Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloussanomat: Lapsi yksin koko kesän - onko pienituloisille vanhemmille enää sijaa yhteiskunnassa?

Vierailija
08.06.2025 |

Mammat, nyt menee tunteisiin. Tämä artikkeli on kuin isku vatsaan kaikille, jotka ovat joskus tunteneet syyllisyyttä siitä, ettei voi tarjota lapselleen 'normaalia' kesää.

Tässä sanotaan suoraan: kun kouluruoka loppuu, monella perheellä ei ole edes varaa ruokaan. Lapsi viettää kesän yksin, koska vanhempien rahat ei riitä mihinkään. Polkupyörästä tai huvipuistosta voi vaan unelmoida. Yhteiskunnan 'apu' on puistoruoka ja ehkä leiri jos käy tuuri. Moni äiti istuu ahdistuneena, syyllisenä, peläten että lapsi jää taas ulkopuoliseksi. Ja kaiken tämän päälle jotkut kehtaavat sanoa että 'ulkoilkaa metsissä' tai että 'ei lapsi mitään kaipaa'. Tajuatteko te, miten hirveää on selittää lapselle joka kesä miksi kaikki muut menee Särkänniemeen ja me vaan hikoillaan kämpillä?

Tää ei ole mikään lomakausi - tää on köyhyyden korostamisen sesonki. Häpeän ja selittelyn kausi. Ollaanko me tosiaan näin rikki jo?

Kommentit (573)

Vierailija
141/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan tehtävä ei ole tarjota lapsille leipää ja sirkushuveja. Se on vanhempien tehtävä. Lapsia kannattaa tehdä vain jos heitä on varaa elättää. Tämä kannattaa kaikkien opettaa omille lapsilleen. Lisäksi jos lapsi kärsii köyhyydestä kannattaa häntä kehottaa hoitamaan koulunsa.  hyvin ja opiskelemaan sellainen ammatti ettei hänen tarvitse olla köyhä. Valitettavan harva tämän tekee vaan lapsi opetaan katkeraksi ja yhteiskuntaa vieroksuvaksi. Ei kannata opiskella, ei meilläkään koskaan ollut lukupäätä yms. kommentit ovat tulevaisuutta tuhoavia. Ja ennen kuin joku ryntää kertomaan miten oli tehnyt jo lapset ennen kuin köyhtyi niin tämä ei koske heitä koska heidän lapset ovat joskus tehneet kesälomalla jotain.

Mielestäni tekemistä keksimätön on mieleltään köyhä. Vain idiootti ei keksi ilmaista hubaa.

Vierailija
142/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko miten perseestä työssäkäyvänä vanhempana on selittää omalle lapselle että me maksamme työssäkäyvinä omasta pussista se mitä kaljaan ja röökiin rahansa tuhlaavat tukiloiset saavat ilmaiseksi, ja vielä ruikuttavat kaiken lisäksi koska ei saada tarpeeksi?

Työssäkäyvälläkään ei ole varaa huvipuistoihin. Kyllä meille riittää aivan mainiosti puistoruokailu ja metsäretket ja uimarannat. 

Ja mitä helvettiä? Minkälainen lapsi menee Särkänniemeen etsimään kavereita? Eiköhän ne kaverit löydy ihan koulusta ka omalta pihalta.

Jos lapsesi kaipaa jotain, mene töihin. Se, että tuhlaat rahasi mielummin kaljaan ja tupakkaan kertoo kaiken siitä paljonko sinua lapsesi kesälomat kiinnostaa.

Tässäpä tyypillinen keskiluokkainen, aivan helvetin kateellinen ja pahansuopa i d i o o t t i  joka ei tajua, että kaikki "tukiloiset" eivät osta eivätkä edes käytä tupakkaa ja alkoholia. Ota se pää pois joskus perseestäsi ja mieti, ovatko kaikki köyhät ja työttömät samasta puusta veistettyjä? Että sylettää kun kaltaisesi idarit kommentoivat tietämättä asiasta mitään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti ne lapsen mielestä kivat jutut on joko halpoja tai ilmaisia, esim oman leikki-ikäisen kesätoiveita (sanoi itse, kun kysyttiin): onkimassa käyminen, oma kahluuallas takapihalle, lähirannalla käynti, piknik takapihalla, Ikeassa syömässä käynti ja lähikaupungin isommalla leikkikentällä käynti. Kuulemma suostuu lähtemään myös muumimaailmaan ja isovanhemmille kyläilemään, kun erikseen kysyttiin. 

Vierailija
144/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä esim.diakoni jakaa lintsilippuja. Ollaan itsekkin vähävaraisia, mutta välillä oikeasti ärsyttää kun ns.köyhät ei edes yritä miettiä millä me tehtäis kiva kesä. Itse selaan nettiä ja olen merkinnyt kalenteriin kaikki mahdolliset ilmaisen pullan kiertueet ja lastentapahtumat. Sen päälle päivittäin käymme lenkin ja pulloja tarttuu matkaa muutamia, näillä haetaan joku hellepäivä jätskit ja pillimehutkin jos rahaa jää. Käydään kirjastossa, eri puistoissa, menen ilmaiselle vilttikirpparille myymään(näillä tuotoilla ostan toiv.laavuretkelle makkaraa) yms yms Kesälle on jopa yksi huvipuistoreissu mikä ostettu jouluna edulliset liput koko perheelle(tähän osallistui osa kummeista/isovanhemmista) Työtä se vaatii, mutta se et jää kotiin valittamaan et ei oo rahaa ei pysty eikä kykene niin on ihan turhaa.

Vierailija
145/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskinkin tukiloinen voi mennä poimimaan vaikka pentujensa kanssa metsästä mustikkaa. Päivässä saa helposti sadan euron edestä verovapaata tuottoa. Sitä kun tekee viisi päivää, voi lauantaina ja sunnuntaina mennä Linnanmäelle. Seuraavana viikkona voi tehdä saman. Kesään saa silloin parin tusinan verran huvipuistoreissuja koko kesän ajan.

Vaihtoehtoisesti voi maata himassa, täytellä tukilomakkeita, kittaa kaljaa ja ruikuttaa kun on niin kurjaa.

Elämä on ihan oikeasti valintoja. Halveksun suunnattomasti näitä "köyhiä" joille oma lapsikaan ei ole mitään muuta kuin keppihevonen jonka varjolla ruikutetaan tukieuroja päihteisiin.

Minä taas halveksun kaltaisiasi kermaperseitä, jotka halveksivat työkseen työttömiä ja muita pienituloisia/köyhiä ja haukkuvat kaikkia työttömiä loisiksi. Sinä olet joko trolli tai ilkeä, katkera ja kateellinen kusipää, jolla ei nähtävästi ole mitään kokemusta pienituloisuudesta. Ja tuo on niin perus, "kaljankittaaminen", voi helvetti! Oikeastiko kuvittelet että kaikki työttömät vaan makaavat himassa kittaamassa kaljaa? Voi Luoja että pitää ihmisen olla noin saatanan tyhmä. Olet yhteiskunnan pohjasakkaa pentuinesi

Vierailija
146/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään maassa ei ole näin vittumaisia, pienisieluisia ja ilkeitä keskiluokkaisia/työssäkäyviä kuin Suomessa. Mutta odottakaas vaan, vielä teilläkin hymy hyytyy kun tekoäly vie työnne ja tipahdatte itse pitkäaikaistyöttömiksi, aijai...Sitä odotellessa, karma is a bitch <3

Vierailija
147/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/

Paatko uudet linkit vielä?

Vierailija
148/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eläkemaksu palkasta on 7,15 % ja 8,65 %, jos on 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.

Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta

Tarvitaan linkit näihin. Ei näy.

Vierailija
149/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko miten perseestä työssäkäyvänä vanhempana on selittää omalle lapselle että me maksamme työssäkäyvinä omasta pussista se mitä kaljaan ja röökiin rahansa tuhlaavat tukiloiset saavat ilmaiseksi, ja vielä ruikuttavat kaiken lisäksi koska ei saada tarpeeksi?

Työssäkäyvälläkään ei ole varaa huvipuistoihin. Kyllä meille riittää aivan mainiosti puistoruokailu ja metsäretket ja uimarannat. 

Ja mitä helvettiä? Minkälainen lapsi menee Särkänniemeen etsimään kavereita? Eiköhän ne kaverit löydy ihan koulusta ka omalta pihalta.

Jos lapsesi kaipaa jotain, mene töihin. Se, että tuhlaat rahasi mielummin kaljaan ja tupakkaan kertoo kaiken siitä paljonko sinua lapsesi kesälomat kiinnostaa.

Tässäpä tyypillinen keskiluokkainen, aivan helvetin kateellinen ja pahansuopa i d i o o t t i  joka ei tajua, että kaikki "tukiloiset" eivät osta e

Ei, kaikki köyhät ei ole samasta puusta, moni yh-vanhempi vie lapsensa kesällä Särkänniemeen ja huolehtii lomallaan kaverinsa lapsista, kun tämä on töissä. Harmillisesti meillä nostetaan esille vain ne lapsiperheet, joissa vanhemmille tulee joka vuosi yllätyksenä niin joulu, syntymäpäivät kuin kesälomakin ja sitten ihmetellään, että mitä nyt, kun ei ole rahaa. Jostain syystä työttömienkin vanhempien lapset ovat kesänsä yksin (en ymmärrä, että miksi, mutta näin se näyttää median perusteella olevan), mikä sylettää ja ilettää minua: ei edes kesällä viitsitä olla oman lapsen kanssa, ei viedä puistoon, maksuttomalle uimarannalle jne.

Jos perheessä ei ihan oikeasti ole varaa ruokkia lapsia, niin kannattaa katsoa peiliin ja kysyä itseltään, miten ei ole varaa kauppojen euron vihanneksiin eikä leipäjonojen ruokakasseihin. Mitä ihmeen laskuja tulee sadoilla euroilla täytenä yllätyksenä joka kuukausi?

Köyhä lapsiperhe on laiskan perhe. Lapsille sijoitus olisi parempi vaihtoehto, mutta koska vanhempien tulot riippuvat lasten määrästä, tehdään uusi ihana baby kolmen vuoden välein ja näin mahdollistetaan se, että sossusta tulee lisää vastikkeetonta rahaa.

Vierailija
150/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä tyypillinen keskiluokkainen, aivan helvetin kateellinen ja pahansuopa i d i o o t t i  jo

Myös lääkäri voi olla yh ja saa ison lääkärin palkan lisäksi korotetut lapsilisät ja elarit. 

Vierailija
151/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mä en ymmärrä? Mä olen kasvattanut kaksi lasta aikuisiksi yksinhuoltajana ilman tukiverkostoja. Monta vuotta tuosta ajasta olin vieläpä pelkkien tukien varassa, kun en saanut töitä. Ex-mies vaan otti ja toisen matkaan, kun nuorempi lapsista oli vielä niin pieni, että olin muutenkin vielä kotohoidontuella. Kun hän läheni 3v ikää aloin etsimään töitä, mutta silloisella koulutuksella en saanut mitään. Siispä päätin opiskella työllistävälle alalle. Oli todella tiukkaa se 4,5 vuotta kun opiskelin, mutta silti pärjättiin kun suunnittelin tarkasti kaikki menot. En koskaan ostanut eineksiä, vaan tein ruoat itse. Halpaa ruokaa isoja määriä kerralla, ja varioitiin vaihtelemalla lisukkeita. Jauhelihakastiketta saatettiin jatkaa seuraavana päivänä vaikka porkkanaraasteella, ja pienetkin määrät ylijäämä ruokia laitoin pakastimeen, ja loppuviikosta saatettiin pitää buffetti, johon lämmittelin kaikki viikon varrelta kertyneet tähteet. Itselle en ostanut koskaan mitään uutena, ja ihan pakollisetkin vain kirppareilta. Myös lapsille paljon kirppareilta. Oli oikeastaan ihan harrastus meille tuo kirpparien kiertely. Lapset tykkäsi, kun saivat itsekin tehdä pieniä löytöjä. Jonkun käytetty lelu oli heille kuin uusi. Vaikka elettiin niukasti, niin pystyi kyllä huolehtimaan siitä, että lapset voivat hyvin, ja saivat lauantaisin karkkipussinsa, kuten muutkin. Joululahjoja ostin lapsille hyvissä ajoin etukäteen, ja muutenkin laitoin rahaa säästöön pieniä summia kerralla joulua varten. Jotain extraa tehtiin kesälomillakin. Monena kesänä käytiin risteilyllä joko Tuhkolmaan tai Tallinnaan. Otettiin omia eväitä Tukholman reissuille menomatkalle, ja paluumatkalla vaan syötiin laivalla. Ei traumatisoituneet lapset tuosta, vaan aina oli kivaa. Molemmat saivat valita tax freesta jotain karkkia kotiin viemisiksi. Lintsilläkin käytiin kyllä. En muista tarkkaan miten onnistuin säästämään, mutta kyllä tuo onnistui. Paljon käytiin uimarannoilla ja muutenkin eväsretkillä. Kun lapset olivat jo kouluikäisiä, olin jo tavannut nykyisen mieheni. Yhdessä hänen, ja hänen lastensa kanssa tehtiin etelänmatkojakin. Ja ennen kuin joku kuittaa, että helppohan se oli kun oli mieskin maksamassa, niin ei ollut! Erillään asuttiin, ja molemmat kustannettiin omat ja omien lasten matkat. Ymmärrän, että tuosta on jo aikaa, ja kaikki on kallistunut. En nyt kuitenkaan voi mitenkään uskoa, että ero 15-20v takaiseen aikaan selittäisi, miksi nykyään olisi täysin mahdotonta tehdä yhtään mitään. Kun omat lapset oli jo teinejä, valmistuin uuteen ammattiini, ja sen myötä työllistyin. Tietysti tilanteemme helpotti silloin huomattavasti, ja kun olin tottunut elämään niin niukasti, niin tunsin itseni jopa rikkaaksi! Vähitellen kyllä kukutustottumukset muuttui, ja rahat olivat taas tiukassa, mutta ihan hyvin voin myöntää, että silloin oli jo ihan omista valinnoista kiinni.

Vierailija
152/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään maassa ei ole näin vittumaisia, pienisieluisia ja ilkeitä keskiluokkaisia/työssäkäyviä kuin Suomessa. Mutta odottakaas vaan, vielä teilläkin hymy hyytyy kun tekoäly vie työnne ja tipahdatte itse pitkäaikaistyöttömiksi, aijai...Sitä odotellessa, karma is a bitch <3

Kuka ne köyhät sitten elättää? Kannattaisi olla kiitollinen sille ruokkivalle kädelle.

Vierailija
153/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä tyypillinen keskiluokkainen, aivan helvetin kateellinen ja pahansuopa i d i o o t t i  joka ei tajua, että kaikki "tukiloiset" eivät osta e

Mitä pitäisi tietää? Mikä on verukkeesi olla menemättä päiväksi metsään keräämään marjaa ja myymästä sitä? Kahdeksan tuntia tuota päivässä on sinulle oivaa liikuntaa ja on sen jälkeen varaa viedä pennut lintsille viikonlopun molempina päivinä.

Vierailija
154/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä taas halveksun kaltaisiasi kermaperseitä, jotka halveksivat työkseen työttömiä ja muita pienituloisia/köyhiä ja haukkuvat kaikkia työttömiä loisiksi. Sinä olet joko trolli tai ilkeä, katkera ja kateellinen kusipää, jolla ei nähtävästi ole mitään kokemusta pienituloisuudesta. Ja tuo on niin perus, "kaljankittaaminen", voi helvetti! Oikeastiko kuvittelet että kaikki työttömät vaan makaavat himassa kittaamassa kaljaa? Voi Luoja että pitää ihmisen olla noin saatanan tyhmä. Olet yhteiskunnan pohjasakkaa pentuinesi"

Tämä yhteiskunnan pohjasakka on kuule se jolta sinä kerjäät rahaa huvipuistoon.

Vierailija
155/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään päin maailmaa ei ole niin hemmoteltua "köyhää" kuin Suomessa, jossa pitää jopa huvipuistorannekkeet piffata koska on totuttu liian hyvään.

Kerro sinä mikä on sinusta sellainen luksustuote tai palvelu joka sinun mielestäsi sinun pitäisi kustantaa itse. Huvipuisto ja rantalomat ilmeisesti kuuluu muiden sinulle piffata.

Vierailija
156/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään maassa ei taideta työssäkäyvää keskiluokkaa verottaa niin kovasti kuin täällä, ja siitä huolimatta kritisoidaan, ettei keskiluokka osallistu tarpeeksi. Kyllä se ymmärrys alkaa keskiluokkaiseltakin loppumaan kun vaan vaaditaan ja vaaditaa, mutta kiitosta ei kuulu koskaan.

Vierailija
157/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä on muka niin erikoista? Itse olin yksin kotona 90-luvulla kesäisin, kun vanhemat oli päivät töissä. Mökille tuli lähdettyä sit, kun kummallakin alkoi lomat. Itsellä riitti tuolloin kavereita, kun samassa pihapiirissä asui paljon samanikäisiä. Tekemisestä ei ollut puutetta. 

ME EI ELETÄ ENÄÄ 90-LUKUA!

Nämä samat jutut toistuu tällä palstalla jatkuvasti. Tulkaa nyt jumaliste sieltä menneisyydestä tähän päivään. 

Muistan itse miten noloja vanhemmat ihmiset olivat, kun itse olin lapsi ja nuori. Jatkuvaa selitystä, että "silloin meidän nuoruudessa", "ei me vaan silloin", "me sitä ja tätä" jne. Olen itse yrittänyt välttää olemasta noin nolo nyt vanhempana. 

Miten vaikeaa voi olla tajuta, että ajat muuttuvat?!

Vierailija
158/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
159/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ei tarvitse mitään erityistä kesäksi, mutta on iso ongelma jos pienet koululaiset joutuu olemaan päivät pitkät yksin huoltajien ollessa töissä. Myös köyhien perheiden lapsille pitäisi tarjota mahdollisuus viettää aikaa turvallisten aikuisten seurassa. 

Vierailija
160/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä on muka niin erikoista? Itse olin yksin kotona 90-luvulla kesäisin, kun vanhemat oli päivät töissä. Mökille tuli lähdettyä sit, kun kummallakin alkoi lomat. Itsellä riitti tuolloin kavereita, kun samassa pihapiirissä asui paljon samanikäisiä. Tekemisestä ei ollut puutetta. 

ME EI ELETÄ ENÄÄ 90-LUKUA!

Nämä samat jutut toistuu tällä palstalla jatkuvasti. Tulkaa nyt jumaliste sieltä menneisyydestä tähän päivään. 

Muistan itse miten noloja vanhemmat ihmiset olivat, kun itse olin lapsi ja nuori. Jatkuvaa selitystä, että "silloin meidän nuoruudessa", "ei me vaan silloin", "me sitä ja tätä" jne. Olen itse yrittänyt välttää olemasta noin nolo nyt vanhempana. 

Miten vaikeaa voi olla tajuta, että ajat muuttuvat?!

Juu, ei eletä enää 90-lukua, mutta ei tuo ole miksikkään muuttunut että kavereiden kanssa voi viettää aikaa lomalla. Meidän lapsi näkee päivittäin kavereitaan. Hyvin nuo näyttävät saavan aikansa kulumaan. Ramppaavat meidän ja kavereiden kotien väliä, ja keksivät milloin mitäkin puuhaa. Ei noita tarvitse erikseen viihdyttää ja keksiä tekemistä. Nytkin, ihan juuri kävi oma lapsi kotona syömässä, ja taas sen jälkeen ulos kaverin kanssa. Eikä olla edes köyhiä, ja siinä ja siinä ollaanko edes keskituloisia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme