Taloussanomat: Lapsi yksin koko kesän - onko pienituloisille vanhemmille enää sijaa yhteiskunnassa?
Mammat, nyt menee tunteisiin. Tämä artikkeli on kuin isku vatsaan kaikille, jotka ovat joskus tunteneet syyllisyyttä siitä, ettei voi tarjota lapselleen 'normaalia' kesää.
Tässä sanotaan suoraan: kun kouluruoka loppuu, monella perheellä ei ole edes varaa ruokaan. Lapsi viettää kesän yksin, koska vanhempien rahat ei riitä mihinkään. Polkupyörästä tai huvipuistosta voi vaan unelmoida. Yhteiskunnan 'apu' on puistoruoka ja ehkä leiri jos käy tuuri. Moni äiti istuu ahdistuneena, syyllisenä, peläten että lapsi jää taas ulkopuoliseksi. Ja kaiken tämän päälle jotkut kehtaavat sanoa että 'ulkoilkaa metsissä' tai että 'ei lapsi mitään kaipaa'. Tajuatteko te, miten hirveää on selittää lapselle joka kesä miksi kaikki muut menee Särkänniemeen ja me vaan hikoillaan kämpillä?
Tää ei ole mikään lomakausi - tää on köyhyyden korostamisen sesonki. Häpeän ja selittelyn kausi. Ollaanko me tosiaan näin rikki jo?
Kommentit (573)
"Tuo "keskustelija" on kyllä tosiaan jo pelottava. Ties mitä vielä tekee. Ehkä tämä koko keskustelu olisi parempi poistaa. "
Tukiloisen kauhu: Töiden hakeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ne pienituloiset oikeasti edes yrittänyt säästää rahaa johonkin kesäjuttuun?
Tämä!
Monella taloudenhallinta oikeasti sakkaa, vaikka eivät halua sitä myöntää. Juttelin jokin aika sitten rahan käytöstä erään yh:n kanssa. Hän laskeskeli roskaruokaravintoloihin menevän noin 40-50€ kuussa, ja tuohon päälle vielä noutokahveja. Rahaa ei kuitenkaan ollut laittaa lapsen leirikouluun. Hän ei itse näe asiassa ristiriitaa. Sanoo vain, että rahat tiukassa. Ei ne oikeasti ole, jos on varaa laittaa kymmeniä ja kymmeniä euroja kuussa täysin turhuuteen.
Sama pätee tupakkaan ja alkoholiin. Jos on euroja laittaa noihin, niin on turha valittaa tiukkaa taloutta.
Joidenkin pitäisi mennä oppimaan rahankäyttöä ihan tavalliseen, rahojensa kanssa säästäväiseen talouteen
Monella keskituloisella on liian iso asuntolaina ja tilaavat kesäksi ulkomaanmatkan, vaikka potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja valtionhallinnosta leikataan 130 miljoonaa euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Särkänniemi ei ole mikään perusoikeus. Ja lomat ne on pienituloisillakin.
Aivan, ja joku tuolla kirjoitti,että 3 yötä hotellissa plus junamatkat lapsen kanssa maksoi 450e.
Mitä ihmettä, miksi mennä hotelliin, kun sinne en menisi edes minä vaikka on varaa. Eikö lomalla oikeasti keksitä muuta tekemistä, kuin joku hotelliloma?
Tuolla rahalla saa jo vuokrattua vaikka asuntoauton, jolla voi kierrellä viikon ympäri Suomea.
Taitaa kyllä noin tuplasti tuo raha mennä, jos vuokraa kesäloma-aikana asuntoauton viikoksi.
Siihen vielä bensat ja viikon syömiset, niin ei kyllä kovin halpaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pienituloisena olen varmaan ollut tosi hyvä käyttämään rahaa, kun oli varaa viedä lapset ulkomaille lentäen monta kertaa. Reissut oli paitsi hauskoja niin myös hyödyllisiä. Suomessa käytiin Linnanmäelläkin vaikka täältä meni päivä matkustaessa sinne ja toinen takaisin. Hoteliyöpymisistäkin lapset tykkäsi.
Puhut imperfektissä, joten oletan että kasvatit lapsesi joskus vähän edullisempina aikoina? Oli minullakin varaa vielä muutama vuosi sitten, mutta eipä ole enää.
Kaikki on kallistunut koska rahaa on painettu vastikkeetta jaettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on tultu kun on liian pitkään paapottu ja holhottu. Nyt meillä on satoja tuhansia elämänhallintataidottomia tehneet lapsia ja laskeneet kaiken tukien ja sen varaan, että aina joku muu hoitaa, itse voi tehdä ihan miten huvittaa. Mystisen taikaseinän kasvatteja. Tähän on kannustettu, tätä on saatu. Toivottavasti seuraava sukupolvi on viisaampaa ja lisääntymään ryhtyy vain ne, joilla on jotain tolkkua touhussa.
