Taloussanomat: Lapsi yksin koko kesän - onko pienituloisille vanhemmille enää sijaa yhteiskunnassa?
Mammat, nyt menee tunteisiin. Tämä artikkeli on kuin isku vatsaan kaikille, jotka ovat joskus tunteneet syyllisyyttä siitä, ettei voi tarjota lapselleen 'normaalia' kesää.
Tässä sanotaan suoraan: kun kouluruoka loppuu, monella perheellä ei ole edes varaa ruokaan. Lapsi viettää kesän yksin, koska vanhempien rahat ei riitä mihinkään. Polkupyörästä tai huvipuistosta voi vaan unelmoida. Yhteiskunnan 'apu' on puistoruoka ja ehkä leiri jos käy tuuri. Moni äiti istuu ahdistuneena, syyllisenä, peläten että lapsi jää taas ulkopuoliseksi. Ja kaiken tämän päälle jotkut kehtaavat sanoa että 'ulkoilkaa metsissä' tai että 'ei lapsi mitään kaipaa'. Tajuatteko te, miten hirveää on selittää lapselle joka kesä miksi kaikki muut menee Särkänniemeen ja me vaan hikoillaan kämpillä?
Tää ei ole mikään lomakausi - tää on köyhyyden korostamisen sesonki. Häpeän ja selittelyn kausi. Ollaanko me tosiaan näin rikki jo?
Kommentit (573)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En täysin ymmärrä tästä kohkaamista. Miksi kaikilla pitäisi olla varaa mennä sinne sun tänne? Itse vietin lapsuuden kesät kotosalla, huvina uimaranta, kirjasto ja kavereiden kanssa oleskelu. Monesti makoiltiin pihalla viltillä kirjoja lukien tai jotain leikkien. Ei huvipuistoa, ei matkoja, ei vanhempia kotona. Ihan hyvä aikuinen minusta tuli ja muistelen lapsuuden kesiä lämmöllä kun sai vaan olla eikä ravata.
Minunkin lapsuudessani 60-70 luvulla oli noin, mutta nykymaailma on jo toisenlainen odotuksineen ja toiveineen.
Kyllä pystyn ymmärtämään vanhempien surun, jos mitään normiarjesta poikkeavaa ei pysty lapsilleen kesälomallakaan tarjoamaan. Enkä nyt tarkoita ulkomaanmatkoja tai muita kalliita ylellisyyksiä.
Normiarjesta poikkeavaa pystyy aina järjestämään, jos tahtoa löytyy. Mun nuorin lapsi juhli juuri lakkiaisia, ja yksi lasteni parhaista lapsuusmuistoista on edelleen se, kun meillä oli kolmen päivän sähkökatko ja me rakennettiin maja olohuoneeseen, syötiin eväitä, pelattiin, piirrettiin ja luettiin Narniaa taskulampun valossa.
Oikeasti meidän sähköt oli katkaistu maksamattomien laskujen takia, kun isä hävisi yhtäkkiä jonnekin eikä elareita kuulunut muutamaan kuukauteen, mutta selvittiin lopulta siitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokmannilla on halvin makuupussi 16,99 €. Ajattelen, että sen voisi nipistää kun lapsihan syö sitten viikon leirillä? Se olisi lapselle ollut niin iso asia. Voisin itse syödä vaikka viikon kaurapuuroa, että lapsi pääsisi leirille.
Näillä keleillä ei halpismakuupussilla pärjää, eikä Suomen kesässä muutenkaan, ellei ole luvattu takuuvarmaa hellejaksoa.
Retkeilijä
Ei missään metsässä nuku. Jos ei ole makuupussia, niin peitto ja tyyny yms mukaan. Ai niin, mutta eihän niillä ole kenkiäkään.
Eikö ne työttömät saatanat voisi tehdä jotain. Mokomat vain vetävät lonkkaa toisten rahoilla. Työttömät ovat tämän maan syöpä.
Vähän ihmetyttää tämä vanhempien kitinä. Eiköhän iso osa köyhien lapsiperheiden vanhemmista olleet jo köyhiä tai lähellä köyhyysrajaa ennen lapsia. Miten he kuvittelivat että siinä käy kun hankkii lapsia? Eiköhän aika monella ole kokemus köyhyydestä jo omassa lapsuudesta ja tiedä millaista se on. Silloin ei ole samoja juttuja kuin monilla muilla, miksi se tulee yllätyksenä omien lasten kohdalla?
