Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloussanomat: Lapsi yksin koko kesän - onko pienituloisille vanhemmille enää sijaa yhteiskunnassa?

Vierailija
08.06.2025 |

Mammat, nyt menee tunteisiin. Tämä artikkeli on kuin isku vatsaan kaikille, jotka ovat joskus tunteneet syyllisyyttä siitä, ettei voi tarjota lapselleen 'normaalia' kesää.

Tässä sanotaan suoraan: kun kouluruoka loppuu, monella perheellä ei ole edes varaa ruokaan. Lapsi viettää kesän yksin, koska vanhempien rahat ei riitä mihinkään. Polkupyörästä tai huvipuistosta voi vaan unelmoida. Yhteiskunnan 'apu' on puistoruoka ja ehkä leiri jos käy tuuri. Moni äiti istuu ahdistuneena, syyllisenä, peläten että lapsi jää taas ulkopuoliseksi. Ja kaiken tämän päälle jotkut kehtaavat sanoa että 'ulkoilkaa metsissä' tai että 'ei lapsi mitään kaipaa'. Tajuatteko te, miten hirveää on selittää lapselle joka kesä miksi kaikki muut menee Särkänniemeen ja me vaan hikoillaan kämpillä?

Tää ei ole mikään lomakausi - tää on köyhyyden korostamisen sesonki. Häpeän ja selittelyn kausi. Ollaanko me tosiaan näin rikki jo?

Kommentit (573)

Vierailija
161/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mä en ymmärrä? Mä olen kasvattanut kaksi lasta aikuisiksi yksinhuoltajana ilman tukiverkostoja. Monta vuotta tuosta ajasta olin vieläpä pelkkien tukien varassa, kun en saanut töitä. Ex-mies vaan otti ja toisen matkaan, kun nuorempi lapsista oli vielä niin pieni, että olin muutenkin vielä kotohoidontuella. Kun hän läheni 3v ikää aloin etsimään töitä, mutta silloisella koulutuksella en saanut mitään. Siispä päätin opiskella työllistävälle alalle. Oli todella tiukkaa se 4,5 vuotta kun opiskelin, mutta silti pärjättiin kun suunnittelin tarkasti kaikki menot. En koskaan ostanut eineksiä, vaan tein ruoat itse. Halpaa ruokaa isoja määriä kerralla, ja varioitiin vaihtelemalla lisukkeita. Jauhelihakastiketta saatettiin jatkaa seuraavana päivänä vaikka porkkanaraasteella, ja pienetkin määrät ylijäämä ruokia laitoin pakastimeen, ja loppuviikosta saatettiin pitää buffetti, johon lämmittelin kaikki viikon varrelta kertyneet tähteet. Itselle en

Asiaa!

Vierailija
162/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas mennään. Palsta täyttyy ihmisistä, joilla on rahaa, mutta mihinkään sitä ei käytetä, ei käydä missään huvituksissa, edes kahvilassa ei kahvia juoda. Ja kuitenkin nykyajan ihminen, siis keskiluokkainen ja hyvätuloinen ihminen, kuluttaa enemmän kuin ikinä on kulutettu. Olen keskiluokkaisen lapsuuden elänyt ( ja nykyinen kädestä suuhun elävä matalapalkkaduunari), meillä ei oltu köyhiä, voitiin harrastaa, matkustaa ulkomaillekin joskus, käytiin ulkona syömässä ja erilaisissa maksullisissa tapahtumissa välillä. Ja nykyinen keskiluokan elintaso on siihen minun lapsuuteeni verrattuna huima, sellaiset asiat, jotka minun lapsuudessani olivat harvinaista ekstraa, ovat nykyään arkipäivää. Esimerkiksi matkustellaan aivan jatkuvalla syötöllä, sitä ei edes tämä ilmasto kestäisi. Nykyajan ihmisten saatavilla on ylipäänsä paljon enemmän kaikkea huvitusta kuin muutama vuosikymmen sitten ja siihen todellakin kulutetaan rahaa, eihän se liiketoiminta muuten pystyssä pysyisi.

Niin että ihan turha teidän hyväosaisten tulla hurskastelemaan kuinka sinä, sinä ja sinä ette kuluta mihinkään "turhaan" ja ilmaisia tai hyvin halpoja juttuja vain lapsillenne järjestätte, toisin kuin nuo kelvottomat köyhät kohtuuttomine toiveineen. Kyllä te kulutatte, ette edes tajua kuinka paljon kulutatte kun ei se ole teille mikään iso juttu vaan pidätte sitä itsestäänselvyytenä. Ne, jotka eivät tästä yltäkylläisyydestä ole päässeet osallisiksi, näkevät sen ja on vain inhimillistä heiltä haluta samaa. Siinä on ihan turha esittää parempaa ihmistä kun itsekään ei ole valmis tinkimään mistään. Mikä itku ja poru se silloinkin alkoi nimenomaan keski- ja suurituloisten puolelta kun pandemia pisti nonstop-matkustelulle hetkeksi stopin. Ette pystyneet kuvittelemaankaan elämää ilman matkustelua, edes tilapäisesti. Siinä se nähtiin se millaiseen elämään hyväosainen suomalainen on tottunut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupalliset huvitukset (kuten huvipuisto) eivät ole perusoikeuksia. Ne ovat kaupallistettuja kokemuksia, joita ostetaan, jos on varaa. Eivätkä ne ole useimmille työssäkäyvillekään mitään pikkurahoja, vaan niitä kesähuvituksia varten säästetään käymällä töissä ja laittamaan osa palkasta sivuun.

Vanhemman tehtävä on tarjota lapselle mukavia kokemuksia. Mutta niihin ei välttämättä tarvita rahaa. Itse en lama-ajan lapsena tajunnutkaan, miten tiukilla vanhempani taloudellisesti olivat, kun toinen jäi työttömäksi ja asuntolainan korot nousivat 20 prosentin tuntumaan.

Vasta aikuisena tajusin, että lapsuuteni kirppistelyllä ja vaikka metsäretkillä (jolloin kerättiin marjoja/sieniä) oli vanhempien näkökulmasta ehkä muutakin tarkoitusta kuin vain yhteinen ajanvietto perheenä. Matkusteltu ei todellakaan, vaan kesä vietettiin rannalla ja leikkipuistossa. Enkä kokenut jääväni paitsi. Varmasti niinkin olisi voinut olla, jos vanhempani olisivat korostaneet minulle rahattomuuttamme.

Kyllä, se on ikävää, että kaikilla ei ole työkykyä ja siten mahdollisuutta ostaa kokemuksia. Jos voisin taikoa kaikki työkykyisiksi, niin tekisin sen heti. Mutta yhteiskunta pystyy tarjoamaan vain perusturvan, ei luksusta. Niin on ollut aina.

Näyttäkää, että välitätte lapsistanne. Se riittää pitkälle.

Vierailija
164/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko miten perseestä työssäkäyvänä vanhempana on selittää omalle lapselle että me maksamme työssäkäyvinä omasta pussista se mitä kaljaan ja röökiin rahansa tuhlaavat tukiloiset saavat ilmaiseksi, ja vielä ruikuttavat kaiken lisäksi koska ei saada tarpeeksi?

Työssäkäyvälläkään ei ole varaa huvipuistoihin. Kyllä meille riittää aivan mainiosti puistoruokailu ja metsäretket ja uimarannat. 

Ja mitä helvettiä? Minkälainen lapsi menee Särkänniemeen etsimään kavereita? Eiköhän ne kaverit löydy ihan koulusta ka omalta pihalta.

Jos lapsesi kaipaa jotain, mene töihin. Se, että tuhlaat rahasi mielummin kaljaan ja tupakkaan kertoo kaiken siitä paljonko sinua lapsesi kesälomat kiinnostaa.