Voit lohduttautua sillä, että me matalapalkkatyöläiset jätämme lisääntymättä jo nyt. Kyllä on tullut selväksi ettei meitä roskaihmisiä tänne kaivata. Eniten on lapsia sellaisella ylemmällä keskiluokalla.
Mutta ei kannata myöskään valitella heikkoa syntyvyyttä.
En täysin ymmärrä tästä kohkaamista. Miksi kaikilla pitäisi olla varaa mennä sinne sun tänne? Itse vietin lapsuuden kesät kotosalla, huvina uimaranta, kirjasto ja kavereiden kanssa oleskelu. Monesti makoiltiin pihalla viltillä kirjoja lukien tai jotain leikkien. Ei huvipuistoa, ei matkoja, ei vanhempia kotona. Ihan hyvä aikuinen minusta tuli ja muistelen lapsuuden kesiä lämmöllä kun sai vaan olla eikä ravata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pienituloisena olen varmaan ollut tosi hyvä käyttämään rahaa, kun oli varaa viedä lapset ulkomaille lentäen monta kertaa. Reissut oli paitsi hauskoja niin myös hyödyllisiä. Suomessa käytiin Linnanmäelläkin vaikka täältä meni päivä matkustaessa sinne ja toinen takaisin. Hoteliyöpymisistäkin lapset tykkäsi.
Puhut imperfektissä, joten oletan että kasvatit lapsesi joskus vähän edullisempina aikoina? Oli minullakin varaa vielä muutama vuosi sitten, mutta eipä ole enää.
Muuta kehitysmaahan jos hyvinvointivaltion käsite etoo. Älä tuhoa tätä meidän hyvää maata, vaan poistu kaltaistesi apinoiden luo, olehyvä.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on tultu kun on liian pitkään paapottu ja holhottu. Nyt meillä on satoja tuhansia elämänhallintataidottomia tehneet lapsia ja laskeneet kaiken tukien ja sen varaan, että aina joku muu hoitaa, itse voi tehdä ihan miten huvittaa. Mystisen taikaseinän kasvatteja. Tähän on kannustettu, tätä on saatu. Toivottavasti seuraava sukupolvi on viisaampaa ja lisääntymään ryhtyy vain ne, joilla on jotain tolkkua touhussa.
Tämä! Niin 100x tämä. Aivan absurdeista asioista valitetaan. Huomaa miten paljon ja itsestäänselvyytenä nämä on tottuneet kaikkea saamaan kun nyt tukien pienentyessä valitetaan ettei pääse edes huvipuistoon. No, se nyt ei ole mikään ihmisoikeus tai verovaroin kustannettava velvollisuus, vaan vanhempien vastuulla oleva täysin ylimääräinen meno.
Vierailija kirjoitti:
Me mennään pyöräretkille joka päivä, ostin viime kesänä kaytetyt pyörät muutamalla kympillä ja niillä mennään uimaan ja erilaisiin ilmaisiin tapahtumiin, joka päivälle on nyt ollut jotain pientä menoa. Jätski on myös tosi halpaa, mutta tuntuu luksukselta, kun vietetään päivän juhlava jätskihetki.
Olen siis ottanut asiakseni sen, että lapsi ei tule tästä köyhyydestä kärsimään ja näkee elämässä vaikka mitä mahdollisuuksia. Joka päivä muistan sanoa, että olipas meillä hauska kesäpäivä ja kyllä on hienoa, kun on näin kiva loma. Itsekseni toki rahojen vähyyttä välillä pohdin, mutta yritän tehdä kaikkeni, että siitä ei tule mullekaan elämäntapa ja että en katkeroidu.
Juuri noin sen pitää mennä! Hyvä sinä! Lapsesi tulee muistamaan lämmöllä lapsuutensa kesät, yhdessäolon ja tuon positiivisen ilmapiirin. Ahdistavinta lapselle on kantaa vanhempien ahdistusta köyhyydestä, ja kuunnella loputonta huokailua ja surkuttelua siitä miten rahat ei riitä eikä pysty tarjoamaan lapsille kaikkea mitä haluaisi. Jos rahaa ei ole, niin ei sitä valittamalla ole yhtään sen enempää! Silloin pitää sopeutua, ottaa mielikuvitus käyttöön, ja tehdä silti tilanteesta paras mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten syntyvyys on jo nyt niin reilussa laskussa, että tulevaisuudessa ainoastaan suuri määrä m-muuttajia tulee pelastamaan tämän maan ja yhteiskunnan. Joten oikeastaan ihan se ja sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Niin 100x tämä. Aivan absurdeista asioista valitetaan. Huomaa miten paljon ja itsestäänselvyytenä nämä on tottuneet kaikkea saamaan kun nyt tukien pienentyessä valitetaan ettei pääse edes huvipuistoon. No, se nyt ei ole mikään ihmisoikeus tai verovaroin kustannettava velvollisuus, vaan vanhempien vastuulla oleva täysin ylimääräinen meno.
Aloituksessa ei ollut kyse huvipuistoista, vaan esim. siitä että pelkkä ruoka on nykyään pienituloiselle perheelle jo todella kallista.
Vierailija kirjoitti:
"Tuo "keskustelija" on kyllä tosiaan jo pelottava. Ties mitä vielä tekee. Ehkä tämä koko keskustelu olisi parempi poistaa. "
Tukiloisen kauhu: Töiden hakeminen.
Osaatko kirjoittaa mitään missä ei mainittaisi sanaa "loinen"?
Kuinka monta työtöntä olet muuten itse työllistänyt, kun niitä työpaikkoja nyt ei vain ole yhtä paljon kuin on työnhakijoita? Yritän itse vaihtaa työpaikkaa ja minäkään en pääse edes haastatteluihin, yhteen työpaikkaan on satoja hakijoita. En ole edes työtön, mutta silti minua ei haluta palkata mihinkään, haen vähemmän suosittuja huonosti palkattuja töitä, mutta niin vain sadat hakevat niitäkin. Miten sinä työllistäisit "loiset", kun niitä työpaikkoja EI VAIN OLE? Entä olisitko itse valmis palkkaamaan esimerkiksi pitkäaikaissairaan, joka on jatkuvasti työkyvyttömässä kunnossa? Oppimisvaikeuksista kärsivän? Ihmisen, joka on ollut mielenterveyssyistä kauan poissa työelämästä? Aivan, et olisi. Ei ole kukaan muukaan, ja nämäkin ihmisryhmät roikkuvat työttöminä vuodesta toiseen, hakemassa töitä vaikka heillä ei ole mitään realistista mahdollisuutta työllistyä.
Anna jotain konkreettisia vastauksia siihen miten kaikille löytyy työpaikka, loista olet hokenut ihan tarpeeksi. Miten töihin mennään jos kukaan ei vain palkkaa?
Käyttäjä7079 kirjoitti:
Varojensa mukaanhan se on elettävä. Mitä ihmeellistä siinä on?
Ehkäpä lapsi sitten tajuaa vanhempaansa paremmin kouluttautumisen merkityksen. Toivottavasti.
Valitettavasti kouluttautuminen ei koskaan ole ollut tae siitä, että terveys säilyy ja nykyisin ei ole tae edes työpaikasta tai paremmasta tulotasosta.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7079 kirjoitti:
Varojensa mukaanhan se on elettävä. Mitä ihmeellistä siinä on?
Ehkäpä lapsi sitten tajuaa vanhempaansa paremmin kouluttautumisen merkityksen. Toivottavasti.
Valitettavasti kouluttautuminen ei koskaan ole ollut tae siitä, että terveys säilyy ja nykyisin ei ole tae edes työpaikasta tai paremmasta tulotasosta.
Tämä. Terveisin korkeakoulutettu ja yllättäen sairastunut.
"Monella keskituloisella on liian iso asuntolaina ja tilaavat kesäksi ulkomaanmatkan, vaikka potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja valtionhallinnosta leikataan 130 miljoonaa euroa."
Potkulaki ei ole olemassa eikä irtisanomissuojan heikkeneminen tai valtiontalouden leikkaukset liity mitenkään ulkomaanmatkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit lohduttautua sillä, että me matalapalkkatyöläiset jätämme lisääntymättä jo nyt. Kyllä on tullut selväksi ettei meitä roskaihmisiä tänne kaivata. Eniten on lapsia sellaisella ylemmällä keskiluokalla.
Mutta ei kannata myöskään valitella heikkoa syntyvyyttä.
Ei valitellakaan.
Vierailija kirjoitti:
En täysin ymmärrä tästä kohkaamista. Miksi kaikilla pitäisi olla varaa mennä sinne sun tänne? Itse vietin lapsuuden kesät kotosalla, huvina uimaranta, kirjasto ja kavereiden kanssa oleskelu. Monesti makoiltiin pihalla viltillä kirjoja lukien tai jotain leikkien. Ei huvipuistoa, ei matkoja, ei vanhempia kotona. Ihan hyvä aikuinen minusta tuli ja muistelen lapsuuden kesiä lämmöllä kun sai vaan olla eikä ravata.
Ei kuulu ollakaan varaa mennä sinne sun tänne. Se mahdollisuus syntyy vastineena siitä, että uhraa viikosta usein yli 40h työntekoon. Mitä järkeä olisi edes käydä töissä jos tukien varaan jättäytyneet saisi kaikki samat edut? Fiksu köyhä vanhempi satsaa lastensa koulunkäyntiin ja takoo päähän ettei tukien varaan jäädä. Koska muuten ei lintsille pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta kehitysmaahan jos hyvinvointivaltion käsite etoo. Älä tuhoa tätä meidän hyvää maata, vaan poistu kaltaistesi apinoiden luo, olehyvä.
Kun rahaa painetaan on turha valittaa että köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu.
Vierailija kirjoitti:
Wanhaa kunnon eugeniikkaa. Kauheaa jos köyhät lisääntyvät!