Ymmärrän kyllä niiden hämmennyksen jolla oli koulutukset ja hyvät työpaikat kun lapset tehtiin mutta joille lyötiin kohtalon toimesta käteen tyhjä arpa. Tuli sairaus, onnettomuus tai muu katastrofi.
Ollaan ihan hyvin toimeentuleva perhe. Kaikesta maksetaan kalleimman mukaan eikä tukia saada. Lapsilla on harrastukset ja yksi lapsista on perussairas (ja vaikka kelakatto on täynnä eli maksettu, maksetaan silti lääkkeistä yli 150e kuussa). Lisäksi perheestä löytyy pari ruoka-allergiaa, jotka nostavat ruokakustannuksia.
Lomalla meillä on varaa telttailla ja on auto käytettävissä siihen.
Mutta hieman korpeaa kun lähipiirin "köyhä yh-äiti", joka ei maksa hoito- tai IP maksuja ja jonka lapset leireilevät maksutta viettää kesää: ensin viikon tuettu loma lasten kanssa, josta maksaa vain muutaman kympin omavastuuta ja sen jälkeen lapset menee isälleen kun itse lähtee viikoksi vuokramökille järven rannalle.
Itsellä ns hyvätuloisena ei ole tuollaisiin lomiin varaa. Vaikka bruttopalkka on molemmilla hieman keskipalkka parempi, verojen jälkeen käteen jää aika paljon vähemmän.
Ymmärrän, että joillain on todella tiukkaa ja kesä on rankempi kun ei ole koulu/päiväkoti ruokailua. Pitää vain yrittää ottaa ilo siitä mikä kenellekään on mahdollista, on se koettu aiemmin itsekin. Jonain päivänä meillä oli retki: söimme keittiön sijaan parvekkeella viltillä, toisena päivänä menimme eri leikkipuistoon mehua pullossa, katsoimme elokuvan "teltassa" olkkarissa. Hieman vaivaa mutta ei lisäkuluja. Ja jos edes muutamia euroja oo pystyy säästämään niin jätski kaupasta voi ostaa kerran tai pari.
Kaikki ei tee samoja juttuja eikä lapset niitä arvostele, jos vanhemmat ei sitä tee. Sieltä se malli tulee.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan ihan hyvin toimeentuleva perhe. Kaikesta maksetaan kalleimman mukaan eikä tukia saada. Lapsilla on harrastukset ja yksi lapsista on perussairas (ja vaikka kelakatto on täynnä eli maksettu, maksetaan silti lääkkeistä yli 150e kuussa). Lisäksi perheestä löytyy pari ruoka-allergiaa, jotka nostavat ruokakustannuksia.
Mutta hieman korpeaa kun lähipiirin "köyhä yh-äiti", joka ei maksa hoito- tai IP maksuja ja jonka lapset leireilevät maksutta viettää kesää: ensin viikon tuettu loma lasten kanssa, josta maksaa vain muutaman kympin omavastuuta ja sen jälkeen lapset menee isälleen kun itse lähtee viikoksi vuokramökille järven rannalle.
Itsellä ns hyvätuloisena ei ole tuollaisiin lomiin varaa. Vaikka bruttopalkka on molemmilla hieman keskipalkka parempi, verojen jälkeen käteen jää aika paljon vähemmän.
Ymmärrän, että joillain on todella tiukk
Minkä ikäisten tekemisistä puhut? Noi Viltti partsilla jutut on kivoja pienten kanssa mutta meidän 13 v ei enää innostu. Sama leikkipuistojen kanssa.
Tuetun loman voi saada myös työssäkäyvä vaikka sosiaalisista syistä tai yh vanhempi joka käy töissä. Minä olin tuetulla lomalla 8 v sitten ekan kerran ja olin vakkarityössä mutta yh. Siellä oli myös perheitä jotka kävivät töissä.
Nykyään tuetun loman voi saada 3 krt 10 vuoden aikana ja korkeintaan joka 3 vuosi. Jos niiden varassa on pelkästään lomailu kaikilla lomilla joita koulussakin on useita, voi laskea kuinka usein lomalle pääsee lapsuuden aikana.
Minä ei aiemnin stressannut rahattomuutta mutta nyt kun lapsi on jo teini eivät ne pikku jutut kuten ne eväsretket tms enää riitä. Niitä kaikkea olemme tehneet 13 vuotta kaikilla lomilla jo.
60-70 luvulla lähes kaikkien vanhemmat oli köyhiä ja niin minunkin. Molemmat pienviljelijän perheistä joissa isä oli ollut sodassa. Sisaruksia ja sukua heillä riittää. Menivät hanttihommiin ja tukia ei mihinkään saanut. Äitiysloma kuukauden.
silti nämä köyhät retkeili kesällä telttaillen ja kiesi suomea vaikka fillarilla tai bussilla. Koulutti lapset ja panosti vähät rahat lapsiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisten tekemisistä puhut? Noi Viltti partsilla jutut on kivoja pienten kanssa mutta meidän 13 v ei enää innostu. Sama leikkipuistojen kanssa.
Tuetun loman voi saada myös työssäkäyvä vaikka sosiaalisista syistä tai yh vanhempi joka käy töissä. Minä olin tuetulla lomalla 8 v sitten ekan kerran ja olin vakkarityössä mutta yh. Siellä oli myös perheitä jotka kävivät töissä.
Nykyään tuetun loman voi saada 3 krt 10 vuoden aikana ja korkeintaan joka 3 vuosi. Jos niiden varassa on pelkästään lomailu kaikilla lomilla joita koulussakin on useita, voi laskea kuinka usein lomalle pääsee lapsuuden aikana.
Minä ei aiemnin stressannut rahattomuutta mutta nyt kun lapsi on jo teini eivät ne pikku jutut kuten ne eväsretket tms enää riitä. Niitä kaikkea olemme tehneet 13 vuotta kaikilla lomilla jo.
Kyllä se teini pari kesää pärjää ilman linnanmäkeä ja kohta on rippileirikin. Hän voi hakea myös kesätöihin ja mennä huvipuistoon omilla rahoilla. Vai oletko jo opettanut hänelle ne 100 eri syytä miksi töihin ei kannata mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vähän off topic mutta onko nykyään ihan tavatonta, että kaverin perhe tai sukulaiset ottavat huvipuistoon tai lomille mukaan? Pääsin lapsena vaikka minne juuri siksi että oli niin paljon perheitä, jotka itse ehdottivat että minä voisin lähteä mukaan. Eikö tällaista enää ole vai eikö moni koe että on oikein ottaa tarjous vastaan?
Omat lapset 10-15 v, eikä kertaakaan ole kukaan sukulainen tai tuttava pyytänyt lapsia minnekään mukaan. (Itse on kyllä otettu joskus lapsen kaveri mukaan.) Isona syynä toki se, että kenelläkään sukulaisella ei ole lähellekään samanikäisiä lapsia, monella ei lapsia ollenkaan. Mutta tämäkään ei liene nykyään harvinaista, kun lapsettomia on niin paljon ja nykyvanhemmilla on vähän tai ei ollenkaan sisaruksia. Pitkään ollaan oltu jo niitä sukupolvia, joissa joko itse tai vanhemmat (tai molemmat polvet) ovat muuttaneet kauas kotiseuduilta, jolloin sosiaaliset verkot ovat ohuemmat.
Nykyään myös perheet useammin lomailevat ulkomailla tms, jolloin kustannus ottaa "ylimääräisiä" mukaan on suurempi.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5ed8fe11-59d8-40e1-b3e3-66a15efd5…
"Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025.
Usein paikallisella sopimisella tarkoitetaan työpaikkakohtaista sopimista jostakin työehtosopimuksen määräyksestä, kuten työajoista, vuosilomista tai palkoista."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuetun loman voi saada ihan työssäkäyväkin ilman huollettavia. Kaverini oli juuri toisella viikon mittaisella hyvinvointilomalla. On ihan työssäkäyvä ihminen, aikuiset lapset.
Tampereella loppuu aamuiltis ja iltismaksut nousevat.
Vierailija kirjoitti:
Elokuusta alkaen lapsi menee yksin kouluun, jos vanhemmat menevät aikaisemmin töihin.
Vierailija kirjoitti:
"Aamutoiminta loppuu Tampereella, iltapäivätoiminnan maksut nousevat."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aamutoiminta loppuu Tampereella, iltapäivätoiminnan maksut nousevat."
Koulu alkaa joka aamu klo 8.15, mutta loppuu aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vanhemmista voi ottaa lomansa osittain eri aikoina. Esimerkiksi kummallakin 4 viikon loma, yhteistä lomaa 2 viikkoa. Koululaiselle 6 viikkoa vanhempien seurassa. Jos on mummola tms sukulaisten luona lomamahdollisuus, se voisi tarjota parin viikon rupeaman. Kaksi viikkoa voisi olla kavereiden kanssa. Meidän ainokaisella oli yksityinen kesähoitopaikka (iltahoitopaikan jatkeena) eka luokan jälkeen. Sen jälkeen tytär ja hänen paras kaverinsa viettivät yhdessä aikaa. Kävivät leikkipuistossa (jossa sai lämpimän lounasruoan; itse tarvitsi vain leivät ja juomat) ja leikkivät kotona. Valmistin ruokatermariin keittoruokaa yms. Hyvin pärjäsivät ja tytär soitti, jos menivät vaikka kiskalta ostamaan jäätelöt jälkiruoiksi.
Jos vanhemmat ovat kotona, voi leikkiä, retkeillä ja matkustella halvalla siellä täällä. Kyllä ihmiset ovat avuttomia nykyään.
Tämä varmaan toimii, JOS:
1. Vanhempia on kaksi ja ovat ydinperhe
2. Molemmat saavat pitää lomana silloin kun haluavat, ei kun työnantaja määrää.
Oma tilanteeni: Olen vuoroviikkoäiti. Lomat saneli työnantaja. Koulujen loman aikaan sain 2,5 viikkoa peräkkäistä lomaa. Yritin sopia lasten isän kanssa, että olisin saanut lapset lomaviikoiksi. Ei käynyt hänelle, joten vuoroviikoin mennään myös kesä. Käytännössä minulla on lasten kanssa yhteistä lomaa viikko.
Maksoin lapset harrastusleirille, koska on sovittu, että maksan tuon harrastuksen. Harmi vaan, se ei osunut viikolleni. Olen lähes koko heinäkuun töissä, 2 päivää viikosta voin tehdä etää. Melkoinen sumpliminen. Lapset jo 10 ja 14 eli periaatteessa sillä rajalla, että pärjäävät työpäivän kahdestaan. Mutta on täysin eri asia, että 10 v on iltapäivät koulun jälkeen yksin kuin koko viikon. Ihan jo ruokahuollon kannalta. Illalla en ehtinyt käydä kaupassa tai kokata, joten huomenna pakko woltata heille ruoat.
Ja niin, isovanhempia ei ole minun puoleltani, joten ei ratkaisu ongelmaan.
En edes usko, että olen yksin. Kyllä meitä muitakin on, emmekä ole mitään sosiaalitapauksia, vaan korkeasti koulutettuja, eronneita ihmisiä asiantuntijatöissä. Silti tekee tiukkaa. Miten tiukkaa tekee sillä matalasti palkatulla äidillä, jolla mahdollisuutta etään ei ole ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi on yksin? Eikö sillä ole kavereita, joiden kanssa pyöräilisi hiekkarannalle uimaan?
En ole tuo kyseinen kirjoittaja, mutta ei meidän lapsilla ainakaan ole koskaan ollut kesäisin kavereita. Kaikki kaverit haihtuvat heti kevätjuhlien jälkeen mummoloihin, muille sukulaisille, mökeille ja matkoille. Ja meillä kun ei ole mihinkään noista mahdollisuutta, niin aika yksinäiset kesät lapsilla on.
Ja se on varmaan yhteiskunnan vika, että ette ole ylläpitäneet suhteita isovanhempiin/muihin sukulaisiin/ystäviin.
Mitenkähän tuo kommentti liittyy mitenkään tuohon aikaisempaan kirjoitukseen. Jos lasten kaverit ovat mummoloissa ja matkoilla, niin miten siitä voi päätellä, että perheellä ei olisi suhteita isovanhempiin, sukulaisiin tai ystäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokmannilla on halvin makuupussi 16,99 €. Ajattelen, että sen voisi nipistää kun lapsihan syö sitten viikon leirillä? Se olisi lapselle ollut niin iso asia. Voisin itse syödä vaikka viikon kaurapuuroa, että lapsi pääsisi leirille.
Näillä keleillä ei halpismakuupussilla pärjää, eikä Suomen kesässä muutenkaan, ellei ole luvattu takuuvarmaa hellejaksoa.
Retkeilijä
Ei missään metsässä nuku. Jos ei ole makuupussia, niin peitto ja tyyny yms mukaan. Ai niin, mutta eihän niillä ole kenkiäkään.
Ihme v..tuilija olet. On mun lapsella kengät mutta ei vedenpitäviä varsikenkiä. Onko sinulla?
Retkeilijä