Tässäpä tyypillinen keskiluokkainen, aivan helvetin kateellinen ja pahansuopa i d i o o t t i  joka ei tajua, että kaikki "tukiloiset" eivät osta e

Olen eri, mutta ei tietenkään kaikki tuollaisia ole, MUTTA valitettavan yleistä kuitenkin. Kyllä se köyhyys, päihteet ja elämänhallinnan ongelmat kulkee usein käsi kädessä. Surullista, että lapset (ja lemmikit) joutuvat tällaisesta kärsimään. 

Ihan jo omasta lapsuudesta tuttua... 

Vierailija
165/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein aikuiskoulutushommia siihen asti, että lapset oli 10v ja 13v, siinä oli kesät aina vapaat. Oli yksinhuoltajalta taloudellinen uhraus kyllä, mutta tykkäsin olla lasten kanssa. Kun aloitin virkamiehenä ripottelin lomani pitkin kesää pätkissä. Lisäksi kun olin töissä lapset kävi mummolassa ja mökillä isovanhempien kanssa.

Nuorempi olisi päässyt koulun kesätoimintaan, mutta ei hän halunnut. Siellä olisi ollut valvottua ja ohjattua puuhaa koko kesäkuun, eikö tällaisia enää ole?

Mulla oli aina varaa ruokaan, en voi kuvitella miten hirveältä tuntuu, jos ei ole lapsille ruokaa.

Vierailija
166/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää ostaako mitään näiltä lapsijäätelö myyjiltä , lapsikerjääjiltä , lapsi kerääjille ei mitään. Näitä on Turkin valtion alueella miljoonia . Vanhemmat makaa kotona syömässä.. 

Nyt päästiin jo turkkilaisten lasten kesälomasuunnitelmiin!

Vierailija
167/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
168/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä on muka niin erikoista? Itse olin yksin kotona 90-luvulla kesäisin, kun vanhemat oli päivät töissä. Mökille tuli lähdettyä sit, kun kummallakin alkoi lomat. Itsellä riitti tuolloin kavereita, kun samassa pihapiirissä asui paljon samanikäisiä. Tekemisestä ei ollut puutetta. 

ME EI ELETÄ ENÄÄ 90-LUKUA!

Nämä samat jutut toistuu tällä palstalla jatkuvasti. Tulkaa nyt jumaliste sieltä menneisyydestä tähän päivään. 

Muistan itse miten noloja vanhemmat ihmiset olivat, kun itse olin lapsi ja nuori. Jatkuvaa selitystä, että "silloin meidän nuoruudessa", "ei me vaan silloin", "me sitä ja tätä" jne. Olen itse yrittänyt välttää olemasta noin nolo nyt vanhempana. 

Miten vaikeaa voi olla tajuta, että ajat muuttuvat?!

Minä vuonna vanhempien ei tarvinnut enää itse kustantaa lapsille huvipuistot ja rantalomat vaan se oli muiden, työssäkäyvien velvollisuus?

Vierailija
169/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Vierailija
170/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5ed8fe11-59d8-40e1-b3e3-66a15efd5…

Hallitus leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta eli 3 lapsen äiti saa työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Vierailija
171/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Vierailija
172/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheiluseuran tms. kesäleirit ovat yleensä viisi päivää kello 9-15 ja maksavat 150 eurosta ylöspäin. Eivät siis pienituloisten juttu.

Vierailija
173/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Vierailija
174/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Vierailija
175/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ILKKUKAA KÖYHIÄ VÄHÄN LISÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! TROLLATKAA SYDÄMENNE KYLLYYDESTÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

PÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Vierailija
176/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TULEEKO HYVÄ OLO KUN SAA HAUKKUA HEIKOMPIAAN????????????????????????????????

KIUSAAJANA KIVA OLLA????????????????????????????????????????????????????????

Vierailija
177/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Vierailija
178/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hallitus haluaa työntekijöitä Suomeen ulkomailta esim palomiehiä ja puheterapeutteja ja lääkäreitä."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011230572.html

Vierailija
179/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

pööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööö

Vierailija
180/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän