvit.
Tajuatko miten perseestä työssäkäyvänä vanhempana on selittää omalle lapselle että me maksamme työssäkäyvinä omasta pussista se mitä kaljaan ja röökiin rahansa tuhlaavat tukiloiset saavat ilmaiseksi, ja vielä ruikuttavat kaiken lisäksi koska ei saada tarpeeksi?
Työssäkäyvälläkään ei ole varaa huvipuistoihin. Kyllä meille riittää aivan mainiosti puistoruokailu ja metsäretket ja uimarannat.
Ja mitä helvettiä? Minkälainen lapsi menee Särkänniemeen etsimään kavereita? Eiköhän ne kaverit löydy ihan koulusta ka omalta pihalta.
Jos lapsesi kaipaa jotain, mene töihin. Se, että tuhlaat rahasi mielummin kaljaan ja tupakkaan kertoo kaiken siitä paljonko sinua lapsesi kesälomat kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olin paljon lapsena yksin, äitin oli yh ja kesät usein töissä. Silloin oli lama ja äidillä pätkätöitä. Rahaa ei ollut mihinkään, kaikki kaverit lähti mummolaan ym reissuihin. Ite olin yksin, se oli ihan kamalaa ja muistan kun katsoin kelloa, koska äiti tulee töistä. Olin korkeintaan 10v.😭
Ei ole todellakaan kaikilla varaa edes siihen huvipuistoon kerran kesässä. Herätkää!
Olemme viisihenkinen perhe, puoliso on äitiysvapaalla, itse tienaan 5500/kk. Me emme mene huvipuistoon näilläkään tuloilla koska siihen palaa tuhottomasti rahaa. Ei Linnanmäki ole mikään ihmisoikeus. Joka luulee että on, on tottunut aivan liian hyvään. Minun velvollisuus ei ole hemmotella sinun kakaroitasi vain koska sinä olet itse liian laiska tekemään heidän eteen mitään.
Vierailija kirjoitti:
Me otettiin lapsen serkku usein mukaan, sillon maksettiin myös kulut. Kavereita otettiin mukaan lähinnä uimaan tms päiväretkelle, jolloin ne kulut ei päätä huimanneet.
Joo, ei mekään jostain uimarantareissun eväistä odoteta mitään maksua. Kaveri on mukana, koska se tuplaa omankin lapsen ilon, ja tottakai me tuollaiset pienet menot kustannetaan myös sille kaverille. Ihan eri juttu olisi pyytää kaveri mukaan vaikka huvipuistoon tai risteilylle. Kivaa seuraa olisi silloinkin omalle lapselle, mutta jos oletuksena olisi, että me tällöinkin maksettaisi kaikki myös kaverin puolesta, niin tulisi kyllä meidänkin budjetille aika kalliiksi. Luulen että aika monella on tilanne juuri se, että vaikka onkin varaa omalle perheelle erilaista kesätoimintaa kustantaa, niin ei kuitenkaan olla niin rikkaita, että tuosta vaan siinä sivussa maksettaisi samat jutut myös kaverin puolesta.aika kohtuuttomia odotuksia, jos kuvitellaan ettei joku satanen tunnut missään kun se vielä tulisi lisänä oman perheen kustannusten päälle.
Noniin. Nyt taas kaikkien dissaama ja halveeraama kirkko ja diakonia
auttaa, tekee, antaa tiloja, järjestää hoitoa, musiikkikerhoja, yleisesti harrastuskerhoja, retkiä, leirejä, ohjattua toimintaa.
Rahallinen tuki mahdollista.
Apu kelpaa.
Kirjaston monipuoliset palvelut käyttökelpoisia.
Vierailija kirjoitti:
Noniin. Nyt taas kaikkien dissaama ja halveeraama kirkko ja diakonia
auttaa, tekee, antaa tiloja, järjestää hoitoa, musiikkikerhoja, yleisesti harrastuskerhoja, retkiä, leirejä, ohjattua toimintaa.
Rahallinen tuki mahdollista.
Apu kelpaa.
Kirjaston monipuoliset palvelut käyttökelpoisia.
Ei, suomalainen tukiloinen on tottunut elämään kuin herra. Rahat tuhlataan tietysti kaljaan ja tupakkaan ja roskaruokaan, ja sitten kun kaikki on juotu, pitää valden piffata pennuille etelän rantalomat ja Linnanmäen sarjalippu.
"Syntyvyys vähenee, omakotitaloja ei enää tarvita."
Laiskinkin tukiloinen voi mennä poimimaan vaikka pentujensa kanssa metsästä mustikkaa. Päivässä saa helposti sadan euron edestä verovapaata tuottoa. Sitä kun tekee viisi päivää, voi lauantaina ja sunnuntaina mennä Linnanmäelle. Seuraavana viikkona voi tehdä saman. Kesään saa silloin parin tusinan verran huvipuistoreissuja koko kesän ajan.
Vaihtoehtoisesti voi maata himassa, täytellä tukilomakkeita, kittaa kaljaa ja ruikuttaa kun on niin kurjaa.
Elämä on ihan oikeasti valintoja. Halveksun suunnattomasti näitä "köyhiä" joille oma lapsikaan ei ole mitään muuta kuin keppihevonen jonka varjolla ruikutetaan tukieuroja päihteisiin.
Huh huh mammat-tekoäly vauhdissa taas!
Vierailija kirjoitti:
Linkki ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki ei toimi.
Toimii oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki ei toimi.
Toimii oikein hyvin.
Ei toimimulla , linkkaa uudestaan.
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/
"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä." https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
"Eläkeläinen saa omistusasuntoon asumistukea." https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/asumistuki
"Eläkemaksu palkasta on 7,15 % ja 8,65 %, jos on 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Vierailija kirjoitti:
Oi. Minäkin muistan kellon. Minulle yritettiin valehdella aikoja, muttei onnistuttu. Olin se lapsi, joka laittoi nailonsukkahousut jalkaan ja hiihti kouluun 5 km. Koulun jälkeen meni mummolan uuninpangolle lämmittelemään. Muistelen katsoneeni kellosta, milloin isä tai äiti tulee kotiin.
Yhteiskunnan tehtävä ei ole tarjota lapsille leipää ja sirkushuveja. Se on vanhempien tehtävä. Lapsia kannattaa tehdä vain jos heitä on varaa elättää. Tämä kannattaa kaikkien opettaa omille lapsilleen. Lisäksi jos lapsi kärsii köyhyydestä kannattaa häntä kehottaa hoitamaan koulunsa hyvin ja opiskelemaan sellainen ammatti ettei hänen tarvitse olla köyhä. Valitettavan harva tämän tekee vaan lapsi opetaan katkeraksi ja yhteiskuntaa vieroksuvaksi. Ei kannata opiskella, ei meilläkään koskaan ollut lukupäätä yms. kommentit ovat tulevaisuutta tuhoavia. Ja ennen kuin joku ryntää kertomaan miten oli tehnyt jo lapset ennen kuin köyhtyi niin tämä ei koske heitä koska heidän lapset ovat joskus tehneet kesälomalla jotain.
mistä säästät, kun elää kädestä suuhun. Tää vastaus on ihan suoraan samantapainen, mitä mun entinen kaveri sanoi kun tuskailin, kun ei ole rahaa. Ei kertakaikkiaan ole mistä säästää.
Tänkin rouvan ukko tienaa ihan kiitettävästi. Ei sillä ole käsitystä pienituloisuudesta. On omakotitalot, autot, veneet. Ihan omassa kuplassa elää.